Loma Startet 18.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2006 Har eit noko spesielt ror som eg lurer på om det er rette roret for båten. Dette roret gir meget gode svingegenskaper og ved bakking kan eg svinge til begge sider. Som bildet viser, består roret av eit "rør", litt større i bakkant eller i framkant. Båten er en liten sjark på 22 fot, motoren er Yanmar 96 hk. Er det nokon som har meininger om eg misser fart med eit slikt ror. Ser at bilde vart litt lite men håper det er illustrerande nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Dette er et dyseror. Jeg har selv hatt gleden av å prøve en båt med et slikt ror, det var en livbåt. At manøvreringsevnen akterover er fantastisk, kan jeg bekrefte Et slikt ror vil sikkert gi mer motstand i sjøen, men hvor mye vet jeg ikke. Se for øvrig denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
La Digue Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Hvis båten uansett ikke kommer opp i plan, vil jeg tro at den graver seg ned i hekken ved full gass. Da er det ikke roret som er den begrensende faktor. På en planende båt derimot, er det viktigere med aerodynamisk (aquadynamisk?) utforming av roret og minst mulig våt flate. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 (redigert) Hei vist dette roret gir meget gode svingegenskaper ved bakking så hadde jeg aldri byttet det ut jeg kan ikke tenke meg at du mister noe fart heller med dette roret. Redigert 18.Oktober.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Loma Svart 18.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Takker for responsen. Båten har ein marsjfart på ca 12 knop og må vel kalles en halvplaner. Om roret er med å løfter båten bak veit eg ikke, men eg ville heller hatt løftet framme slik at eg kunne hatt litt mindre skvett på rutene. Svingegenskapene er vesentelig bedre enn det eg har opplevd med andre båter. Faktisk så kan den oppleves litt "skvetten" (mykje reaksjon på lite rorutslag) ved marsjfart. Båten er en Syresjark, bygd på sørenden på Karmøy. Skal ha båten på land i vinter, så eg vil sjå på om eg kan redusere litt på løftet bak, for å få opp baugen litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Hvis det er den båten vi ser bilde av vil det vel hjelpe å fjerne de "trimplanene som er montert flust med bunnen. Taper du for mye løft kan vel hydrayliske/elektriske trimplan være en ide. Bare sørg for å montere de med litt negativ løft Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 (redigert) Vel, dette er ikke et tradisjonelt dyseror. Da står propellen inni dysen. Kun ved nærmere full sving er deler av propellen utenfor. Det er dette som gir båter med dyseror meget liten svingradius. Men denne varianten kan helt sikkert ha sin funksjon det og. Ja jøsses..... Her er en taubåt med nevnte ror. Og her er en livbåt med et mindre dyseror. Redigert 18.Oktober.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 (aquadynamisk?)hydrodynamisk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Dette roret er en "oppfinnelse" fra 70-tallet. hvis jeg ikke husker helt feil ble det markedsført som "Brossen roret". Ulempen er økt vannmotstand og belastning på roropphenget. Man kommer langt ved å lage roret med profil, de fleste båter har bare en plate. Her er en annen tråd om ror. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Jo Ingar, var klar over Brossen roret, men var ikke det i utgangspunktet et tradisjonelt plateror som det var ettermontert en 2 delt dyse på dette? Festet med bolter igjennom.... eller????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Mulig, begynner å bli noen år siden... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Erindrer det selv bare i dimman jeg og, men ideen var nok god den..... Husker at han som stod bak prøvde i lengre tid til å få noen til å ta over ideen... Synd at ikke noen fulgte opp og videreutviklet roret hans. Kanskje mange av baugpropellene dermed kunne vært unngått, for alt vi vet......... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kurth Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Hadde en båt med dyseror for mange år siden,syntes det virket veldig bra og båten var usedvanlig lett på på rattet . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 (redigert) Jeg mener å ha registrert tilbake på 70 tallet at dysen ble introdusert for å gi propellen bedre virkningsgrad. Hovedhensikten var vissnok ikke å introdusere en ny form for ror. Redigert 18.Oktober.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 "brossen-roret" har jeg blitt fortalt at er oppfunnet i sandefjord av en skraphandler som heter Brå til etternavn. Han hadde etter sigende en snekke med normalt dårlig svinge egenskaper. kort fortalt så prøvde han å feste et rør som han delte i 2 på eksiterende ror. 'Dette virket visst bra. Men som det sies, bl det aldri noen kommersiell suksess... Tror han er/var nabo ved er jeg vokste opp... hadde vært morro og visst med sikkerhet historien bak dette roret...får se om jeg prøver å nøste opp litt ved leilighet. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
peer Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Jeg har et slikt "brossen" ror på snekka mi. Det er mulig at sving radiusen ved kjøring forover blir litt mindre, enn med konvensonelt ror. Akterover går den som de fleste andre snekker, ikke bare rett, men helt rett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.