Jump to content

(Båt)bøker er beste julegave


La Digue

Recommended Posts

Tid for å tenke på julegaver, både til å gi bort og ønske seg. Bøker er jo kjent som den beste julegaqve, så her er et par forslag:

 

Reiseskildringer:

Andhøy, Jarle / Rosén, Alex: Berserk til Valhall

Eller noen av de tidligere bøkene om Berserk - med eller uten DVD.

 

Disse folka fremstår som gærninger på TV, men de har virkelig peiling på båt og båtliv. Hvis du vil ha noe mer edruelig, kan jeg anbefale "Mine sjøreiser" av Ragnar Kvam jr i billigutgave med alle bøkene samlet i ett bind. Sjekk at mottageren ikke allerede har alle i originalutgave!

 

Båtmekking:

Don Casey: This Old Boat

 

Klassikeren om hvordan man forvandler et gammelt vrak til en perle. Gir svar på mye av det som det spørres om her på BP. Flott for den som skal i gang med et "prosjekt", og lærerik for alle andre. Kan kjøpes hos Nautisk i Oslo, men er billigere hos Amazon.

 

Havnebok:

Kysten vår: Flere bind med forskjellige strekninger.

 

Oppdaget i sommer at min gamle utgave av "Kysten vår" av Arve Johannesen fra 70-tallet ikke er helt up-to-date. En anbefalt havn bak en liten holme var nå bygget ut med bryggeanlegg og fastboendes båter! Er dette den beste havneboka?

 

Noen som har andre forslag eller favoritter?

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

På det lille forlaget Flyt forlag finnes det mange gode bøker om jordomseilinger, seilaser, sjø og båtliv.

Tre bøker jeg vil anbefalle er

Henry Larsen - Henry med det store skipet

John Caldwell - Vågsom seilas og ikke minst, kanske mest :wink:

Per Tangvald - På liv og død

men selvsagt også de andre bøkene.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Den Norske los bind 1, 2 a og b er på min liste til nissen i år. Ellers så er jo boken om Svenskekysten et godt ønske siden vi planlegger påsken i de farvann, og siden jeg ikke har vært der tidligere er det jo greit med litt lektyre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt om Jarle Andøy & Co har hatt mye flaks. Har i allefall vært øyenvitne til at Berserk med skipper Andøy ombord presterte å gå på skjær 2 ganger på en halv time. :headbang::headbang::headbang: Siste gangen i undertegnedes egen jolle. Ikke nok med det med det var faktisk i unge Andøy`s eget hjemlige farvann (les Svenner).

Har selv vært imponert av gutta fra tidligere, men intr. har dabbet litt av etter dette :sailing:

 

Men de har sikkert mye rart å fortelle :cheers::cheers:

Link to post
Share on other sites

Den Norske los bind 1, 2 a og b er på min liste til nissen i år. Ellers så er jo boken om Svenskekysten et godt ønske siden vi planlegger påsken i de farvann, og siden jeg ikke har vært der tidligere er det jo greit med litt lektyre

 

 

Kanskje vi møtes i Kostersundet? Vi er tre båter fra Sætre som pleier å legge turen ut dit. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...