Slagskibet Startet 5.Desember.2006 Del på Facebook Startet 5.Desember.2006 Har lest leggebeskrivelse på Maritim Start av 6mm merantidekk. Siden jeg er så innmari trang i nøtta så lurer jeg litt på hvorfor det er nødvendig å skjære merantien i staver ? På større flater kan jeg forstå det men på små flater der må man vel kunne skjære til en plate og så frese ut nater ? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Kan ikke forestille meg noen store grunner til at ikke det skulle gå bra nei. Bortsett fra det faktum at du får trerettningen på tvers dersom du ikke tar deg bryet med å kante rundt med staver. Inni omrammingen kan du naturligvis bare frese ut nater. Selvfølgelig kan du risikere at du finner igjen tremønsteret over en nate slik at "fusket " blir avslørt, men det er vel eneste ulempen. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Jeg har en cockpit hvor det er en blanding av freste nater i teakfiner, og hele teakstaver med nater imellom. Der hvor det er freste nater, er fineren flisete i kantene, store flak av det øverste laget har skallet av og det ser generelt ikke pent ut. Dette er fordi vann har trekt inn imellom finerlagene og sprengt løs. Teakstavene viser ikke i nærheten av samme slitasje, selv om natingen har sluppet taket flere steder (noe annet ville jeg også blitt meget forbauset over) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Slagskibet Svart 5.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Fillærn og. Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Hvorfor det?? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Jeg har nå startet på et dørkprosjekt i Nidelv'en, hvor jeg limer 6mm meranti kryssfiner på de originale kryssfiner dørkplatene. Innerdelen ("speilet") i det nye kryssfinerlaget har freste nater (ca 2mm dype), mens omrammingen er utsagede strimler av samme kryssfineren - se bildet nedenfor (OBS! De 2 "vannringene" i plata til venstre skyldes et optisk "fenomen" i fotoprosessen, og er ikke på plata ). Jeg gjorde noe tilsvarende i den forrige båten, og det var like fint etter 3-4 år. Det er selvfølgelig viktig at natingen gjøres grundig, og at det lakkeres med mange strøk (4 strøk før natingen og minst like mange etter), slik at finerkantene blir skikkelig forseglet. Man bør også være påpasselig slik at det ikke blir liggende mye vann på dørken i lengre tid! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 fineren flisete i kantene, store flak av det øverste laget har skallet av og det ser generelt ikke pent ut. Ja, finer i båt er fine greier. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 I stedet for lakk kan man vel rulle på epoxy først, og avlsutte med ett strøk lakk evt. Hardtopp (klar). Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1058/105_0587.JPG Bilde fra oppussing. Sidene er ikke lakkert ennå. Jeg la slikt gulv inni båten. Behandlet det med en blanding av olje og mahognybeis først, siden mange lag med Ravi-lakk. Har holdt seg like fint. Husk å maskere før fuging, ellers går det dårlig https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1058/Snart_ferdig.jpg Ferdig med oppussing Mener det at det først er strimlet og "blandet" gir litt mer liv i gulvet. Redigert 5.Desember.2006 av Nor-dan (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Arvid_A Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Husk å maskere før fuging, ellers går det dårlig Mener det at det først er strimlet og "blandet" gir litt mer liv i gulvet. Dette ble jo flott! Jeg benytter et "fliseleggertriks" når jeg nater. Først lakkes som sagt overflaten med 4 strøk. Så sprøyter jeg natemassen (Tec 7) i fugene (uten å maskere). Deretter dusjer jeg en blanding av Zalo og vann over hele overflaten - inkludert natemassen. Så glatter jeg ut natemassen med en utrangert slikkepott. Zalo-vannet gjør nå at natemassen ikke fester på overflaten ved siden av natene, men at overskuddsmassen følger pent og pyntelig med på slikkepotten, og kan strykes av på en avis ved siden av, før neste fuge tas. Helt enig i at oppstrimling av kryssfineren gir et mer "ekte" inntrykk. Fake-opplegget mitt er enklere å avsløre... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Du kan også vurdere følgende fremgangsmåte: Lag ferdig merantiplaten med de utfreste natesporene som du har skissert. Forsegl platen med minst to strøk epoxy. Dvs på begge sider og overalt... La dette herde. Bland epoxy, fortykningsmiddel og svart farge slik at du får en epoxymasse du nater med. Når dette er herdet sliper du hele overflaten jevn, men pass på at du ikke sliper igjennom Epoxylaget. Blir det tynt må du legge på ett strøk til med Epoxy Deretter legger du på noen strøk med lakk(Epifanes har noen fine) slik at du får ett sjikt med UV-filter slik at ikke epoxy'en brytes ned. Når du forsegler platen med epoxy vil du ikke få noen problemer med delaminering osv av fineren. I tillegg er det slik at siden du forseglet kantene på fugen vil du ikke få svart farge som kryper inn i treverket på hver side av naten når du påfører den svarte massen. Dersom du borer hull e.l i platen må dette forsegles med epoxy igjen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.