Jump to content

TV på PC eller LCD?


Victora III

Recommended Posts

Har kikket i en del tråder om temaet TV i båt men prøver likevel med en ny tråd for å få oppdaterte tips på hva jeg skal velge. Utviklingen går rasende fort på dette området. Tenkte å bruke opptil 3000,- på TV i båt og er veldig i tvil hva jeg skal velge.

 

Har et par bærbare PC`er der den ene med fordel kan brukes som "båt-PC" med TV-kort (har vanlig USB og Firewire - ikke USB2). Men hvor stabilt er dette og hvor godt er bilde på de nye TV-kortene i forhold til de gamle? Mange klagde jo på billedkvaliteten. Noen som har gode TV-kort å anbefale?

 

Ellers skal jeg heller velge en 15- 17 `LCD? Ser at både Dantax og Samsung har greie TV`er til rundt 3000,-.

 

Fleksibiliteten med TV-kort til PC`en frister med også muligheter for DVD, nettilgang i havn osv).

 

Gode råd??

Link to post
Share on other sites

Har prøvd TV på PC og havnet med flat-TV på vegg.

 

Det siste ble ryddig for alle parter. Fast opplegg uten løse ledninger når PCen var pakket ned.

 

Har en Grundig som går like greit på 220 som 12 volt. Det samme gjør forsterkeren.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kjøpte meg pinnacle tv-kort (usb) til pc`n i våres og syns det fungerte veldig bra.

Ikke helt krystallklare bilder men mer enn bra nok for meg.

Pc`n har jeg alltid med uansett da den brukes til kartplotter. Slipper da ekstra tv.

Syns pc fungerer bra og da har jeg pc, kartplotter, tv, internett, dvd-spiller, mp3 spiller.... ja alt i en maskin :yesnod: Kjempekjekt. Var heller ikke plaget så mye med at man ikke kunne se noe på skjermen pga lyset.

Link to post
Share on other sites

Man må vel nesten ta med i betraktingen at det er viktig med en god antenne F.eks i mast da det ofte er dårlige forhold der man ferdes i båt.

Husk da at en LCD-skjerm er mer kresen på signal enn en gammeldags analog rør-TV. Eller for å være mer presis; en LCD-TV bør ha digitale antennesignal for å fungere optimalt.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte denne her i fjor sommer, brukte den som TV i båten. Kjempe fornøyd, brukte den også sammen med DVD spiller slik at minsten fikk sett på tegne filmene sine. Den har alle mulige tilkoblings muligheter, og bruker relativt lite strøm (55W), rett under 5Ah ved hjelp av en 300W konverter. Men jeg brukte den mest da jeg lå til land, og hadde da land strøm.

 

Nå på vinteren brukes den som PC sjerm, men blir satt ut igjen i båten når sommeren kommer. Jeg har en vanlig rundt strålene 12 V antenne og fikk veldig gode signaler da jeg var ute i sommer!

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt TV kort på Laptopen, og det fungerer til en vis grad det, men blir mye ledninger og opp ned pakking og styr, lang tid å starte opp osv.

 

Under Fotball VM i Sommer måtte jeg være i nærheten under kampstart for å koble opp og stille inn til de andre ombord som skulle se TV, selv om jeg heller ville gjort andre ting, så jeg har garantert skaffet fast montert Tv innen Neste Fotball VM ihvertfall :lol:

 

Ser jo faktisk ut her som om det begynner å komme alternativer som kan gå rett på 12v også, og til fornuftige priser (det var det ikke for 2 år siden da jeg valgte Tv kort løsningen).

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som de fleste går for LCD. Mulig det blir begge deler. Kjekt å hatt TV på en av de bærbare hjemme. På den eldste bærbare PC`en har jeg ikke USB2. Er det da PCMCIA-kort som gjelder eller hva med Firewire-tilkobling til TV-kortet? Går dette for det samme??

Link to post
Share on other sites

Samsung LCD skjerm med TV tuner. Bestilles fra Komplett.no og kan kjøres direkte på 12V. Har hatt min i 3 år nå. Meget bra saker.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327271

Hvordan har du koblet denne direkte til 12V? Ifg data og bilder på skjermen har den en innebygget strømforsyning... har din det, eller har de gjort om siden du kjøpte den?

 

Jeg kunne tenkte meg en Samsung 19" Syncmaster 940MW Wide men vil helst slippe inverter...

 

Noen gode forslag?

Link to post
Share on other sites

På den eldste bærbare PC`en har jeg ikke USB2. Er det da PCMCIA-kort som gjelder eller hva med Firewire-tilkobling til TV-kortet? Går dette for det samme??

 

USB2 og Firewire er IKKE det samme. Tror ikke det finnes Firewire TVløsninger.

 

Du får løse USB2 PCMCIA kort, altså PCMCIA kort som gir deg USB2 utgang, og som du da kan koble til USB2 Enheter på.

 

Det enkleste er nok alikevell ett eget PCMCIA TV kort, med mindre du har bruk for USB2 også til andre ting (Samt at du kan bruke USB2 TVkort på stasjonære Pc'er).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

USB2 og Firewire er IKKE det samme. Tror ikke det finnes Firewire TVløsninger.

 

Har heller ikke sett noen Firewire Tv løsninger, det er egentlig litt rart, for Firewire standarden er jo laget for overføring av video...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt mer og funnet ut, som dere sier, at det finnes ikke TV-kort for Firewire. Alle er like enige i at dette er rart, men det er nok PCMCIA som gjelder. Prøver nå først TV-kort så får vi se om dette holder. De fleste forhandlere som jeg har vært i kontakt med sier at kvaliteten på bilde ikke på noen måte er dårligere på PC en LCD-TV - ei heller mottakerens følsomhet.

 

Må også kjøpe en 12 V omformer til PC`en. Vet det har vært drøftet før, men er ikke helt sikker på om jeg går for en adapter for 12 V (som er ment for PC) eller om jeg kjøper en 230 V inverter. Tror det blir det siste. Fordelene er mindre strømforbruk - ulempene at en inverter ville gitt muligheter også for annet 230 V utstyr ombort. Prismessig får jeg begge deler for en 500-lapp (sier El-kjøp)

Link to post
Share on other sites

Det finnes gode tv-tunere som kan kobles til USB porten på PC. Husk at flere av disse klarer både vanlig analog tv (dagens) og det som kommer senere (DVB-T). Men det finnes i dag ingen som klarer den norske DVB-T varianten. Norge skal bruke Mpeg-4 og ikke Mpeg-2 koding av signalene. Det betyr at DVB-T mottakeren må håndtere MPEG-4 i tillegg til MPEG-2. Det finnes INGEN på markedet som gjør dette per dags dato.

 

Det samme vil forøvrig også gjelde om du kjøper en vanlig LCD flatskjerm med innebygget digital-mottaker i tillegg til vanlig analog mottaker.

 

Uansett må du, innen 2 år, belage deg på å kjøpe enten nytt TV/PC-mottaker eller ekstra DVB-T (med MPEG-4 støtte) mottaker. Norsk Television har lovet at det skal komme mottakere for 12v (hytte, camping, båt) så vi får håpe det kommer innen neste sommer. De begynner utrulling av DVB-T sendinger i Norge neste høst og innen 2 år skal vistnok det gamle analoge tv-nettet slåes av.

Link to post
Share on other sites

Det finnes gode tv-tunere som kan kobles til USB porten på PC. Husk at flere av disse klarer både vanlig analog tv (dagens) og det som kommer senere (DVB-T). Men det finnes i dag ingen som klarer den norske DVB-T varianten. Norge skal bruke Mpeg-4 og ikke Mpeg-2 koding av signalene. Det betyr at DVB-T mottakeren må håndtere MPEG-4 i tillegg til MPEG-2. Det finnes INGEN på markedet som gjør dette per dags dato.

 

Det samme vil forøvrig også gjelde om du kjøper en vanlig LCD flatskjerm med innebygget digital-mottaker i tillegg til vanlig analog mottaker.

 

Uansett må du, innen 2 år, belage deg på å kjøpe enten nytt TV/PC-mottaker eller ekstra DVB-T (med MPEG-4 støtte) mottaker. Norsk Television har lovet at det skal komme mottakere for 12v (hytte, camping, båt) så vi får håpe det kommer innen neste sommer. De begynner utrulling av DVB-T sendinger i Norge neste høst og innen 2 år skal vistnok det gamle analoge tv-nettet slåes av.

 

Dette var jo interessante momenter. Synes jo dette styrker valget om å kjøpe TV-kort til PC siden dette blir en betydelig rimeligere løsning.

Link to post
Share on other sites

Hvordan har du koblet denne direkte til 12V? Ifg data og bilder på skjermen har den en innebygget strømforsyning... har din det, eller har de gjort om siden du kjøpte den?

 

Jeg kunne tenkte meg en Samsung 19" Syncmaster 940MW Wide men vil helst slippe inverter...

 

Noen gode forslag?

 

Jeg har en Syncmaster 151MP og denne krever 12v. Dermed er det bare og la strømadapteret være hjemme og kople den direkte til båtens strøm. Dette har fungert utmerket i 3 år nå. Ganske underholdende for "minsten" å spille FIFA2007 på playstation koplet direkte til TV'n.

Link to post
Share on other sites

Noen som har forslag til LCD TV/pc skjerm på 19" eller 20" som kan gå på 12V?

dvs at den må ha ext. 12V eller lavere strømforsyning...

 

Må ha grei oppløsning på pc siden og min. vga. Gjerne både vga/dvi samt tv-tuner og fjernkontroll...

Noen forslag??

 

:sailing:

 

Har lett lenge etter en 12vdc lcd skjerm / tv på over 20 med ok oppløsning (helst min. 1024x768), men det nærmeste jeg har kommet er en fra siba på 17 tommer: Siba-tv

 

De 12vdc- TVer og LCD paneler jeg har funnet på 20 tommer eller mer har faktisk mye lavere oppløsning (under 800x600) og er derfor kun egnet som TVer.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Samsung LCD skjerm med TV tuner. Bestilles fra Komplett.no og kan kjøres direkte på 12V. Har hatt min i 3 år nå. Meget bra saker.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327271

 

Hei!

 

Er det slik å forstå at den kjører både på 12volt DC og på 220v AC? -eller mener du at den krever 12 volt AC og at du derfor kjører den uten problemer på 12 volt DC? -eller er den ren 12 volt DC? -meget forvirret og interessert :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

ok, takker for svar, p.aas! :cheers:

 

Sliter litt med å finne en skikkelig lcd som kan brukes hjemme med bra oppløsning til pc'n,

og i båten som tv og muligheter for å koble til laptopen for navigasjon.

(har funnet DMTech 20" men den har kun 640X480 og det er ikke akkurat imponerende)

 

Er godt å høre at det ikke bare er meg, WithVital :cheers:

 

Bruker "alle" andre med nyere lcd'r, inverter??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...