Jump to content

Er dyseror en bra løsning?


Loma

Recommended Posts

:flag: Har eit noko spesielt ror som eg lurer på om det er rette roret for båten. Dette roret gir meget gode svingegenskaper og ved bakking kan eg svinge til begge sider. Som bildet viser, består roret av eit "rør", litt større i bakkant eller i framkant. Båten er en liten sjark på 22 fot, motoren er Yanmar 96 hk. Er det nokon som har meininger om eg misser fart med eit slikt ror.

Ser at bilde vart litt lite men håper det er illustrerande nok.

 

Bilde023.JPG

Link to post

Hvis båten uansett ikke kommer opp i plan, vil jeg tro at den graver seg ned i hekken ved full gass. Da er det ikke roret som er den begrensende faktor. På en planende båt derimot, er det viktigere med aerodynamisk (aquadynamisk?) utforming av roret og minst mulig våt flate.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post

Takker for responsen. Båten har ein marsjfart på ca 12 knop og må vel kalles en halvplaner. Om roret er med å løfter båten bak veit eg ikke, men eg ville heller hatt løftet framme slik at eg kunne hatt litt mindre skvett på rutene. Svingegenskapene er vesentelig bedre enn det eg har opplevd med andre båter. Faktisk så kan den oppleves litt "skvetten" (mykje reaksjon på lite rorutslag) ved marsjfart. Båten er en Syresjark, bygd på sørenden på Karmøy.

Skal ha båten på land i vinter, så eg vil sjå på om eg kan redusere litt på løftet bak, for å få opp baugen litt.

Link to post

Hvis det er den båten vi ser bilde av vil det vel hjelpe å fjerne de "trimplanene som er montert flust med bunnen. Taper du for mye løft kan vel hydrayliske/elektriske trimplan være en ide. Bare sørg for å montere de med litt negativ løft

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Vel, dette er ikke et tradisjonelt dyseror. Da står propellen inni dysen. Kun ved nærmere full sving er deler av propellen utenfor. Det er dette som gir båter med dyseror meget liten svingradius.

Men denne varianten kan helt sikkert ha sin funksjon det og. Ja jøsses.....

 

Nestor05012903.jpg

Her er en taubåt med nevnte ror.

 

 

c05.jpg

Og her er en livbåt med et mindre dyseror.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Dette roret er en "oppfinnelse" fra 70-tallet. hvis jeg ikke husker helt feil ble det markedsført som "Brossen roret".

Ulempen er økt vannmotstand og belastning på roropphenget.

Man kommer langt ved å lage roret med profil, de fleste båter har bare en plate.

 

Her er en annen tråd om ror.

Link to post

Erindrer det selv bare i dimman jeg og, men ideen var nok god den.....

Husker at han som stod bak prøvde i lengre tid til å få noen til å ta over ideen...

 

Synd at ikke noen fulgte opp og videreutviklet roret hans. Kanskje mange av baugpropellene dermed kunne vært unngått, for alt vi vet.........

Link to post

"brossen-roret" har jeg blitt fortalt at er oppfunnet i sandefjord av en skraphandler som heter Brå til etternavn.

Han hadde etter sigende en snekke med normalt dårlig svinge egenskaper. kort fortalt så prøvde han å feste et rør som han delte i 2 på eksiterende ror. 'Dette virket visst bra.

Men som det sies, bl det aldri noen kommersiell suksess...

 

Tror han er/var nabo ved er jeg vokste opp... hadde vært morro og visst med sikkerhet historien bak dette roret...får se om jeg prøver å nøste opp litt ved leilighet.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...