Jump to content

Siste Båtliv: Diesel vs Bensin = ?


slettet

Recommended Posts

fikk nyeste Båtliv i posten i dag og ble sjokkert.

 

skummet raskt igjennom så det kan være noen avvik i det jeg poster men i hovetrekk er det jeg skriver riktig.

 

husker ikke båttypen men det var en noe mindre sak til 5-600 000. (100 000 i deiff mellom diesel og bensin)

motoralternativene var Volvo D3-130 og Suzuki DF150 outboard.

 

ikke sjokkert direkte over "resultatet" men det er 3 faktorer som i hvertfall blir feil:

 

1) konsekvensene av omleggingen av dieselavgiften for fritidsbåter er naturlg nok ikke med

2) hastighet/forbruk/støy er oppgitt for dieselmotoren men for bensinmotoren ser det slik ut:

....hastighet/ /støy så det blir rimelig vanskelig å sammelikne annet enn hva de skriver.

3) de kom likevel til at bensinmotoren brukte mye mer bensin (noe som er umulig å se pga tallene som vist over mangler) men antyder at man må kjøre 650 timner med bensinbåten før forskjellen i innkjøpspris på 100 000 kr er utejevnet.

4) forbruks/støy/rpm/hastighetskurver/ som mangler er et must!

man må bla kunne se i hvilke hastigheter de to dyrene opererer mest/minst økonomisk for å danne seg en rimelig formening om hvor "min/din" forbruksnøkkel ville sett ut.

 

i tillegg,

er ikke kostnadene for det langt mer omfattenede service og vinterkonservingsarbeidet for diesler tatt med i grunnlaget i likhet med tidligere nevnt, omlegging av dieselavgiften.

 

bensinbåten gjør vel 4-5 knuter mer og - har 20 hk eksra og motorinstallasjonen er sikkert mye lettere

 

 

uansett hva en måtte mene er dette slett venstrehåndsarbeid.

 

huff og gru.

 

skal prøve å få tid til å scanne "testen" og legge den ut.

Link to post
Share on other sites

En må vel huske på at enkelte her inne leser slike båttester som fanden leser bibelen, da får vi jo slike kommentarer... Spesielt når fakta er vanskelig å akseptere...

 

Men jeg har ikke lest testen, så jeg kan ikke kommenter innholdet i den...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En må vel huske på at enkelte her inne leser slike båttester som fanden leser bibelen, da får vi jo slike kommentarer... Spesielt når fakta er vanskelig å akseptere...

 

Men jeg har ikke lest testen, så jeg kan ikke kommenter innholdet i den...

 

ingen fandenivoldsk lesing her - rimelig sikker på at du vil være enig når du får lest den.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder service og vinterkonservingsarbeidet leste jeg et sted at dette kostet 13 000,- for en mercruiser 1,7L diesel.

 

Min far har en daycruiser med "bensinbroren" 3,0L og dette kostet ca. 2000,- + mva.

 

Synes dette høres drøyt ut men....

 

helt i tråd med et konkret eksempel jeg kjenner til: (utført av merkeverksteder)

VP KAD44 ubetydelig under 15.000,-

Mercruiser V6 225 hk/Alpha drev 2.500,-

Link to post
Share on other sites

Vinterkonservering på min D2-55 koster et oljefilter og motorolje..... riktignok tar motoren noen liter mere olje enn en bensiner.., skiter dieselfilter til våren tenker jeg... Men kan vanskelig se at jeg kommer opp i de priser som det refereres til over..

 

Ikke vet jeg hva som er så mye billigere på en bensiner... men det vet sikkert ekspertene på på baatplassen..

 

Tar jeg båten opp så kjører sjøbvannskretsen i en dunk frostveske,men tviler på at dette medføre de enorme merkostnadene... Jeg hadde nok gjort det samme om jeg hadde hatt bensinmotor også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En må vel huske på at enkelte her inne leser slike båttester som fanden leser bibelen, da får vi jo slike kommentarer... Spesielt når fakta er vanskelig å akseptere...

 

Men jeg har ikke lest testen, så jeg kan ikke kommenter innholdet i den...

 

Det motsatte kan kanskje være tilfelle også... :smiley:

Redigert av Blue Sky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har heller ikke lest artikkelen og vet ikke hva som er nevnt om evt avgifts omlegging. Men statsbusjettet er ikke endelig. Er enig i at de bør nevne at det mulig kommer en avgiftsendring men de kan ikke i sin test ta hensyn til den. Da den ikke er gjeldende pr dags dato.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

en faktor dere overser - ny båt = garanti = lite gjør det selv på en diesel

man må ved ny båt m/garanti ta utgangspunkt i at servicepersonell gjør jobben.

da kommer forskjellen klart frem ved service/vinterkonservering - den er uansett mer omfattende på en innebords diesel vs en outboarder.

Link to post
Share on other sites

Kjære Scrutinizer.

Når du skriver slike innlegg som startinnlegget i denne tråden med setninger og punktoppsett her og der, krever det litt ekstra innsats å lese innlegget ditt.

Har du noen planer om å begynne med punktum og stor bokstav i første ord i neste setning? Jeg har sett at du av og til skriver stor bokstav i egennavn, så jeg antar derfor at tastaturet ditt har en shift-knapp.

 

Av alle de tusner av medlemmer på dette forum, er du den eneste som konsekvent driver med dette. Er det en spesiell grunn? Irritere medlemmer? Gjøre ting vanskelig å lese? Eller er det bare latskap?

 

Med vennlig hilsen

Lotus

Link to post
Share on other sites

Svoger'n har en nokså ny Mariner 70 hk 4-takt. Han betaler omtrent 5000 for konserveringen/gjennomgang før vinterlagring.

 

Huldas diesel har åtte liter 30-olje og et oljefilter på budsjettet. Oljen husker jeg ikke hva koster, men den er rimelig. Filter koster under 50 kroner. Til vinteren skal jeg også bytte frostvæske. Grunnen er at jeg kommer til å miste mesteparten ned i bånn av båten når jeg skal kople til vv.berederen. Frostvæsken går på tredje sesongen nå. Motoren min kan naturligvis ikke sammenlignes med en større- og komplisert diesel. Den vesle tassen min har tross alt ikke mer enn 160 hk.

 

Men, hvis jeg rekker å knekke motoren før jeg hopper i pennalet og drar igjen lokket, en bensinmotor uten rotorleamikk og med dir. insprøytning kunne nok komme på tale. Jeg skal ikke se bort fra det. En vanlig 'engangsmotor' holder jo en 15 års tid, kanskje mye mer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Har du noen planer om å begynne med punktum og stor bokstav i første ord i neste setning? Jeg har sett at du av og til skriver stor bokstav i egennavn, så jeg antar derfor at tastaturet ditt har en shift-knapp.

 

Av alle de tusner av medlemmer på dette forum, er du den eneste som konsekvent driver med dette. Er det en spesiell grunn? Irritere medlemmer? Gjøre ting vanskelig å lese? ...

Akkurat den synes jeg du kunne spart deg. Har lite med saken å gjøre. Bruk heller en IM om du opplever dette veldig problematisk. Synes nå jeg da...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke helt billig å vinterkonserve en outboard heller, Yamaha 250 koster den nette sum av 4850 om en ser her hos forhandler og da må man bringe motoren til dem.. eksemplet på had 44 som vår gode venn trådstarter kom med inkluderer reisetiden til motoren som ikke er kjent, men antatt i en annen tråd... så når vi begynner å kviste litt her og der, samte henter inn tilb udt litt rundt omkring så er det ikke sikkert prisforskjellen blir så veldig stor skal man se.. riktgi nok er det fredag den 13. i dag men litt edruelighet skader ikke når man slenger ut kraftige påstander om hva som mangeler i en test..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er enig med Lotus om at det var vanskelig å få med seg budskapet i startinnlegget. Når Scrut kritiserer en artikkel som mange av oss ikke har lest kan det jo være en fordel å presentere konklusjonen av artikkelen først. Ikke før punkt 3 forstår jeg hva kritikken baserer seg på, og det midt blandt trådstarters argumenter for hva som burde vært tatt hensyn til i en slik test.

 

Lotus kritisererer ikke språket her. Han stiller spørsmål om oppsettet i artikkelen og gir råd om rettskriving som vi alle sikkert kan lære noe av. Dette for et bedre forum.

 

Men når det er sagt så er jeg helt enig med Scrutinizer i at artikkelen vitner om venstrehåndsarbeide. Testen er foreldet før den kommer på trykk. Det er høyaktuelt med øket dieselavgift og jeg synes det hadde vært mer naturlig å sammenlikne innenbords diesel med innenbords bensin. En outboarder støyer mer og har kortere levetid. En innenbords 5 eller 6 sylindret turbodiesel har høyere vedlikeholds og driftskostnader enn enkelte av forumdeltakerenes tosylindrede snekkemotorer som koster dem kun olje og filterskift. Og som nevt mye høyere kostnader enn innenbords bensin.

 

Og hvor lang levetid har en turbodiesel som går timesvis på turtall 4500? Her tror jeg en rimelig og kjent driftsikker bensin V6 eller V8 kommer bedre ut i det lange løp. Time will show....

Link to post
Share on other sites

Vel, det tar vel en 10-14 dager fra Dead Line for at blad av denne typen til det er ferdig trykket og distribuert...Det er vel i dag akkurat 7 dager siden forslaget til statsbudsjett ble fremlagt og vi fikk denne nyheten om avgiftsøkningen..

 

Nå er nok ikke jeg blant de skarpeste her på forumet, så jeg skjønner ikke hvordan de skulle kunne fått dette med i denne testen, men det kan sikkert dere andre svare på... enkete deler i et blad trykkes jo gjerne lang tid i forveien...gjelder jo de fleste blader med unntak Se og hør... Vet ikke det er referanse bladet for de som mener de burde hatt dette med i testen, men mistanken er jo sterk da. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

200 timers service på KAD 400 og KAD 44 er på den nette sum av 28,000 på ett god kjent Volvoverksted i Oslo . :puke:

Tror jeg skal skifte bransje igjen....og børste støv av fagbrevet samt søke om å bli autoriseret Volvo Penta verksted.... Her er det så lettjente penger å tjene, så selv advokatstanden blir misunnelig... Og påliteligheten til VP er såpass at markedet aldri vil utebli heller :lol:

 

28 lapper for en dags arbeid...ja takk sier jeg.. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...