Jump to content

VP 280 Drev: Hvordan få ut konen?


Bømlafjord

Recommended Posts

Servicemanualen for 280-drevene ligger i dokumentarkivet. Lese aktuelle kapitler der så fremstår jobben som langt mer overkommelig.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vel, da var konen ute (konen på drevet mitt), konen som eg deler seng med er forsatt her.

Dette var jo ganske greit å få til, bra og få vite at mutteren på toppen var lings.

Om det er denne konen som er årsaken til at drevet slurer i starten er vel kanskje ikkje så godt å si ut fra bilde, men synest no overflaten ser blank og glatt ut.

Har fått råd om å pusse den med slipepasta, men hva skal eg pusse mot, synest det blir litt feil å bruke den messing konen som den går i mot, den har jo riller rundt mens konen er helt glatt?

Noen som har eit tips om saken?

drev_001.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er som regel konen som blir slitt. Den er mykest og er gjerne den som må slipes til igjen (mot tilsvarene hundel). Ellers er vanskelig å se om den er slitt som regel. Hvis det tar tid før den kopler inn kan det hjelpe med tynnere olje. Dvs motorolje isf gearolje. Hvis ikke det heller hjelper, og den i tillegg blir hard å få ut av gear, bør hele konen skiftes ut.

Link to post
Share on other sites

Bare smør ventilslipepasta på konen og gni til anleggsflatene i "koppene" blir matte i overflaten.

Min erfaring er at dette holder ca 3-4 sesonger før man må gjøre det igjen.

Tror klaringen "slarken" under mutteren er kritisk for hvor lenge det holder. Det finnes vissnok muttere i flere tukkelser for å justere dette.

 

OBS Vær nøye med rengjøring etter sliping!

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville glattet overflaten på konene med en "enkelt hoggd" fin fil, også kalt pussfil. En slik fil etterlater seg en veldig fin overflate. Deretter ville jeg brukt middels grov ventil slipepasta mellom innvendig og utvendig kon, viktig at du lapper de delene som hører sammen mot hverandre.

Når du lapper/sliper vrir du konene litt fram og tilbake, så snur du ca 90 grader og gjentar osv. Spray gjerne litt rustløser inn i slipepastaen, dette gjør den tynnere slik at den fordeler seg gjevnere. Når du har fått hele konen matt i overflaten går du over på fin slipepasta.

For å skjekke om du har fått delene til å passe skikkelig sammen kan du prøve med farge. Blå oljemalig på tube er mye brukt av oss mekanikere og maskinister. Sånn malerimalig som kunstnere bruker og vi skattebetalere betaler for..

Gni et tynt og jevnt lag med farge på konen og press delene sammen. Når du tar dem fra hverandre vil du se hvor godt konen ligger.

 

Og for guds skyld, som nevnt tidligere. Vask vekk slipepastaen, gjene med diesel og trykkluft.

Link to post
Share on other sites

For at dette skal bli vellykket, er det en forutsetting av at klaringen (spellet) er riktigt.

 

Når en har pusset (varsomt kon og flate) setter dette i sammen igjen Spenner ned lagret på toppen av huset med enkle remedier Skrue med skiver på, tar så søkerblader å måler spillet under flaten på den store linksmutteren. her bør det ikke være mer en 0,2mm for å slippe dette forferlige smellet når en girer.

 

Ofte er skiven i bunnen den med de to låseringene buet, bytt denne og låse halvmånene vis denne ikke er helt flat mot anlegget.

 

En viktig ting til er olje kvaliteten: Diesel og over 150 hk bruk Syntetisk gearolje.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har et lite spørsmål. Er det mulig å skru av mutteren (links) på toppen uten bruk av spesial verktøyet som står beskrevet i manualen ? Tenkte på den som skal holde akselen midt i bildet nederst i innlegg 6.

 

Sikkert litt krokkete beskrevet. For å si det på en annen måte. Må ha løs mutteren, har ikke spesial verktøyet. Har ikke lyst å sette akselen i skrustikken.

 

Takknemlig for svar.

Link to post
Share on other sites

Eg utførte hele denne jobben uten noe spesialverktøy, gikk greit det. Å spenne en slik aksling fast i skrustikken går fint om det gjøres på riktig måte, bruk bakker i skrustikka som er mykere enn akslingen eks aluminium eller messing. Ha akslingen liggende vannrett i skrustikka slik at presset blir fordelt på hele lengda, står den på høykant vil den rotere i stikka og det kan skade akslingen.

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret, planen min var å bore hull i en 2X4 og dele denne på midten og bruke 2X4 til å klemme rundt akslingen. Men har aluminiums innlegg til skrustikken så det var en mye bedre løsning.

 

Sjekket konenen når den var montert. Og den tok tak umiddelbart på revers delen. men sveiv uten motstand på forover.

 

Ett spørsmål til. Når du slipet denne, la du bare slipepasta på flatene og roterte konen for hånd, eller koblet du denne til en maskin på en eller annen måte ?

Link to post
Share on other sites

Ofte er konen blank polert og vil derfor slure. Om du ser nøye etter på bildet av mine koner vil du se eit polert fellt i mitten av stål konen som har en litt mørkere litt blå på fagre, dette er nok årsaken til att den slipper. For å slipe denne overflaten litt mere matt brukte eg først fint smergel papir, tror det var 280 i finhet, pusset så overflaten matt. Etter dette brukte eg slipepasta medium og slipet for hand stål konen mot messing delen. Skal ikkje så mykje sliping til, men som det står tidligere i tråden må det gjøres skikkeligt rent etterpå, slipepasta på desse delene kan nok skade drevet når dette kjem i drift, kanskje lurt å vaske delene i White sprite med en pensel etter sliping. Når dette skal monteres igjen må klaring under mutter kontrolleres etter den er teitet med moment(som Bavaria beskriver), tannklaring må også kontrolleres, men som regel vil dette stemme om alle skimsa er montert der dei låg, dette står greit forklart i manualen.

Redigert av Bømlafjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...