Jump to content

sterling vs ladac laderegulator


Power by Yanmar

Recommended Posts

Jeg har Sterling PMP1. Tror nok ikke det er den helt store forskjellen på de forskjellige typene men jeg valgte Sterling fordi den viser alle aktuelle parameter for batteribanken samtidig (strøm, spenning og Ah).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 4 år senere...

Jeg fyrer opp denne gamle tråden, ettersom jeg fant ut noe overraskende i en annen tråd om AGM-priser, hvor dette sitatet er hentet:

 

Joerg B. til tider forvirrer du mer en du oppklarer...

Trodde jeg gjorde noe lurt når jeg kjøpte den pdar av deg.

Den skal settes i paralell med eksisterende regulator på dynamo

For såvidt er den grei nok i det positive ladeforøpet, skaper høyere innladning der.

Når 80% er nådd skal spenningen ned og ved fullt batteri enda mer ned (float) så vidt jeg kan forstå (se Ctek og andre batterilader sider).

Da blir det vanskelig for pdar, da den eksisterende reulatoren på dynamoen vil holde det oppe (14V).

Skjønte dette i går, det holder ikke bare å installere pdar du må jaggu inn og skifte ut den påmonterte regulatoren på dynamoen med en regulerbar regulator og den er ikke lett å få tak i.

Altså en halvgod løsning. En god løsning ville være å skifte ut regulatoren med noe som gjør hele jobben

Begynner dette å bli vel "akademisk" ??

 

 

Jeg har PDAR, og jeg tror ikke jeg har sett at spenningen noen gang har gått ned under 14,2 når jeg starter turen med fulle batterier, selv om jeg kjører i mange timer. Jeg har PCN 1250 batterilader fra samme produsent, og den syns jeg går altfor tidlig ned til 13,2 i forhold til hva jeg forventet fra beskrivelser om hvordan det skal være. I snitt blir det kanskje bra, men halve grunnen til at jeg kjøpte PDAR var å ikke overlade de fem nye AGM-batteriene jeg nettopp hadde kjøpt for en formue, ettersom de ikke kan etterfylles. Jeg ringte Jørg for å spørre hvorfor det var så stor forskjell på oppførselen til regulatoren og batteriladeren, og han mente de skulle ha samme programvare, men korrigerte seg etterpå med at den da nokså nye PCN 1250 var litt mer moderne enn 1250 CED, og at den nok hadde annen programvare, som kunne forklare at det ble forskjellig.

 

Sitatet over presenterer en annen grunn, som jeg ikke var klar over, nemlig at det er originalregulatoren i dynamoen som har skylden for at spenningen ikke senkes når batteriene er fulle.

 

Jeg har forstått det slik at når regulatorene er koblet parallellt på vanlig måte, er det lett å endre til bare originalregulatoren i dynamoen (klippe en ledning/fjerne en sikring el.l.)

 

Er det mye vanskeligere å eliminere originalregulatoren og overlate alt til PDAR hvis man er redd for å overlade batteriene?

Link to post

Nei, det tror jeg ikke. Jeg skal innrømme at det er sjelden jeg studerer diodene på PDAR veldig mye, for den står litt krøkkete til. Det blir helst når dynamoen skal "tynes". I år har jeg nesten ikke sett på den. Jeg har litt dårlig husk også også, men jeg tror den pleier å stå på "high charge rate on" og eventuelt "timer activated". Jeg husker ikke hvor lenge jeg må vente for å være sikker på at den skal ha gått over til "float mode", og om dette er variabelt ifht. hvor fulle batteriene var når den startet. Noen som vet?

 

Neste gang skal jeg overlate roret til andre når jeg vet den bør være i float mode, så skal jeg sjekke grundig.

 

En gang i forfjor startet jeg en kjøretur med veldig lite strøm på batteriene (spenningen lå på 12,1-12,2V, har ikke overvåkning annet enn nøyaktig voltmeter rett på batteriene). Jeg kjørte i dustefart en stund, altså 8-9 knop, og det var svært varmt i været, og enda litt varmere i motorrommet, ettersom motoren jobbet litt men ikke nok til å suge mye luft og få skikkelig sirkulasjon i motorrommet. Lavt turtall reduserte vel effekten av viften i dynamoen også. Da sjekket jeg PDAR og oppdaget at "high alt temp disengage" lyste. Altså at dynamoen ble litt for varm til å kjøre full guffe. Da overtar originalregulatoren i dynamoen. Jeg har senere prøvd å framprovosere samme situasjon ved lav spenning og varmt vær, men aldri klart det.

 

Sånn sett har jeg vel nesten god nok lufting i motorrommet, og en fungerende PDAR, trur eg.

 

Så gjenstår det å finne ut om det er PDAR som holder spenningen oppe lenger enn den bør, eller om det er originalregulatoren som forhindrer at PDAR kan senke spenningen.

 

Ekspertisen kan kanskje gi meg svaret snart?

Link to post
hvis man nå ikke dykker regulatoren

 

Jeg dykket min PDAR i ferskvann - lot den tørke, og den fungerer som et skudd og har gjort det i to år etter dukkerten.

 

OG jeg har også tenkt på det med at du går gjennom hele syklusen igjen etter en kort stopp - og batteriene egentlig er fulle. Jeg har derfor montert en bryter på tilførselsledningen slik at jeg kan skru den av. Da blir ladespenningen dynamoens originale 14,2 minus diodefallet, og ender omtrent på 13,6 som er grei vedlh.lading.

 

Verken Ladac eller YM-12 trapper ned slik jeg husker dem. De legger seg på øvre grense før batteriene begynner å gasse når de er fulladet - 14,4 volt.

 

Med PDAR ligger øver ladespenning (blybatterier) på 14,8, men trapper need til 13,6 når batteriene er (estimert) fulle.

 

Nå har jeg latt meg fortelle at det finnes enkelte (tror bla det var Iskra) som har en mer smart internregulator som opererer litt på samme måten som PDAR, bare uten ekstern senseledning. Den ser litt på strømmen hvor sultent dette batteriet kan være, og beregner så hvor lenge det kan være lurt å holde en høy spenning før den faller tilbake til vedlikeholdsspenning. Kanskje det er noe sånt du har mulligan ?

 

PDAR er den som gjør dette riktigst, men samtidig (sammenliknet med YM-12 og Ladac) er det først ved fyllingen fra 80% fyllingsgrad og opp at PDAR drar fra de andre. Dette har jeg diskutert med mr Jørg tidligere, og vi er ikke helt enige der.

 

 

Ett problem jeg har oppdaget med disse superladesystemene er at man må etterfylle vann fra tid til annen fordi man opererer såpass nær kokegrensa for batteriene -og det blir værre og værre å få tak i batterier med skrupropper. Spesiellt gjelder dette startbatterier.

 

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post

Ooops, der kom det et innlegg imellom.

 

@koh

Hvor lenge må du vente før PDAR senker spenningen, og hvor høy ladespenning gir din internregulator?

 

Edit:

PS

Jeg har ingen dioder, så jeg har nesten alltid 14,3-14,4 V direkte på batteriene under fart, avhengig av temperatur. Nokså likt på originalregulator og PDAR, men jeg mener jeg så forskjellen når jeg byttet til PDAR.

 

PPS

Spenningen er selvsagt lavere i starten når batteriene er veldig sultne. 14,3-14,4V gjelder når de begynner å bli eller er fulle.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post

Jeg har stilt inn min PDAR på lukkede blybatterier. Da mener jeg at PDAR skal senke spenningen etter 4 timer. Derfor vil du alltid få 4 timer med kjøring på 14,4V før den forsøker å senke spenningen. Stiller du inn på åpne bly/syre vil den forsøke å senke spenningen etter 1 time (etter hva jeg husker).

 

Pga ladespenningen og at jeg har en blanding av vanlige batterier og AGM har jeg valgt den med 4 timer. Kjører sjelden 4 timer i strekk og satser på at mine AGM overlever. På landstrømsladeren har jeg stilt den inn så jeg "tar vare på" AGM batteriet.

 

Jeg har vurdert om jeg skal lage en bryter på orginalregulatoren slik at jeg kan slå den på om PDAR streiker, men siden jeg nå har denne innstillingen som gir 4 timer med 14,4 uansett har jeg droppet det.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Hei igjen !

 

Hvor lenge må du vente før PDAR senker spenningen,

 

PDAR gå gjennom flere faser, og den vi snakker om mener jeg ble kalt utjevningsfasen, og den varer fra 1-3 timer etter at batteriet når 14,8 volt.

Tiden bestemmes utifra batteriets målte tilstand ved oppstart.

 

Jeg har en 70A Hitachi/Yanmar dynamo - ladespenning med intern regulator er 14,2 volt.

 

.koh

Link to post

Jeg har PDAR, og jeg tror ikke jeg har sett at spenningen noen gang har gått ned under 14,2 når jeg starter turen med fulle batterier, selv om jeg kjører i mange timer. Jeg har PCN 1250 batterilader fra samme produsent, og den syns jeg går altfor tidlig ned til 13,2 i forhold til hva jeg forventet fra beskrivelser om hvordan det skal være. ....................

 

 

 

Så gjenstår det å finne ut om det er PDAR som holder spenningen oppe lenger enn den bør, eller om det er originalregulatoren som forhindrer at PDAR kan senke spenningen.

 

Ekspertisen kan kanskje gi meg svaret snart?

"Expertisen" skal nå svare, ja. :pray:

 

Som Olpi antyder skulle du kanskje sjekke PDAR en gang til,

både for innstilling og spenningsfall samtidig hva W-regulatoren (den originale)gjør.

 

14,2V finnes egentlig ikke på PDAR, så sant du ikke har innstillt på US-AGM som lades med maks 14,1V.

Litt avvik, også på måleinstrumentet, kan da vise 14,2V.

 

Det samme gjelder ved spenningsfall, veldig gjerne på PDAR-minus.

Feil der overføres også på både måling og automatisk justering av PDAR.

 

Innstilling på AGM eller lokkete blysyre skal resultere i 14,4V, ikke 14,2 eller 14,6V

Angitt ved 20°C, eller når batteritemperatursensoren ikke er tilkoblet.

Er du i tvil om den kompenserer feil er det bare å fjerne den sensoren, så få du se.

 

Bra at dynamosensoren gjør jobben sin, mange andre regulatorer hadde brennt dynamoen din i så fall.

 

OM PDAR virker i det hele tatt kan du finne ut ved å frakoble/tilkoble gulfarget kablen.

Dette starter eller stopper PDAR.

Husk at PDAR har softstart, den slår inn i 2 trinn ila ca 20 til 50 sekunder.

 

Alternativ (forsiktig, lag ikke noe kortslutninger) kan du fjerne / tilkoble hvitfarget feltkablen.

Dynamoet skal jobbe tydelig kraftigere/tungere ved tilkobling og når batteriene ikke er helt fulle,

omvent mye lettere når bare W-regulatoren arbeider.

 

Men i hvert fall skulle du se dette på Voltmeter.

W-regulatorens spenning skal da ligge lavere enn den som PDAR leverer.

Er ikke det tilfelle da stemmer noe ikke.

 

=> Ikke la deg narre av LED-diodene når den vises som normal.

Det er bare et tegn at programmet virker og at regulatoren ikke ha oppdaget feil (som overtemp, overspenning, for lav spenning m.m.)

PDAR vises ikke feil når f.eks. feltledningen ikke virker mens W-regulatoren jobber.

Dog ville den vise "for lav spenning" med LED 4 (og på fjernstyringen med optisk og akkustisk alarm)

når spenningen er lavere enn 13,3V.

 

Bruker du noe justerbar ekstern regulator da bør den stilles på 13,5V.

Man kan også bruke et relé for å styre PDAR og W-regulator vekselvis.

Kontakt A3 er et relé som kan brukes for det.

 

Jeg sjekker akkurat nå om den kan brukes direkte men Sterling selv er litt svak med uttalser om det, kanskje fordi kontaktet er egentlig beregnet for noe annet.

Jeg må vel brenne opp en PDAR i løpet av denne uken for å måle hva dette kontaktet virkelig kan.

Så kommer jeg tilbake med info både her og på egne websidene.

 

PCN eller PCU?

PCU som du antyder jobber faktisk med en helt annen software.

Men likevel skal den holde seg innefor tider og spenninger som kan leses på bruksanvisningen.

Gjelder forresten også for PDAR, bare les også den...

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Forstår ikke hvorfor folk er så redde for å kutte ut orginalregulatoren ??

Man skifter jo til ekstern laderegulator fordi man vil ha bedre lading, men også for ikke å overlade de dyre batteriene..

For min del har eg seil + landstrømlader i tilegg. Greit nok at det er litt mer følsomt for moderne motorer som er følsomme på spenningen, men da kan vel fks. orginalregulator som Jørg sier kobles om bryter/rele.

Eg har en Balmar 614 med utkobla internregulator og sense på forbruksbank. Kjører 14.8v på bulk / 13.6 til 13.7 på vedlikeholdsladingen og det fungerer utmerket.

Går utifra man har bortimot samme mulighetene på Pdaren ? Muligens med unntak av at man på Balmaren kan justere spenningene trinnløst på alle ladefasene???

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post

Jeg må visst ta en litt mer grundig sjekk, siden jeg har så rusten hukommelse. Egentlig mener jeg at jeg har pleid å ha 14,39V med PDAR og 14,35V før den ble montert, målt rett på batteriet. Nå blir jeg litt usikker på om jeg har sett ned mot 14,2 med helt fulle batterier, kanskje ikke. Helt sikkert ikke ifjor og i forfjor. Kun i år i så fall. Ble litt usikker nå.

 

Men du mener altså at hvis PDAR merker ved oppstart at batteriene er fulle, så prøver den å senke ladespenningen etter mye mindre enn 4 timer? (en kjapp titt i bruksanvisningen indikerer min. 4 timer og max. 8 timer for AGM batterier, hvis jeg ikke misforstår)

 

Og hvis alt er i orden, så klarer PDAR å senke spenningen lavere enn den interne regulatoren vil (14,35V hos meg), selv om den er "en del av systemet", som anbefalt?

 

Jeg vet du vil si at det ikke blir så ofte osv. men jeg antar batteriene mine er temmelig fulle etter en uke på landstrøm, og hvis det siste jeg gjør før avgang er å ta kutte landstrømmen, høres det jo litt brutalt ut hvis jeg tar en stopp midt i min åtte-timers båttur. Da blir det jo åtte timer med 14,4 V på stappfulle batterier uansett, hvis minimumstiden er 4 timer.

 

Jeg har sett batteriladeren min (PCN 1250) senke etter mindre enn en halvtime hvis den merker at det er fullt fra før. Veldig stor forskjell spør du meg. Det er hovedgrunnen til at jeg spør om disse tingene.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post

..........

 

Og hvis alt er i orden, så klarer PDAR å senke spenningen lavere enn den interne regulatoren vil (14,35V hos meg), selv om den er "en del av systemet", som anbefalt?

......

 

 

Ja, det skal den da gjøre når den fungerer riktig.

 

Ville gjort det Jørg foreslår. Sjekk at PDAR virker og regulerer dynamo/lading iht innstillinger.

Link to post

 

Jeg har ingen dioder, så jeg har nesten alltid 14,3-14,4 V direkte på batteriene under fart, avhengig av temperatur.

 

Er vel vanskelig å få spenningen lavere når du ikke har skillediode med spenningstap på 0,7/0,8 volt ???

Slik eg tolker Pdar med fungerende intern regulator så vil du ikke få lavere spenning på vedlikeholdslading?

Eg har ikke kjennskap til Pdar men det var bla. dette som gjorde at eg ikke valgte Pdar for ett halvt år siden. (mulig eg har misforstått)?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post

Høres allerede ut som denne saken med flere kokker. :smiley:

 

PDAR er en regulator som jobber enten parallell med en annen regulator, eller alene.

 

W-regulatoren i parallell har bare en oppgave, nemlig å virke som backup når

PDAR slår av høyeffektreguleringen hvis sikkerhetstiltakene av PDAR krever det.

Det er ikke komplisertere enn det.

 

Det betyr at en annen regulator, som jobber i parallell, ikke styres av PDAR.

Det igjen betyr også at den holder sin spenning uansett hva PDAR gjør.

 

Først når PDAR få tak i styringen av parallellregulatoren, da kan PDAR påvirke den.

 

Hvis altså den vanlige W-regulatoren leverer 14,35V da gjør den det også når PDAR,

som i så fall er også parallell regulator, senker sin egen spenning.

 

Ergo:

Trenger man laver spenning enn W-regulatoren er fast innstillt på,

og den skal være som backup,

da må man enten lage en spenningsfall, eller deaktivere W-regulatoren (også vekselvis),

eller installere en W-regulator med laver grunnspenning.

Det er ikke mer enn det.

 

 

Ang. omtalte ladespennigene er det heller ikke noe poeng.

PDAR kan innstilles til forskjellige spenninger og tider.

Utjevningstidene har en minste tid og en maks tid, som er det regulatoren beveger seg i.

 

Står det altså 4 timer som minste og 8 timer som maksimal kompensasjonstid,

da er det hver gang det siden ingen regulator kan vite fra hvilken spenning den skal gå ut i fra.

 

Eksemplet med AGm og landstrømladeren er bra for det.

 

Laderen hang nå på batteriene i noen dager, batteriene har en spenning av 13,4V

rett etter frakobling av landstrømmen og mens motoren starter.

 

Hvordan skal en regulator (eller også landladeren) nå vite om den spenningen ble nådd pga. temperaturen,

eller pga. laderen, hvor stor behovet for kompenseringen er,

om og hvor lenge batteriene ha fått kompensasjonsladingen før, osv osv?

Laderen kan jo også ha gått i bare en time før, eller solceller, mens 13,4V er nådd lynaktig.

Hvis batteriene ha vært ordentlig utladet før da trenger disse batterier -full- kompensasjon, så er det bare.

 

Så må man altså finne en kompromiss og veien som programmstyringer tar er at den bare går gjennom programmene.

Hvorfor: Fordi det er bedre for batteriene enn å få for lite lading.

 

Og til alle som er så meget bekymret om sånt, uansett hvilken regulator dere bruker:

Man kan gjøre ting komplisert eller se dette realistisk.

Realistisk betyr at de fleste dynamoer ikke klarer å skade AGM fordi motorene bare ikke går lenge nok.

 

Sjekk heller landstrømladeren at den jobber ordentlig,

sjansen at den klarer å knekke dine batterier er mange ganger større en litt lengre ladetider av og til.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Sjekk heller landstrømladeren at den jobber ordentlig,

sjansen at den klarer å knekke dine batterier er mange ganger større en litt lengre ladetider av og til.

 

Enig med deg - derfor mitt utsagn som over - om hvorfor jeg lar orginalregulator fremdeles stå inne. Trikset er å ha en smart nok landstrømslader. Det viktigste for meg med PDAR er at den gir meg masse AMP på lavere turtall og når jeg trenger det.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Er jo stort sett enig i den saken, men å ha kontroll på begge deler er jo det beste.

Er jo ikke helt uvanlig at man får en 10 timers tur med fulle batterier, men nok om det.

Hos meg var da orginalregulatoren over 15 volt, men når batteriene hadde behov så ga den for lite.

Ellers så er det vel rent teknisk ikke noe i vegen for att en ekstern dynamoregulator kan være like smart som en landstrømlader.

Må jo være lov å kokkelere også for oss som ikke er så gode kokker?

Link to post

Jeg har PDAR, og jeg tror ikke jeg har sett at spenningen noen gang har gått ned under 14,2 når jeg starter turen med fulle batterier, selv om jeg kjører i mange timer.

Bare en tanke:

 

Du har Yanmar motor i båten din. Har din modell ettergløding?

Min Yanmar (4LHA) trekker 120A i seks minutter etter start. Dersom du har en 6-syl trekker den sikkert enda mer.

Dette + litt kjøring av truster, kjøleskap og radio tapper kanskje toppladingen av batteriene. Når spenningen på batteriene har sunket litt bruker dynamoen mange timer på å topplade de siste prosentene før den trapper ned på vedlikeholdslading.

 

Sammenligninen med en landstrømslader i en båt som ikke er i bruk blir da litt søkt.

Link to post

Jeg har ikke slike varmere i min 6LP. Det fant jeg ut når jeg skulle koble dem ut etter å ha lest om risiko for lav spenning ved bruk av baugpropell eller ankervinsj. Så i den situasjonen jeg snakker om er det kun ett sekund med startmotor som tapper de stappfulle batteriene før jeg f.eks. legger ut på langtur fra hjemmehavnen. Det utgjør ca. 0,05Ah. (en hundredels prosent av batterikapasiteten)

 

Uansett tar det kanskje noen år før jeg rekker å "koke bort" batteriene mine. Jørg har kanskje rett i at jeg bør være mer bekymret for at landstrømladeren min senker spenningen for tidlig. Men jeg brukte jo ekstra penger på en PCN lader (svart med røde ender) isteden for CED. Trodde dette skulle bare gi fordeler.

 

Jeg har ikke god statistikk på oppførselen til den, men på den er jeg overrasket over at den senker tidligere enn det jeg trodde var foruftig for AGM. I tillegg er det snakk om 13,3-13,4V den legger seg på. Da klarer den vel ikke å fylle batteriet helt hvis den f.eks. senker etter et kvarter eller to. Mener jeg så dette en gang i sommer når jeg kom fram før batteriene var fulladet, og plugget i strømmen ganske kjapt etter fortøyning.

 

Jørg, risikerer jeg f.eks. at PDAR har ladet hardt slik at batteriene har en temporær "lurespenning" selv om de ikke er fulle enda, slik at PCN 1250 misforstår, og tror at batteriene er helt fulle? Ville jeg vært tryggere med en CED?

 

Som nevnt har jeg hittil slått meg til ro med at det er bedre med en "for snill" og en for "for tøff" enn at både regulatoren og landstrømladeren er av samme slag :crazy:

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post

Hei igjen.

 

Jeg har sett batteriladeren min (PCN 1250) senke etter mindre enn en halvtime ...

Skal ikke være mulig.

For AGM er det minst 60 og maks 480 minutter før den går over til float.

Dobbeltsjekk det og tilkoblingene, stemmer det ikke da kan du sende den hit for sjekk.

 

 

Jørg, risikerer jeg f.eks. at PDAR har ladet hardt slik at batteriene har en temporær "lurespenning" selv om de ikke er fulle enda, slik at PCN 1250 misforstår, og tror at batteriene er helt fulle? Ville jeg vært tryggere med en CED?

Nei, ladespenning er ladespenning, man kan ikke lade hart siden batteriene bestemmer selv hvor mange Watt de svelger.

Mer varmeproduksjon går bare med enda mer spenning, da blir det "hart" for batteriene.

 

Og nei.

Laderne skulle heller ikke kunne lures med høy spenning på begynn.

Det er minste tider som gjelder, da spiller det ingen rolle om den starter med 14 eller 15V.

 

=> Viktig er bare at man bruker kabler med rett dimenson -etter bruksanvisningen-

Men det gjelder kun omvent, dvs. for å ikke lure laderen til antakelser at det fantes lading nok

mens batteriene egentlig trenger mer.

Uansett, minste tider gjelder likevel for de fleste ladere og regulatorer.

Og det holder vanligvis.

 

Men hvis ikke så finnes det også systemer som jobber med strømmanagement.

Det er en annen nummer, som koster litt og virker middels bra, men det går.

Likevel er det batteriene som bestemmer om tap eller sigen,

som man jo ser på et innlegg på AGM-tråden ang. dyre batterier fra Mastervolt

og en annen diskusjon som fortalte om døde batterier fra Concorde på tross av "exquisit" ladestyring. :cheers_wine:

 

Fortsatt morsomt.

Nå bryr man seg om at en regulator kunne lade lade ett skvett for lenge...

Lurer på hvor mange som finnes med for små ladere i parallelt drift med forbruk på. :wink:

Hvis laderen da regner med vanlige 0,2C og 0,5% kap. da gløder den hver gang "endløs" med spenningen.

Noen som bryr seg om det?

 

En gang til:

Litt for lenge lading med rett spenning gjør lite, det er heller bra enn at det skader.

Lading/float med spenning på øverste kanten, da med synet på 230V-ladere eller også på båt som går døgn rund),

er også skadelig.

For kortvarig lading med for lite spenning er enda verre enn begge to eksempel ovenfor. (!)

Og takler batteriene ikke ladestrøm da er det "det verste", i hvert fall som jeg ser det.

(diskuteres helst på solarbatteri- eller hytteforum :crazy: )

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei !

Jeg har dessverre ikke mye tid akkurat nå, fordi jeg forbereder turen (Sønndag) tilbake fra Tyskland til Larvik akkurat nå,

men ganske kjappt:

det er ikke noe feil hvis man synes at man ikke har problemer, det mangler bare noe informasjon.

 

Men allerede verdiene du forteller om viser meg at noe kan være ikke riktig effektiv på båten din.

At f.eks. BEPen med maks. last av 65A overlever en ladning av (ISKRA) 70A over lengre tid er faktisk ikke å tro på, for meg.

Det beviser bare at dynamoen din lader som alle med vanlig regulator: nesten ikke/ eller ueffektivt nemelig.

Hvis du seiler mye, i tillegg, så undrer jeg meg bare enda mer at ikke batteriene dine har røykt allerede og i det hele tatt.

Eneste forklaringen er for meg at båten din ligger også mye ved brygga, slik at den Mascot har mye tid for å puste liv i batteriene igjen.

Men i så fall kan ikke du og dine være mye på båten sammentidig, eller det finnes ikke noe forbrukere på båten.

Beregning av bra ladning og strømforsyning er helt logisk og enkelt, vet du.

Men det hjelper ikke med å spøke (men litt gøy er jo fint), i så fall skulle man bedre måle.

 

Foreslag: du som bor i Vestfold kan god invitere meg på båten din f. en gangs skyld.

Så måler vi ganske kjappt, og jeg forklarer deg hva som kan gjøres bedre og mer effektivt.

Hvis det finnes noe å forbedre.

Men jeg antar dette uansett, fordi det er utterst skjelden at det ikke er slik.

 

Foreslag nr. 2 (gjelder også for andre og kan avtales hvis det er ønsket.), en vedde :cool:

Du kan organisere en klubbmøte også, minste antall er 10 båter over 8 meter som har 12V/24V elektriskt utstyr på båten.

Så går vi gjennom alle båter der og jeg forklarer hvorfor at det finnes enten utilstrekkelig ladning av batteriene eller utilpasset strømforsyning på båtene hvis båten ikke bare ligger ubrukt.

Skal vi vedde at jeg finner en av begge to tilfeldighetene, i minst 50% av alle båter over 8 meter lengde, hvis båtene har en forbruksbatteri-kappasitet av mer enn 160Ah totalt?

Jeg sier det samme også med slike tall:

25 båter = minst 60% utilstrekkelig.

35 båter = minst 70% utilstrekkelig.

50 båter og mer = minst 75% utilstrekkelig.

 

 

Grunnlag som jeg sjekker er ladning av forbruksbatterier med mer enn 160Ah, som er tømt for 50%.

Båter som allerede har komplett utstyr etter anbefaling fra meg, eller som har modifisert ladningen allerede, må selvfølgelig ikke tas med inn i beregningen.

 

Kravene som jeg stiller er:

a) fullstendig etterladning av batterikappasiteten til 100% i løpet av 8 timer (tilsvarer en natt) med laderen, i tillegg hvis (bare) 30% av alle forbrukere er slått på.

b) fullstendig etterladning av batterikappasiteten til 100% i løpet av 5 til 6 timer med dynamo som er installert nå.

 

Finner jeg at en av begge to tilfeldighetene er utilstrekkelig på en båt, så gjelder den båten som "taperer".

Så sjekker vi videre og beregner resultatet.

 

Finner jeg ikke mange nok feil (i % som kan leses ovenfor), så får du (eller an avtalt person) en PDAR gratis.

I tillegg beregner jeg verken noe for å komme til dere, eller for sjekk på båtene deres.

 

Omvent:

stemmer tallene mine, så kjøper en hver av deltakerne akkurat det jeg anbefaler til å forbedre ladningsystemet deres (enten en lader, PDAR, eller begge deler etter behov.) fra meg.

I tillegg får jeg betaling for dieselen som jeg har brukt til dere og som bonus:

får jeg en hele bløtkake, som er hjemmelaget av en av damene deres, ...helt for meg allene ! :smash:

 

:seeya:

Jørg

 

...nå har jeg brukt mer tid igjen, enn jeg ville egentlig :headbang:

Men tilbake til spørs om "hvilken regulator er bedre".

Hvis man diskuterer det så skulle man legge synspunktene på både tekniske utstyr, data,

fleksibilitet, og fordeler som man får -forventet mht. ladningsprosessen og sikkerhet-.

Så: "hva kan den ene, som den andre ikke kan".

Og da er saken for min skyld helt klart allerede, fordi argumentet "14,4V" er nå virkelig ikke alt.

...til å si det ganske vennlig.

 

Men bedre er det uansett med modifisert ladning i steden for "vanlig" ladning.

Ikke bare, men helt spesiellt på båt.

Om det er nå Sterling, Ladac eller en annen produsent spiller da ingen rolle først og fremst.

 

Ønsker mye glede med denne diskusjonen :yesnod:

Jeg melder meg tilbake fra Larvik igjen.

 

:seeya:

Link to post

Høres ut som om du har god peiling på lading. Har du tid til å ta en titt på båten min i Oslo så jeg får installert det jeg trenger? Har kjøpt nye topp AGM batterier til start og forbruk 50 & 100 Amp, har en Volvo Pents MD 7 og vet ikke kapasiteten på denne eller hvordan jeg kopler en BEP eller Ladac men er veldig opptart av rikelig med strøm.

 

PS Vurderer BEP volt sensitive regulator men finner ikke denne til salgs verken hos Maritim eller noen andre. Kan du hjelpe meg med en link?). Anbefaler du rn BEP eller Ladac og hva koster disse? Håper at du har tid til en kikk i båten.

Link to post

Hei.

Dessverre så jeg ikke det du skrev før, jeg jobber og holder ikke alltid øye med hvert innlegg.

Det er best hvis man sender normal epost i så fall, den ser jeg i hvert fall.

 

Jeg installerer også i Oslo, men det blir kanskje litt dyrt for deg?

Poenget er at jeg må kjøre fra Notodden, da er det noen ganger billiger hvis man bruker verksteder i nærheten.

De kan også bestille fra meg og får det samme støtte som privatkunder.

 

Ang. BEP mener jeg at Maritim selger det fortsatt, bare sjekk med søkeord BEP.

Ellers finnes det flere forhandlere som selger BEP, t.o.m. jeg har fortsatt en to stykker på lager.

 

Med det ser du at jeg tilbyr andre produkter.

Det ville være f.eks. PSR, IFR, CVSR, VSR og nå de nye digitale VSRB fra Sterling.

Alle sammen er relé baserte styringer, en del av dem kan justeres etter behov f.eks. for å kunne

bruke dem også på batteribenk med andre spenningsnivåer enn BEP dekker.

 

Ellers regulerer ingen av dem noe spenninger, verken releene fra Sterling eller BEP.

Alle slår mer eller mindre bare inn og ut, men noen av dem tilbyr også strømbegrensning, spesiell forsinkelse, m.m.

 

Jeg sender deg en IM litt senere.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...