Hulda Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 Jeg har samme kondom på min seilbåt og den blir råvarm etter at jeg har gått for motor i motsjø. Det samme skjer hvis jeg har seilt fort over en lengre periode og så starter motoren. I begge tilfellene kan jeg klemme ut mye luft fra kondomen og så holder den seg kald så lenge forholdene ikke tilsier at jeg får luft under båten. Men det skjer dessverre ofte. Det burde nok vært en eller annen form for lufting i systemet som slapp luften ut og vannet tilbake til tetningen. Problemet er at i aktuelle område er det bare gummi. Noe å fundere på. Et lite hull og lime inn et lite rør med 2 mm innv. dia. Deretter en tynn plastslange inne i båten godt over vannlinjen ville avhjulpet problemet. Det er jo bare snakk om å få ut luften uten at vann lekker inn i båten. Hulda er konstruert slik at det aldri kommer luft til hylserøret. Det er ikke tilsiktet, det bare ble slik den gangen jeg sveiset det sammen. Tenkte ikke over problematikken. Kondomet blir aldri mer enn lett lunkent hos meg. Og det kommer aldri inn ett eneste drypp. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 det er likedant för mig...hör hur det pyser luft ner jag sjösetter....sen ner vannet kommer så blir det tett..... det borde vara en enkel grejj o fixe en sådan automatisk avluftning men jag har aldrig haft dette problemet....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Loma Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 Har samme type kondom på min båt og har skifta på begge akslingane. Jobben var mykje enklare en eg frykta. For å hindre at desse står å lekker kan du sette på eit kraftig strips eller ei slangeklemme til det passer å slippe båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 jag har även kvar en liten röd plastdings på propelleraxeln med ett spor i, som jag kanskjuta bakåt o in mellan kondomen o axel....sen tar man tuben o dytter litt fett i sporet... skulle vilja säga att 0,5cm3 er mer enn nok !! skulle aldrig gå tilbaks til smörekopp..... Den samme har jeg, fikk klar beskjed om og bruke denne lille plast dinges som du kan tre over akselen uten og måtte demontere noe som helst. Min båt koser seg i 12-13 knop og kan dras opp i 17 knop om det er no godt til middag. funker fint til nå... Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Det burde nok vært en eller annen form for lufting i systemet som slapp luften ut og vannet tilbake til tetningen. Problemet er at i aktuelle område er det bare gummi. Noe å fundere på. Et lite hull og lime inn et lite rør med 2 mm innv. dia. Deretter en tynn plastslange inne i båten godt over vannlinjen ville avhjulpet problemet. Det er jo bare snakk om å få ut luften uten at vann lekker inn i båten. Vil avhjelpe problemet garantert. Men dette skulle vært i støpen fra Volvo. Slik at man kunne blinde/klippe av en stuss for plastslange. Vet bestemt at jeg ikke kommer til å bore og lime på min muffe. Hopper slangen av er man jo drit dragen. Får heller klemme litt på muffen til båten skal opp om et par år og se meg om etter ett annet patent. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Det plasker jo ikke akkurat vann inn gjennom et 2 mm hull. Ta forøvrig en titt på systemet som Sleipner forhandler. Dette er uavhengig av hva som skjer på utsiden av tetningen. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Hei. Jeg har også volvo kondom i båten. Meget fornøyd og ingen lekkasjer. Takker for Hulda som forslag til meg ifjor. Byttet gamle fettsmuring til ny volvo kondom vår i år. Ikke tenk på fett mer minst 200 timer. Gamle fettsmuring var sliten og lekkasjer inn ca 0,5 liter på 3-4 timer tur. Skål Hulda At-le Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Fant ingen forslag til å få inn fett på en fornuftig måte - det går i alle fall ikke ved å følge bruksanvisningen. Når båten står på land løsser jeg på slangeklemma, skyver gummislasken forover på akslingen og fyller inn fett. Det lekker litt hele sesongen, jeg lever med det og en god lensepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Du skal ikke fylle fett i denne type "Blackjack" pakkboks. Det er vannet som smører og tetter. Hvis det lekker, må gummien skiftes. Er det noen som har erfaringer med denne fra Nord-West? http://www.nordwest.no/index.php?page_id=29 Synes jeg har hørt rykter om at dette er en av de beste pakkboksene. Jan Erik Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Hulda Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Du har fått med deg det fundamentale. Jeg har ingen erfaring med Nord-West. Deep Sea Seals var tidligere en del av John Crane. Og det produktet som er avbildet fungerer som en vanlig mekanisk pumpetetning. Den burde vel holde omtrent 40.000 driftstimer, eller sånn omtrent 5 år kontinuerlig drift. Det er ikke noe diff.trykk å snakke om på en båt. Ikke voldsomme turtall heller. Legg også merke til at denne tetningen har tilkobling for vann inn/luft ut. Tetningen er mer ømfintlig for tørrkjøring enn BlackJack. Og det har produsenten tatt høyde for. Slike systemer missliker vibrasjoner/akselkast. Sikkert et utmerket produkt, helt på linje med greia til Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 29.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Da er båten på land og jeg har snakket med Volvo her i Bergen, der sa han jeg snakket med at hvis det kom inn litt vann og jeg ikke hatt smurt og klemt på kondomen kunne dette godt tette lekkasjen. Så han annbefalte meg og gjøre dette før jeg evt. byttet.. Så da tenkte jeg og prøve det.. Ser folk her sliter med å få fett inn, så vet ikke helt hva jeg skal prøve her. Er det lurt å løsne på kondomen og tømme den for vann først, eller gjør den det av seg selv når jeg drar den opp på land? Når jeg presser inn fett, og hvis jeg da får laget en glippe skal jeg presse alt inn der, eller fordele det rundt hele tetningen? Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Hulda Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Du kjøper en liten tube spesialfett hos Volvo. Denne tuben har en spiss. Klem på kondomet så det åpner og press inn litt fett. Det er nesten bedre med for lite enn for mye. Volvo skriver en kubikkcentimeter. Når du setter båten på sjøen, husk å lufte. Hulda har vært to uker på land for stoffing og pussing nå, sjøsatte før pinse. En liten klem fett, i sjøen med båten, lufting, og 50 natuiske mil. Ikke et drypp inn i båten fra kondomet som ble montert for åtte år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 29.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Ok, men presset du inn fett kun på en plass? Eller fordeler du det rundt..! Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
pete Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 (redigert) KLemmer på siden av gummien til det blir en glipe, presser inn litt fett, akselen drar fettet rundt når den begynner å svive. Tilsvarende gjør du når du lufter koppen etter sjøsetting. Klemmer på siden til du ser det kommer vann inn. Da er hylsa fylt. Jeg har dette systemet og må si det er det suverent greieste jeg har hatt. Redigert 29.Mai.2007 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Ja samme her også. Meget fornøyd volvo kondom i andre år båten har hatt. At-le Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Hei igjen. Hadde sendt spørsmål om vannsmurt eller oljesmurt til båtbørsen 2 år siden. http://www.batborsen.no/index.php?page=for...=2905&fra=0 At-le Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Har hatt denne gummihylsa som volvo har utviklet i mange år og denne hylsa er meget bra ser att der er endel skriverier om hvordan mann får fett inn i denne dette gjøres enkelt ved og løse slangeklemmene på hylsa og dra denne litt frem på akslingen smør deretter greas på akslingen og når en deretter fører hylsa tilbake på plass vil greasen som en smørte på akslingen havne inni hylsa skru fast slangeklemmene og glem andre tøvete forslag om og klemme både her og der da dette er unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 ser att der er endel skriverier om hvordan mann får fett inn i denne dette gjøres enkelt ved og løse slangeklemmene på hylsa og dra denne litt frem på akslingen (...) glem andre tøvete forslag om og klemme både her og der da dette er unødvendig. Hvis båten står på land, går selvfølgelig dette utmerket. Problemet oppstår når man allerede har sjøsatt. Ikke bare å trekke frem pakningen da. Jeg mistenker årsaken til mine problemer med dette å være en gammel og litt stiv pakning. Jeg skulle skifte den ifjor når jeg stod på land, men så glemte jeg det Jeg får vel huske det neste gang. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hulda Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 og glem andre tøvete forslag om og klemme både her og der da dette er unødvendig. Prøv heller å lese produsentens bruksanvisning. Da blir tøvet over unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 30.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Ikke så lett å vite hva som er best.... Er ganske mange meninger her, hehe!!!! Tror jeg satser på å løsne belgene siden båten er på land og legger litt fett inn der for så å skyve de tilbake på plass.. tar også noen klemmetak på kondomene når balja settes i sjøen igjen... Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Hulda Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Ikke så lett å vite hva som er best.... Er ganske mange meninger her, hehe!!!!Tror jeg satser på å løsne belgene siden båten er på land og legger litt fett inn der for så å skyve de tilbake på plass.. tar også noen klemmetak på kondomene når balja settes i sjøen igjen... Hvis tetningen er tett, slik den skal være, hva skjer da? Kan det hende at fettet blir med nedover akslingen? M.a.o. slik at de to leppene i tetningens atmosfæreside som trenger fettet fordi at de starter tørt fremdeles går tørre? Og det fettet som da ligger nederst, sperrer for vannet som skal opp og fore disse leppene med smøring? Jeg vil fremdeles hevde at du vil komme best ut av det med å følge bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 vad som er best er o behålla den lilla röda plastdingsen som klems fast på proppaxeln ....den skjuter man bare in mellan axel o tätning, så finns det ett litet spår i den ....der stopper man in pipen til tuben....sen drar man plastdingsen ett varv så har man fett runt hele leppen til tätning....sen ur med plastdingsen....låter den sitta kvar på axeln, hele säsongen då vet man var man har den...o så er den på plass vid neste tillfelle Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.