Jump to content

Hvordan importere båten sin sjøl?


Marwin

Recommended Posts

Det er ikke noe krav om at den skal på et skandinavisk språk annet enn om vurderer å sette denne båten ut i markedet i Norge som det heter. Det er dette kravet som ligger til grunn når en tar en båt (ny eller brukt) inn fra tredje land som USA. Er båten først i EU/EØS området så er det ikke noen like krav om den ikke selges som ny da til deg i Norge fra en forhandler i Hellas.

 

Det er heller ikke noen som spør etter dette ved import så lenge annen dokumentasjon er i orden. Det er mulig NOR stiller krav eller spør om dette om du planlegger å registrere båten der.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Det er ikke noe problem, men båten må CE merkes før den kan importeres fra 3.land og til EU/EØS området. Dette vil kunne medføre tildels store ekstra kostnader for deg som importør. Fritidsbåtdirektivet har nemelig den egenskapen at det har tilbakevirkende kraft og båter som er produsert før direktivet ble laget skal også tilfredstille direktivet. :smash:

Det eneste unntaket her er for historiske båter produsert før 1950. :sailing:

 

Forøvrig så er det ingen sammenheng mellom import av biler og båter her.. En importert bruktbil godkjennes etter de regler som var gjeldende for det modellåret blien er produsert i, men alle båter skal tilfredstille fritidsbåtdirektivet uansett når de er produsert.

 

Det morsomme her er at dette også gjelder for båter som er produsert i EU/EØS og som re importers til EU/EØS området... Skal man f'eks importere en en Norsk eller Europeisk båt fra USA og til Norge så skal også denne CE merkes selv om det kanskje finnes hundervis av tilsvarende båter her i landet som ikke er CE merket. Dette imponerer meg mest, og viser en fantastisk kreativitet hos de byråkrater som har skrevet direktivet, kan det ha vært noen norske byråkrater som har deltatt her mon tro ???? :lol:

 

Livet er ikke alltid rettferdig.... :nonod:

 

 

Fant dette innlegget fra Sydvesten, og da gir svaret seg selv.

 

Hva må jeg ut med for en CE-merking i f.eks. Sverige?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg driver med min tredje import nå og jeg kan fortelle at det er ikke bare bare å kjøpe båt i USA.

Første båt jeg kjøpte var en Ebay aksjon, usett uten noen bilder. Selger var en meget hyggelig og ærlig dame, men det endte med at jeg måtte over dammen, kjøpe henger, leie stor nok bil og taue båten selv fra Boston til New York. Du kan si at privatpersoner er veldig lite oppfinnsomme og setter seg fort ned med hendene i fanget. Null pruting siden det var auksjon.

Neste båt jeg kjøpte var en privat person med annonse på boattraderonline.com, da leide jeg fagfolk til å transportere og ordne det meste for meg så det gikk forsåvidt greit, fikk prutet 3.000 dollar.

Den jeg driver med nå er kjøpt gjennom en båtmegler og jeg leid inn en SAMS surveyor. Leid fagfolk til all transport.

 

Den siste båten blir den dyreste med tanke på transport for de skal ha masse penger for å utføre det minste håndgrep. Det skal snart ha penger for å gå på dass mens de jobber med båten. Men til gjengjeld fikk jeg prutet ned 20.000 dollar siden survey avdekket litt her og der, men så og si ikke noe utenom det som er vanlig for en 10 år gammel båt.

 

Men til de som vurderer import så kan jeg si at i snitt så har jeg nok sendt rundt 100-150 mailer og mottatt like mange. Til nå på den siste båten er jeg opp i over 180 mailer tur/retur og enda har ikke båten forlatt USA. Tror nok for en som ikke har en meget tålmodig kone og kanskje litt for mye overtid på jobben fort kan bli skilt. For meg tar det uhorvelig med tid i et par tre måneder og så er det over. Så mitt råd er; har man ikke tid, la slike som Mr. Import gjøre det, har man lite å finne på i høstmørket og kan belage seg på en tur over når ting skjærer seg, så kjør på. Det er i hvertfall mye som kan skjære seg og med amerikanere så har det en tendens til det. Har selv bodd i USA og snakker av erfaring. Murphys LOV må ha blitt oppfunnet i USA.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...