Jump to content

sterling vs ladac laderegulator


Power by Yanmar

Recommended Posts

Kjapt: Begge er meget gode regulatorer og jeg har hatt både Ladac og Amtec (en utgått sak som har identisk funskjon som Ladac) i de fleste både biler og båter jeg har hatt. Disse gjør at dynamoen gjør den jobben den skal, dvs. at en 70A dynamo virkelig leverer 70A når det er behov for det. Ladingen blir temperaturkompensert slik at du får ekstra spenning om vinteren. Om du normalt har relativt kort gangtid mellom havner er begge glimrende men om du f.eks. går lange strekk (hele dager eller mer) vil ikke ladac regulere ned spenningen når batteriet er fullt og der kommer PDAR inn med sin flertrinns regulering som senker spenningen og bare vedlikeholdslader når batteriet er fullt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

--vil ikke ladac regulere ned spenningen når batteriet er fullt--

 

Mener du at Ladac-en fortsetter å pøse på med strøm til batteriet gasser - og videre til batteriet er ødelagt? Eller er det bare at Ladacen også vedlikeholdslader ved 14,4 volt?

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Er det meg det er noe galt med, eller er det noe annet jeg ikke har forstått?

 

Det skrives side opp og side ned om lading, regulatorer, senseledninger oa.

Når jeg leser alt dette, så må jeg jo tro at jeg ikke har noe strøm til ei lita lanterne engang.

 

Sånn er det ikke.

Jeg har ikke et problem i verden. Har jeg funnet ut. Mye til min forbauselse.

Jeg har en standard 70A Iskra generator. Uten "grønn" ledning.

Også har jeg en 10A Mascot lader hardwired til landstrømmen.

Og BEP mellom husholdning, 230 Ah, og startbatteri, 65 Ah.

Hovedbryterne slår jeg på når ferien begynner, og så slår jeg de av når jeg kommer hjem.

Stort sett seiler jeg.

Og mangler aldri strøm.

Hjelp, hva gjør jeg galt. Hvorfor er det ikke tomt for strøm?

 

Og, mens jeg er her, ikke har jeg noen elektrolyseblokker, skilletrafo eller lignende.

Kan godt være at subatomære partikler og ionevandring godt ispedd anodegraut herjer vilt i båten.

Men jeg har ikke sett noe til noen av dem.

Hakke sett tegn til skader på ror, drev eller gjennomføringer, alt 24 år gammelt.

Hjelp. Hva gjør jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Du bruker vel parafinlampe og ikke har du kjøleskap gående 24 timer i døgnet ? Installerer Sterling systemet til våren og utvider batteribanken med 105 aH. Jeg gjør nok samme feilene som deg og har i løpet av 30 år bare gått tom for strøm 1 gang. Men Sterlingen skal inn for å unngå sulfatering. Det går faktisk mye mere av både strøm og vann ombord når Ørnhild er ombord enn når jeg er alene.

Link to post
Share on other sites

Mener du at Ladac-en fortsetter å pøse på med strøm til batteriet gasser - og videre til batteriet er ødelagt?
Det er nok å ta litt hardt i men Ladacen holder spenningen på 14.4 kontinuerlig og om du bruker motoren i LANG tid/døgnet rundt så kan det bli litt i meste laget for batteriet, i alle fall får du noe vannforbruk. Ikke noe problem for normal lystbåtbruk, der er gjerne gangtiden heller i minste laget for å få fulladet batteriene...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det synes jeg var et flåsete innlegg her Mulligan.

Jeg har heller aldri hatt strøm eller korrosjonsproblemer, men det er klart jeg vil dele min erfaring med andre når noen spør. Hvis du synes det blir for mye eller teoretisk, så er det jo bare å la være å lese innleggene.

 

Om du er i tvil, så kan jeg forsikre deg om at det neppe er noe galt med deg :lol:

Link to post
Share on other sites

dele min erfaring

 

Det er akkurat det jeg, på mitt vis, gjør.

Har en slik superregulator noen som helst praktisk betydning for gjennomsnittsbåteren?

Jeg sier ikke at de ikke virker, at det er lurium, for de virker.

Men jeg, med seilbåt, skulle jo være i risikogruppe 1.

Men jeg har aldri følt noe savn.

Eller erfart noe savn.

Link to post
Share on other sites

Har Ladac i båten min, og synes det fungerer greit. Kan jo blande inn YA-12 regulator i diskusjonen også. Hadde en slik i gamle båten, og mener bestemt at den trappet ned til 13,5V når batteriene ble fulle. Hadde både V og A-meter så det var greit å følge forløpet. Mulig jeg husker feil, men det er sikkert noen her som vet. Ellers så synes jeg PDAR virker som veldig god kvalitet, og har lyst å prøve en slik selv neste gang. Ladac og YA-12 er vel ganske like i pris, mens PDAR vil jeg tro er noe dyrere da den er mere avansert. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Takker for alle svar.

Jeg er ikke ute etter og lage en "krangletråd" om emnet, men jeg er ute etter alles erfaringer om laderegulatorer.

 

Jeg var nede hos min lokale ladac forhandler i går og da jeg nevte sterling laderegulator så riset han så på hodet at jeg var redd han ville dra på seg wiplersh :headbang: Er han redd for en god konkurent eller har han rett i at ladac er mye bedre.

 

Og tilslutt. Hvor store er de som produserer ladac i forhold til sterling.

 

God helg alle sammen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Er det meg det er noe galt med, eller er det noe annet jeg ikke har forstått?

 

Det skrives side opp og side ned om lading, regulatorer, senseledninger oa.

Når jeg leser alt dette, så må jeg jo tro at jeg ikke har noe strøm til ei lita lanterne engang.

 

Sånn er det ikke.

Jeg har ikke et problem i verden. Har jeg funnet ut. Mye til min forbauselse.

Jeg har en standard 70A Iskra generator. Uten "grønn" ledning.

Også har jeg en 10A Mascot lader hardwired til landstrømmen.

Og BEP mellom husholdning, 230 Ah, og startbatteri, 65 Ah.

Hovedbryterne slår jeg på når ferien begynner, og så slår jeg de av når jeg kommer hjem.

Stort sett seiler jeg.

Og mangler aldri strøm.

Hjelp, hva gjør jeg galt. Hvorfor er det ikke tomt for strøm?

 

Hjelp. Hva gjør jeg feil?

Hei !

Jeg har dessverre ikke mye tid akkurat nå, fordi jeg forbereder turen (Sønndag) tilbake fra Tyskland til Larvik akkurat nå,

men ganske kjappt:

det er ikke noe feil hvis man synes at man ikke har problemer, det mangler bare noe informasjon.

 

Men allerede verdiene du forteller om viser meg at noe kan være ikke riktig effektiv på båten din.

At f.eks. BEPen med maks. last av 65A overlever en ladning av (ISKRA) 70A over lengre tid er faktisk ikke å tro på, for meg.

Det beviser bare at dynamoen din lader som alle med vanlig regulator: nesten ikke/ eller ueffektivt nemelig.

Hvis du seiler mye, i tillegg, så undrer jeg meg bare enda mer at ikke batteriene dine har røykt allerede og i det hele tatt.

Eneste forklaringen er for meg at båten din ligger også mye ved brygga, slik at den Mascot har mye tid for å puste liv i batteriene igjen.

Men i så fall kan ikke du og dine være mye på båten sammentidig, eller det finnes ikke noe forbrukere på båten.

Beregning av bra ladning og strømforsyning er helt logisk og enkelt, vet du.

Men det hjelper ikke med å spøke (men litt gøy er jo fint), i så fall skulle man bedre måle.

 

Foreslag: du som bor i Vestfold kan god invitere meg på båten din f. en gangs skyld.

Så måler vi ganske kjappt, og jeg forklarer deg hva som kan gjøres bedre og mer effektivt.

Hvis det finnes noe å forbedre.

Men jeg antar dette uansett, fordi det er utterst skjelden at det ikke er slik.

 

Foreslag nr. 2 (gjelder også for andre og kan avtales hvis det er ønsket.), en vedde :cool:

Du kan organisere en klubbmøte også, minste antall er 10 båter over 8 meter som har 12V/24V elektriskt utstyr på båten.

Så går vi gjennom alle båter der og jeg forklarer hvorfor at det finnes enten utilstrekkelig ladning av batteriene eller utilpasset strømforsyning på båtene hvis båten ikke bare ligger ubrukt.

Skal vi vedde at jeg finner en av begge to tilfeldighetene, i minst 50% av alle båter over 8 meter lengde, hvis båtene har en forbruksbatteri-kappasitet av mer enn 160Ah totalt?

Jeg sier det samme også med slike tall:

25 båter = minst 60% utilstrekkelig.

35 båter = minst 70% utilstrekkelig.

50 båter og mer = minst 75% utilstrekkelig.

 

 

Grunnlag som jeg sjekker er ladning av forbruksbatterier med mer enn 160Ah, som er tømt for 50%.

Båter som allerede har komplett utstyr etter anbefaling fra meg, eller som har modifisert ladningen allerede, må selvfølgelig ikke tas med inn i beregningen.

 

Kravene som jeg stiller er:

a) fullstendig etterladning av batterikappasiteten til 100% i løpet av 8 timer (tilsvarer en natt) med laderen, i tillegg hvis (bare) 30% av alle forbrukere er slått på.

b) fullstendig etterladning av batterikappasiteten til 100% i løpet av 5 til 6 timer med dynamo som er installert nå.

 

Finner jeg at en av begge to tilfeldighetene er utilstrekkelig på en båt, så gjelder den båten som "taperer".

Så sjekker vi videre og beregner resultatet.

 

Finner jeg ikke mange nok feil (i % som kan leses ovenfor), så får du (eller an avtalt person) en PDAR gratis.

I tillegg beregner jeg verken noe for å komme til dere, eller for sjekk på båtene deres.

 

Omvent:

stemmer tallene mine, så kjøper en hver av deltakerne akkurat det jeg anbefaler til å forbedre ladningsystemet deres (enten en lader, PDAR, eller begge deler etter behov.) fra meg.

I tillegg får jeg betaling for dieselen som jeg har brukt til dere og som bonus:

får jeg en hele bløtkake, som er hjemmelaget av en av damene deres, ...helt for meg allene ! :smash:

 

:seeya:

Jørg

 

...nå har jeg brukt mer tid igjen, enn jeg ville egentlig :headbang:

Men tilbake til spørs om "hvilken regulator er bedre".

Hvis man diskuterer det så skulle man legge synspunktene på både tekniske utstyr, data,

fleksibilitet, og fordeler som man får -forventet mht. ladningsprosessen og sikkerhet-.

Så: "hva kan den ene, som den andre ikke kan".

Og da er saken for min skyld helt klart allerede, fordi argumentet "14,4V" er nå virkelig ikke alt.

...til å si det ganske vennlig.

 

Men bedre er det uansett med modifisert ladning i steden for "vanlig" ladning.

Ikke bare, men helt spesiellt på båt.

Om det er nå Sterling, Ladac eller en annen produsent spiller da ingen rolle først og fremst.

 

Ønsker mye glede med denne diskusjonen :yesnod:

Jeg melder meg tilbake fra Larvik igjen.

 

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling på hvor store de to er men Ladac er i alle fall en stor kapasitet på området, trenger ikke være redd for at de ikke vet hva de snakker om og servicen er helt 100%, det samme kan nok sies om Sterling.

 

Edit: ...og der hadde Joerg sneket seg mellom (som forventet :lol: )...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

At f.eks. BEPen med maks. last av 65A overlever en ladning av (ISKRA) 70A over lengre tid er faktisk ikke å tro på, for meg.
Nå. Generatoren er koblet rett til forbruksbatterier. BEP'en legger inn startbatteriet som nesten aldri trenger noe særlig strøm.

 

Det beviser bare at dynamoen din lader som alle med vanlig regulator: nesten ikke/ eller ueffektivt nemelig.

 

Helt riktig. Jeg har aldri fått den til å lade med mer enn 30 A med fullt pådrag på VP'en.

 

Mascot har mye tid for å puste liv i batteriene igjen.

 

Helt riktig det og. Landstrøm er stort sett tilkoblet da alarmer og Navtex trekker strøm hele tiden. Det dreier seg om en tre-trinns Mascot som nok sørger for at batteriene mine er rimelig toppladet når jeg drar fra hjemmehavn.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer vel aldri hjem, men det er vel jeg som er den eneste som kan svare... :smiley:

Jeg var nede hos min lokale ladac forhandler i går og da jeg nevte sterling laderegulator så riset han så på hodet at jeg var redd han ville dra på seg wiplersh :headbang: Er han redd for en god konkurent eller har han rett i at ladac er mye bedre.

 

Og tilslutt. Hvor store er de som produserer ladac i forhold til sterling.

 

God helg alle sammen :cheers:

Statement:

Forhandleren din viser bare at han ikke vet det bedre.

Ville han sjekke det nøye, men ikke bare selge det han spiser daglig, så ville han kunne forklare deg noe.

Hils forhandleren din fra meg, man kan lære hvis man mener det god med kundene sine.

Ellers vil jeg gjerne høre forklaringer hvorfor at bare en stykke Ladac skal være bedre enn Sterling,

både mht. til pris og teknisk.

 

Ang. "hvor store".

Spørs er hvordan man ser det.

Ladac finnes hovedsakelig i Skandinvia, alle andre produsenter er velkjent på hele verden.

Sterling er testvinnere og på vei til nr. 1 i hele Europa, fra Tyrkia til sør for Norge, der det finnes mange produsenter og konkuranse til den slags utstyr som vi snakker om her.

Og nå er Sterling også her, dere må bare vane seg til den navn fordi vi kommer å bli større også her.

 

Ladac finnes i Skandinavia, men er ikke kjennt mye på båtmarkedet i Europa.

I tillegg er det spørs hvor bra f.eks. regulatorene virkelig er.

Hvis jeg ser på informasjonene som finnes om Ladac`s regulatorer så er disse ofte negativ.

Hører man om Sterling så er disse stort sett bare positiv.

Og Sterling er på markedet med disse regulatorer siden nå mer enn 14år.

 

Hvorfor han rister på hodet av Sterling er jo merkelig ? Men Ladac kan feile,det har jeg erfart selv.

Og feile kan sikkert Sterling også gjøre.

Sikkert.

Alt er bare teknik og det hendes også at en Sterling svikter.

Men utterst skjelden og: Sterling øddelegger ikke noe andre utstyr.

Ingen regulator på verden (!) tilbyr så mye sikkerhetsutstyr som regulatorer fra Sterling.

Jeg anbefaler bare: vær neutral og LES riktig.

Man trenger ikke mye kunnskap til å se forskjellen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt YA-12, Ladac og har nå Sterling PDAR, obs 3 forskjellige båter.

 

Til Gullfisk: YA-12 skal normalt ikke senke spenningen. Den har ikke flre trinn. Den er imidlertid temp kompensert og vil senke spenningen hvis temp øker. Det samme gejdler LADAC. De som hadde montert LADAC`n i minn forrige båt hadde montert den i motorrom. Det gjorde at spenningen sank noe når temp i motorrom økte. Når jeg flyttet den til i nærheten av batteriene så ble det bedre.

Sterlling PDAR er mer avansert en LADAC og YA-12. Den har flere trinn og senker spenningen når batteriene er toppet. Den kan stilles inn til forskjellige batterityper. Instillingene endrer bl.a. toppspenningen som det lades med. Vanlig åpne bly/syre batterier vil lades med ca 14.8V i inntil regulatoren switcher ned ladespenningen for vedlikholdlading.

Dette er vel og bra, men en ulempe etter mitt syn når man bruker båten mye og ligger lite stille. Det går nemlig fort et par timer før den switcher ned ladespenningen etter en stopp og start av motor. Jeg har nå satt innstillingen til lukkede batterier selv om jeg har åpne. Da er toppspenningen 14.4V. Den switcher ned til vedlikholdsspenning på samme måte da.

 

Å la batteriene gjentatte ganger lades med såkalt utgjevningslading med 14.8V i et par timer når de i realiteten er helt fulle tror jeg er lite heldig. Det ble gjort i et par måneder da jeg fisket en del, og jeg merket etter en stund at selvutladingen på batteriene (alle 3) gikk mye raskere når båten lå stille noen dager. Jeg har da fulgt nøye med på at batteriene hadde høyt nok væskenivå.

Jeg er spent på hvordan batteriene vil oppføre seg til våren da vi skal bruke mye strøm igjen. Håper ikke at de har tatt for mye skade av dette.

 

Hvem som er størst av LADAC og Sterling vet jeg ikke, men LADAC er kanskje noe eldre i gamet.

Sterling er mer moderene og softwarestyrt, men LADAC og YA-12 er enklere oppbygget. Jeg er spent på levetiden til Sterling PDAR i forhold til LADAC og YA-12.

 

Anbefaling? Ikke lett da jeg kun har en sesong bruk av Sterling. Den skal jo være bedre enn LADAC og YA-12 pga en bedre regulering. Det var jo derfor jeg valget den. Om et par år til så kan jeg gi en bedre/riktigere anbefaling :wink:

 

 

Tillegg: Så nå at Joerg er på banen....

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Edit: ...og der hadde Joerg sneket seg mellom (som forventet :lol: )...

..hehehe... jeg må jo nesten, ikke sant, hvem ellers ? :lol:

Men, uten tull og dette ville jeg også har sagt privat, selv om noen ville spørre meg med bakgrunn

at en ønsker å kjøpe en PDAR fra en annen forhandler/bestille/hente fra utlandet (der det ikke er enda billigere):

disse regulatorer ER bra, pålitelig, utvilsom virksome, fleksible, og absolut verdi prisen.

 

FØR jeg anbefaler nye ladere og annet utstyr gir jeg oftest anbefaling av en slik regulator.

De fleste kommer seg unna ladningsproblemene sine med en PDAR allerede.

Men hvis man bare ser på sikkerhetsmerkemålene, da er det "absolut ende" med sammenligningen.

Og ang. garanti? Sterling gi også 2 år og diskuterer ikke om det, hvis man nå ikke dykker regulatoren,

eller øddelegger den pga. feilkobling.

 

Jeg selv hadde nå to stykke til reklamasjon.

En ha "glemmt" softwaren sin, men så starter høyeffektladningen ikke i det hele tatt så sant

ikke hele programmet er fullstendig (selvsjekk).

Den andre skulle være en reklamsjon, men ha ikke vært det fordi det ha vært feil på båten.

Likevel har vi byttet også den for sikkerhets skyld.

 

To stykke PDAR, av mange mange tusen som løper uten problemer siden mange år.

Og enda mer av den enklere DAR12, som ha kommet på markedet lenge før PDAR.

Hvilken produsent kan fortelle slik om produktene sine?

 

:seeya:

Jørg

 

...men nå skal jeg ut for å handle, deretter til familien her, ....og deretter .

....en siste gang i år på en skikkelig fin pub der jeg tenker på alle Dere ganske mye :yesnod:

:flag::flag_sw::cheers::cheers::cheers::cheers::cheers::flag::flag_sw:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det finnes mange andre tråder med mange gode argumenter og forslag til løsninger om samme tema, og den gang jeg hadde samme valgdilemma, - falt jeg fort ned på Sterling PDAR som beste alternativ, etter å ha lest og orientert meg litt. (Kan også sammenligne funksjoner, siden jeg har hatt Ladac i en tidligere båt.)

 

Mener selv at PDAR er langt mere avansert og har flere overvåknings- og tilkoblingsmuligheter/funksjoner.

 

Meget effektiv regulator/lading, - og i tillegg så ga selger/forhandler (Jørg Becker) et bunnsolid fagmessig og serviceinnstilt godt inntrykk fra første stund.

 

Er fortsatt kjempefornøyd!

 

Lykke til du også! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan:

 

Føler meg "i samme båt" som deg her. Har omtrent samme kapasitet og sikkert omtrent samme forbruk m.m, og har heller ikke problemer. For å finne ut mer om hvorfor jeg ikke hadde problemer (og litt fordi strøm er gøy :wink: ) installerte jeg en batterimåler (battmeter).

 

1. Til min overraskelse viser det seg at jeg faktisk bruker mindre strøm enn jeg trodde.

2. Ikke overraskende konstaterte jeg at lading fra dynamo ikke er optimal.

3. Som jeg trodde fra før av, så fungerer min mobitronic landstrømlader slik den skal.

 

Jeg vet nå at jeg har et anlegg som er greit nok, og slipper å tro eller synse så mye takket være battmeteret.

 

men ....

 

Ting kan bli bedre, strøm er morro og "skal ha" faktoren er høy. Derfor blir det en Sterling på meg - før eller siden - når jeg har bestemt meg for hvor boksen med alle de fancy lysdiodene skal monteres.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet nå at jeg har et anlegg som er greit nok, og slipper å tro eller synse så mye takket være battmeteret.
Det er jo det viktigste av alt. Du har kontroll på anlegget ditt og er fornøyd med tingenes tilstand, da trenger du ikke verken Ladac eller Sterling regulator.

 

I min nåværende båt har jeg rimelig grei lading med standardregulator. Vet fremdeles ikke om det er godt nok da jeg ikke har levd ombord en sommer enda. Har jo 810Ah forbruksbank så om det viser seg at ladingen er for dårlig kan det godt være jeg handler meg en 140A dynamo med PDAR fra Jørg, time will show... Så langt gir i alle fall batterimonitoren en god peiling på hva jeg har av strøm ombord og den har allerede fortalt meg at batteribanken som var ombord var ubrukelig...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

....Så langt gir i alle fall batterimonitoren en god peiling på hva jeg har av strøm ombord og den har allerede fortalt meg at batteribanken som var ombord var ubrukelig...

 

Hei igjen SveinHa!

 

Av alle de typer av "battmeter" som er på markedet, - hvilken er det du har?

 

Siden jeg har PDAR, så vurderer jeg å prøve å koble sammen to banker til en stor forbruksbank, som jeg antar at PDAR'n da vil greie å fylle opp innen rimelig tid, - når vi drar fra uthavn til en ny uthavn. (uten landstrøm)

 

Da er det ønskelig med mere kontroll på hva som er brukt og ikke minst hva som er igjen å bruke før neste transportetappe / lading.......? :yesnod::seeya:

 

ship o'hoi! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...