Jump to content

Hvordan importere båten sin sjøl?


Marwin

Recommended Posts

Savner en "oppskrift" på hvordan importere sin egen båt...

Har ikke den HELT store erfaringen på dette området, men jeg har truffet et par båteiere i sommer som kjøpte av et høkkertfirma her på berget... I begge tilfellene var det store skader / mangler på båtene, og de hadde litt av en jobb for å få dem "kjørbare"; Begge ville liksom ikke snakke for mye om det, skammet seg litt over å ha gjordt en dårlig handel.

Som Sydvesten antyder i en annen streng her: Kjøp en flybillett til USA og sjekk HVA du kjøper.

 

Men til det jeg startet med: Oppskriften... Med SÅ mange båtfrelste her på Bp, skulle det ikke forundre meg om en slik "oppskrift" kunne fremkomme; Skal gi noen "ledende" spørsmål og tar utgangspunkt i en plastbåt på 28 - 38 fot:

1 HVOR i USA er det fornuftig å se etter båt?

2 Er det noen kontaktperson / firma det går an å henvende seg til?

3 Hvordan betaler man nyervervelsen når man (ved selvsyn) har funnet "den rette"?

4 Hvordan får man fraktet båten til Norge?

5 Hvordan skal man forholde seg til myndighetene (Toll, departement (store pengetransakssjoner..)++)?

6 Hvordan får man EU-godkjenning av båten (fremgangsmåte)?

7 Kan man ta inn båt uten motor og hvordan stiller Toll +++ seg til dette?

 

Andre kan sikkert utfylle spørsmålslista ytterligere!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

At Tommy vet "alt" om dette tviles ikke på, men det var neppe det som det var spurt om i strengen. Ønsker du ikke bidra med noe, så er det like greit å la være å skrive noe som helst.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svar til Tommy:

Hadde heller ikke ventet DET fra dere.

Driver forretning sjøl, men har INGEN problemer med å fortelle hva jeg driver med. I en anne streng her sier du at amerikanerne ikke tar 5 øre for å lure deg... :eek:

Hmm...

LITT av et skussmål for den amerikanske befolkning, spør du meg!

Det øvrige vil jeg ikke kommentere. :smiley:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å spore av debatten ennå mere, så er vel neppe amerikanere bedre med tanke på ærligheten enn de som driver forretning med dem :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal en lete etter rimelig båt i USA, så kan det være greit å kikke innom Yachtauctions i Florida Dette er et firma som selger inkassobåter i hele USA, dermed er man kvitt den ene usikkerheten om at det er gjeld på båten. Båtene selges slik som de er uten noen form for garanti. De er meget behjelpelig med å skaffe bilder av det en selv ønsker samt ordner med en survey fra takstmann om ønskelig.

 

Betaling her er helt kurrant, kjøp båten og betal via banken i kongeriket. Når penger er kommet frem blir båten frigitt. Bjørn Borud i Floroda fikset transporten rimelig greit for min båt, ordnet selvsagt med krybbe, bestilte plass på HUAL båten til Gøteborg, ordnet med transport papirer. Alt var ren plankekjøring, mottak i gøteborg også ren plankekjøring, fikk det forklart av en hyggelig dame som fikset med frigivelsen av båten fra transitlager.

 

Det er ikke noe problem å ta inn båt uten motor, men en får ikke CE merket båten uten motorer om båten faller inn under kravet om CE merking. Unntaket fra CE merking er båter bygget i EU/EØS området før 16 juni 1998, samt historiske båter bygget før 1950 og kopier av slike. CE merking ordnes greit via de som er godkjent for dette her i kongeriket, det koster litt men neppe så mye som honoraret som enkelte agenter krever for å fikse en båt fra USA.

 

Det er forøvrig mange som driver med dette i USA, noen bistår for fast pris og andre med grådige prosenter.

 

Det er en enkel og grei skurng å ta inn en båt, men det er jo noen fallgruber også. Ta turen over er og blir mitt råd... kan jo kombineres med en liten strandtur også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mens jeg skrev dette, kom Sydvesten med endel gode svar... :yesnod:

 

For å utfylle litt, har det dukket opp div. nye spørsmål, men også svar:

 

1 Hvor i USA? Se innlegg #7.

 

2 Firma i USA? Espentc kom med denne lista fra nettet:boats.com? Boat Trader Online (USA)? iboats.com? Prisguide USA? Maritime Central (også skip)? NauticX (Kommersielt)? Ship Traders Forums? Yachtbrokers? Yachtbrokers.start4all

OG: Se innlegg #7.

 

3 betalingsmåte? Se innlegg #7.

4 Frakt til Norge? Se innlegg #7.

 

5 Toll? vel her fant jeg NOE: Merverdiavgift og avgift på båtmotorer skal betales til Tollvesenet ved innførselen. Det er ikke toll på lystfartøyer. Når avgift på båtmotorer er lagt til verdien, beregnes til slutt merverdiavgift, som for tiden er 25 %, av totalverdien. For fartøyer som ankommer Norge på egen kjøl skal føreren straks henvende seg til nærmeste tollsted. I h.t. tollovens § 11 1. ledd, nr. 1 kan Tollvesenet stanse og foreta undersøkelse av fartøyer over alt på tollområdet.

 

(Ang. betalingsmåte, Se innlegg #7.)

 

6 CE-merking? Fra Sjøfartsdirektoratet): ?Alle båter med skroglengde fra 2,5m til 24m, som omfattes av Forskrift av 1996 om produksjon og omsetning m.v. av?fritidsfartøy, skal ha et produsentskilt med CE-merke som forskriften krever.Disse kravene gjelder for alle nye båter uansett opprinnelse, og for båter som for første gang markedsføres i EU/EØS-området.?Kravene gjelder også for båter som tidligere har vært i bruk i land utenfor EU/EØS-området (bruktimport fra tredjeland). Båter som var i bruk i et EU/EØS-land før 16.juni 1998 skal ikke være CEmerket.CE-merket viser at angjeldende båt tilfredsstiller de grunnleggende sikkerhetskravene som gjelder for den. En CEmerket?båt skal ha et skrogidentifikasjonsnummer (HIN) på akterspeilet eller nær akterstevnen. HIN skal føres opp i småbåtregisteret, (?) eller dersom skroglengden er mer enn 15 meter i Skipsregistrene. Om bord i båten skal det finnes en brukerhåndbok som også skal inneholde en samsvarserklæring underskrevet av ansvarlig båtbygger eller den som setter fartøyet på EØS-markedet. Brukerhåndboken skal være skrevet på norsk, dansk eller svensk.

Tilleggsspørsmål: HVEM er best på dette i Norge (Utferdige papirer og EU-merking)?

 

7 Import av båt uten motor? Se innlegg #7.

 

Så noen NYE spørsmål, takket værer Tommy, nettet o.a.:

 

8 Forsikring på båten (også for transporten til Norge, Hvor og hvordan?

 

9 Hvordan skaffe “embalasje og krybbe for transporten? Se innlegg #7.

 

10 Hvordan sjekke heftelser “over there”? Se innlegg #7.

 

11 Hvilke papirer bør ordnes på forhånd, underveis og ved ankomst?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En CEmerket?båt skal ha et skrogidentifikasjonsnummer (HIN) på akterspeilet eller nær akterstevnen. HIN skal føres opp i småbåtregisteret, (?) eller dersom skroglengden er mer enn 15 meter i Skipsregistrene.

Jaha? Det er vel ikke krav om å registrer seg i småbåtregisteret?

Link to post
Share on other sites

Jaha? Det er vel ikke krav om å registrer seg i småbåtregisteret?

 

Det er ikke et krav eller påbudt derfor er tall som blir brukt fra dette registeret som "fingeren i været" prinsippet. meget upålitelige tall :smash:

 

Det er noe annet jeg lurer på i forbindelse med import av båt. Vilke regler gjelder for båter i næringssammenheng eks. fiskebåt. :rolleyes:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Driver forretning sjøl, men har INGEN problemer med å fortelle hva jeg driver med. I en anne streng her sier du at amerikanerne ikke tar 5 øre for å lure deg...

Hmm...

LITT av et skussmål for den amerikanske befolkning, spør du meg!

 

SVAR , JA de er høflige og går i kirka hver søndag , men full av BS , bullshit mange av de, slik som en selger jeg vet av, sier "jeg vet hvordan jeg skal ta bilde av en båt slik at den ser fin ut " ikke bra, jeg vil ha hele og fulle sannhet, men det får man sjelden , må ha egne folk som sjekker alt, enkelt og greit.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ingen svar til denne tråden men et spørsmål som blandt flere kanskje kan bidra til å belyse sider ved egenimport.

 

Ser ofte på europeiske bruktbåtannonser hvor det f.eks står Current Price: EUR 119,000 Tax Paid

 

Kan noen fortelle meg hva slags skatt/avgift dette dreier seg om, er det moms på brukte båter innen EU, event. en annen avgift som kan trekkes fra ved utførsel før man betaler pålagte avgifter ved innførsel til Norge?

 

Forøvrig ønskes et riktig :newyearsign:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Tax paid betyr at EU momsen er betalt, men dette er sjelden en fordel for nordmenn og vi ønsker skuta til kongeriket. Det betyr at vi må betale norsk moms av den alledrede betalte EU momsen.. I allefall enn så lenge, om staten ikke taper i EØS domstolen da, saken er tatt dit i allefall.

 

Med andre så får du ikke tilbake noen EU moms om den er betalt på bruktbåt

 

Det rimeligste er å finne en båt som ikke har tax paid, det finnes en det på kanaløyene og kanariøyene blant annet

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

7. Ville kjøpt uten motor pga nye regler på eksosutslipp som kan hindre deg i å få godkjent denne. Bravo drev er ok

hvis du velger båt uten aksling.

 

8. jeg forsikret min båt gjennom selskapet som jeg bruker til mine andre forsikringer. Betalte 1500,- (tror jeg) dekket

hele transporten fra selger til meg.

 

11. Ordne med en som kan CE godkjenne båten med en gang du har bestemt deg for å kjøpe, så slipper du å bli stående i

tollen. Han / hun vet hva som må være i orden for å få frigitt båten med en gang.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

SVAR , JA de er høflige og går i kirka hver søndag , men full av BS , bullshit mange av de, slik som en selger jeg vet av, sier "jeg vet hvordan jeg skal ta bilde av en båt slik at den ser fin ut " ikke bra, jeg vil ha hele og fulle sannhet, men det får man sjelden , må ha egne folk som sjekker alt, enkelt og greit.

Det er jo litt av en generalisering å konkludere med at amerikanere er kjeltringer bare fordi at du vet om en uærlig bruktbåtselger. Selvfølgelig finnes det uærlige selgere av bruktbåter i USA, i likhet med alle andre land i verden. Her er mine tips for å unngå å bli lurt:

 

1. Etter at du har funnet en båt som er interressant, lei en "Maritime Surveyor" for å sjekke ut båten for deg. Bruk ikke en surveyor som anbefales av selger. En surveyor vil alltid finne mangler på en båt. Selv om manglene er av en slik art at du fremdeles er interressert i å kjøpe båten, er en liste med feil og mangler et meget godt forhandlingskort for å prute ned prisen. Selv betalte jeg USD 500 for å sjekke ut min båt (30 fots seilbåt) da jeg kjøpte den. Surveyoren fant endel småplukk, men egentlig ikke mer en hva som måtte forventes på en 20 år gammel båt. Men "bevæpnet" med denne listen greide jeg å prute ned prisen fra 28000 til 21000.

 

2. De fleste surveyors spesialiserer seg enten på skrog eller motor. Så for å sjekke ut motoren, må du hyre en surveyor nr. 2.

 

3. Dersom selger tilbyr seg å rette feil og mangler, bør du ikke akseptere det. Forlang prisavslag istedet. En selger vil selvsagt forsøke å utføre reparasjonene så billig som mulig, noe som vil gå ut over kvaliteten på reparasjonsarbeidet.

 

4. Dersom du kjøper en "inkassobåt" bør båten sjekkes spesielt nøye. En eier som ikke har penger til å betale båtlånet har sannsynligvis heller ikke penger til å utføre nødvendig vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Tax paid betyr at EU momsen er betalt, men dette er sjelden en fordel for nordmenn og vi ønsker skuta til kongeriket. Det betyr at vi må betale norsk moms av den alledrede betalte EU momsen.. I allefall enn så lenge, om staten ikke taper i EØS domstolen da, saken er tatt dit i allefall.

 

Med andre så får du ikke tilbake noen EU moms om den er betalt på bruktbåt

 

Det rimeligste er å finne en båt som ikke har tax paid, det finnes en det på kanaløyene og kanariøyene blant annet

 

Men er det moms på brukte båter innen EU? Er det slik at om Bengt fra Sverige kjøper bruktbåten til Jose fra Spania så blir det lagt til 25 % moms? Eller er det kun ved førstegangs kjøp som med bil og båt i Norge.

 

Og Tax Paid er vel forskjellig avhengig av hvilket land, for Sverige har vel 25 % moms mens Spania så vidt jeg vet har mye lavere(hadde før i alle fall). Om så er så vil det jo være forskjell fra hvilket EU land man handler båt selv med "Tax Paid"?(Som nordmann)

 

Får ingen fasit ved å studere annonsene fra utlandet for der kan det stå 1983 seilbåt på Malorca eller 1991 seilbåt i Hellas uten "Tax Paid", mens 1982 seilbåt Italia har "Tax Paid". Dette beror kanskje på at det er i de landene megleren befinner seg mens båtene foreløpig befinner seg utenfor EU.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke moms på bruktbåter innenfor EU om det er betalt moms en gang ved "nykjøp". Dette gjelder alle varer innfor EU, det skal kun svares for moms en gang. Derfor er det en del som tar ting i inn tyskland siden momsen der kun er 16%, for deretter å ta det hjem til Sverige eller Danmarks som har 25%.

 

For oss som bor i Norge har ikke dette noen betydning, vi må betale moms av fakturabeløpet uansett om det inneholder moms betalt i EU eller ikke. Det virker urettferdig i mine øyne, men dette gjelder også ved salg av bruktbåt fra Norge til EU, da tilkommer det EU moms i det landet en tar den inn i, slik at eksport er tilnærmet umulig. Dette strider imot frihandelprinsippet, og vi må inntil videre leve med dette siden vi stemte feil for drøye 12 år siden etter min menig

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Sydvesten. Jeg skal ikke dra i gang noen diskusjon med deg om hva vi gjorde for 12 år siden men det har jo faktisk en betydning for oss nordmenn om det er slik du skriver.

 

At vi må betale 25% på fakturabeløpet er så men det vil jo bli stor forskjell om det blir på en båt som allerede er belagt med 25% i Sverige kontra en som er belagt med 16% i Tyskland. Eller?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

At vi må betale 25% på fakturabeløpet er så men det vil jo bli stor forskjell om det blir på en båt som allerede er belagt med 25% i Sverige kontra en som er belagt med 16% i Tyskland. Eller?

Eller en som ikke er betalt EU VAT på... som er det mest lønsomme. Ser du på charterbåter så finnes det en del som har pris oppgitt med EU VAT paid, men om du sjekker med selger så er det ikke sikkert et VAT fysisk er betalt, denne kan være gunstig å importere til kongeriket

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Eller en som ikke er betalt EU VAT på... som er det mest lønsomme. Ser du på charterbåter så finnes det en del som har pris oppgitt med EU VAT paid, men om du sjekker med selger så er det ikke sikkert et VAT fysisk er betalt, denne kan være gunstig å importere til kongeriket

 

Der kom du egentlig til kjernen ved spørsmålet mitt, nemlig om Tax Paid gjelder moms og om den egentlig allerede er betalt.

 

Dreier dette seg om megleres annonser kan det kanskje like gjerne være som om vi skulle si kr..........inkl. mva og da vil man jo ikke behøve å betale "Tax" 2 ganger. :smiley:

 

Dette vil kanskje gjelde mest der båtene blir formidlet fra utenfor EU men av meglere i EU. Kanskje ikke tilfeldig at noen større ligger i Tyskland?

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...