Jump to content

Vårpuss på høsten.. erfaring med valg av produkter.


kortvarig(båt)håpløs

Recommended Posts

Jeg skal ha min båt liggende inne i vinter, tenkte derfor og ta et skikkelig sjau!

Hva slags rense\polis\?? middler bruker medlemmene på sine egne båter.

Min egenbåt bærer preg av litt for sjelden polering samt oksydering.. Vårpusse ble tatt med relativt kostbare produkter fra Hempel, men jeg ble desverre ikke helt fornøyd..

 

Hva bruker dere? hva er annbefalt prosess for og få shinet den opp skikkelig??

Redigert av wellcraft23 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og Hugos........ Har personlig hverken prøvd Autosol eller Hugos da disse er altfor "slipende".

 

Ikke enig hva angår Autosol, men kanskje det spiller litt rolle hvordan man bruker denne? Selv bruker jeg eksentersliper eller polermaskin, begge med godt fuktet/småvåt svamp og legger på litt Autosol på skroget og "kjører" avgårde. Har også sett en her på forumet som rørte ut Autosol i vann, strøk dette på skroget, lot det tørke på og så polerte. Har ikke selv prøvd den metoden, men tror selv at det beste er å kjøre vått.

Lite trykk som skal til for at gelcoaten blir bra.

Bruker også Hugo, men den sliper så med forsiktighet. Også med den er det en ide å tilsette fuktighet.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

båter er stedvis sterkt oxydert..

 

Da bør du bruke slipemiddel, som Hugos el. Kjøpte en "gul boks" husker ikke navnet om det

var Sea Jet, men den brukes også med våt børste.

 

Har ikke hatt negative erfaringer med Autosol, Hugos JIF eller lignende. Men det skal brukes

kun når det trengs. Blir båten ren av mildere sepe, så er det fint. Gjør den det ikke må det sterkere lut til.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er typen som har kjøt det meste igjennom lang tid og duverden hvor mye møkkaprodukter det finnes der ute. :cryin: Både til bil og båt. Men her kommer en liste over greier jeg lover fungerer.

 

Vask/rens

Har i lang tid strevet med å få av brun/grønne alger som har missfarget min gelcoat. Jeg har prøvd en rekke midler til å rense gelcoat med, men svært lite hjalp unttat sliping/rubbing av gelcoat. Mange polerbaserte rensemiddler fungerer, men man må gni seg ihjel. Dette hadde jeg ikke lyst å gå løs på, så jeg gikk til anskaffelse av enda flere vindundermiddel. :headbang:

 

Endelig fant jeg hva jeg lette etter: Hempel Gelcoatcleaner i pulverform. (Oksalsyre) Denne blandes med litt vann, slik at du får en hvit melkeaktig gjørme som påføres med en flat båtskrubb (grov svamp ). Du behøver ikke skrubbe til det blir rent, kun for å få påført guffa overalt. Ta en :drink: La stå i 10 min og skyll av. Ruer/alger og annen dritt forsvant som dugg for solen. Jeg brukte denne under vanlinjen, men når jeg var ferdig var båten hvitere under en over så da ble det en kjapp runde med guffa over også. PERFEKT :smiley: Antiskli belegg ble også som nytt.

 

Polish av stål, alumium

Autosol. Funker på alle blanke flater av metall. Funker også fantastisk på små riper i vindskjermer som er av Lexan, Plexi, og andre "plasttyper" For tung å bruke som rubbing på Gelcoat, og ettelater produkrester som krever mye gnukking for å bli kvitt.

 

Rens av skinn/kunstskinn seter

Autoglym Leather Care (Turtle funker også bra men Autoglymen var bedre)

 

Polish av gelcoat

Her har jeg gått over til profesjonelle bilpleie produkter, og maskin. Har nå brent opp div poleringsmaskiner og lignende fra Biltema, Turtle, Claes Ohlson. Funker ikke på båt, spessielt når det kommer til rubbing. Kominerte vinkelslipere og poleringsmaskiner jobber for fort. Nå har jeg begynt å bruke det samme som lakkerere og bilindustrien selv kjøper. Makita og Makebo maskiner fungerer topp i flere år (dyre). Proff polish og rubbing selges ikke i butikker, AutoSmart heter rubbingen og voksen. Det er alikevel fullt mulig å få tak i dette. Et firma som Chemsmart A/S er en å anbefale. Sikkert andre som har dette også. Forøvrig er disse produktene billigere en tilsvarende fra Turtle osv.... 120 spenn for 1 liter med fin rubbing :lol:

 

Selvsagt er det mage bra vokser og rubbingmidler fra de annerkjente produsentene på markedet, men kjøp deg en bra maskin.

 

Treverk

Ha rikelig på med Esso tennveske. Vent i 10 min. Ha på mer. Tenn på! Ta deg en :drink:

Bytt ut oppbrente komponenter med plast. :yesnod:

 

God høstpuss!

 

MVH

Captain Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

 

Treverk

Ha rikelig på med Esso tennveske. Vent i 10 min. Ha på mer. Tenn på! Ta deg en :drink:

Bytt ut oppbrente komponenter med plast. :yesnod:

 

MVH

Captain Chaos

 

Orginalt tiltak, men virker sikkert veldig bra. Har likevel et bedre forslag til hva man kan gjøre med treverk - og da fortrinnsvis teak ute (dekk/cockpit). Vask med grønnsåpe - og la det ellers være.

 

For øvrig har jeg funnet flere brukbare midler til behandling av plasten - på Biltema. Trenger ikke alltid å være dyrt for å virke bra :smash:

 

Det finnes ellers en rekke andre tråder med samme problemstilling/tema. Bare søk i emneregisteret : yesnod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var det Norsol eller noe slikt? Jeg ser båtbyggerier jeg har vært innom bruker den.

 

Jeg husker ikke som sagt, jeg skal lese på boksen neste gang jeg stikker ned. Men uansett, den

boksen fungerer veldig bra. Svarte renner, striper osv forsvinner med engang. Tipset fikk jeg av

en båtforhandler som klargjør båtene etter en lang vinter. Bruker medfølgende svamp og fukter den tar litt oppi boksen og stryker over gelcoaten.. Etterpå skylles det rent med vann. Til slutt fille og går over og tørker av. Tørker du ikke av, blir båt hvitaktig.

 

Vasker/renser/polerer. Naturprodukt, skal være skånsomt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...