Jump to content

VHF frekvenser


Allan E

Recommended Posts

Hei.

 

450Mhz er nok feil frekvens. Fullstendig oversikt over europeiske frekvenser finner du i dokumentarkivet (har selv laget listen) eller du kan klikke direkte her . Og frekvenser for bruk i USA finner du her .

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Korekt alt dette, Men dei radioene som blir solgt i Norge i dag som dei nye Walkie Talkiene ligger i UHF bandet. Mangen som ikke vet slikt sier 450 Mhz. Dei ligger på 444 Mhz og langt ifra mobilnettet som fortsat er i bruk.

 

Det jeg ikke fårstår er hvorfor folk kjøper Maritime vhf radioer. Kan noen si hvorfor ikke heller kjøpe "åpne" vhf radioer. Vet ikke om dette kanskje ikke er godkjent, men billigere er det. Har en Icom radio som dekker heile vhf området.

Selvsakt ikke vanntett, men men. Koster omtrent 2500 kr.

 

Noen som vet dette??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke fårstår er hvorfor folk kjøper Maritime vhf radioer. Kan noen si hvorfor ikke heller kjøpe "åpne" vhf radioer. Vet ikke om dette kanskje ikke er godkjent, men billigere er det. Har en Icom radio som dekker heile vhf området.

Selvsakt ikke vanntett, men men. Koster omtrent 2500 kr.

 

Noen som vet dette??

Hei!

 

Jeg tror ikke den der er godkjent i Norge, men det vet andre bedre enn meg. Er det samme radio som jeg tror, dekker den hele frekvens spekteret fra ca 140 til ca 170Mhz. I det omraadet faar du i tillegg med deg baade jakt, politi, parkeringsvakter, ambulanser, litt forsvar, noe flytrafikk pluss en hel braate mer. For aa kunne bruke den som maritim VHF maa du programmere den selv eller ha frekvensene i hodet. Minneplassen er 100 kanaler og mulighet ogsaa for duplex-kanal programmering med invertering av sende- og mottaksfrekvensene. Akkurat den lille tekniske finessa er jeg i tvil om er akseptert hjemme. Tar jeg ikke helt feil er vel prisen din oppgitt i Svenske kroner? Litt slakkere regler der borte.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

Noen som vet dette??

Beklager Wellcraft,

 

Men her tror jeg faktisk at du har kommet i skade for å uttale deg om et tema som du egentlig har nokså begrenset innsikt i ...?  :confused:

 

Hvis du f.eks tar bryderiet med å lese pensumet til "Begrenset radiotelefonistsertifkat for den maritime VHF-tjenesten" så vil du fort innse at det apparatet du nevner er noe helt annet enn en "ekte" VHF for bruk ombord i båt.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vel eg skrev noe et spørsmål da.. Men eg og vet at en maritim vhf ikke er det samme som en amatør vhf. Men saken var om dt var låvlig å bruke en amatør vhf på maritime frekvenser. Har ikke sakt jeg kan dette men har no 15 år med HF vhf uhf . Den radioen jeg har er det no både simplex og duplex på så eg kan vel ikke se den store forskjellen egentlig da.

 

Dessuten er det ikke problem å programere inn dei maritime vhf kanalene på den.  

Så hva er egentlig forskjellen???

 

Kan du prate og lytte samtidig på din vhf (Full duplex)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Maritime frekvenser er ikke lovelig å "blande sammen", med andre typer frekvenser, det være seg jaktradio. ol. Post og teletilsynet er den instans som setter regelverket i slike sammenhenger, og evt. spørsmål omkring dette må rettes dit, men jeg vet at de avslår konsekvent alle forespørsler på å programmere jaktradiofrekvenser inn i en maritim VHF.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Ser du skriver dette. Men kan du vise meg loven som sier dette..

 

Forøvrig så fant jeg billig Maritim VHF så hele saken er ikke reell lengre. Fant radio til 2800 så det er jo veldigt bra i forhold til andre priser jeg har sett... over 5000

 

Hilsen John

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ser du skriver dette. Men kan du vise meg loven som sier dette..

Om du søker i www.lovdata.no under sentrale forskrifter etter Forskrift om EØS-godkjenning av maritimt radioutstyr vil du finna dette, eller delvis, fordi detaljane står i vedlegg 1 til forskrifta.  §3 seier noko om tekniske krav, §5 seier noko om kva dokumentasjon som skal vera med for å bekrefta at utstyret fyller krava frå §3.  

 

Dersom nokon leiter litt til kan det vera at dei vil finna vedlegg 1 som handlar om dei tekniske detaljane til utstyret.

Link to post
Share on other sites

:crazy: Jøsses.. Der er garantert noen der ute som ikke har godkjent maritim vhf også . For det virvaret der var ikke lett å vite..

 

Hihi... Vel vel. Skjønte ingenting jeg da men men.. Det sier gjerne mer om meg enn om loven..

 

Får vel bare sjekke om eg finner en "Godkjent" vhf da. Som er godkjent i hennhold til et par hundre Ns og Es greier..

 

Takk for hjelpen..

Ikke at eg skjønner noe mere.

Hilsen John

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

En åpen VHF som er såpass avansert at en kan gi de programerte kanalene navn og som har dobbel lyttevakt vil fungere utmerket som en maritim radio uansett hva regelrytterene her sier. Det er mulig å få tak i åpne apparater fra Standard Horizon som er vantette.

 

Og konsesjonen er ikke noe problem, jeg hadde ikke oppgitt hva slags radio jeg har, men da konsesjonen kom hadde de ført opp fabrikatet og modellnummerert på radaren min i stedet :lol: Nå har jeg en CE merket radio så jeg kunne ha fått fikset opp i dette, men jeg gidder ikke å bruke energi på å ordne opp i rotet til Telenor Maritim Radio.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvorfor Telenor har med Maritim radio å gjøre?

Er det ikke Post og Teletilsynet som er naturlig instans?

 

Ikke helt i henhold til topic dette her, men siden du spør:

 

Det er vel med dette som så mye annet.

De som står for de utøvende oppgavene så som registere, kontroller og tjenester ble flyttet ut fra det statlige apparatet.

Ref. Vegvesenet og Mesta, Televerket og Telenor, Luftfartsverket og Avinor osv.

 

"Kjernevirksomhet" - kaller blårussen det.

Man tar ut det som det kan tjenes penger på og gir det til de private, så kan staten sitte igjen med det uproduktive

og samtidig gå glipp av all kompetanse i fagområdene.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...