Jump to content

VHF kanalene L1, L2 og L3


Karavoli

Recommended Posts

Jeg har nettopp tatt VHF sertifikat og fikk vite att kanalene L1 til L3 var kanaler reservert for lystbåttrafikk. Men som jeg ser nå ble dette uklart framvist på kurset (eller så har jeg bare sovet i timen:).

Det jeg lurer på er hvordan man kommer seg inn på en "L" kanal. På min VHF som er relativt ny er det ikke egne "L" knapper. Etter ett søk på diverse VHF'er på nettet ser jeg att andre VHF'er heller ikke har egne "L" knapper. Hvordan kommer man seg da inn på en "L" kanal.

 

Var dette tungvint forklart? :diving:

 

"L" står for lystbåt. Det er derfor ikke sikkert at kanalene har denne benevnelsen på din radio. På engelsk blir disse ofte benevnt som "Private channels". På min Raymarine VHF ligger L1 under "Private channel 8", L2 under "Private channel 9" og L3 under "Private channel 10". Dette fremgår av brukerveiledningen til min radio som jeg fant på nettet. Du finner veildning for din radio ved å gjøre det samme.

Link to post
Share on other sites

I Norge som det bor en håndfull mennesker, blir varene en del dyrere. Vi har andre garanti/reklamasjonrettigheter, samt som det blir beskrevet høyere avanse. Er kundemassen stor

trenger enn ikke samme dg. som en trenger her på berget. Men allikevel

 

KJøpte Raymarinepakken komplett med ny båt, kostbart. Autopiloten var ødelagt ved levering.

Trodde faktisk båten var treg med 2 ror, men det var clutshen. Rett og inn til Belanor, fikset i

løpet av 3 dager midt på sommeren. Så kan man skrive om int garantier osv., men først i køen

blir du ikke.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret Sydvesten. Jeg har sansen for at norske leverandører skal kunne overleve....

Hva jeg prøver å fortelle er at produktet er det samme men selges til den dobbelte prisen. Det er bare helt urimelig, det kan ikke forsvares! :-) Sverre

Vet ikke hvor mange av dere som VET hva det innebærer å "serve" et elektronisk produkt... Opplæring av ansatte teknikere, vedlikeholde både kompetansen OG nødv. instrumenter... Kanskje dataprogram for feilsøking (ikke alltid gratis) +++ Og dette mot en meget beskjeden kundemasse. Tar du en TV (eller vaskemaskin for den slags skyld) til et verksted, skal de ha en klekkelig sum bare for å se hva som er feil... DET reagerer noen på, men tenker ikke på at det koster TID og ta en slik test.

Problemet i dag, er at duppdittene er SÅ rimelige, at det mange tilfeller vil være billigere å kjøpe nytt enn å reparere gammelt! (Bruk-og-kast-samfunnet??) Å bruke USA-apparater med annen kanalinndeling +++ mener jeg er direkte uansvarlig; Disse apparatene KAN forstyrre nødtrafikk osv.

Synes IKKE at prisen for en godkjent VHF er DYRT, selv om den ulovlige USA-varianten koster halvparten.

Er videre ganske sikker på at importører og forhandlere er ganske bevisste på hva prisen på sitt utstyr er i utlandet. Netthandel er ikke noe FENOMEN lengre, men en realitet.

Kjøp gjerne en billig plotter i USA e.l., men ikke regn med å få service i samme grad som norsk-kjøpte produkter, SELV om garantien hevdes å være "internasjonal".

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Å bruke USA-apparater med annen kanalinndeling +++ mener jeg er direkte uansvarlig; Disse apparatene KAN forstyrre nødtrafikk osv.

 

Kjøp gjerne en billig plotter i USA e.l., men ikke regn med å få service i samme grad som norsk-kjøpte produkter, SELV om garantien hevdes å være "internasjonal".

 

USA apparater har også Internasjonale kanalindelinger å vil således ikke forstyrre noe som helst.

En helt annen er problematikk er at de ikke er CE merket og ikke kan godkjennes i Norge med det resulat at du ikke får registrert MSN Nummer dvs DSC ikke virker og at de er ulovlige å bruke.

Når vi diskuterer dette bør vi holde oss til fakta.

 

Ved kjøp av en plotter etc i USA til halv pris tar du en bitteliten risiko som er verdt pengene. Du kan reparere endel for mellomlegget, sende den tilbake å få ny, eller kjøpe en ny plotter eller hvad det skal være for mellomlegget. Når det gjelder dyre gjenstander som Radarer, plottere, avanserte ekkolodd, ankervinsjer etc kan det være veldig mye å spare.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Å bruke USA-apparater med annen kanalinndeling +++ mener jeg er direkte uansvarlig; Disse apparatene KAN forstyrre nødtrafikk osv.

 

Nødtrafikk som foregår på kanal 16, eller oppkall på kanal 70 vil hverken et USA apparat eller hvilket som helst annet kunne forstyrre med med sær kanaler. VHF 16 og 70 er internasjonale.

Nå er det en masse fartøyer opp og ned kysten vår med andre VHF`er enn de Europeiske, og det pleier ikke å være noe stort problem.

 

Vannskelighetene kommer i USA, der mye havne trafikk foregår på disse A (alpha) kanalene, og har en ikke disse så mister en mye informasjon. Mens i Europa kan en gjerne bruke USA modeller, bare en holder seg vekk fra disse spesielle kanalene som bare finnes på disse apparatene.

Link to post
Share on other sites

USA apparater har også Internasjonale kanalindelinger å vil således ikke forstyrre noe som helst.

 

Mnjaaa... Noen apparater kan omprogrammeres og jeg har sett tilfeller hvor det er "bommet" på frekvensinstillingen, med de resultater DET kan medføre.

 

En helt annen er problematikk er at de ikke er CE merket og ikke kan godkjennes i Norge med det resulat at du ikke får registrert MSN Nummer dvs DSC ikke virker og at de er ulovlige å bruke.

 

Nettopp! Samt at de ER ulovlige her til lands!

 

Når vi diskuterer dette bør vi holde oss til fakta.

 

Det er jo DET jeg gjør!

 

Ved kjøp av en plotter etc i USA til halv pris tar du en bitteliten risiko som er verdt pengene. Du kan reparere endel for mellomlegget, sende den tilbake å få ny, eller kjøpe en ny plotter eller hvad det skal være for mellomlegget. Når det gjelder dyre gjenstander som Radarer, plottere, avanserte ekkolodd, ankervinsjer etc kan det være veldig mye å spare.

 

Forsåvidt enig i akkurat DET. Står i ferd med å kjøpe en radar fra USA/Canada, men har sørget for at jeg har person (slektning) der borte som KAN videreformidle service HVIS noe skulle skje. Men VHF-en kjøper jeg helst her!

 

Bjarne

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kan du dokumentere dette med DSC spec'n?

 

I NAVMAN 7200 manualen for USA, står følgene (som er såvidt jeg kan skjønne det samme som i Norge): "Channel 70 is designated for use exclusively for Digital Selective Calling (DSC), such as Distress, Safety, and Ship Calls. No voice communication is allowed on CH70"

 

:-)Sverre

Du kan jo f.eks kikke litt nøyere i Navman 7200 manualen du selv referer til:

 

• DSC (Digital Select Calling) Capability that meets USCG SC101 and US Class D Standards. 7200 US only

• DSC (Digital Select Calling) Capability that meets EC Class D Standards. 7200 EU only

 

Enkelt forklart, kjøp heller VHF hjemme som er godkjent, det sparer deg og andre for trøbbel.

Kanskje du kan spare noen kroner på å kjøpe en fra et annet Europeisk land, men det er vel nesten ikke verdt bryet. Du skal fremdeles ha inn L1 L2 L3. + eventuelle garantiproblemer.

Glem det, kjøp hjemme, er min mening.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Du kan jo f.eks kikke litt nøyere i Navman 7200 manualen du selv referer til:

 

• DSC (Digital Select Calling) Capability that meets USCG SC101 and US Class D Standards. 7200 US only

• DSC (Digital Select Calling) Capability that meets EC Class D Standards. 7200 EU only

 

US Class D er basert på ITU Class D og overgår USCG RMTC SC101

EC Class D er basert på ITU Class D

 

Så DSC på Amerikansk VHF har samme spec som EC Class D hvilket er logisk hvis et amerikansk

fartøy skal bruke DSC nød i Europeiske farvann.

 

Det er heller ikke snakk om å omprogrammere frekvenser fra Amerikansk kanalsett til Internasjonal kanalsett, det gjør man med et knappetrykk.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Å bruke USA-apparater med annen kanalinndeling +++ mener jeg er direkte uansvarlig; Disse apparatene KAN forstyrre nødtrafikk osv.

Jeg vet ikke hvor du har dette fra Marwin. Apparatene settes med et knappetrykk til internasjonale kanaler. De forstyrrer ingen ting. De er jo laget for at man skal kunne seile fritt mellom kontinentene uten å lage problemer. Noe annet ville være uansvarlig.

 

Hvorfor selges VHF radio til dobbelte prisen i Norge i forhold til USA?

I min bransje unskyldte en distributør seg med at den høye prisen på et bestemt datamaskin produkt var regulert i forhold til pizza prisene i de forskjellige landene.

 

Uten sammenligning forøvrig så mener jeg at Norske Distributører har et ansvar. Se f.eks. på brilledistributørene som har blitt tatt med buksene nede.

 

:-) Sverre

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Etter det jeg kan se fra Navman 7200 manualen så er den lik for US og EU.

Den har samme teknisk spesifikasjon når det gjelder sidebåndsundertrykking

følsomhet etc. Den er produsert i Kina og designet i New Zeeland. Den eneste

forskellen er kanaloppsett som er et tastetrykk på en PC eller direkte på VHF'en

og et merke bak "CE" som gjør det mulig for Norske importører å ta stor avanse på produktet.

 

Det ville være bedriftsøkonomisk idioti å lage to typer VHF'er til to forskjellige kontinener

med forskjellig hardware.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Hardware er sikkert det samme i begge utgavene, men dette er nok i alle hovedsak software'en som er annerledes. Så dette er nok stort sett et programmerings spørsmål og CE merkingen da.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hardware er sikkert det samme i begge utgavene, men dette er nok i alle hovedsak software'en som er annerledes. Så dette er nok stort sett et programmerings spørsmål og CE merkingen da.

 

Dette betyr at det kun er CE merket i seg selv som gjør at konkurransen blir

mindre og Europeiske importører og Norske forhandlere kan ta høye priser. Selv kjøpte jeg en ICOM 601 CE merket DSC VHF i England som har US og Int kanaler for ca 4200,- inkl moms og frakt. Hjemme koster den ca 8500,0 kr. Jeg vil også tro at Amerikanske firmaer tjener penger på å selge VHF'er.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Det ville være bedriftsøkonomisk idioti å lage to typer VHF'er til to forskjellige kontinener

med forskjellig hardware.

 

Bjarne

 

Selv kjøpte jeg en ICOM 601 CE merket DSC VHF i England som har US og Int kanaler

 

Tja den amerikanske modellen av Icom 601 heter 602.

Den er ikke helt lik den europeiske 601 hardware messig og i spec. Forskjellig tilbehør er det også.

 

Enda større er forskjellen på europeiske Icom 421 og den amerikanske 422.

Hvor den amerikanske 422 har mulighet for commandmic, PA funksjon etc.

Så det produseres nok egne modeller for de forskjellige markeder.

Det er nok ikke de helt store kostnadene i forskjell på de forskjellige utgavene, men at det fordyrer er jeg ikke i tvil om.

 

Du kan sjekke selv Her

 

 

Link to post
Share on other sites

lovlig o lovlig.........

 

har hört fra en Icom försäljare att apparaterna kan vara identiske inuti.........

 

skillnaden er en liten plastdekal på baksiden + ett papper på prestanda.....

der kraven på vad man måler i olike land er lite olike........

 

skillnaden ligger i programmeringen......kanaloppsettet (vilket man kan skifte på de dyrare apparaterna!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...