Jump to content

'uoriginale' trimsylindere VP 290 drev?


volvopenta

Recommended Posts

Eksakt samme flerre som jeg har fått i min, jo den pakningen var der på min i allefall, men jeg tror oringen under må være tynnere eller at man benytter noe verktøy ala stempelfjær-komressor for å få entret stempelet igjen. Jeg har sett på diverse løsninger for tetting av slike stempler og på de fleste ser det ut til at pakningen er minst like tykk som o-ringen for ikke å skli ut av sporet sitt. På min så ar pakningen mye tynnere enn selve o-ringen. Jeg angrer som en hund på at jeg valgte å bytte denne pakningen for den som satt der var helt slett og ville mest sannsynlig ha sklidd inn igjen uten problemer. Eneste grunn til at jeg tok dette i fra hverandre var at den lakk litt i pakningen rundt støtstangen.

 

Håper noen av de som har byttet disse og fått de i sammen igjen kommer på banen og forteller oss hvordan :yesnod:

 

Forresten hvor mye kostet ditt pakningssett? Ser at det har samme farge på pakningen til og med så det kommer muligens fra samme leverandør?

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper noen av de som har byttet disse og fått de i sammen igjen kommer på banen og forteller oss hvordan :yesnod:

 

-Xlnt

 

Prata med forhandler og de sa at de kan være litt vanskelige og få entret, men de har satt sammen disse mange ganger så jeg overlater oppgaven til fagmannen :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått min andre pakning og håper ting skal gå litt bedre denne gangen.

Jeg har pratet med et hydraulikkverksted og ble forklart hvordan man vanlivis gjør dette og man benytter visstnok ikke noe spesialverktøy. De sa at jeg måtte sette på en slangklemme over pakningen og la den sitte over natten for da komprimerte man pakningen og at man har et par minutter på seg etter at man tar bort klemma før de tyter ut til orginal størrelse igjen.

Det jeg da har gjort er å sette på de nye pakningene, tok den gamle defekte pakningen og strakk den så mye at jeg fikk denne utenpå de nye. Tok bladmessing og klippet til et passende stykke og la rundt og til slutt klemte jeg det flatt med en slangeklemme. jeg har også klippet til et stykke bladmessing som jeg tenkte jeg kanskje kunne bruke til å hjelpe til med å få entret stempelet hvis det fortsatt viser seg å være vanskelig. Kommer med mer info når jeg har fått prøvd dette i løpet av helgen.

 

-Xlnt

 

p1060421.jpg

p1060422.jpg

p1060420.jpg

Link to post
Share on other sites

Har byttet trimcylinderene i dag, og synes problematiseringen er sterkt overdrevet. Er helt nye på drev (var faktisk første gang jeg skrudde på det i dag) og har ikke skrudd noe særlig før.

 

Problemområdet er boltene som holder cylinderene på plass. Jeg hadde ikke sjanse for å få ut mine med fettpresse (som det står i verkstedsmanualen), men det gikk greit når jeg skrudde inn en M6 bolt i bolten fra innsiden og "dro" den forsiktig ut med et brekkjern. Dette er selvfølgelig under forutsetning at du har tilgang til boltene fra innsiden. På min Draco 20 så var det trangt, men gikk med noen timers innsats. Utrolig god følelse å montere på nye deler og forhåpentligvis slippe problemer i mange år....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dersom det er denne typen du mener:

trimsylindre.jpg

De er gjenget i hver ende. Hold dem fast i f.eks skrustikka og skru av endene med rørtang. Vær forsiktig så du ikke deformerer selve sylinderen.

 

Dersom sylinderne ikke er løsnet fra drevplata kan du forsøke å skru av ytterenden med tang. er du heldig slipper det på de ytterste gjengene slik at du kan dra ut stempelet mens selve sylinderen står fast i båten.

 

Brigg

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg du må skru "stempelhodet" fra stangen. Dette blir vel vanskelig dersom du ikke får av den ytterste delen av sylinderen. Men dersom det løsner innerst først er det ikke verre enn å sette sylinderen i skrustikka og skru av den ytterste. NB: Vær forsiktig som du ikke deformerer sylinderen eller setter merker i stempelhodet.

 

Jeg husker ikke om det går å bytte pakningen rundt stangen ytterst, men det ser du når du har demontert. Vil anta at det sitter en simmering der som kan skaffes ny hos en assortert maskinforretning. Volvo selger neppe slikt i løs vekt, de har mer morro av å selge komplett sylindersett.

 

Og - når du først har demontert kan det være lurt å bytte alt av o-ringer med det samme.

 

Brigg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...