roesok Startet 28.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2006 Idag har jeg skiftet motorolje, filter og girolje på utenbordsmotoren. Olje og filter er en kurrant sak, men skifte av girolje er noe forferdelig griseri. Først tar det en uendelighet før den gamle giroljen er tappet ut. Så er det disse tubene da. Jeg må ha over 1 liter girolje, dvs. minimum 4 tuber. Når du har tømt den første tuben og skal til med den andre så blir det lett plunder og heft. Du må være lynrask for at ikke ny giroljen skal renner ut, for det blir gjerne litt prøving og feiling for tube nr 2 er på plass. Og så fortsetter dette med tube 3 og 4. En annen ting er at du langt fra greier å tømme disse tubene for olje, det er umulig! Jeg var klar over at dette ble mye rot og griseri, har opplevd det samme før. Og jeg sjekket flere båtrekvisita og motorbutikker på jakt etter større kvanta med girolje, men de hadde bare disse små tubene. Er det noen som har kjennskap til om det er å få i større kvanta? Det må vel uansett være noe med "trut" på for å presse oljen inn. Er det andre måter å gjøre påfylling på? Nå hadde jeg også litt for lite olje for det kom ikke noe ut av det øverste hullet, så det betyr at jeg må ta en ny runde med nok en tube og dertil tilhørende søl. Uff! Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Droll Svart 28.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2006 Har kjøpt olje ifra Pennzoil, de har denne Bildet er hentet ifra http://www.trebaten.no . Ellers er tubene enkle å fylle med, bare pass på å sett inn lufte skruen( den øverste ) før du bytter tube, kan også være en fordel å varme opp girhuset før du tømmer der, enten ved å kjøre motoren( husk kjøling ) eller ved å varme opp girhusen med en varme pistol eller varme ovn ( ikke formye, pass på lakken og zimmringer på akslinene ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
mitsu Svart 28.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2006 Quicksilver har ei handpumpe med slange man skrur fast i påfyllingshullet. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 28.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2006 Bruker denne pumpen selv, er å anbefale på det sterkeste. skaffer du deg denne eller lignende så vil heller oljebytte og filterbytte forbindes med søl i stedet Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 28.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2006 (redigert) En annen fordel med denne pumpen er at man kan kjøpe literbokser. Men vær litt forsiktig med den, den tåler ikke så mye, så pump inn oljen litt sakte og forsiktig. Kjøpte pumpa i sommmer på wave. kosta ca 170 tror jeg. Brukte pumpa på aggregat, og selv om jeg måtte bytte oljeboks så rant ikke olje ut av pumpa. Sett i pluggen på toppen før du skrur slangen ut igjen. Redigert 28.Oktober.2006 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Noen som vet om denne quicksilver pumpen går til alle motorer ? - I beskrivelsen ser det ut til at den er tilpasset Mariner og Mercruiser Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 31.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Noen som vet om denne quicksilver pumpen går til alle motorer ? - I beskrivelsen ser det ut til at den er tilpasset Mariner og Mercruiser Hvor på nettet fant du info om den? For øvrig trodde jeg slike skrukoblinger hadde standard størrelse. (Jfr. plugg for ferskvannspyling) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Noen som vet om denne quicksilver pumpen går til alle motorer ? - I beskrivelsen ser det ut til at den er tilpasset Mariner og Mercruiser Jeg har en sånn pumpe. Riktignok av merket OMC (Johnson/Evinrude, men ellers lik) og har brukt den på en del forskjellige påhengsmotorer; Johnsen 115hk, Tohatsu 18hk, Suzuki 15hk fire-takter og flere til! Oljen kjøper jeg i fem-liters dunker hos www.reginol.no og koster bare en brøkdel av "marinapris"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
John_Kr Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Er ikke reginol spillolje som er renset. Trur ikke dette er oljen for nye motorer. Ellers bruker jeg pumpe som er nevnt over. Men uansett så er dette en grisejobb, søling blir det uansett. Lurer på om det lar seg gjøre å fylle opp gearhuset fra øverste hull, da med pumpekanne. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mouche Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Er ikke reginol spillolje som er renset. Vet du eller tror du? Mitt inntrykk er at det er produkter kjøp inn i store kvanta og så tappet på deres plastdunker til 200% avanse mens marinaen selger med 500% avanse. Jeg kjøper to-takts olje fra dem som er på original emballasje fra Texaco og betaler det samme som man betaler på Biltema for ukjent merke/produsent. Har brukt giroljen på tre forskjellige motorer i henholdsvis 3, 4 og 8 år og alle fra de var nye, så hvis det er et problem så burde jeg vel merket det nå? Og hvis oljen ikke er beregnet til formålet/ikke holder spec som lovet av Reginol så har vel både jeg, og i neste omgang de, et problem? Jeg vet ikke. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
John_Kr Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 (redigert) Det jeg er sikker på er at Reginol for noen år tilbake var rerafinert spillolje, hva dette merke står for i dag er jeg ikke sikker på. Redigert 31.Oktober.2006 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
chagall Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Hvor på nettet fant du info om den? For øvrig trodde jeg slike skrukoblinger hadde standard størrelse. (Jfr. plugg for ferskvannspyling) Er ikke reginol spillolje som er renset. Trur ikke dette er oljen for nye motorer. Ellers bruker jeg pumpe som er nevnt over. Men uansett så er dette en grisejobb, søling blir det uansett. Lurer på om det lar seg gjøre å fylle opp gearhuset fra øverste hull, da med pumpekanne. Det anbefales ikke å fylle olje i øverste hull med sprøytekanne, da det dannes luftbobler i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
starpowr Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 heisann som nevnt i eit tidligere innlegg er det ikke noe særlig å fylle gjennom øverste hull.... luften må ut.. det eneste er å sette den øverste pluggen i og skru den lett till i forbindelse med tubeskifte. Oljen renner da SÅÅÅÅ mye senere, og du har god tid til å plassere ny tube på det laveste hullet. Castrol hadde tidliger noen tuber som var litt eindel større enn de vanlige. mvh starpowr Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 31.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2006 Angående Reginol så kan du jo lese hva det er... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Rastløs Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Jeg fant pumpen på Wavekjeden.no. Den skal helt klart anskaffes. Det er jo et lite helvete hver gang den oljen skal skiftes. Med en slik pumpe må det jo bli himmelrik Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 I tidligere år var Reginol reraffinert spillolje, men det ble det slutt på visstnok av miljømessige årsaker. I dag selger Reginol kun ny olje. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Oljen renner da SÅÅÅÅ mye senere, og du har god tid til å plassere ny tube på det laveste hullet. Det er vel langsomt eller sakte du mener? Håndpumpene funker veldig greitt, men du kan jo bli litt lei med et drev som tar 3 liter... Hvis du er bekymret for om det renner for mye ut går det an å "toppe" fra lufteskruen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
John_Kr Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Angående Reginol så kan du jo lese hva det er... Denne avis artikkelen er ingen bevis for hva dette firmaet står for eller hvilke produkter de leverer, men jeg gjentar, det jeg er sikker på er at Reginol leverte rerafinert spillolje for noen år tilbake. Navnet kommer også fra denne produksjonen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mix Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Reginol sine oljer kommer fra Texaco. Reraffinering sluttet de med for maaange år siden. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 1.November.2006 Del på Facebook Svart 1.November.2006 Reginol sine oljer kommer fra Texaco.Reraffinering sluttet de med for maaange år siden. OK. Tilbake til selve tråden- Det er ikke bare å kjøpe en oljepumpe heller, det er flere forskjellige dimensjoner på tappeskruene fra merke til merke. Den pumpen jeg har i dag kjøpte jeg til min Johnson motor, den passer ikke på min Yamaha. Nå er denne GL5 oljen rimelig tykk, finnes det tynnere oljer, syntetisk f.eks? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
roesok Svart 1.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2006 Det er ikke bare å kjøpe en oljepumpe heller, det er flere forskjellige dimensjoner på tappeskruene fra merke til merke. Den pumpen jeg har i dag kjøpte jeg til min Johnson motor, den passer ikke på min Yamaha. Er det da noen som vet om denne fabelaktige og tidligere omtalte giroljepumpen, som iallefalll skal passe på Mercury/Mariner, også passer på en større Honda-motor? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
perro Svart 2.November.2006 Del på Facebook Svart 2.November.2006 Er det noen som vet dimensjonen på oljeavtapningspluggen på 70 hk Yamaha. Har prøvd giroljepumpene for Mercury og Johnson , men ingen av disse passer. Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Yamaha har 10mm gjenger mener det finnes en overgang! Bruker Quicksilver High performance på min Yamaha 130hk, sjekka om det var vann i oljen etter å ha tatt båten opp. Da var det ca -5c og oljen var enda seigere en sirup! Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 Da var det ca -5c og oljen var enda seigere en sirup! Ja,dette er noe man bør tenke på før man gir full gass,gjelder bade undervannshus og drev,verre er det på gearkasser og drivverk på F.eks biler....... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Bearded Beast Svart 14.Januar.2010 Del på Facebook Svart 14.Januar.2010 De har nå slik giroljepumpe på biltema til 40.- kr art.nr 36-319 , litt billigere enn de 200.- de skulle ha hos lokal påhengspusher kan man si.. Som forøvrig er heilt lik en såpepumpe bare at det er stukket en slange innpå stussen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.