Jump to content

Lekkasje fra gummiflens rundt akslinger!


Audifil

Recommended Posts

Hei,

 

Har en liten lekkasje fra begge akslinger, er slik at det drypper i ny og ne når båten ligger i ro og kommer endel mer under gange..

 

Jeg har ikke hatt denne typen tetning før og lurer på om noen er kjent med denne typen. Finner ikke noe måte å stramme det på eller noen plass og kjøre på med gris etc... Må de rett og slett byttes? Og da må vel hele akslingen ut?

Der det lekker er der akslingen kommer ut av gummiflensen, legger ved et bilde..

 

DSC00607_lite.JPG

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

det skal presses inn ca. 1 cm3 mellom pakningen og akslingen.

:headbang:

Den som har klart å gjøre dette mens båten ligger på vannet, rekker opp en hånd. Min løsning er å trekke ut akslingen så mye at kondomen kan tas løs. Så fyller du på i godt monn, det meste tyter ut når du dytter akslingen inn igjen. Det skal være mulig å få disse helt tette, men det er ikke lett.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den samme på Hulda. Den er helt suveren på deplasementbåter. Den skal overhode ikke lekke. Kameraten min hadde en slik som gikk i 19 år, det var så lenge han hadde båten.

 

Problemet med slike løsninger er at de går tørre og brenner hvis de blir montert på båter som går fortere enn 12- til 15 knop.

Link to post
Share on other sites

Problemet med slike løsninger er at de går tørre og brenner hvis de blir montert på båter som går fortere enn 12- til 15 knop.

 

Det er vel også bundet mer opp i akselturtall. Nå er det jo ofte lavere akselturtall på depl. båter enn på halvplanere, men ikke alltid. Høyt turtall gir mer friksjon/varme. Uansett, å følge produsentens anvisninger er som oftest det beste.

Link to post
Share on other sites

Mjaa, det er ikke helt riktig det du hevder. Nå husker jeg ikke hva Volvokondomet greier av turtall, Hulda begrenser jeg til 1000 rpm på akslingen. Der ligger også maks for CAV-leddet.

 

Problemet er at når båten begynner å bevege seg for fort gjennom vannet, vil det bli dannet et undertrykk i hylserøret (sjøvannsiden av kondomet). Røret går etter hvert tørt. Kondomet er avhengig av vann som smøring for å fungere. Forsvinner vannet, blir friskjonen for høy og tetningen brenner. Fett eller ikke fett. Kondomet fungerer som en mekanisk tetning, bare at den er aksiell i stedet for radiell.

 

På hurtiggående båter ser man (ofte) at det går inn en egen vann- og/eller oljetilførsel til tetningen. Da blir det som en dobbel mekanisk pumpetetning. Den vil fungere uten prosessvæske.

Link to post
Share on other sites

Dette er en helt vanlig pakning. Den brukes på hurtiggående båter også, har den selv.

VIKTIG: Når båten settes på vannet om våren, er det veldig viktig å presse inn fett (vannbestandig fett, fås hos VP forhandler). For at den ikke skal svi seg!

Har aldri vært ute for at den lekker.

 

Den skal skiftes ut etter 500 timer iflg servicehefte til Volvo Penta.

Mvh

Sverre

Redigert av sor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du trekker akslingen gjennom kondomen en gang i året, så er det ikke rart om den lekker. Man skal heller følge bruksanvisningen.

Jeg har aldri gjort det på denne måten, men neste gang blir det slik. Hvordan får du fettet inn når akslingen sitter der? Det tyter ut på alle kanter. Det ser tilforlatelig lett ut å følge bruksanvisningen, dvs klippe et hjørne av posen :headbang: med fett, og presse det inn. I praksis må det presses ganske langt inn for å komme innenfor leppen. Det er ikke så enkelt, for det er ikke akkurat god plass mellom aksling og gummien (det er jo også meningen) Jeg har prøvd:

  • Med en engangssprøyte (tuppen ikke lang nok til å komme innenfor leppen)
  • Med stor kanyle påsatt og varmt fett (fremdeles tyktflytende, umulig å få gjennom kanyla)
  • Med en modifisert klyster slange (kommentar unødvendig...)
  • Dytte inn ved hjelp av ispinne, baksiden av en teskje el.l. Dette har virket best, men det blir aldeles ikke bra nok.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Her var det kommet mye svar ja....

 

Så det ser ut som dette er en normal løsning og at det skal ligge masse gris inni der i tilleg til vann. Min går jo fortere enn 12-15 knop, men ser jo her at det er flere som har dette på båter med større fart..

 

Presse inn gris der når den ligger på sjøen med akslingen inni ser jeg som et problem da det som nevnt er meget liten glipp mellom aksling og gummien. Det ligger jo også fult i vann der som evt. må presses vekk.

 

Ser ut som "sor" er nærmest her da med å presse inn fett når den ligger på land(men med hva?). Og er det da ment at hele belgen skal byttes med 500 timer? Virker ofte!!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk det til med tuben fra Volvo, den med spiss. Nå tror jeg ikke dette fettet i seg selv er avgjørende så lenge båten ligger i sjøen. Det er i første rekke vannet som smører. Det er derfor det er så viktig å lufte slik at det kommer ut noen drypp vann ved sjøsetting og før akslingen starter å snurre.

 

Jeg har snakket med Volvo, kondomet er ikke føstevalg på hurtiggående båter. I våres var det en ny Viksund som holdt på å søkke med et tilsvarende system (ikke Volvo). Det var da jeg sjekket det opp. Nysgjerrig som jeg er. Det ble ikke montert noe kondom på denne båten av grunn som jeg nevner. Valget falt på et amerikansk system levert av Sleipner der sjøvann blir foret inn fra kjølesystemet til motoren. Men nå kommer vi jo langt utenfor hensikten med denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Som Hulda sier, det er ikke noe problem å presse inn den lille mengden som skal til med tuben fra Volvo. Poenget er nettopp å ikke ha for mye fett, det er vannet som gjør tette- og smørejobben i hovedsak. For mye fett og det blir utett og pakningen slites fortere, utskifting venter...snakker av erfaring.

Redigert av Per A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tuben med fett som fås kjøpt hos Volvo Penta forhandler er på størrelse med en tannkremtube, den har en lite rør i tuppen. I praksis så få fungerer det ikke å presse denne tuppen inn mellom akslingen og foringen. Det hjelper med en gammel treblyant (som ikke skader foringen), som da lager en liten glippe mellom aksling og foringer, da er det bare å sprøyte inn fett.

 

Mvh

Sverre

Link to post
Share on other sites

Problemet er at når båten begynner å bevege seg for fort gjennom vannet, vil det bli dannet et undertrykk i hylserøret (sjøvannsiden av kondomet). Røret går etter hvert tørt. Kondomet er avhengig av vann som smøring for å fungere. Forsvinner vannet, blir friskjonen for høy og tetningen brenner. Fett eller ikke fett. Kondomet fungerer som en mekanisk tetning, bare at den er aksiell i stedet for radiell.

 

På hurtiggående båter ser man (ofte) at det går inn en egen vann- og/eller oljetilførsel til tetningen. Da blir det som en dobbel mekanisk pumpetetning. Den vil fungere uten prosessvæske.

 

Det var nytt for meg at hylsrøret tømmes under fart /høy fart. Nå har ikke de båtene jeg har hatt gått veldig fort, men opp til maks 20 knop. Det som har felles for de to siste båtene jeg har hatt, Scand Nordic og NB 8700 er at pakkboksen blir mye mindre varm hvis jeg lufter hylserøret etter sjøsetting slik at vannet kommer helt inn mot pakkboksen. Enkelte pakkbokser har lufteskrue for at dette skal være enklere å utføre. Med din teori vil det vil si at det ikke ville hatt noen betydning for varmegangen, eller misforstår jeg? En annen ting er at hvis jeg presser for mye fett inn i pakkboksen vil også den bli vesentlig varmere ved under gange. Etter en tids bruk blir det derimot bedre. Min teori er at det vil ligge vann i hele hylsen hvis man lufter, også når man kjører hurtig (minst 20 knop).

vakuum vil vel bli forhindret siden det er vannintak på sidene av stevlageret?

 

Planende båter med fast aksel i høy fart, f.eks Princess, Fairline m.fl. kunne nok ha vakumproblemer som du beskriver. De har etter det jeg har registeret ikke et stevnlager med vanninntak på sidene, men heller vanntilførsel inn fra motor/gear. Noen har heller ikke hylserør, men bare en gjeommføring med cutlesslager. Altså en annen type tettning.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet heller ikke hva fettet skal gjøre.

Det er viktig å presse frem noen dråper vann også. ( iflg. veiledningen til VP)

 

For å skape litt forvirring rundt noe jeg ikke er sikker på:......

 

På den gamle snekka, var det en pakkboks for å smøre akslingen, dette ble gjort med en fett pumpe som ble koblet inn på pakkboksen. Det ble meg fortalt, at det var IKKE noe lurt å presse for mye fett inn, for da kunne fettet presses inn i det vannsmurte lageret, som er plassert helt ytterst på akslingen. Fikk man fett på det vannsmurte lageret, så var man ille ute, for da ble det fort slitt ut.

 

Det er alltid kjekt å ha en god forklaring i bunnen av det man gjør, så dersom det er noen som kan bidra, med hvorfor et vannsmurt lager skal ha fett, så er jeg nysgjerrig på svaret.

Mvh

Sverre

Redigert av sor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har samme tätning jag....den beste tätningen jag haft.......

 

bittelite fett på våren ner båten står på land.....

 

sen ner man sjösatt går man ner o klemmer på kondomen.. :lol:

 

så att man hör hur vannnet kommer in o fyller opp hele kondomen o luften blir presset ut.....

man kan klemme ihop kondomen så att den åpner sig litt så att det kommer några droppar

in i båten, då vet man att hela er vannfylld !

 

fettet er där för att förhindre torrkjöring akk dom förste minuterna (efter vad jag hört!)

 

min har suttit der i 15 år o lekker fortfarande ikke en droppe! (har vel runt 2000 timmar på motorn

nu!) (Volvogubbarna har vel både livrem, hängslen o sikkerhetsnål over lommeboken ner dom skriver dessa manualer.... :lol: )

 

jag har även kvar en liten röd plastdings på propelleraxeln med ett spor i, som jag kan

skjuta bakåt o in mellan kondomen o axel....sen tar man tuben o dytter litt fett i sporet...

skulle vilja säga att 0,5cm3 er mer enn nok !!

 

skulle aldrig gå tilbaks til smörekopp.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jag har även kvar en liten röd plastdings på propelleraxeln med ett spor i, som jag kan

skjuta bakåt o in mellan kondomen o axel....sen tar man tuben o dytter litt fett i sporet...

DET var et godt tips! Skal forsøkes neste gang. En slik plastdings fulgte med når jeg kjøpte ny kondom. Fettet kom derimot i en "pose". Samme type som kuvertpakninger med sukker kommer i.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Okey, så da kan det ikke være lekkasje fordi jeg ikke har presset inn fett der, men fordi "kondomen" er utslitt?? Enig?

 

Det jeg da må gjøre er å få båten på land, trekke ut akslinger, montere ny kondom, litt fett og presse litt på den så jeg fyller den med vann når jeg sjøsetter?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme kondom på min seilbåt og den blir råvarm etter at jeg har gått for motor i motsjø. Det samme skjer hvis jeg har seilt fort over en lengre periode og så starter motoren. I begge tilfellene kan jeg klemme ut mye luft fra kondomen og så holder den seg kald så lenge forholdene ikke tilsier at jeg får luft under båten. Men det skjer dessverre ofte.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har nesten samme type. Sjekket med verksted da det dryppet inn vann når båten lå i ro.

Jeg fikk tips om at i alle fall ikke ha inn for mye fett. Dersom det brukes for mye fett vil dette "koagulere" og problemet bir verre. "Lev heller med en og annen vanndråpe" var rådet jeg fikk fra motorverksted som kjente til dette.

 

Bar et tips til diskusjonen... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...