Jump to content

Vetus baugpropell


Spinner

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Elwaro 815 med en Vetus baugpropell som ikke er helt til å stole på. Propellen virker normalt i perioder, mens det bare klikker i den når jeg trenger den som mest. F.eks. i går i en trang havn. Propellen ser slik ut:

Vetus.jpg

Er det noen som vet hva som lønner seg? Demontere og overhale, eller skifte den ut? Er det mulig å sette inn en annen propell uten alt for mye slit?

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Synes du skal begynne å feilsøke. Sjekk joysticken først. Smør den opp med 556 og kontroller koblingen . Trekk gummien til side å sprøyt inn. Demonter motoren på toppen av drevet. Her er det to lange skruer som løses og hele elektromotoren kan løftes opp. Ta ut ankeret og vask rent og sjekk børstene. Børstene kan du også nå ved å fjerne nettingdekslet på siden.. Feilen kan også ligge i ,,vakkel,, i en kobling. Det er en kobling til joystick og en ved forsinkelsesrelet. Trolig en eldre modell i båten din

 

 

 

utennavn2ve.png

 

utennavn4ab.png

Link to post
Share on other sites

Feilen kan også ligge i ,,vakkel,, i en kobling.

 

Takk for raskt svar :smiley: !

Er det mulig å løsne de 4 unbraco skruene som sitter på flensen i bunnen og ta hele motoren ut? Tok ikke sjansen i dag så lenge båten ligger på vannet, har ikke hatt baugpropell før, og var litt usikker på om vannet fosset inn. :blush: Det er vel det du har gjort på ditt 2'dre bilde?

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å løsne de 4 unbraco skruene som sitter på flensen i bunnen og ta hele motoren ut?

 

Helt korekt ta ut de fire umbrakoene og du kan løfte ut hele motoren . Gå grundig tilverks med sjekk av børster og rengjøring av alle kontakter så virker den nok slik den skal.Har maken selv og den virker helt perfekt selv etter 20 år i båten.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har samme baugpropell som deg. Jeg har også de samme problemene.

Forrige sesong, bke jeg nødt til å skifte kontaktoren ( som står nede ved flensen ), da den ene var brendt og deffekt. Feilsymtomet var at motoren ikke startet, men en hørte tydligt at kontaktoren slo inn.

I år så har jeg fått samme problemet, men denne gangen er det ikke kontaktoren ( jeg har åpnet denne å skjekket ). Jeg lurer derfor på om det kan være børstene som nå er for dårlige. Grunnen for misstanken er at når jeg " dunker " i motoren, så starter den av og til. Planen nå er å ta den ut og levere den inn for kontroll av børster.

Om du skulle finne ut hva som feiler din motor, håper jeg du kommer tilbake med hva som var feil.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

:flag::flag:

Da var mitt problem med baugpropellen løst.

Det viste seg at problemet var utrolig mye drit på kommutator. Etter verksted hadde renset, fungerer den nå igjen, helt problemfritt. Jeg trodde at det var børstene som var slitt, men disse var som godt som nye. Rigtignok var disse skiftet av forrige eier, for 3-4 år siden.

Så nå er neste prosjekt og skifte ut ankervinsjen... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke overhale vinsjen din da ? Ifjor overhalte Engbo min gamle 32 vinsj. Ny motor,ny modifisert elektronikkboks av siste type kom på ca 4000 kroner. De byttet til og med plastdekselet over vinsjen så den ser helt "ny" ut.

Det beste ved hele greia at nå ligger elektronikk kortet ute under dekselet til vinsjen men er nå montert innvendig i båten. Sikkert ikke noen bakdel å flytte den delen bort fra sur dieselrøyk og saltføyke.

Spurte Engo om det ikke var like greit å bytte ut hele driten men siden alt det andre på vinsjen var som nytt,selv etter 12 år så mente de at det var unødvendig. Med den nye elektronikkortet så får du også mulighet til å montere fjernkontroll uten kabel.

Link to post
Share on other sites

Har vudert en reperasjon, men er kommet frem til at jeg ønsker en vinsj som har fritt fall fungsjon. Vinsjen jeg har i dag, har ikke dette. Har fått en grei pris på en Quik Genuin 800, med radiosender og 8mm kjetting. Fordelen med Quik vinsjene, slik jeg ser det ,er valgmuligheten mellom frittfall og kjøring av utlegget. :yesnod:

Redigert av Scand Atlantic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...