Spinner Startet 15.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2006 Jeg har kjøpt en Elwaro 815 med en Vetus baugpropell som ikke er helt til å stole på. Propellen virker normalt i perioder, mens det bare klikker i den når jeg trenger den som mest. F.eks. i går i en trang havn. Propellen ser slik ut: Er det noen som vet hva som lønner seg? Demontere og overhale, eller skifte den ut? Er det mulig å sette inn en annen propell uten alt for mye slit? Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post Share on other sites More sharing options...
vanntrivsel Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Synes du skal begynne å feilsøke. Sjekk joysticken først. Smør den opp med 556 og kontroller koblingen . Trekk gummien til side å sprøyt inn. Demonter motoren på toppen av drevet. Her er det to lange skruer som løses og hele elektromotoren kan løftes opp. Ta ut ankeret og vask rent og sjekk børstene. Børstene kan du også nå ved å fjerne nettingdekslet på siden.. Feilen kan også ligge i ,,vakkel,, i en kobling. Det er en kobling til joystick og en ved forsinkelsesrelet. Trolig en eldre modell i båten din Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinner Svart 15.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 (redigert) Feilen kan også ligge i ,,vakkel,, i en kobling. Takk for raskt svar ! Er det mulig å løsne de 4 unbraco skruene som sitter på flensen i bunnen og ta hele motoren ut? Tok ikke sjansen i dag så lenge båten ligger på vannet, har ikke hatt baugpropell før, og var litt usikker på om vannet fosset inn. Det er vel det du har gjort på ditt 2'dre bilde? Redigert 15.Oktober.2006 av Spinner (see edit history) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post Share on other sites More sharing options...
Quantum Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Er det mulig å løsne de 4 unbraco skruene som sitter på flensen i bunnen og ta hele motoren ut? Helt korekt ta ut de fire umbrakoene og du kan løfte ut hele motoren . Gå grundig tilverks med sjekk av børster og rengjøring av alle kontakter så virker den nok slik den skal.Har maken selv og den virker helt perfekt selv etter 20 år i båten. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 De noe "gamle" baugpropellene fra Vetus har et godt rykte, så jeg anbefaler også å overhale motoren grundig. Stort sett benyttes denne propellen lite i sin levetid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Hei Jeg har samme baugpropell som deg. Jeg har også de samme problemene. Forrige sesong, bke jeg nødt til å skifte kontaktoren ( som står nede ved flensen ), da den ene var brendt og deffekt. Feilsymtomet var at motoren ikke startet, men en hørte tydligt at kontaktoren slo inn. I år så har jeg fått samme problemet, men denne gangen er det ikke kontaktoren ( jeg har åpnet denne å skjekket ). Jeg lurer derfor på om det kan være børstene som nå er for dårlige. Grunnen for misstanken er at når jeg " dunker " i motoren, så starter den av og til. Planen nå er å ta den ut og levere den inn for kontroll av børster. Om du skulle finne ut hva som feiler din motor, håper jeg du kommer tilbake med hva som var feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Har hatt samme problem. Årsaken var dårlig kontakt i polene på kontaktor. Rengjøring, pussing og CRC løste problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 3.Februar.2007 Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 Da var mitt problem med baugpropellen løst. Det viste seg at problemet var utrolig mye drit på kommutator. Etter verksted hadde renset, fungerer den nå igjen, helt problemfritt. Jeg trodde at det var børstene som var slitt, men disse var som godt som nye. Rigtignok var disse skiftet av forrige eier, for 3-4 år siden. Så nå er neste prosjekt og skifte ut ankervinsjen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 3.Februar.2007 Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 Kan du ikke overhale vinsjen din da ? Ifjor overhalte Engbo min gamle 32 vinsj. Ny motor,ny modifisert elektronikkboks av siste type kom på ca 4000 kroner. De byttet til og med plastdekselet over vinsjen så den ser helt "ny" ut. Det beste ved hele greia at nå ligger elektronikk kortet ute under dekselet til vinsjen men er nå montert innvendig i båten. Sikkert ikke noen bakdel å flytte den delen bort fra sur dieselrøyk og saltføyke. Spurte Engo om det ikke var like greit å bytte ut hele driten men siden alt det andre på vinsjen var som nytt,selv etter 12 år så mente de at det var unødvendig. Med den nye elektronikkortet så får du også mulighet til å montere fjernkontroll uten kabel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 3.Februar.2007 Del på Facebook Svart 3.Februar.2007 (redigert) Har vudert en reperasjon, men er kommet frem til at jeg ønsker en vinsj som har fritt fall fungsjon. Vinsjen jeg har i dag, har ikke dette. Har fått en grei pris på en Quik Genuin 800, med radiosender og 8mm kjetting. Fordelen med Quik vinsjene, slik jeg ser det ,er valgmuligheten mellom frittfall og kjøring av utlegget. Redigert 3.Februar.2007 av Scand Atlantic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.