Jump to content

Honda eller Mercury


lofot2

Recommended Posts

Her blir det mye individuelle erfaringer og synsing, så jeg kan vel bidra til forvirringen jeg også. :crazy:

 

Har hatt mange Yamaha 2-taktere. De bare går og går i årevis. Når de blir gamle, er de veldig fine å mekke på. Har også hatt et par Johnson/Evinrude. Mye dårligere kvalitet, ting løsner, ujevn gange som ingen finner ut av etc.

 

Nyere 4-taktere er mye mer kompliserte motorer enn de gamle 2-takterne. Derfor kan vi kanskje glemme det meste av erfaringer med gamle motorer. Jeg har hatt en 60Hk Mercury 4-takter som jeg kjøpte ny. Den hadde jeg endel problemer med, så jeg vil nok velge Honda neste gang. De har lengst erfaring med 4-taktere.

 

Det finnes noen erfaringsdatabaser på nettet, f.eks. her:

http://www.epinions.com/boat-Motors-All

Problemet er at det ikke finnes særlig mange erfaringer på nye motorer.

 

En annen måte å velge motor på, er å finne en forhandler med god service.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

....og at Mercuryen har hele 23 % større slagvolum med 995 ccm mot 808 ccm, hvilket ofte gir mer kraft ved lave turtall og akselerasjon.

 

Dette kan være et poeng. Etter det jeg kan se så er Honda 40 hk og 50 hk bygd over samme blokk (samme volum og vekt) mens Mercury sin 50 hk synest å være samme som 60 hk. Et annet viktig moment er at båt og motor må passe sammen. Og jeg lurer på om Rana 530 ikke har 40 hk som maks tillatt motor? Og dermed er jo hele denne diskusjonen bortkastet, du bør ikke kjøpe noen av de motorene du vurderer!! :lol: På min gamle Rana 530 husker jeg at 40 hk var største tillatte motor, men det er jo mulig at dette er endret på nyere utgaver. Dessuten er Rana 530 forholdsvis smal over baken, altså ikke spesielt stor bæreevne, så motorvekten kan ha en viss betydning her. Har du mer enn 4 personer i båten så kan den være vanskelig å få i plan.

 

Uansett, ikke ha så mye fokus på merke, men heller de punktene jeg nevnte i #14 samt en del "merkeuavhengige" forhold som andre har vært inne på

Katt_005.jpg

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Men det er ingen som snakker om forbruk eller støy her - er ikke det viktig da?

 

Forbruk og støy er viktig, men igjen; også her er det marginale forskjeller på de forskjellige merkene. En moderne 4-takter ER stillegående og bruker LITE drivstoff.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Mener at den nye Rana 530 har 50hk som max. og 120kg som max motorvekt. Takker for mange gode råd. Tror jeg kommer til å velge Honda pga. lav vekt og driftsikkerhet. Må betale noen lapper ekstra. Tror også at dette er en gunstig tid å kjøpe motor på. :fishing:

En 50 hk går helt sikkert bra på båten. Dessuten kan det være greit å ha litt motorkraft å gå på. Lavere turtall = lavere forbruk og mindre støy.

Og du blir helt sikkert fornøyd om du velger Honda. :yesnod:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Du bør sjekke om Mercury 2003 har elektronisk bensininnsprøytning. Hvis den har det ville jeg ha gått for den. EFI fungerer bedre enn gassere, det er lettere å finjustere hastigheten ved lave hastigheter og du slipper at motoren dør ved plutselig gasspådrag.

 

Ser noen anbefaler Honda fordi de har lengst erfaring med 4-taktere. Jeg ville ha holdt meg borte fra dem av samme årsak. De fleste av Hondas motorkonstruksjoner er mye eldre enn konkurentene. Den sist intoduserte motoren vil typisk være den beste. Dette er årsaken til at Suzuki på kort tid har fått en dominerende posisjon, de har mye nyere motorkonstruksjoner enn Honda og Yamaha i de fleste størrelser.

Link to post
Share on other sites

Hørte jeg "Never change a winning team"? :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Naaa - skeptisk...

 

 

Så du foretrekker å kjøpe en utgående bilmodell også :smiley:

 

Honda, Yamaha og Suzuki er ledende i verden på 4-takts teknologi, MC motorer er mer avanserte en bilmotorer. Ingen av disse firmaene vil introdusere en dårlig båtmotor. Til forskjell fra MC og bilmotorer lever båtmotorermodeller svært lenge. Det har derfor skjedd en stor teknologisk utvikling i løpet av produksjonslevetiden til en båtmotor. Teknologi som i mellomtiden er utviklet for MC og bil vil da bli brukt i den nye båtmotoren. Dette gjør at den som sist har utviklet en motor som regel vil ha den beste, i hvertfall den mest avanserte motoren.

 

For mellomstore (40-115hk) japanske 4-taktere anses Suzuki for tiden å ha de beste motorene, så følger Yamaha og til slutt Honda. Suzuki har de nyeste motorene, Yamaha er i midten og Honda har eldst motorer. I trollingmiljøet som bruker motorene mye mer enn de fleste, mange har 500-1000 timer i året, er det for tiden liten diskusjon om hva som er best, rangeringen stemmer også godt overens med testresultatene en ser i båtbladene. Om Mercury skal plasseres foran eller bak Honda skal ikke jeg utale meg om.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så er vi igang igjen. Og som vanlig; den motoren en har selv er verdens beste! De andre er sekunda vare...

Ser noen anbefaler Honda fordi de har lengst erfaring med 4-taktere. Jeg ville ha holdt meg borte fra dem av samme årsak. De fleste av Hondas motorkonstruksjoner er mye eldre enn konkurentene. Den sist intoduserte motoren vil typisk være den beste. Dette er årsaken til at Suzuki på kort tid har fått en dominerende posisjon, de har mye nyere motorkonstruksjoner enn Honda og Yamaha i de fleste størrelser.

Det at Suzuki de siste årene har solgt mest er nok mer sammensatt enn som så. Gode motorer, ja, men andre grunner til høyt salg er at motorene følger med i mange båt/motor-pakker. De er prisgunstig, de har et stort og godt utbygd forhandlernett og dessuten har de vært dyktige på markedsføring.

For mellomstore (40-115hk) japanske 4-taktere anses Suzuki for tiden å ha de beste motorene, så følger Yamaha og til slutt Honda. Suzuki har de nyeste motorene, Yamaha er i midten og Honda har eldst motorer. Om Mercury skal plasseres foran eller bak Honda skal ikke jeg utale meg om.

Veldig subjektivt! Hva som er foran eller bak blandt disse er temmelig uinteressant. Alle de nevnte, pluss noen til, er utmerkede motorer. Og alle finner vel en eller annen test der deres merke vinner. Utgangspunket i denne tråden var å kjøpe en nyere brukt motor og da er det andre forhold som bør telle mer. Ikke minst holdbarhet, byggekvaliet, serviceoppfølging, pris m.m.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

den motoren en har selv er verdens beste! De andre er sekunda vare...

 

Jepp, Jepp! << Det er den aller, aller beste motoren, den "jeg" har akkurat nå>> :lol:

 

Men er det noen her som kan gi LOFOT2 noen erfaringsuttalelser om akkurat de to motorene han spør om? Jeg vet at medlemmet Beertrip har en 530 med en 2003 (?)Merc 50 bigfoot som han i hvertfall har kjørt en sesong nå....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Dette gjør at den som sist har utviklet en motor som regel vil ha den beste, i hvertfall den mest avanserte motoren.

Jeg er tilbøyelig til å dele ditt syn på dette, det er jo en naturlig prosess i utviklingen av nye motorer. Honda har akkurat sluppet en ny 90 som i en test mot den gamle hadde langt bedre egenskaper der det betyr noe for brukeren. Poenget er at noen modeller som slippes kan ha særegenheter eller svakheter som dukker opp etter litt tid. Det er vel dette LOFOT2 er interressert i å vite noe om på de to aktuelle motorer. :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

...

Dette gjør at den som sist har utviklet en motor som regel vil ha den beste, i hvertfall den mest avanserte motoren.

 

Nå er det vel ikke automatisk slik at nyest og mest avansert = best... Bare spør en av de som kjøpte Evinrude Ficht med det samme de kom på markedet... :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei Lofot 2

Ser du har sendt en forespørsel til meg på mail, men kan ta svaret her da sikkert andre kan være interessert.

Jeg vil egentlig ikke komme med noen anbefaling av det ene eller andre, kun dele min erfaring etter 1 sesong med en Mercury 50hk 4T Bigfoot.

Min motor er en 2002 motor med forgassere, så her må du se om disse motorene har direkte innsprøyting eller ikke.

Fordelen med 2002 modellen med forgassere er at den er meget lett å gjøre om til en 60hk.( er usikker på 2003mod)

Sjekk om "dine motorer har mulighet å "trimmes opp" lett.

Som nevnt er jo mercury også den største i klassen volummessig. Dette kan ha litt å si hvis du kjører med mye folk eller mye last.

Sjekk også støynivå på begge motorer før kjøp.

Ser at tyngde på motor er vesentlig. MEN her må jeg virkelig komme med en innvending.

Skal du ha på/av disse motorene så bør/MÅ en ha hjelp(kran/truck e.l.) da disse er ganske tunge uansett. Selv gikk jeg fra en mega lett 2 syl 40hk mariner 2T og til denne 4cyl. Mercury 50hk med Big foot gear. Dette store gearet gjør nok denne motoren tyngst i klassen. MEN det som var så positivt,var at ranaen ble mye bedre i sjøen med denne tunge motoren. Dette var helt uventet ( trodde det motsatte ville skje) og meget positivt. (har faktisk både batteri og tank helt bak i båten)

Og båten ble ikke så "sidrumpa" som jeg hadde trodd heller. (i stilleligge)

Se på bildet under .Her er alt med + en 4hk mercury

Ta også med i beregningen tilgang på verksted og reservedeler i ditt nærmiljø før kjøp.

Selv kjøpte jeg Mercuryen megabillig av en kamerat. Hadde faktisk ikke råd å si nei :lol:

Må vel også si at jeg har satt inn en mye tykkere og sterkere og aluplate mellom hekk og motor.

( se tråden om hydraulisk styring til ub) Dette for å forsterke hele hekken.

Lykke til med kjøp av ny motor til din båt

P1000754liten.jpg

P1000862liten.jpg

 

PS: må vel komme med en brukserfaring også.

har aldri vært et feilslag på motoren,og jeg bruker bare halvparten av bensinforbruk i forhold til tidligere. + at jeg har fått mye bedre fart.

alt i alt : meget fornøyd jeg.

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke automatisk slik at nyest og mest avansert = best... Bare spør en av de som kjøpte Evinrude Ficht med det samme de kom på markedet... :cheers:

 

Ficht var helt ny teknologi da det ble introdusert, det bygger ikke på kjent teknologi fra andre områder slik som motorteknologien brukt i de 3 store japanske produsentene. OMC hadde vel også på det tidspunktet Ficht ble introdusert et temmelig frynsete rykte. Utsagnet om at nytt er best gjelder selvsagt bare for kvalitetsprodusenter.

 

Jobber selv med utvikling av avanserte produkter. Det er ingen tvil om at generelt er siste generasjons produkter er mye bedre enn eldre, men det kan finnes barnesykdommer. I Japan har de en kvalitetskultur som gjør at produktene som regel har topp kvalitet ved introduksjonen, mens for europeiske og amerikanske produkter er det bedre å vente 1-2 år hvis det er et helt nytt design, eller baserer seg på uprøvd teknologi.

Link to post
Share on other sites

I Japan har de en kvalitetskultur som gjør at produktene som regel har topp kvalitet ved introduksjonen, mens for europeiske og amerikanske produkter er det bedre å vente 1-2 år hvis det er et helt nytt design, eller baserer seg på uprøvd teknologi.
Dette er nok fremdeles sant...

 

Jeg har selv erfaring med Yamaha 9.9 2t ca 98modell, Suzuki 140 4t 02 modell, samt Mercury 50 2t ca 85 modell.

 

Det er litt urettferdig å sammenligne så ulike motorer, både i teknologi og alder, men likevel: Japanerne går som en klokke. Mercuryen er død i dag. R.I.P. 20 år er alt for tidlig for en godt vedlikeholdt påhenger. Og den kostet MYE i reparasjoner underveis...

 

Honda har jeg kun hørt godt om, både i tester og fra folk som har dette merket.

Link to post
Share on other sites

Skulle akurat til å kjøpe 2003 Mercury`da jeg kom over en helt ny (overligger fra 2005) Selva 50hk 4t til omtrent samme pris. Har snakket med selger + søkt på nettet og kommet fram til at dette er 100% Yamha bare med en penere farge. Kan leve med at det ikke står Yamaha på dekslet så lenge kvaliteten er den samme. Dette må jo være et kupp? :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Her stod mye nyttig: http://www.helping.no/bat.htm

- men det sto jammen mye lite objektivt "crap" også... :nonod:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...