Jump to content

Volvo Penta MD11D - Erfaringer?

Guest Einar

Recommended Posts

med mindre prisen tar høyde for motorbytte.

Nei prisen tar ikke høyde for noe motorbytte, og selv om båten hadde hatt en nyere motor så ligger prisen noe i overkant.

Det som taler til selgers fordel er seriøsitet, godt vedlikehold og at han har hatt båten siden den var ny.

Tror jeg fraråder kjøp, og dropper besiktigelsen (ca 20 mil å kjøre tur/retur)

Takker for gode råd.

Mix, jeg syntes du er litt urettferdig nå :wink:

Se på FINN. Se hvor mange båter som tilbys for salg med MD11. Mange av disse nærmer seg 30 år med drift i maritimt miljø. En del av dem er saltvannskjølte. Det i seg selv er imponerende og det kan vel ikke være tvil om at dette i sin tid var en god motor. Hvorvidt en slik motor har noen verdi i dag, se det er et annet spørsmål.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Støtestenger fra underliggende kamaksel, stenger har tendens til å bøye seg med tiden,

Støtstenger i seg selv er ikke noe problem! Men støtstengene på disse motorene er derimot et problem. Av en eller annen grunn bøyer disse seg veldig lett på MD2/11/17, kanskje det er lagt inn som et svakt punkt for å ikke knekke ventilene? Ikke vet jeg, men jeg har i alle fall aldri hørt om andre merker der støtstengene bøyer seg slik som på disse VP modellene. Så her har VP valgt en noe uheldig løsning ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Støtstenger i seg selv er ikke noe problem! Men støtstengene på disse motorene er derimot et problem. Av en eller annen grunn bøyer disse seg veldig lett på MD2/11/17, kanskje det er lagt inn som et svakt punkt for å ikke knekke ventilene?

Hva slags symptomer gir bøyde støtstenger?

Hvordan oppdager man det uten å demontere ventilløfterne?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Symptomer? Tja, sylinderen er ute av drift da, så gangen blir noe tvilsom... Om støtstengene bøyer seg, så bøyer de seg ikke bare litt. De blir såpass bøyd at kula på vippearmen hopper ut av grop i støtstangen, og vips så går motoren bare på en sylinder. Det merker du, garantert!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Støtstenger i seg selv er ikke noe problem! Men støtstengene på disse motorene er derimot et problem. Av en eller annen grunn bøyer disse seg veldig lett på MD2/11/17, kanskje det er lagt inn som et svakt punkt for å ikke knekke ventilene? Ikke vet jeg, men jeg har i alle fall aldri hørt om andre merker der støtstengene bøyer seg slik som på disse VP modellene. Så her har VP valgt en noe uheldig løsning ja...

Dette er en overlevning etter dampmaskinen. Jeg har også opplevet knekte ventilfjærer med etterfølgende motorhavari. Noen har hatt MD11 i 30 år sies det. Hvor mange timer er de kjørt og hvor mye er de reparert underveis? Disse motorene burde vært solgt som moringer fra de var fabrikknye.

Dette er en overlevning etter dampmaskinen. Jeg har også opplevet knekte ventilfjærer med etterfølgende motorhavari. Noen har hatt MD11 i 30 år sies det. Hvor mange timer er de kjørt og hvor mye er de reparert underveis? Disse motorene burde vært solgt som moringer fra de var fabrikknye.

Jeg er litt interessert i dette fordi jeg har en MD11C fra 1981. Denne har i de to årene jeg har eid den ikke bydd meg på ett eneste problem så langt på tross av alle dommedagsprofetier fra alle mulige bedrevitere på BP.

Hvem av dere kan gi meg penger i hånda den dagen den har overlevd neste sesong?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Dette er en overlevning etter dampmaskinen. Jeg har også opplevet knekte ventilfjærer med etterfølgende motorhavari.

Det er sant. Men likevel har støtstenger vært brukt på motorer helt opp til dagens dato. De kommer nok også til å bli brukt av enkelte i mange år ennå. Og de eneste motorene som plages med at disse bøyes er nettopp disse få modellene fra VP.

Knekte ventilfjærer er også en kjent feil på diise motorene ja. Tetningene til sjøvannspumpen begynner å lekke, du får vann i olja, og det legger seg et tynt rustlag på ventilfjærene. Dette svekker overflateherdingen i godset, og fjærene knekker. I følge de som kan det så skal det bare et knapt synlig rustangrep på fjærene til for at de blir svekket. Så om du får vann i olja på din MD11, skift likegodt ventilfjærer først som sist!

Jeg er litt interessert i dette fordi jeg har en MD11C fra 1981. Denne har i de to årene jeg har eid den ikke bydd meg på ett eneste problem så langt på tross av alle dommedagsprofetier fra alle mulige bedrevitere på BP.

Hvem av dere kan gi meg penger i hånda den dagen den har overlevd neste sesong?

Du skal da vel ikke ha problemer med en diesel i løpet av to år, og særlig dersom en snakker om fritidsbruk. Og at en motor fra 81 er ingen sensasjon, det går faktisk båtmotorer i beste velgående dag fra før jeg ble født og da kan en tenke seg :smiley:

hilsen

bedreviter :wink:

Åpenbart mange meninger om dette.

Marine dieselmotorer kan leve veldig lenge med godt stell og gjevnlig vedlikehold. En skikkelig overhaling av topp, dyser, pumper osv. kan forlenge livet ytterligere. Mange motorer fra MD serien lever i beste velgående, men mitt inntrykk er at det stadig vekk må litt arbeid til for å holde disse igang.

Min vurdering er at det er helt ok å han en/ kjøpe en båt med slik motor om man kan mekke litt og ikke er avhengig av 100% pålitelighet. Ferdes mann i indre skjærgård i fint sommervær er det vel sjelden fare på fære , men vil et motorstopp bety fare for båt og mannskap bør man vel ungå eldre dieselmotorer.

Vi valgte å bytte ut vår MD11 med en ny Yanmar motor pga sikkerhet og forutssigbarhet. Et motrhavari på mitt i sommerferie, langt hjemmefra ville ødelagt store deler av ferie. Vanskelig å skaffe deler og hjelp. Dessuten var vi opptatt av sikkerhet med små barn i båten.

Båt med eller uten MD 11 er avhengig av bruksområde...

sitat. Min vurdering er at det er helt ok å han en/ kjøpe en båt med slik motor om man kan mekke litt og ikke er avhengig av 100% pålitelighet. Ferdes mann i indre skjærgård i fint sommervær er det vel sjelden fare på fære , men vil et motorstopp bety fare for båt og mannskap bør man vel ungå eldre dieselmotorer.

Vi valgte å bytte ut vår MD11 med en ny Yanmar motor pga sikkerhet og forutssigbarhet. Et motrhavari på mitt i sommerferie, langt hjemmefra ville ødelagt store deler av ferie. Vanskelig å skaffe deler og hjelp. Dessuten var vi opptatt av sikkerhet med små barn i båten

Uansvarlig jeg da som har med kjærring og unger på havet med min MD17 :confused:

hadde vert interesant og hatt statistikk over hvilke motorer som havarerer og må ha tauing oftest gammel eller ny ?

Redigert av oas (see edit history)
Tror båten ellers er velholdt grei nok, men er skeptisk til en så gammel motor, og det gjenspeiles ikke i prisen at båten har gammel motor.

Hvis prisen ikke gjenspeiler at båten har en 30 år gammel sjøvannskjølt motor, så er den skikkelig overpriset! Den bør ligge godt under en tilsvarende båt med ny motor, om dette skal kunne karakteriseres som et greit kjøp...

Ikke så å forstå at en slik motor ikke kan holde i 5-10 år til før den ånder ut, men den har uansett ikke samme verdi som en flett ny motor. Og dette må selger ta hensyn til når han prissetter båten. Eventuelt at kjøper gjør det i sin budgivning...

Mix, jeg syntes du er litt urettferdig nå :wink:

Se på FINN. Se hvor mange båter som tilbys for salg med MD11. Mange av disse nærmer seg 30 år med drift i maritimt miljø. En del av dem er saltvannskjølte. Det i seg selv er imponerende og det kan vel ikke være tvil om at dette i sin tid var en god motor. Hvorvidt en slik motor har noen verdi i dag, se det er et annet spørsmål.

Det er tydelig at jeg trokker noen på ømme "motorliktær", og beklager det. Men jeg har rimelig bra greie på motorer og jeg vil ikke si at MD11 noen gang har vært en bra motor. Til det er den belemret med altfor mange mulige feilkilder som i verste fall kan føre til motorhavari. Det betyr ikke ikke at en slik motor ikke kan bli gammel, men det er en for svak indikator for at dette kan betegnes som er god motor, heller at det er motor som laget av mye bra svensk støpegods.

Det skrives mye om bøyde ventilstenger og da kan jeg ikke unngå å tenke på dekomprisjonen som MD 11 er utstyrt med. Om det er vipparmen som tvinges ned så står støtstangen løst helt til dekomprisjonen fjernes, og hvis den da treffer litt skjeft på vipparmen så kan det vel skje at den får kilevink. Den skal jo treffe beint på, men disse støtstengene kan jo være litt romslige.Dette er bare noe jeg tenker, og slett ikke vet, bare så det er sagt. :rolleyes:

På en annen motor opplevde jeg at støtstenger hang fast på vipparmene når jeg skulle demontere vippetøyet. Skjer det samme ved dekomprimering så løftes støtstangen fra kamaksel, og det kan vel også være uheldig.

Mulig det er dumt av meg å skrive dette, da jeg ikke husker hvordan dekomprimeringen virker på denne motoren, og det er vel få som bruker det når de fleste bruker startmotoren, men det kan jo være en tanke for de som har en slik motor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...