Jump to content

'uoriginale' trimsylindere VP 290 drev?


volvopenta

Recommended Posts

Dersom du ikke er meget kyndig tror jeg bytte av trimsylindere kan by på mere jobb enn du ander, jeg kjøpte båt med lekk i sylinder, La-sa skulle ha 6500.- pr sylinder.

sylinderen er festet med en gjennomgående bolt på innside av drevskjoldet. Først må du fjerne en sett skrue og deretter presse ut bolten med en fett presse. Men mekanikerne på La-sa små lo litt når jeg sa jeg skulle gjøre det selv, de mente at dette ikke lot seg gjøre, og at de måtte ha hele bakskjoldet med drev osv inn til seg for og ta dette på verkstedet. de estimerte dette til og koste

:smash: ca 25,000.- :crazy::smash: ... og dette gjorde de ukentlig vistnok.. Jeg endte med og få kjøpt et paknigssett fra Seal-jet i Sarpsborg, de har laget et komplett sett med det du trenger for og pakke om en sylinder. Dette ligger faktisk også på et eget delenr. husker ikke hva det kosta men siden de egentlig ikke betjener privatkunder og har minste satser, så havnet jeg på rundt 800.- .

Men det er langt fra 800 til 25000.-.

fikk tak i Norges (største??) vanpumpetang, åpnet sylinderen og pakket den om, tok ca 10 min..

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har nettopp skiftet sylindrene på mitt 290 drev. (Og nå har drevia kampanje på delene :headbang::headbang::headbang: ) Hadde lekkasje i begge sylindrene + sprekk i ene enden av den ene sylinderen (gamle firekantede typen)

 

Det er riktig at det kan bli veeeldig dyrt å skifte disse sylindrene da boltene som holder sylindrene i skjoldet ikke er mulig å nå uten å ta ut motor og skjold. Det er imidlertid en god muliget for å unngå dette (og jeg slapp heldigvis på nippet å ta ut motoren). Det er to hull, et for hver bolt, som det er meningen at du skal skru inn en fettnippel og presse inn fett så hardt du klarer. Den ene bolten kom ut slik hos meg, den andre derimot ville ikke rikke seg. Fikk tak i et hydraulisk anlegg som en "omreisende" mekaniker her i Stavanger har laget seg og brukte dette til å pumpe opp et enormt trykk som førte til at bolten til slutt slapp/sklei ut :yesnod:

 

Så nå har jeg nye sylindre og alt nytt og fint på sjøsiden, trenger bare å bytte/fikse pumpen som ikke vil holde trykket. Har den gamle typen og det virker som at det å fikse denne ikke er det letteste i verden. Ser drevia har kampanje på denne også nå. Noen som har erfaring med kjøp derifra? Hva kommer frakten på? Blir det toll på slike deler?

 

Edit: skrivefeil

Redigert av Svein Ole (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan hende at dette firmaet har en pumpe som kan passe, og det til en pris godt under Drevia sin.. Men er ikke sikker, Volvo har noen rare gjenger på niplene sine. Dette bør sjekkes nøye før evt bestilling.

Det jeg vet sikkert, er at den pumpen de har ikke passer på trimmen til et DP-S drev, hvor det står en KAD32 i motorrommet. Tror det er en 2002-modell, hvis jeg ikke husker helt feil. Selv om de ser helt like ut, var det forskjell på gjengene inn på pumpa. :headbang:

Link to post
Share on other sites

tør jeg spørre hva dette kostet??

 

Det kostet rett i overkant av åtte tusen for deler (nye sylindre, rør, slanger etc). Fikk også med et service kit og olje til drevet i den prisen. Tok rundt 15 timer for en som kan 290 drev å få dette gjort. 10 av timene gikk med i å få de gamle sylindrene ut... :headbang: ...ikke noe godt patent fra Volvo akkurat det nei....

Link to post
Share on other sites

Det kostet rett i overkant av åtte tusen for deler (nye sylindre, rør, slanger etc). Fikk også med et service kit og olje til drevet i den prisen. Tok rundt 15 timer for en som kan 290 drev å få dette gjort. 10 av timene gikk med i å få de gamle sylindrene ut... :headbang: ...ikke noe godt patent fra Volvo akkurat det nei....

 

 

Hehe.. det er akkurat det der er for Volvo, snakket med en som jobber i Volvo, han sa at dette var lagd klønete kun for at Volvo skal tjene penger! Hadde vel ikke vært godbutikk for volvo og selge pakningsett til et par hundre kroner , når de kan sope inn minimum 10 lapper, litt avhengi av hvor mye man kan gjøre selv.

 

Men Seal-jet I Sarpsborg har komplett pakningsett. husker ikke prisen, men tror det var noen hundrelapper, Jeg åpnet sylinderen med en stor vannpumpetang. pakket den om og fylte på olje, den er tett som ei potte :cheers::cool:

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan virke slikt, men høres jo litt rart ut at et firma designer seg ekstrainnteker på en slik måte. Det er jo ikke akkurat forbruksdeler dette her ;).

 

Hørte om mulighetene for ompakking, men siden jeg fikk et hull (den sprakk) i den ene sylinderen så ble det verre en "bare" en ompakking.

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan virke slikt, men høres jo litt rart ut at et firma designer seg ekstrainnteker på en slik måte. Det er jo ikke akkurat forbruksdeler dette her ;).

 

Hørte om mulighetene for ompakking, men siden jeg fikk et hull (den sprakk) i den ene sylinderen så ble det verre en "bare" en ompakking.

 

 

Det er faktisk en forbruksvare.. de fleste kundene på dette her hos sealjet er båtmekanikere... HAn hos Sealjet annslo at de solgte ca 200 slike sett i året.. det blir jo litt kroner det..

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei

Løfter denne tråden litt, ha lest på diverse amerikanske forum at man kan benytter OMC partnummer # 985060 Seal kit på Volvo sine sylindere? Er det noen der ute som har testet?

Jeg har en lekkasje på en av mine DP290 sylindere av den runde typen. Kan jo være artskillig å spare, for disse ligger på rundt 20 US dollar.

kjedelig å kjøpe for så å bare finne ut at de ikke passer i det hele tatt.

 

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Seal jet har pakning sett eg kjøpte pakninger til 4 sylindre der i fjor. Men det er ikke alle der som vet det tydligvis, for eg fikk samme beskjed i fjor men skrev at eg visste at de hadde levert sånne sett så gikkk det ett par dager så var de underveis. Men de vet å ta seg betalt eg ga litt over 1000 kr pr sylinder mener eg.

Eg kommer bare til å bruke to av de 4 settene eg kjøpte så hvis det er noen som er intresert i ett sett så har eg ett til salgs :yesnod:

Redigert av 31 Portofino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men mekanikerne på La-sa små lo litt når jeg sa jeg skulle gjøre det selv, de mente at dette ikke lot seg gjøre, og at de måtte ha hele bakskjoldet med drev osv inn til seg for og ta dette på verkstedet.

Vel, jeg har gjort denne jobben, uten å demontere drevskjoldet. Og jeg er slettes ingen mekaniker. Mye arbeid javel, jeg brukte en hel dag. Men dette var fordi det ved hulltaking i hekken for skjoldet ikke var lagd utsparing som er nødvendig for å få ut festetappene for trimsylinderne. Jeg måtte lage disse utsparingene i hekken selv, og det var ikke enkelt så trangt som det var. Fremgangsmåten ved bytte er godt beskrevet i verkstedhåndboken som ligger i Dokumentarkivet. Jeg fant ut at den enkleste måten å få ut festetappene var å terse dem ut innenfra vha en skrue og mellomlegg. Tappene er ferdig gjenget slik at dette kan la seg gjøre.

 

Jeg tror nok at disse såkalte proffe mekanikernes oppfatning av egne evner tidvis mangler forankring i virkeligheten.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei

Er det noen som har bestilt disse repsettene fra http://www.drevdelar.se ?

Jeg bestilte et sett idag hos Haaby, Rakkestad, kosta 750,- pluss 150,- i montering. Synes det er mye penger for pakninger. Dette var hyllevare hos deres leverandør.

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen folkens.

til dere som har pakket om disse, hvordan i svarte klarte dere å få dritten i sammen igjen, jeg har prøvd nå i 2 dager å få stemplet inn igjen i sylinderen men det er ikke mulig????? Enten vet dere noe lure triks eller så må jeg ha fått feil pakninger til stemplet, det vil bare ikke entre og nå har jeg holdt på så lenge at jeg har fått en flerre i pakningen, det var 900,- rett i dass :headbang: pluss at jeg kommer ikke til på innsiden så jeg har ikke mulighet for å bytte hele sylinderen. :headbang::nonod: jeg må få den i sammens igjen. Det virker som at o-ringen er for tykk og pakningen som ligger oppe på o-ringen er for tynn for den sklir bare ut av sporet sitt og klyper seg uansett hva jeg prøver.

 

Tips og råd mottas med stor takk!!

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Har samme problemet at plastringen oppå o-ringen løsner. Jeg lurer på om den skal være der, kan ikke huske om den var der da jeg sendte de til rep. må sjekke det opp med verkstedet når påsken er over.

img_0521.jpg

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...