Jump to content

Hva heter båten deres?


Fanafjord

Recommended Posts

CAREKA

---------------------------

CA for Camilla

RE for Rebekka

KA for Katharina.

 

enkelt og orginalt.

Men alle mine/våre, andre båter heter: Birgit 1, Birgit 2 osv.

Det er da etter Rederinnen.

(Trillebåra , heter Birgit 3)

:cheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Båten vår heter Bitteliten IV

Alle båtene våre har hett det. Første var en Uttern D55 - så en Nidelv 690 - så en Nidelv 300.

 

Bakgrunnen for navnet er ikke at båtene er Bittelitne. Da vi fikk vår første båt var familien inni et grunnfag med fordypning i Anne Cath Westly. Ole Aleksander hadde en hund som het Puffen og en lillesøster som egentlig skulle hete Tannløs. Men det ble endret til Bitteliten i stedet for hun ville jo få tenner etterhvert.

 

Så Puffen ligger ved siden av meg og sover på senga si nå og Bitteliten er fjerde båten i rekken. Første båten og hunden kom inn i familien omtrent i samme tidsperiode. Hunden mot min vilje, båten mot ØKH's vilje. Men siden er vi alle forsont :yesnod:

 

For de som ikke kjenner bakgrunnen til båtnavnet smiler jo noen litt skjevt når de ser navnet på båten i dag, og av en eller annen grunn er det en stående spøk i familien på hva Bitteliten V blir. Mitt svar er at da må vi arve først, og da pleier de eldre å slutte å spøke om det :rolleyes::smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vår båt heter Akagi, oppkalt etter det japanske hangarskipet jeg har i avataren for øyeblikket. Navnet fulgte med båten ved kjøp, og siden vi etter ett og et halvt år ennå ikke har klart å bli enige om nytt navn er vel faren stor for at det gamle navnet blir værende. Ikke greit når man har dårlig fantasi...

 

Andre ting er jeg derimot flink til å fantasere om, men båtnavn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke bare for at jeg er avholdsmann at den heter Tine II , men pga datter . Første kalte vi opp etter første datter som heter Marianne , kalt maya . Så da blei båtens navn Maya . Neste båt blei etter yngste datter som heter Christine , men blir kalt Tine . Så da blei det Tine II og siden har det vært sånn , har jo bytta båt igjen men navnet er nok det samme og ikke noe Tine III.Så det blir nok bare Tine II på nybåten også . Kansje føye på PB/Tine II eller MY/Tine II , neida er og blir Tine II enkelt og greit på mange måter det .........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Er det ikke riktig at båter er hunkjønn og derfor skal ha kvinnenavn? Jeg har kalt båten opp etter kona. Det gir mengdevis med goodwill, både når det gjelder båten og ellers. :wink:

 

Dessuten mener jeg at en skikkelig båt skal ha navn på treplate. Folie blir feil for meg.

Hei

Helt enig. :yesnod:

Ellin etter madammen; på treplate.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Stuaden II har får navnet sitt etter Stauden som lå i hagen fra desember 2001 frem til juli 2005.... uten saltvann under kjølen.. Så da fant fruen ut at Stauder også vokser i hagen... er vistnok en eller annen form for blomst...

 

Så dette blie nok navnerekken på båter her i heimen i fremtiden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Båten vår heter Pingmar, et navn valgt av barna siden Scand har valgt å produsere den i svart og hvit, en fargekombinasjon som også er populær blant pingviner.

 

Er det ikke riktig at båter er hunkjønn og derfor skal ha kvinnenavn

 

Dette har vi også tatt høyde for i navnevalget. "Pingmar" var nemlig navnet til en pingvin som ble født (fugler blir vel kansje ikke født, men klekket :confused: ) på akvariet i Bergen. Pingmar ble etter fødselen (eller klekkingen) vurdert til å være en gutt og vokste opp i den tro. Overaskelsen var derfor stor blant akvariets personell da det en vakker dag viste seg at Pingmar la egget og med dette avslørte seg som hunkjønn! :eek:

Link to post
Share on other sites

Det var veldig fristende å kalle båten Aprilsnarr, bare for å ha en spøk til gode den dagen man kommer i havsnød. Dessverre vant fornuften og VHF-en kan betjenes med et minimum av troverdighet.
Det samme måtte vel gjelde Mayday, PanPan og Over. Kanskje også Test, Prøve og Håpløst :lol::lol: Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Båten "vår" (som vi låner) heter "Maren", en litt småtrinn, liten (etter dagens standard) og stort sett godmodig Junker 26. Foreldrene mine syntes det var et godt navn på en traust båt den gangen jeg var 9 år og vi flyttet fra sør på Hedmarken et sted til Oslo-området. Dobbeltbetydningen ligger i at alle seilbåter kan bli en "mare" når forholdene ikke helt er på skipperen og mannskapets side, særlig hvis alle involverte er noe uerfarne, som vi var den gangen.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Har sansen for at det er pent med navn innfrest på teakplate (eller annet edelt tre).

 

Til neste sesong blir det imidlertid en "mellomløsning" med folie.

 

I sommer var jeg uheldig med både bokstavtype (font) og størrelse (var alt for store).

 

Har noen erfaring med gode lesbare bokstavtyper for folie. Antar at jeg kommer til å bruke mørkeblå folie. Båten er hvit.

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke noe navn på båten det første året. Så kjøpte jeg VHF og måtte ha et navn i forbidnelse med konsesjonen. Grublet lenge, diverse forslag fra familien falt på stengrunn. Så husket jeg at jeg likte den båttypen til tøffingen i haisommer 1, den som ble nærmest spist til slutt av en hai - Orca. Slik ble det, men navnet har ikke havnet på båten, det er visstnok latinsk for spekkhogger, og det føltes litt vel agressivt og kraftfullt for en Saga 7000. Så det er bare i VHF sammenheng båten har er navn! Får se om neste båt kan leve opp til navnet!

Link to post
Share on other sites

Så husket jeg at jeg likte den båttypen til tøffingen i haisommer 1, den som ble nærmest spist til slutt av en hai - Orca.

Mulig jeg missforstår deg litt, og det er jo slett ikke viktig, men Orca betyr Spekkhugger og ikke Hai. Ikke viktig i det hele tatt, men om det har ligget en liten missforståelse her så kan jeg jo ha klart den opp....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...