Jump to content

Lekkasje fra gummiflens rundt akslinger!


Audifil

Recommended Posts

Jeg har samme kondom på min seilbåt og den blir råvarm etter at jeg har gått for motor i motsjø. Det samme skjer hvis jeg har seilt fort over en lengre periode og så starter motoren. I begge tilfellene kan jeg klemme ut mye luft fra kondomen og så holder den seg kald så lenge forholdene ikke tilsier at jeg får luft under båten. Men det skjer dessverre ofte.

 

 

Det burde nok vært en eller annen form for lufting i systemet som slapp luften ut og vannet tilbake til tetningen. Problemet er at i aktuelle område er det bare gummi. Noe å fundere på. Et lite hull og lime inn et lite rør med 2 mm innv. dia. Deretter en tynn plastslange inne i båten godt over vannlinjen ville avhjulpet problemet. Det er jo bare snakk om å få ut luften uten at vann lekker inn i båten.

 

Hulda er konstruert slik at det aldri kommer luft til hylserøret. Det er ikke tilsiktet, det bare ble slik den gangen jeg sveiset det sammen. Tenkte ikke over problematikken. Kondomet blir aldri mer enn lett lunkent hos meg. Og det kommer aldri inn ett eneste drypp.

Link to post
Share on other sites

jag har även kvar en liten röd plastdings på propelleraxeln med ett spor i, som jag kan

skjuta bakåt o in mellan kondomen o axel....sen tar man tuben o dytter litt fett i sporet...

skulle vilja säga att 0,5cm3 er mer enn nok !!

 

skulle aldrig gå tilbaks til smörekopp.....

 

Den samme har jeg, fikk klar beskjed om og bruke denne lille plast dinges som du kan tre over akselen uten og måtte demontere noe som helst.

 

Min båt koser seg i 12-13 knop og kan dras opp i 17 knop om det er no godt til middag.

 

funker fint til nå...

Link to post
Share on other sites

Det burde nok vært en eller annen form for lufting i systemet som slapp luften ut og vannet tilbake til tetningen. Problemet er at i aktuelle område er det bare gummi. Noe å fundere på. Et lite hull og lime inn et lite rør med 2 mm innv. dia. Deretter en tynn plastslange inne i båten godt over vannlinjen ville avhjulpet problemet. Det er jo bare snakk om å få ut luften uten at vann lekker inn i båten.

 

Vil avhjelpe problemet garantert. Men dette skulle vært i støpen fra Volvo. Slik at man kunne blinde/klippe av en stuss for plastslange. Vet bestemt at jeg ikke kommer til å bore og lime på min muffe. Hopper slangen av er man jo drit dragen. Får heller klemme litt på muffen til båten skal opp om et par år og se meg om etter ett annet patent.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har også volvo kondom i båten. Meget fornøyd og ingen lekkasjer. Takker for Hulda som forslag til meg ifjor. :yesnod: Byttet gamle fettsmuring til ny volvo kondom vår i år. Ikke tenk på fett mer minst 200 timer. Gamle fettsmuring var sliten og lekkasjer inn ca 0,5 liter på 3-4 timer tur. :nonod:

Skål Hulda :cheers:

At-le :wink:

Link to post
Share on other sites

Fant ingen forslag til å få inn fett på en fornuftig måte :nonod: - det går i alle fall ikke ved å følge bruksanvisningen. Når båten står på land løsser jeg på slangeklemma, skyver gummislasken forover på akslingen og fyller inn fett. Det lekker litt hele sesongen, jeg lever med det og en god lensepumpe.

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke fylle fett i denne type "Blackjack" pakkboks. Det er vannet som smører og tetter. Hvis det lekker, må gummien skiftes.

 

Er det noen som har erfaringer med denne fra Nord-West?

http://www.nordwest.no/index.php?page_id=29

Synes jeg har hørt rykter om at dette er en av de beste pakkboksene.

 

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Du har fått med deg det fundamentale.

 

Jeg har ingen erfaring med Nord-West. Deep Sea Seals var tidligere en del av John Crane. Og det produktet som er avbildet fungerer som en vanlig mekanisk pumpetetning. Den burde vel holde omtrent 40.000 driftstimer, eller sånn omtrent 5 år kontinuerlig drift. Det er ikke noe diff.trykk å snakke om på en båt. Ikke voldsomme turtall heller. Legg også merke til at denne tetningen har tilkobling for vann inn/luft ut. Tetningen er mer ømfintlig for tørrkjøring enn BlackJack. Og det har produsenten tatt høyde for. Slike systemer missliker vibrasjoner/akselkast. Sikkert et utmerket produkt, helt på linje med greia til Sleipner.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Da er båten på land og jeg har snakket med Volvo her i Bergen, der sa han jeg snakket med at hvis det kom inn litt vann og jeg ikke hatt smurt og klemt på kondomen kunne dette godt tette lekkasjen. Så han annbefalte meg og gjøre dette før jeg evt. byttet.. Så da tenkte jeg og prøve det..

 

Ser folk her sliter med å få fett inn, så vet ikke helt hva jeg skal prøve her. Er det lurt å løsne på kondomen og tømme den for vann først, eller gjør den det av seg selv når jeg drar den opp på land? Når jeg presser inn fett, og hvis jeg da får laget en glippe skal jeg presse alt inn der, eller fordele det rundt hele tetningen?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Du kjøper en liten tube spesialfett hos Volvo. Denne tuben har en spiss. Klem på kondomet så det åpner og press inn litt fett. Det er nesten bedre med for lite enn for mye. Volvo skriver en kubikkcentimeter. Når du setter båten på sjøen, husk å lufte.

 

Hulda har vært to uker på land for stoffing og pussing nå, sjøsatte før pinse. En liten klem fett, i sjøen med båten, lufting, og 50 natuiske mil. Ikke et drypp inn i båten fra kondomet som ble montert for åtte år siden.

Link to post
Share on other sites

KLemmer på siden av gummien til det blir en glipe, presser inn litt fett, akselen drar fettet rundt når den begynner å svive. Tilsvarende gjør du når du lufter koppen etter sjøsetting. Klemmer på siden til du ser det kommer vann inn. Da er hylsa fylt.

Jeg har dette systemet og må si det er det suverent greieste jeg har hatt.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt denne gummihylsa som volvo har utviklet i mange år og denne hylsa er meget bra ser att der er endel skriverier om hvordan mann får fett inn i denne dette gjøres enkelt ved og løse slangeklemmene på hylsa og dra denne litt frem på akslingen smør deretter greas på akslingen og når en deretter fører hylsa tilbake på plass vil greasen som en smørte på akslingen havne inni hylsa skru fast slangeklemmene og glem andre tøvete forslag om og klemme både her og der da dette er unødvendig.

Link to post
Share on other sites

ser att der er endel skriverier om hvordan mann får fett inn i denne dette gjøres enkelt ved og løse slangeklemmene på hylsa og dra denne litt frem på akslingen

(...)

glem andre tøvete forslag om og klemme både her og der da dette er unødvendig.

Hvis båten står på land, går selvfølgelig dette utmerket. Problemet oppstår når man allerede har sjøsatt. Ikke bare å trekke frem pakningen da.

 

Jeg mistenker årsaken til mine problemer med dette å være en gammel og litt stiv pakning. Jeg skulle skifte den ifjor når jeg stod på land, men så glemte jeg det :blush: Jeg får vel huske det neste gang.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ikke så lett å vite hva som er best.... Er ganske mange meninger her, hehe!!!!

Tror jeg satser på å løsne belgene siden båten er på land og legger litt fett inn der for så å skyve de tilbake på plass.. tar også noen klemmetak på kondomene når balja settes i sjøen igjen...

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Ikke så lett å vite hva som er best.... Er ganske mange meninger her, hehe!!!!

Tror jeg satser på å løsne belgene siden båten er på land og legger litt fett inn der for så å skyve de tilbake på plass.. tar også noen klemmetak på kondomene når balja settes i sjøen igjen...

 

Hvis tetningen er tett, slik den skal være, hva skjer da? Kan det hende at fettet blir med nedover akslingen? M.a.o. slik at de to leppene i tetningens atmosfæreside som trenger fettet fordi at de starter tørt fremdeles går tørre? Og det fettet som da ligger nederst, sperrer for vannet som skal opp og fore disse leppene med smøring?

 

Jeg vil fremdeles hevde at du vil komme best ut av det med å følge bruksanvisningen.

Link to post
Share on other sites

vad som er best er o behålla den lilla röda plastdingsen som klems fast på proppaxeln ....den skjuter man bare in mellan axel o tätning,

så finns det ett litet spår i den ....der stopper man in pipen til tuben....sen drar man plastdingsen ett varv så har man fett runt hele leppen til

tätning....sen ur med plastdingsen....låter den sitta kvar på axeln, hele säsongen då vet man var man har den...o så er den på plass vid neste

tillfelle :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...