avmønstret5 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 S tro eller overbevisning bør en ikke ta alt for høytidlig, men kan prisen forsvare et motorbytte så er det jo greit. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Prisforlangende kan ikke forsvare et motorbytte, men 65K under prisforlangende nærmer seg motorbytte Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Ja, det nærmer seg, men heller ikke mer. Spørs om det blir noen båthandel her Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 saltvannskjølt motor snart 30 år - den har overlevd seg selv. Selvom selger sier at den går som ei klokke.... jeg ville advart mot kjøp - med mindre prisen tar høyde for motorbytte. Det er vel det den første budgiveren har gjort. Selger må nok ned på jorda her - legg inn tilsvarende bud er mitt råd. Sitér dette innlegget Link to post
oas Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Har hatt både MD11 og MD 17. har ikke noe dårlig erfaring med disse MEN kjølekanalene på saltvannskjølte motorer har en tendens til og tette seg, noe som ikke er så uvanlig på feks gamle yanmarer også. Det er også veldig DYRE deler til MD 11+ MD 17 og mange deler begynner å bli vanskelige å skaffe Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 med mindre prisen tar høyde for motorbytte. Nei prisen tar ikke høyde for noe motorbytte, og selv om båten hadde hatt en nyere motor så ligger prisen noe i overkant. Det som taler til selgers fordel er seriøsitet, godt vedlikehold og at han har hatt båten siden den var ny. Tror jeg fraråder kjøp, og dropper besiktigelsen (ca 20 mil å kjøre tur/retur) Takker for gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Vel anbefale deg å meddele din vurdering til selger. Han trenger nok litt markedsinformasjon for å forstå at prisen er for høy. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Jeg har hatt en MD11C, beste moring jeg har hatt. Ble erstattet av en Sabb M4.140. Moringen var bra den, som moring. Sabb'en var en utmerket bunnsolid motor. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 (redigert) Mix, jeg syntes du er litt urettferdig nå Se på FINN. Se hvor mange båter som tilbys for salg med MD11. Mange av disse nærmer seg 30 år med drift i maritimt miljø. En del av dem er saltvannskjølte. Det i seg selv er imponerende og det kan vel ikke være tvil om at dette i sin tid var en god motor. Hvorvidt en slik motor har noen verdi i dag, se det er et annet spørsmål. Redigert 24.Januar.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Støtestenger fra underliggende kamaksel, stenger har tendens til å bøye seg med tiden, Støtstenger i seg selv er ikke noe problem! Men støtstengene på disse motorene er derimot et problem. Av en eller annen grunn bøyer disse seg veldig lett på MD2/11/17, kanskje det er lagt inn som et svakt punkt for å ikke knekke ventilene? Ikke vet jeg, men jeg har i alle fall aldri hørt om andre merker der støtstengene bøyer seg slik som på disse VP modellene. Så her har VP valgt en noe uheldig løsning ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøtunga Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Støtstenger i seg selv er ikke noe problem! Men støtstengene på disse motorene er derimot et problem. Av en eller annen grunn bøyer disse seg veldig lett på MD2/11/17, kanskje det er lagt inn som et svakt punkt for å ikke knekke ventilene? Hva slags symptomer gir bøyde støtstenger? Hvordan oppdager man det uten å demontere ventilløfterne? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
index Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Symptomer? Tja, sylinderen er ute av drift da, så gangen blir noe tvilsom... Om støtstengene bøyer seg, så bøyer de seg ikke bare litt. De blir såpass bøyd at kula på vippearmen hopper ut av grop i støtstangen, og vips så går motoren bare på en sylinder. Det merker du, garantert! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avmønstret5 Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Støtstenger i seg selv er ikke noe problem! Men støtstengene på disse motorene er derimot et problem. Av en eller annen grunn bøyer disse seg veldig lett på MD2/11/17, kanskje det er lagt inn som et svakt punkt for å ikke knekke ventilene? Ikke vet jeg, men jeg har i alle fall aldri hørt om andre merker der støtstengene bøyer seg slik som på disse VP modellene. Så her har VP valgt en noe uheldig løsning ja... Dette er en overlevning etter dampmaskinen. Jeg har også opplevet knekte ventilfjærer med etterfølgende motorhavari. Noen har hatt MD11 i 30 år sies det. Hvor mange timer er de kjørt og hvor mye er de reparert underveis? Disse motorene burde vært solgt som moringer fra de var fabrikknye. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Hvis du fortsatt vil beholde din "venn" be han avstå fra kjøpet, hvis ikke "løp å kjøp" Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Dette er en overlevning etter dampmaskinen. Jeg har også opplevet knekte ventilfjærer med etterfølgende motorhavari. Noen har hatt MD11 i 30 år sies det. Hvor mange timer er de kjørt og hvor mye er de reparert underveis? Disse motorene burde vært solgt som moringer fra de var fabrikknye. Jeg er litt interessert i dette fordi jeg har en MD11C fra 1981. Denne har i de to årene jeg har eid den ikke bydd meg på ett eneste problem så langt på tross av alle dommedagsprofetier fra alle mulige bedrevitere på BP. Hvem av dere kan gi meg penger i hånda den dagen den har overlevd neste sesong? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
index Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Dette er en overlevning etter dampmaskinen. Jeg har også opplevet knekte ventilfjærer med etterfølgende motorhavari. Det er sant. Men likevel har støtstenger vært brukt på motorer helt opp til dagens dato. De kommer nok også til å bli brukt av enkelte i mange år ennå. Og de eneste motorene som plages med at disse bøyes er nettopp disse få modellene fra VP. Knekte ventilfjærer er også en kjent feil på diise motorene ja. Tetningene til sjøvannspumpen begynner å lekke, du får vann i olja, og det legger seg et tynt rustlag på ventilfjærene. Dette svekker overflateherdingen i godset, og fjærene knekker. I følge de som kan det så skal det bare et knapt synlig rustangrep på fjærene til for at de blir svekket. Så om du får vann i olja på din MD11, skift likegodt ventilfjærer først som sist! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avmønstret5 Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Jeg er litt interessert i dette fordi jeg har en MD11C fra 1981. Denne har i de to årene jeg har eid den ikke bydd meg på ett eneste problem så langt på tross av alle dommedagsprofetier fra alle mulige bedrevitere på BP. Hvem av dere kan gi meg penger i hånda den dagen den har overlevd neste sesong? Du skal da vel ikke ha problemer med en diesel i løpet av to år, og særlig dersom en snakker om fritidsbruk. Og at en motor fra 81 er ingen sensasjon, det går faktisk båtmotorer i beste velgående dag fra før jeg ble født og da kan en tenke seg hilsen bedreviter Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Åpenbart mange meninger om dette. Marine dieselmotorer kan leve veldig lenge med godt stell og gjevnlig vedlikehold. En skikkelig overhaling av topp, dyser, pumper osv. kan forlenge livet ytterligere. Mange motorer fra MD serien lever i beste velgående, men mitt inntrykk er at det stadig vekk må litt arbeid til for å holde disse igang. Min vurdering er at det er helt ok å han en/ kjøpe en båt med slik motor om man kan mekke litt og ikke er avhengig av 100% pålitelighet. Ferdes mann i indre skjærgård i fint sommervær er det vel sjelden fare på fære , men vil et motorstopp bety fare for båt og mannskap bør man vel ungå eldre dieselmotorer. Vi valgte å bytte ut vår MD11 med en ny Yanmar motor pga sikkerhet og forutssigbarhet. Et motrhavari på mitt i sommerferie, langt hjemmefra ville ødelagt store deler av ferie. Vanskelig å skaffe deler og hjelp. Dessuten var vi opptatt av sikkerhet med små barn i båten. Båt med eller uten MD 11 er avhengig av bruksområde... Sitér dette innlegget Link to post
oas Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 (redigert) sitat. Min vurdering er at det er helt ok å han en/ kjøpe en båt med slik motor om man kan mekke litt og ikke er avhengig av 100% pålitelighet. Ferdes mann i indre skjærgård i fint sommervær er det vel sjelden fare på fære , men vil et motorstopp bety fare for båt og mannskap bør man vel ungå eldre dieselmotorer. Vi valgte å bytte ut vår MD11 med en ny Yanmar motor pga sikkerhet og forutssigbarhet. Et motrhavari på mitt i sommerferie, langt hjemmefra ville ødelagt store deler av ferie. Vanskelig å skaffe deler og hjelp. Dessuten var vi opptatt av sikkerhet med små barn i båten Uansvarlig jeg da som har med kjærring og unger på havet med min MD17 hadde vert interesant og hatt statistikk over hvilke motorer som havarerer og må ha tauing oftest gammel eller ny ? Redigert 25.Januar.2010 av oas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Som sagt mange meninger om dette. Dette var min vurdering. Du står fritt til å foreta din vurdering. Føler du deg uansvarlig etter din egen vurdering så er du vel det. Føler du ikke at dette er uansvarlig så har ikke jeg heller påstått det. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Hvis motor er nogenlunde bra kan man vel montere en ferskvannskjøling fra http://www.martec.se/. Så blir den i hvertfall ikke værre... Vurderer å sette dette på min sjøvannskjølte Marna RG12, siden den fyller 40 år i år... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Tror båten ellers er velholdt grei nok, men er skeptisk til en så gammel motor, og det gjenspeiles ikke i prisen at båten har gammel motor. Hvis prisen ikke gjenspeiler at båten har en 30 år gammel sjøvannskjølt motor, så er den skikkelig overpriset! Den bør ligge godt under en tilsvarende båt med ny motor, om dette skal kunne karakteriseres som et greit kjøp... Ikke så å forstå at en slik motor ikke kan holde i 5-10 år til før den ånder ut, men den har uansett ikke samme verdi som en flett ny motor. Og dette må selger ta hensyn til når han prissetter båten. Eventuelt at kjøper gjør det i sin budgivning... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avmønstret5 Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Mix, jeg syntes du er litt urettferdig nå Se på FINN. Se hvor mange båter som tilbys for salg med MD11. Mange av disse nærmer seg 30 år med drift i maritimt miljø. En del av dem er saltvannskjølte. Det i seg selv er imponerende og det kan vel ikke være tvil om at dette i sin tid var en god motor. Hvorvidt en slik motor har noen verdi i dag, se det er et annet spørsmål. Det er tydelig at jeg trokker noen på ømme "motorliktær", og beklager det. Men jeg har rimelig bra greie på motorer og jeg vil ikke si at MD11 noen gang har vært en bra motor. Til det er den belemret med altfor mange mulige feilkilder som i verste fall kan føre til motorhavari. Det betyr ikke ikke at en slik motor ikke kan bli gammel, men det er en for svak indikator for at dette kan betegnes som er god motor, heller at det er motor som laget av mye bra svensk støpegods. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Det skrives mye om bøyde ventilstenger og da kan jeg ikke unngå å tenke på dekomprisjonen som MD 11 er utstyrt med. Om det er vipparmen som tvinges ned så står støtstangen løst helt til dekomprisjonen fjernes, og hvis den da treffer litt skjeft på vipparmen så kan det vel skje at den får kilevink. Den skal jo treffe beint på, men disse støtstengene kan jo være litt romslige.Dette er bare noe jeg tenker, og slett ikke vet, bare så det er sagt. På en annen motor opplevde jeg at støtstenger hang fast på vipparmene når jeg skulle demontere vippetøyet. Skjer det samme ved dekomprimering så løftes støtstangen fra kamaksel, og det kan vel også være uheldig. Mulig det er dumt av meg å skrive dette, da jeg ikke husker hvordan dekomprimeringen virker på denne motoren, og det er vel få som bruker det når de fleste bruker startmotoren, men det kan jo være en tanke for de som har en slik motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Mulig det kan være en sammenheng her. Men andre motorer, som f.eks. Sabb har også dekompresjonshendel og støtstenger, og disse er ikke plaget av bøyde støtstenger! Så dette er nok noe som ikke ble som det burde på MD11 motorene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.