Jump to content

Siste Båtliv: Diesel vs Bensin = ?


slettet

Recommended Posts

Det kan være, men det i seg selv kan vel ikke svare den stive prisen... Det er vel ikke stort mere en en mutter hver ende der av røret som ellers...

 

Men er ventiljustering påkrevd for 200 timers seivice... er det rundt 5-600 timer

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vanlig vedlikehold av en diesel er oljeskift og vinterkonservering, og det koster ikke mange hundrelappene.

 

Så vidt jeg husker fra en av trådene her på forumet, så må jo en ny 4 takter bensin-påhenger inn til service etter bare noen få timer!

 

Men det går vel kanskje på garantien, akkurat som på en ny diesel?

 

Men nå skal det jo sies at en gammel bensin V8 får du jo slengt etter deg for 20 -30 lapper, og da lønner det vel seg kanskje ikke med en stor renovering??

Link to post
Share on other sites

Det kan være, men det i seg selv kan vel ikke svare den stive prisen... Det er vel ikke stort mere en en mutter hver ende der av røret som ellers...

 

Men er ventiljustering påkrevd for 200 timers seivice... er det rundt 5-600 timer

 

ventiljskekk/justering skal foretas på 1ste gangs service og egentlig sjekkes før hver sesong deretter - ble fusket med av VP servicefolkpå 44 motoren pga all jobben med lufting osv og dette medførte motorhavarier - ref båtmagasinet.

mener at etterkommerne ble utstyrt med andre løsninger.

når det er sagt er en ordentlig profesjonelt urtført service/konservering slik det skal utføres på slike motorer/drev en nokså omfattende jobb - men det er klart - utenom det blir ukyndige hvermansen utnyttet på det groveste.

 

når det er nevnt er ikke ventiljustering noe enkel oppgave på Suzukien heller siden de brenytter shims.

sjekk går fort - justering er mange timers arbeid om det skal gjøres ordentlig..

til orientering:

nevner igjen at Hondaer ikke har dette problemet som yam/suz/evinr/mercr/joh/selvagakki har på 4 takterene sine.

ventiljustering på Honda motorer skal ta maks en profesjonell 1/2 time

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

her er nedlastbare kopier av artiklen så dere kan gjøre deres egne vurderinger:

PDF / Acrobat Reader format

 

Komm. fra moderator:

linkene er slettet da det kan dreie seg om beskyttet materiale.

 

antar at dere med PCer kan laste de ned ved å høyreklikke alt doobeltklikke for å få de opp i browserene

 

nei, jeg nevnte ikke det om vp dieselen i kolonnen til venstre på side1.....

 

tenkte å legge de i dok arkivet men er det samme begrensninger på størrelser der som ved bildeopplastinger?

 

her er mitt første inlegg så dere kan verifisere det mot min vurdering av artiklen i batliv:

 

fikk nyeste Båtliv i posten i dag og ble sjokkert.

 

skummet raskt igjennom så det kan være noen avvik i det jeg poster men i hovetrekk er det jeg skriver riktig.

husker ikke båttypen men det var en noe mindre sak til 5-600 000. (100 000 i deiff mellom diesel og bensin)

motoralternativene var Volvo D3-130 og Suzuki DF150 outboard.

 

ikke sjokkert direkte over "resultatet" men det er 3 faktorer som i hvertfall blir feil:

 

1) konsekvensene av omleggingen av dieselavgiften for fritidsbåter er naturlg nok ikke med

2) hastighet/forbruk/støy er oppgitt for dieselmotoren men for bensinmotoren ser det slik ut:

....hastighet/ /støy så det blir rimelig vanskelig å sammelikne annet enn hva de skriver.

3) de kom likevel til at bensinmotoren brukte mye mer bensin (noe som er umulig å se pga tallene som vist over mangler) men antyder at man må kjøre 650 timner med bensinbåten før forskjellen i innkjøpspris på 100 000 kr er utejevnet.

4) forbruks/støy/rpm/hastighetskurver/ som mangler er et must!

man må bla kunne se i hvilke hastigheter de to dyrene opererer mest/minst økonomisk for å danne seg en rimelig formening om hvor "min/din" forbruksnøkkel ville sett ut.

 

i tillegg,

er ikke kostnadene for det langt mer omfattenede service og vinterkonservingsarbeidet for diesler tatt med i grunnlaget i likhet med tidligere nevnt, omlegging av dieselavgiften.

 

bensinbåten gjør vel 4-5 knuter mer og - har 20 hk eksra og motorinstallasjonen er sikkert mye lettere

uansett hva en måtte mene er dette slett venstrehåndsarbeid.

 

huff og gru.

 

skal prøve å få tid til å scanne "testen" og legge den ut.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

enig i det men kjenner et konkret eksempel på rundt 15.000,- for service/vinterkonservering - og i tillegg fikk han oljelekkasje etter jobben så....

tror nok 15 lapper vil være "normalpris" for en slik jobb i felten.

timeprisen alene er vel 1.000,- + mva skulle jeg tro?

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at du fikk lagt ut testen og jeg har lest den... Er enig at den er særdeles svak på de fleste områder og resultatene er nok neppe særlig sammenlignbare for disse to.... Det er jo et tankekors at de har greid å måle forbruket på dieselen men ikke på benisneren... Nå er det jo mulgi denne D3 motoren levers med forbruksmåler innebygget, men det å måle forbruket for bensineren er jo rimenelig grei skuring skulle en tro.

 

Jeg regner med at konklusjonen på forbruket er dratt ut av de første tre timene med litt forskjellig kjøring...

 

Dette er nok en amatørmessig test som nok ikke duger til noe særlig annet enn papir på utedassen.. Det er langt mellom denne testen og de testene som er gjort gjengitt i Båtmagasinet, der er i allefall forutsetningene for testen oppgitt og hvem som har testet og hvordan det er testet..

 

Er helt enig med konklusjonen til The Scrutinizer her.. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mye interesant her, men det er rart at det er Volvo som skal brukes som referanse når servicekostnader skal diskuteres. De er vel ikke akkurat kjent for å ha de lengste service intervallene og mest edruelige priser. To av de største fordelene diesel har hatt, har jo vært dieselpris og driftsikkerhet pga uavhengig av strøm. Begge disse er i ferd med å forsvinne med elektronisk styring og økte avgifter. Common rail, turbo, ladeluftkjøler, kompressor er alle med på å øke servicutgifter for diesel. Jo mere tyngde man kan bære i båten, jo mere driftsikkerhet og lavere servicekostnader får man(les normalladet). Høyere ytelse og lavere vekt er det motsatte, og nærmer seg ommerådet hvor bensin kan være et bedre alternativ. Men for min del vil det ikke være aktuelt å dra bensin ombord i motorrommet pga brannfaren.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har demonterte min egen motor som har gått nå 1300 timer , men her var det ingen tegn til slitasje på lager eller sylindere så det var bare og sette den i sammen igjen :smiley:

 

200 timers service på KAD 400 og KAD 44 er på den nette sum av 28,000 på ett god kjent Volvoverksted i Oslo . :puke:

 

forunderer meg ikke - med så lav literytelse og rimelig "normalt" turtallsbruk vil det ikke forundr emeg om de går lengre enn nye diesler mellom totalovehal som er vesentlig rimeliger eog kostnadne underveis må bli langt lavere og.

Link to post
Share on other sites

200 timers service på KAD 400 og KAD 44 er på den nette sum av 28,000 på ett god kjent Volvoverksted i Oslo .
Forunderer meg ikke - med så lav literytelse og rimelig "normalt" turtallsbruk vil det ikke forundr emeg om de går lengre enn nye diesler mellom totalovehal som er vesentlig rimeliger eog kostnadne underveis må bli langt lavere og.
Tror dere fullt og fast på dette, eller skriver dere mot bedre vitende? Med respekt å melde er jo dette bare tull og tøys.
Jeg fikk justert ventilene på min kad 44 for en mnd siden. Kostet 2300,- utført av båtverksted. Han som betalte 28.000,- for en service bør jo enten innrømme at han har blitt lurt, eller forklare allt han har fått gjort...
Se her ja. En mer normal pris. Kanskje Power og Scrutinizer kan tenke seg å komme med en bitte liten kommentar?
ventiljskekk/justering skal foretas på 1ste gangs service og egentlig sjekkes før hver sesong deretter - ble fusket med av VP servicefolkpå 44 motoren pga all jobben med lufting osv og dette medførte motorhavarier - ref båtmagasinet.

Tull og tøys. Ventilklaring skal foretas første gang etter 200 timer. Deretter hver 600 time.

På den aktuelle båten var det bare en av de to maskinene som havarerte og da etter å ha kjørt hele sin levetid uten ventiljustering. Det er verdt å merke seg at havariet først skjedde når ventilklaringen ble hele 10 ganger større enn normalen dvs omlag 2mm. Å kjøre med 1mm klaring på denne volvoen, synes derfor ikke som noe problem selv om det er 5 ganger større enn normalklaringen.

 

enig i det men kjenner et konkret eksempel på rundt 15.000,- for service/vinterkonservering - og i tillegg fikk han oljelekkasje etter jobben så....

tror nok 15 lapper vil være "normalpris" for en slik jobb i felten.

timeprisen alene er vel 1.000,- + mva skulle jeg tro?

Så det innebærer altså at du estimerer jobben til 15 stk av disse tusenkronerstimene?

 

 

Denne strenger er jo på grensen til det usaklige.

Jeg regner med at du forklarer hva "det langt mer omfattenede service og vinterkonservingsarbeidet for diesler" egentlig består i uten bare å feie det vekk med svar av type "lurer på om du overhode har sett...."

 

Nå er det et faktum at dieselmotorer generelt bruker omlag 20% mindre drivstoff enn tilsvarende bensinmotorer. Det er også et faktum at diesel i Norge også til neste vår vil være billigere enn bensin. Så har vi det faktum at båter med dieselmotor holder seg vesentlig bedre i pris. 3 kroner høyere dieselpris neste år vil neppe endre dette forholdet i særlig grad.

 

Så da venter sikkert flere enn meg på hva service/vinterkonservering består i og hvordan det kan koste det hvite ut av øyet. For egen del består service i å bytte oljefilter/dieselfilter/olje/sinkanoder/girolje/giroljefilter. Og er det kjørt mer enn 800 timer siden forrige gang, må ventilene justeres. (800, ikke 600 fordi jeg har en Yanmar og 250 fremfor 200 timer ved første gangs justering) En og annen kilereim til dynamo/vannpumpe inngår også en gang i blandt. Og ventiljusteringen? Tja.... den gjøres på under halvtimen og ventildekselet har selvsagt en o-ring som ikke trenger å byttes og ingen dieselrør som sperrer for demontering av dekselet. Selv en motoramatør som meg trenger har ikke bruk for verksted på et par tusen timer siden jeg klarer ovennevte ting selv. Eventuell dysejustering kan det jo være behov for hver 10. år eller så med mitt kjøremønster.

 

Er det noe jeg har glemt som kan forsvare 28.000 kroner i året?

 

Lotus

 

Oi. Glemte en ting. Impeller må jeg bytte. Minimum 600 timer skal den holde.

Glemte en ting til. Frostvæskebytte hvert 5. år. Rød frostvæske er dyrt, så per år blir dette nesten 50 kroner.

Og kjører jeg gjennom med blå frostvæske på høsten i stedet for å bruke de 4 tappepluggene? 100 kroner ekstra i året.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje Power og Scrutinizer kan tenke seg å komme med en bitte liten kommentar?

:lol::lol: Du måvære optimist Lotus.... vår venn The Scrutinizer har ennå ikke kommentert noen av sine innlegg her på baatplassen.no... :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Da jeg kjøpte eTec ble det reklamert med 3 års "servicefrihet" (den foretar vinterkonserveringen sjøl...). I kjøpsøyeblikket tenkte jeg ikke SÅ mye på disse utsagnene, men etter å ha lest hva strengstarteren hevder, har jeg snart spart inn hele kjøpesummen (nesten i alle fall!)

NÅ lurer jeg på hva service-prisen blir ved 1.-gangsservicen neste år :-( For DEN må vel utføres av merkeverksted eller??)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk justert ventilene på min kad 44 for en mnd siden. Kostet 2300,- utført av båtverksted. Han som betalte 28.000,- for en service bør jo enten innrømme at han har blitt lurt, eller forklare allt han har fått gjort...

 

Jeg skal sjekke opp denne 200 timers service på Kad 44 og 400 en gang til men jeg vet att dette er en stor jobb for de får som har muligheter for og ta på seg slike jobben .

 

Hvis du har betalt 2300.- så kom du billig ut av dette synes nå jeg , med en timepris på 1000.- +mva så kommer jeg fra til 2 timers arbeide . :crazy: på justeringen er er det vel noe som ikke stemmer helt vel.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Du måvære optimist Lotus.... vår venn The Scrutinizer har ennå ikke kommentert noen av sine innlegg her på baatplassen.no... :lol::lol:

 

det har jeg meget gode grunner for og det er ikke av mangel på faglig tyngde - tvert i mot.

 

imidlertid kan dere hygge dere med disse men dere gidder vel som vanlig ikke lese det linkede stoffet så jeg må vel lime det iknn som vanlig og høste fy-ordene?

 

Power Options:

Gas Versus Diesel

http://www.yachtsurvey.com/GasDiesel.htm

 

Power Options:

Gas -vs- Diesel Part II

http://www.yachtsurvey.com/GasNdiesel.htm

 

og denne:

Diesel Maintenance Or Lack Thereof

http://marinesurvey.com/yacht/diesel_maintenance.htm

 

so eat it or beat it - quits me......

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv hørt at en 200 timers service koster 6 til 7000 kroner på en KAD 300. Dette er dyrt, men vel anvendte penger for å slippe en krangel ved en garantisak.

 

Når det gjelder levetid på en diesel kontra en bensiner så er jeg ikke i tvil. En diesel som får godt stell varer lengst. Har selv hatt ansvaret for to gamle Cummins diesler som begge logget nesten 70 000 timer. Selvfølgelig var disse overhalt noen ganger og hadde slitt ut noen sylinderforinger og lagre, men gikk gjorde de.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Du måvære optimist Lotus.... vår venn The Scrutinizer har ennå ikke kommentert noen av sine innlegg her på baatplassen.no... :lol::lol:

 

:blush::blush::blush::blush: Fikk litt flau smak når jeg leste det nedenfor :blush::blush::blush:

 

det har jeg meget gode grunner for og det er ikke av mangel på faglig tyngde - tvert i mot.

 

imidlertid kan dere hygge dere med disse men dere gidder vel som vanlig ikke lese det linkede stoffet så jeg må vel lime det iknn som vanlig og høste fy-ordene?

 

Power Options:

Gas Versus Diesel

http://www.yachtsurvey.com/GasDiesel.htm

 

Power Options:

Gas -vs- Diesel Part II

http://www.yachtsurvey.com/GasNdiesel.htm

 

og denne:

Diesel Maintenance Or Lack Thereof

http://marinesurvey.com/yacht/diesel_maintenance.htm

 

 

Den der står av god respekt, du fikk tatt dem der Scutinizer :flag::seeya:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder levetid på en diesel kontra en bensiner så er jeg ikke i tvil. En diesel som får godt stell varer lengst. Har selv hatt ansvaret for to gamle Cummins diesler som begge logget nesten 70 000 timer. Selvfølgelig var disse overhalt noen ganger og hadde slitt ut noen sylinderforinger og lagre, men gikk gjorde de.

Det er også det som står i en av artiklene som Scrut viser til: 900 mot 1500 timer. Forøvrig har jeg inntrykket at Scrut peker på priser for overhaling av motorer mens resten i denne tråden snakker om årlig service.

Link to post
Share on other sites

Ubåtfender, var du ironisk nå eller? Jeg tok ikke den helt.

 

Og til The Scru, alt du gjør om og om igjen er å referere til påstander fra David Pascoe som i likhet med deg selv har gjort det til sin oppgave i livet å overbevise alle andre om at V8 bensinmotor i båt er herligheten på denne jord. Hans fakta bruk virker i beste fall tilfeldig.

 

Heldigvis har verden gått videre selv om ikke nødvendigvis USA henger med. Nyutvikling på motorsiden for bil og båt er i hovedsak skjedd på diesel siden.

 

Bensin motorene (innenboards) begynner å bli håpløst gamle i design.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det bør i allefall være ironisk ment fra ubåtfender..... man skal ikke tro alt man leser på nettet..... hverken her her på baatplassen eller fra blant annet fra Yachtsurvey og herr Pascoe... Pascoe har nok vært litt vel unøyaktig for å si det mildt i sine beskrivelser om marine diesler tidligere....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For eksempel dette her:

the increased fuel injected into the cylinder washes away the lubricating oil on the cylinder walls. This is true of both gas and diesel engines.

Nå er vel den største forskjellen mellom diesel og bensin at bensin tilføres sylinderen i sin helhet før forbrenningen starter og har dermed goooood tid til å slå seg ned på sylinderveggene. I en diesel tilføres brenselet under hele forbrenningen og forbrenningen starter i det øyeblikket dieselen sprøytes inn. Jeg kan absolut ikke se at dieselen skulle ha en sjanse å skylle ned smøreoljen fra sylinderveggen. I alle fall ikke i den utstrekning som bensin. (Helt bortsett fra at diesel smører bedre enn bensin)

Link to post
Share on other sites

Enig i det Sydvesten...jeg har ikke lest alt Pascoe har skrevet men det jeg har lest bærer preg av at han har en har en mening og finner agumenter for å støtte sitt synspunkt uten å dokumentere disse skikkelig.

 

Svært lite nyansert....men noe av det han skriver viker da greit nok.

 

Vurderte selv bensinmotor for litt tid siden men det var et klart 2. valg. Høyt bensinforbruk, lettantennelig drivstoff og 10 år gammel saltvannskjølt motor fristet ikke. Og det var det som var tilgjengelig i markedet. Når jeg nå fikk en båt med nesten helt ny diesel motor til samme pris som de selger båter med 10 år gamle bensinmotorer var ikke valget vanskelig.

 

Red: Rettet noen taste feil

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...