Jump to content

Marna Motor


Indiana II

Recommended Posts

Synes alle sånne nedleggelser eller prat om sånt er trist. Blir deprimert og i dårlig humør av sånt. Jeg elsker gamle ting, og selv om jeg er Sleipner entusiast, så er Marna fine greier også... faktisk i slekt med Sleipner...

 

Jeg håper virkelig det ordner seg for dem. Det fortjener de, og det fortjener verden.

Link to post
Share on other sites

Prangel sa:

"Marna frbrikken flytter. Riksantikvaren har hatt full gjennomgang og dokumentert dagens lokaler. Det viktigste nå er at all dokumentasjon bevares og tilgjengelig for våre motorentusiaster."

 

Skjønner poenget ditt prangel og er glad for all dokumentasjon som blir tatt vare på...... MEN hvis du hadde besøkt lokalet nå i dag kan du skjønne hvorfor Marna Motor har blitt den motor den er i dag, det ligger en slags "sterk sjel" i lokalene der nede på verkstedet som jeg ikke kan forklares men må oppleves og den kommer ikke med på flyttelasset.......

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dokumentasjon er selvsagt fint, men det viktigst er at jevne Marna-eiere får adgang til reservedeler og service. Uten dette vil de fleste Marnaer ble skiftet ut med hurtigløpende dieselmotorer så snart de begynnner å fuske.

 

Jeg tror bare en kommersiell sunn løsning kan sikre Marna-folket med deler i fremtiden. Det må da finnes noen kulturbevisste og dyktige forretningsfolk i regionen, som føler seg kallet? Jeg er villig til å være med på å investere hvis de gamle eierene ikke vil drive videre. Men, isåfall sammen med noen som vil engasjere seg aktivt.

Link to post
Share on other sites

Skjønner poenget ditt prangel og er glad for all dokumentasjon som blir tatt vare på...... MEN hvis du hadde besøkt lokalet nå i dag kan du skjønne hvorfor Marna Motor har blitt den motor den er i dag, det ligger en slags "sterk sjel" i lokalene der nede på verkstedet som jeg ikke kan forklares men må oppleves og den kommer ikke med på flyttelasset.......

 

Enig!

 

Det er et stort paradoks at Mandal, en liten by som for tiden presumptivt har stort fokus mot kultur, gjennom sin byplanlegging bidrar til at et av landets viktigste og mest genuine kystkulturmiljø nå kan bli rasert. Samtidig gir politikerne i denne byen med slike stolte, maritime tradisjoner årlig økonomisk støtte til å holde liv i en ullvarefabrikk langt oppi dalom!

 

Jeg gremmes!

Link to post
Share on other sites

Såfremt aksjonen ikke promoterer økte utslipp og økt forbruk, så er det liten fare for at Dieselmotorbåtforbundet kommer på banen.

 

Også kjent som KNBF..?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Hvor mange såkalte "båt/Marna-venner" her på forumet, pløyer fjorden med Marna som fremdriftsmaskineri???

 

Etterspørsel er det eneste som kan redde denne og andre bedrifter for den saks skyld!

 

Alt annet er bare romantikk og nostalgi!

 

Når en har i minne det rabalderet som oppsto omkring dieselavgiften, stiller jeg meg svært skeptisk til at noen her på forumet er villige til å betale for produksjon av en motor som svært få er villig til å kjøpe! Prisbevissthet kalles det vistnok!

 

Men synd er det saktens...!

Link to post
Share on other sites

Etterspørsel er det eneste som kan redde denne og andre bedrifter for den saks skyld!

 

Alt annet er bare romantikk og nostalgi!

 

Når en har i minne det rabalderet som oppsto omkring dieselavgiften, stiller jeg meg svært skeptisk til at noen her på forumet er villige til å betale for produksjon av en motor som svært få er villig til å kjøpe! Prisbevissthet kalles det vistnok!

 

Men synd er det saktens...!

 

Du har rett, samtidig som du tar feil!

 

Marna motorfabrikk er en høyst levende og oppegående bedrift som ikke har bedt om almisser eller subsidier for å overleve. De har tilstrekkelig etterspørsel for å leve.

 

Men på grunn av byplanlegging og påvirkning fra private utbygginskrefter, mister de sine lokaliteter. Og da forsvinner nok også det unike og genuine miljøet som man i dag kan ta og føle på i de gamle fabrikklokalene. Selv om de mot formodning skulle klare den økonomiske belastningen som en flytting jo vil innebære. En slik levedyktig fabrikk som har betydd så mye for kystkulturen, burde blitt vernet fra reguleringsmyndighetenes og eiendomsinvestorenes utbyggingskåthet.

 

Men for mange er jo kystkultur synonymt med Aker-Brygge-lignende kulisser - og de får jo sikkert det de ønsker. Det skal visstnok komme en ICA-butikk i lokalene på brygga der sørlandssjekter i dag får justert forgasseren.

Link to post
Share on other sites

Synes du skal ta en prat med "gutta" på fabrikken før du uttaler deg lano2.... . Hva hadde vel Mandal og sørlandet vært uten lyden av marna motoren en stille dag i skjærgården......Ps: Du så vel på "Kvitt eller dobbelt" på NRK1 Søndag 10.12.06? Da deltakeren fra Mandal ble presentert.....

Redigert av chain_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det blir vanskelig å få tak i pirat deler til Marna uanset men......

 

Ingen kan fortsette å drive en fabrik som ikke er lønnsom. Da har den ikke livets rett. Forøvrig så er det ikke noe i dette landet av "harde varer" som kan produseres uten om olje og fisk, det blir bare for dyrt.

 

Det kan Ola Nordmann takk seg selv for siden alle skal ha høyere lønninger til enhver tid uavhengig tanken om vi er konkuranse dyktige via utlandet.

 

Det spørs om ikke alle menn skal gå litt i oss selv. Det finnes plenty med blondiner ute på markedet som lett kan lures inn i et mannsdominert samfunn til en lavere pris enn tariffen :lol::lol::lol: i tillegg så kan noen av dem utføre praktiske tilleggstjenester til en rimelig penge :lol::lol::lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...