Jump to content

Kryssfiner, Bergen

FENRIKSEN

Recommended Posts

Kryssfinér er en potensiell "bombe" til marint bruk.

Selv kjøpte jeg finér for noen få år siden hos Norebo A/S (grossist) i Åsane. Jeg var mer interessert i kvaliteten enn prisen, selv om jeg selvfølgelig ikke ønsket å betale FOR mye. Jeg maste litt om at det MÅTTE være kokefast lim. Fyren (innehaveren) av firmaet hadde aldri hørt om BS 1088 eller AV-100 standarden. Jeg kjøpte rundt 20 plater. Etter at jeg hadde tilskjært finéren til dekket regnet det litt oppå disse. Dagen etter hadde platene delaminert noen steder; dvs at det øverste skiktet hadde løftet seg. Ganske tragisk når du skal bruke det til dekk. Etter mye om og MEN fikk jeg pengene tilbake. Returfrakten på 800.- betalte jeg selv. Oppfattet fyren som MEGET ARROGANT og kan bare fraråde folk å kjøpe noe som helst der.

Hva gjorde jeg så ? Kjøpte 20 plater fra Robbins Timber Ltd i England. 15 års Lloyds garanti mot delaminering og stemplet med BS1088. På grunn av vanlig vestlandsvær fikk jeg ikke forseglet med epoxy. Etter få måneder delaminerte finéren flere steder. Lang historie kort: Jeg fikk eieren av firmaet over til vestlandsbygden. Han inrømmet at platene ikke holdt mål. Jeg fikk pengene tilbake og beholde platene, men momsen tapte jeg.

Til slutt endte jeg opp med plater fra Tre og Finér i Blomsterdalen. Kvaliteten vet jeg ærlig talt ikke, men jeg har forseglet og forseglet........ Foreløpig funker det.

Kryssfinér er en skitten bransje, og det er godt mulig at vi kunder har vært med på gjøre det slik (meg selv inkludert) ved å gå mye etter pris....

Vær forsiktig.....

Mvh

Pelle

Kryssfinér er en potensiell "bombe" til marint bruk.

Hvis du skal bruke det utendørs, er kun "forskalingsflak", den mørkebrune typen, den eneste som holder. Den er dyr og stygg og passer i mitt hode ikke til båt.

Meranti er et greit materiale, tåler en del fukt og vann, men er best under tak da.

Skal tin brukes utvendig, er det hel ved eller forsegling via epoxy (best) eller glassfiber som duger...

• 3 år senere...

HER kan du lese litt om BS1088 plater kontra Meranti og annen dritt man får kjøpt på byggmakker osv.

Du må nesten sjekke hvem som har produsert platene også, fordi etter hva jeg har fått med meg stempler en del asiatiske fabrikker platene sine med BS1088 hvis man ønsker. Platene kommer fortsatt fra samme produksjonslinja som tulle-platene og har ingen av de kvalitetene som kjennetegner plater fra kvalitetsprodusentene.

West System i Oslo forhandler Brunzeel finerplater.

Nes trebåtverksted forhandler Joubert. Etter hva jeg har hørt er Robins Elite platene laget av Joubert-fabrikken for Robins.

Du kan jo sjekke med dem om de har noen forhandlere eller sammarbeidspartnere i Bergens-traktene.

Meranti-platene som byggmakker og andre forhandler er greie nok til innredning, men ikke noe jeg ville brukt i ett skrog. Til det har de for mange invendige feil samt at de er harde og sprø. Du risikerer at de sprekker hvis du skal bøye dem mye som i ett skrog osv.

Redigert av Honduras (see edit history)

Takker,

Har snakket med tre og finer. De hadde ikke. Fikk et tilbud fra NES sledeverksted. Det virket litt kortfattet, men brukbar pris.

EDIT: Det var ikke Joubert han tilbydde, men det kunne han skaffe:

Tilbudet var : "Platene er italienske og er laget i kokefast std. "Marine grade" med overflate AA og AB/BB som nevnt."

Disse Hollanske til West System platene er jo "top notch" men voldsomt dyre.

Det går jo evt ann å importere fra USA. Boulter har jo priser ute på nett.

Mvh

Redigert av MagneO (see edit history)

Du skal vel kjøpe en del plater hvis det skal lønne seg å få dem fraktet over dammen.

Hvor stor båt skal du bygge?

Jeg bygger en 10' med dekk og har kjøpt 5 plater hos West. Innen jeg er ferdig med innredning, instrumenter, motor, beslag og masse kromdetaljer utgjør plateprisen sikkert ikke mer en 15-20% av totalkosten på båten. Mulig du kan kutte dette med 5% ved å kjøpe noe billg dritt eller finne på noe annet lurt. Så blir spørsmålet til slutt om det var verdt det.

Med tanke på at du har lagt ned 1000 timer og masse penger før ferdigstillelse av båten kunne du kanskje ha unnet deg å jobbe med førsteklasses materialer fra starten... :cool:

Frakt er forbløffende billig, hvis du har en "postkasse" i USA.

Jeg trenger 20 plater til det prosjektet jeg ser på (har kjøpt tegninger til). Det er en åpen båt så kryssfiner og epoxy blir mesteparten av prisen bortsett fra motor.

Jeg er ikke opptatt av å få kryssfiner billigst mulig, men jeg er opptatt av å få tak i det jeg trenger (BS1088) billigst mulig. Jeg har lurt på å kjøpe furu på trelasthandleren fordi med epoxy så kommer det nok til å vare i mange år, men det er ikke planen nå i allefall.

Mvh

Bare en kommentar til mitt innlegg fra 2006:

Det var furufinér kjøpt hos Norebo i Åsane som delaminerte OVER NATTEN (øverste laget her og der) på grunn av regn..... til tross for forsikringer om kokefast lim og bla-bla-bla.....

Finér fra Robbins timber holdt heller ikke lenge, til tross for Lloyds og BS1088. Eieren av firmaet (som kom over hit til Vestlandet med fly) sa rett ut at Lloyds garantien ikke en gang var verd papiret den var skrevet på.

Jeg bruker selv meranti inne, men forsegler det med epoxy dersom det skulle være en mulighet for at det på en eller annen måte skulle bli fuktig.

Jeg kjøpte 12mm meranti (det kalles "østen" nå, ble jeg fortalt....) på Neuman for bare noen uker siden. Uten noen form for rabatt var prisen nærmere 550.- per plate (inkl mva). Merantien er BB/CC og har en god del mellomrom. Enkelte steder er også det ytterste laget "løst"..... (og det har vel med "hullene" å gjøre.....)

Jeg synes for såvidt det er greit at man selger ulike kvaliteter med finér. Problemet er når detaljist - og heller ikke grossist, aner hva de holder på med. Da KAN du være "heldig", og du KAN være meget uheldig (som jeg har vært.......)

Det er vel og bra å kjøpe fra utlandet. Jeg fikk noen "flotte" vareprøver fra Robbins timber i England før de sendte platene til meg. Problemet er når du innser at du har mer enn 30 plater med "junk" som du ikke bare kan kjøre inn til byen med igjen.......

Jeg er enig med Honduras lenger oppe i tråden. At du har ordentlige materialer er helt AVGJØRENDE for at prosjektet skal lykkes. Om det koster litt mer, så er det verd det.

Mvh

Pelle

Jeg tror kansje at du burde prøve platene som blir brukt til å bygge Tysse-tilhengere av.

Disse finnes i flere størrelser og kan kjøpes hos Tillhengerspesialisten i Åsane eller hos en

annen av forhandlerene til "Tysse" som finnes over hele landet. Plater som tåler å stå ute

så og si hele året bør holde til ditt bruk også. Lykke til!

Kjøpte plater hos monter jeg. Hadde ikke peiling men kjøpte kryssfiner plater. Disse brukte jeg til reperasjon av båten. Skar vekk det som var råttent og felte inn dette. Noe av restene har ligget og slengt rundt huset og i hundegården. Har ligget ute hele (den våte) sommeren til nå. Ikke behandlet med noe som helst. HAr ennå ikke delaminert......... Monter sier at deres kryssfiner har vannfast lim, så det vil vel råtne hvis det ikke behandles med noe men.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...