Jump to content

Turen hjem med ny X-79 seilbåt


Kosmix

Recommended Posts

Suzuki, hva slags båter sikter du til? Langkjølet? Gidder du nevne noe typer, gjerne i størrelse 28-31 fot, selv om det er på siden av tråden, og muligens skrevet om tidligere?

 

 

. For kona mi var det skummelt nok bare båten la seg på skakke, og sånn sett har jeg tenkt at det kanskje er bedre med X-en som trives på (visstnok) på 20-25 grader mot en eldre type som f.eks. en IOD jeg var med på. Den lå gjerne på 35-40 grader, og 45 grader i kastene...

 

Det jeg spøkefullt forsøke å få fram som et påeng, er at det ikke nødvendigvis er sånn at den raskeste eller beste båten for et erfarent mannskap, er det samme for et mannskap av amatører / nybegynnere. Jeg har sikkert noe mer erfaring enn deg, men jeg ville ALDRI kjøpt en X79 til turbruk. Jeg synes rett og slett den er for hvass til mitt behov, og mine ønsker. Ære være dere som tør,men altså ikke for meg.

Vil også legge til, at jeg kjenner en rekke kjekkas karer, som har spolert sin frues lyst til sjø og båtliv i årevis ( for alltid ? ) etter en litt for tøff kulingseilas

 

For et års tid siden, var vi selv på "kjøpern". Kona var med, og protesterte høylytt når vi så noe som IKKE falt i smak. For henne var det med dyp cockpit et must. Båt etter båt ble kassert, da cockpiten ikke føltes trygg / dyp nok. Greit for meg, si det FØR vi kjøper noe du ikke blir fornøyd med sier nå jeg.

 

Når det gjelder båttypen jeg nevner ovenfor, er halvtonner av det gode gamle slaget båttyper som Albin Ballad, Mikkel 30Comfort 30, B31, IW31, NARDUS, Møre, AH kryssaren osv osv. Skal du få en av disse til å krenge 40 grader, må du enten kjølhale båten, eller bruke mobilkran. :lol:

 

Dog ser jeg helt klar at denne typer båter, er tiden gått ifra. Det er bare entusiaster og halvgalinger som meg selv, som fortsatt sverger til disse. Sikkert fordi jeg ikke har råd til noe annet...

 

Båt med langkjøl ville jeg aldri kjøpt. For treing, tung og tilsynelatende håpløse i havn.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

OK...Kryss i mye vind, ved revet storseil, og fokk, og stramt lo lensetakkel. Da er forstaget stramt. Det er jeg med på, og absolutt enig. Ville også hatt stramt akterstag, for å bøye masta, og dermed flate ut storen. (Selv om effekten kanskje er mindre ved revet seil). Men, om jeg slipper opp akterstaget, hva skjer. Masten retter seg opp. Men hvorfor skulle toppen (1/8) knekke fremover? Det er jo ingenting som trekker fremover? Det er jo kun akterstaget som er festet i toppen av masten?? Jeg ville vel mene omtrent at øverste delen av masten "ikke er i bruk"?

 

Og jeg har Omega. De er født med selvslående fokk. Stort storseil selv uten Fat-Head. Jeg vet alt om hvor behagelig slik seilføring er...Jeg vurderte seriøst en Avance 36 med rette salingshorn og lensetakler. Er glad i dag for at jeg "likte Omegaen" bedre...

Link to post
Share on other sites

Tipper storseilet trekker den delen av masten som ligger under innfestingen for forstag og lensetakler endel akterover når det er revet og du har strammet skjøtet alt du har for kone og barn og konge og fedreland. Mulig det kan få toppen til å peke fremover og bli et problem medmindre akterstaget er skikkelig stramt. Masten kan muligens også begynne å pumpe endel. Dette kan nok gi både store krefter og tretthetsbrudd. Det er nå min teori i hvert fall.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Interessant lesning, linux!

 

Så lenge kona ikke helt har fått skrekken av jomfruturen er det jo håp. Jeg tror dessuten at X-79 er en bedre båt å lære å seile i enn en stødig gammel halvtonner. Dette fordi den gir mer kontant respons på gal trim. Jeg har selv seilt litt (også tur) med First Class 8 - en båt som ligner på X-79. I vanlig solgangsbris gjelder det å bruke en liten genua og et eller to rev for en komfortabel seilas (dvs hvor ikke mannskapet må sitte på ripa og være parat til å gi ut på storseilet i kastene). Det er moro og givende med en livlig båt, men til familieseilas har jeg valgt som Zuzuki. En stødig halvtonner som min IW 31 takler en rosse mer sivilisert og går dessuten mye mykere i sjøen. Mannskapet kan finne seg en komfortabel plassering på le cockpitbenk uten at trimmen blir helt gal.

 

Lykke til med ny båt!

 

- Harald

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at X-79 også kalles "Dansk flyvepap".

Båtene har relativt stor bredde akterut, og dersom de krenger mye kan roret miste kontakt med vannet. Det gjelder derfor å reve og trimme disse båtene slik at man får ut kraften i seilene når det blåser mye. Ellers kan det bli riktig utrivelig.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

de båtene du nevner stod på ønskelista, men det ble for dyrt...

 

OK, trodde den X en var mye dyrere jeg. Halvtonnerne har jo falt innmari i pris de senere årene,desverre for meg som eier en..

Men det er klart, litt større båt, gir ofte mye større kostnader. Seil, tauverk,deler,motor,opplag ; ja alt koster mer...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Haha,

ja x-en er følsom for mannskapets plassering og bevegelser. Jeg tror jeg kan lære mye av å seile denne båten. Inntil videre seiler vi for kryssfokk og revet storseil. Da slipper vi å tenke lensetaklene (tentaklene?). -Men jeg må innrømme at jeg gleder meg til å prøve taklene, ikke sikkert jeg føler meg moden nok på neste tur men jeg håper det blir i år (før jeg tar den på land).

 

Båtnovisen,

jeg har også lest om dansk flyvepap. Både om X-79 og Banner 28. Det er sånn jeg forstår to likedan båter. Jeg vurderte faktisk begge, men da vi så X-en og hvor god stand den var i var valget gjort.

 

Den har moderne linjer, den er godt velholdt og har gode seil. Båten er i veldig bra stand. Vi falt pladask for denne...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er å huske på att båten altid tåler mer enn manskapet.

 

Det er et viktig poeng, ja!

 

Grattis med ny båt, Linux.

 

Hentet selv hjem min først seilbåt i august (har dog seilt mye i andres båter), en Maxi 95 - som er en ren balje å seile i forhold (!). Men, den trives best i sterk vind. Ulempen er å klare å overbevise madammen om at den kullseiler ikke (jeg går ikke ut i orkan...). Maxien kan seiles lenge uten å måtte reve, og da først når le reling ligger i vannskorpen - men da er madammen på land (!)

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Hei, grattis til deg også Attitude!

 

Maxi 95, er ikke det den med akterkabin og kjempestor cocpit? Hvis det er den jeg

tror det er, er den knallfin. -Men det er jo forøverig alle Maxi-båtene...

 

Pelle Petterson var litt av en innovatør :)

Hvis jeg har forstått det riktig, så er det Nimbus som eier Maxi nå. Sier vel litt om kvaliteten det også.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det riktig, så er det Nimbus som eier Maxi nå.

 

Kjøpte vel Maxi rundt 1990/91. Det første de gjorde var å lage etterfølgeren til Maxi77, nemlig Maxi800 (som jeg har). Ingen success, alt for dyr, men topp kvalitet og masse Nimbus utstyr i båten. Kun laget i 43 eksemplarer mens Maxi77 ble laget i 3500 eksemplarer! Nimbus eier også Ryds og Storebro.

Men hvem eier Nimbus? Eies 60% av et fond som heter Altor 2003 som igjen eies av Altor (Investeringsselskap).

 

Eierstrukturer på båtprodusenter blir stadig mere kompliserte og mere og mere preget av behovet for stor, og ny, kapital. Før eller siden så forsvinner de opprinnelige eiere (personene) og det er litt synd.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

"Flyvepap" er vel en slags populærbetegnelse for det som klassifiseres som en ULDB eller Ultra Light Displacement Boat.

Både X-79 og halvsøstra Banner 28 kommer vel i denne kategorien.

Digre joller som vil opp og plane i den minste vind. Begge to kommer fra samme tegnebrett, Niels Jeppesen. Han jobbet for IN Fiberbåde før han startet opp X-yachts.

Link to post
Share on other sites

Både X-79 og halvsøstra Banner 28 kommer vel i denne kategorien.

Digre joller som vil opp og plane i den minste vind. Begge to kommer fra samme tegnebrett, Niels Jeppesen. Han jobbet for IN Fiberbåde før han startet opp X-yachts.

Ikke for å være sær, men det var vel bare X-79'en som Jeppesen designet. Banner 28 var det Ib Hauge Nilsen som designet om ikke jeg tar feil. Derimot designet Jeppesen Banner 30, som har mye til felles med X-79 og Ravage 36 i linjene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...