Jump to content

VHF kanalene L1, L2 og L3


Karavoli

Recommended Posts

Jeg har nettopp tatt VHF sertifikat og fikk vite att kanalene L1 til L3 var kanaler reservert for lystbåttrafikk. Men som jeg ser nå ble dette uklart framvist på kurset (eller så har jeg bare sovet i timen:).

Det jeg lurer på er hvordan man kommer seg inn på en "L" kanal. På min VHF som er relativt ny er det ikke egne "L" knapper. Etter ett søk på diverse VHF'er på nettet ser jeg att andre VHF'er heller ikke har egne "L" knapper. Hvordan kommer man seg da inn på en "L" kanal.

 

Var dette tungvint forklart? :diving:

Link to post
Share on other sites

Ofte må L-kanalene "åpnes" når du kjøper en ny VHF. Butikken der du kjøper ordner det for deg.

 

Hvis du har piltaster for å velge kanal så kan du scrolle nedover så finner du L-kanalene, men VHF`må som sagt har blitt åpnet for brukt av dem.

På noen VHF`må du holde "shift" eller lignende inne for å velge en L og dertter taste f.eks tallet 1 for velge L1 direkte.

Link to post
Share on other sites

Hvem har sagt at lystbåtkanaler er vanskelig å bruke?

De er akkuart like enkle å bruke som enhver annen kanal.

 

Det holder ikke å ha VHF sertfikat, du må også ha konsesjon for å bruke din VHF. Ikke alle VHF`er kan du enkelt få konsesjon på i Norge så jeg ville undersøkt før jeg bestiller hvilke som er godkjent her hjemme.

De man kjøper her kan man også velge alle kanaler på (US/Can/INT).

 

Fordelen ved å kjøpe her hjemme er ay vi har langt bedre reklamasjonsmuligheter enn ved kjøp i utlandet.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Halvparten av kanalene til 2/3 pris er dårlig butikk etter min mening, burde jo minst hatt 2/3 av kanalene :lol:

 

Litt tilbake til den store frågan her, det er sikkert lettere å guide deg til de rette kanalene om du oppgir hvilken VHF det er snakk om..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For å være nøyaktig så er det snakk om en faktor på 1/2.5 ( dvs. over halvparten av prisen).

Både Icom422 og Navman7200 VHF (fra USA)har alle kanalene som benyttes i Norge. Det eneste som er usikkert er L1, L2 og L3. Da det er egne fotnoter om at de er ulovlig å bruke untatt i de landene det er konsesjon for dem. Desuten er prisen så billig, at man behøver ikke å bry seg om garanti, det er bare å kjøpe en til.

Det er tydelig at jeg provoserer mange i dette forumet, er dere leverandører?

 

Grunnen til at jeg provoserer er at jeg synes at det er betenkelig at så viktig sikkerhetsutstyr er så høyt priset!! :nono:

Hvorfor er prisene så høye? Er det avgifter? Er svaret JA, hvorfor er det avgifter på sikkerhetsutstyr?

 

:-) Sverre

Link to post
Share on other sites

Du får helt kurrante VHF radioer med DSC her hjemme til mellom 2000 og 3000 kroner,

det er egentlig ganske billig. VHF radioer for bruk i Norge skal være CE godkjent.

Så å kjøpe fra USA er egentlig et ikke-tema om du vil ha en lovlig og kurrant VHF radio i båten.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

For å være nøyaktig så er det snakk om en faktor på 1/2.5 ( dvs. over halvparten av prisen).

Både Icom422 og Navman7200 VHF (fra USA)har alle kanalene som benyttes i Norge.

Icom 422 finnes ikke i Europa, og er ikke godkjent her.

Icom 421 er godkjent her.

DSC spec'n er forresten også litt forskjellig i USA og Europa.

I tillegg har kanaloppsettene, USA og Canada bruker som kan velges på disse apparatene kanaler som kollidere med våre tofrekvenskanaler. F.eks har de 01a, 03a, 05a, 07a, 019a, osv som enfrekvenskanaler. I feil hender kan disse apperatene lage mye krøll i eteren.

Slike apperater skal det ikke gis konsesjon på her, og godt er det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Icom 422 finnes ikke i Europa, og er ikke godkjent her.

Icom 421 er godkjent her.

DSC spec'n er forresten også litt forskjellig i USA og Europa.

I tillegg har kanaloppsettene, USA og Canada bruker som kan velges på disse apparatene kanaler som kollidere med våre tofrekvenskanaler. F.eks har de 01a, 03a, 05a, 07a, 019a, osv som enfrekvenskanaler. I feil hender kan disse apperatene lage mye krøll i eteren.

Slike apperater skal det ikke gis konsesjon på her, og godt er det.

 

Hei

 

Jeg har en CE merket ICOM 601 som er importert fra England og har både Internasjonale og USA kanaler, du kan velge hvilke kanalsett du skal bruke så det du sier høres rart ut. Når det gjelder DSC så skal det være internasjonalt slik at det ikke betyr noe hvor den er kjøpt bare at den er lovlig registrert. Når det gjelder registrering får man ikke registrert en VHF som ikke er RATT merket eller CE merket i Norge og således ikke registrert MSN nummer slik at DSC ikke virker. Det er ingen avgifter eller toll på VHF inn til Norge, kun MVA. Så de relativt høye kostnadene skyldes distributørenes og detaljistenes avanse.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

DSC spec'n er forresten også litt forskjellig i USA og Europa.

I tillegg har kanaloppsettene, USA og Canada bruker som kan velges på disse apparatene kanaler som kollidere med våre tofrekvenskanaler. F.eks har de 01a, 03a, 05a, 07a, 019a, osv som enfrekvenskanaler. I feil hender kan disse apperatene lage mye krøll i eteren.

Slike apperater skal det ikke gis konsesjon på her, og godt er det.

Det er riktig at viss man stiller radioen inn på USA eller Canada, så får man inn 01a,03a,...etc.

Men stiller man inn radion på internasjonele kanaler så er ikke disse mulig å benytte. Det er det samme problemet andre veien, for NAVMAN 7200, som har L1,L2 og L3 iflg. dokumentasjonen, benytter man dem i USA f.eks. da blir det tilsvarende problemer. Sitat fra manual til NAVMAN: "The special channels (Henviser til L1,L2 o L3) above maybe fitted to your radio. These are only licensed for use in the country indicated. No attempt should be made to use them in any other country."

 

Så, jeg ser ikke problemet ditt, med disse frekvensene. De fleste radioer er jo beregnet å bruke på forskjellige kontinenter?

 

Kan du dokumentere dette med DSC spec'n?

 

I NAVMAN 7200 manualen for USA, står følgene (som er såvidt jeg kan skjønne det samme som i Norge): "Channel 70 is designated for use exclusively for Digital Selective Calling (DSC), such as Distress, Safety, and Ship Calls. No voice communication is allowed on CH70"

 

:-)Sverre

Link to post
Share on other sites

Den amerikanske versjonen av 7200 er neppe CE merket og dermed vil du ikke få den godkjent i Norge/EU/EØS området. Når det gjelder priser så er det veldig høye i Norge, tar vi høyde for en hundrlapp i frakt og nosk moms så kommer denne 7200 på rundt 1700 kroner. Denne selges i Norge for 2900 kroner.

 

Jeg konfroterte den norske importøren i Egersund tror jeg de holder til med slike prisforskjeller og fikk til svar at dette var prispåslaget de måtte ha for å drive butikk i Norge, med blant annet reklasjonsretten og noe annet. Problemet i Norge er importøren skal ha sin del før forhadler skal ha sin del av kaka.

 

Det samme gjelder også for Belanor og andre importører. Kartplottere, gpa og andre duppedingser kjøper jeg i utlandet om det er mye å spare, men akkurat VHF kommer jeg til å kjøpe i Norge selv om den er dyrere en "ulovlig" fra unaiten... Det koster med nok en høvding eller to ekstra, men jeg får den i allefall registrert på lovlig måte

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret Sydvesten. Jeg har sansen for at norske leverandører skal kunne overleve. Men det er like mye snakk om å tilpasse seg etter markedet. CE merkingen om jeg har forstått det riktig, betyr at produktet skal overholde visse spesifikasjoner for å kunne selges på det europesike markedet. Dette for å skape lik konkurranse og et mer forutsigbart produkt. Som igjen skal komme forbukeren tilgode.

Hva jeg prøver å fortelle er at produktet er det samme men selges til den dobbelte prisen. Det er bare helt urimelig, det kan ikke forsvares!

 

:-) Sverre

Link to post
Share on other sites

han som etterlyser kanalene L1,L2 ogL3 har en vhf M-tech SX35 DSC.så er det noen som kan informere hvordan disse "kobles"til hadde det vært kjekt.Den er kjøpt over nettet hos Malfix i oslo,men er levert med svensk bruksanvisning.(kanskje der problemet ligger) :flag_sw:

 

Hør med de som har levert den eller produsenten. Slike opplysninger står nok ikke i bruksanvisningen. Da jeg kjøpte min vhf fikk jeg en oppskrift ettersendt via mail med oppsettet for L-kanalene men jeg har ikke samme som deg.

Link to post
Share on other sites

han som etterlyser kanalene L1,L2 ogL3 har en vhf M-tech SX35 DSC.så er det noen som kan informere hvordan disse "kobles"til hadde det vært kjekt.Den er kjøpt over nettet hos Malfix i oslo,men er levert med svensk bruksanvisning.(kanskje der problemet ligger) :flag_sw:

 

Hadde tidlegare ein slik VHF, kjøpt på same stad (i butikken). Den var ferdig programert då eg kjøpte den. Det var berrre å bla seg gjennom kanalane, så dukka L1, L2 og L3 opp i displayet (låg over dei ordinære kanalane).

 

 

.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en M-Tech som kom etter denne 35 modellen, denne hadde L kanalene før kanal 1, jeg måtte bla nedover i kanalene og før kanal 1 dukket alle L og alle F kanalene opp. De siste skulle virsnok ikke være der, men de var nå der.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

en vhf M-tech SX35 DSC.

 

Jeg har oxo den modellen

 

Jeg hadde en M-Tech som kom etter denne 35 modellen, denne hadde L kanalene før kanal 1, jeg måtte bla nedover i kanalene og før kanal 1 dukket alle L og alle F kanalene opp. De siste skulle virsnok ikke være der, men de var nå der.

 

Og jeg kan bare bekrefte det Sydvesten skriver og den kom slik fra produsenten.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...