Jump to content

Utvikling av ny båt - kommentarer ønskes!


Batdilla

Recommended Posts

Det som slo  meg først ved å se på de første bildene, var at det synes som om båten ikke ligger vannrett når den er i plan med en person ombord i akterkant. Er den slik som de gamle 10 ft. With-jollene som hele tiden spratt opp og ned  på speilblank sjø?

.

En så liten båt som dette kan man trimme ganske mye ved hjelp av motor- innstillingen, evt. ved vektfordeling.  I dette tilfellet var motoren trimmet helt ut til siste hakket (du kan se det på bildene også) og båten var ekstremt lett (100kg).  Jeg tiltet inn 2 hakk også under utprøvingen, og da kom den ned fremme slik at våt flate ble lengre. Det gir behageligere gange når det blir litt bølger.

Men prioriterer man fart, tror jeg det er viktig at man ved å trimme ut motoren kan få båten til å ligge litt bakpå. Planingsvinkelen er ca 1,5 grader opp med baugen i forhold til vannflaten, noe som er normal vinkel.

 

Men det som overrasket meg positivt ved denne båten, er at den takler det å ha motoren helt trimmet ut, uten at den begynner å galloppere, slik du sier at din gamle with- jolle gjorde. Den er tvert imot veldig leken å kjøre!

 

Du hadde kanskje en With- jolle av den gamle typen, uten Dromedille- vingene på akterspeilet? For de nyere modellene var bedre enn de med bare tverr hekk..

Link to post
Share on other sites

Jo dette systemet blir dyrt. For ordens skyld, stolen er patentert.

Men kikk litt på vannscooter, førerplassen der er ikke ueffen.

Hvis du mener 200 kg for en åpen båt uten konsoll, er ikke det litt i overkant? Til sammenlikning, Skagerrak 640 (uten motor) veier 350 kg. Den er tiltenkt 275 hk. på hekken. Den svenske båten jeg linket til veier 1500 kg med innenbords diesel og drev.

Er det dine skroglinjer?

Ja, skroglinjene er mine, har tegnet og bygget alt sammen selv på Kolltveit, Sotra.

Vekten, ca. 200 kg, er inkludert konsoll, styring og beslag som rekke etc. Jeg synes ikke det høres så mye ut. Ta en titt på hva askeladden 435 veier, det er innpå 300 kg. Samme gjelder Yamarin, blant annet. Jeg skal være glad om jeg klarer å holde vekten nede i 200 kg., tror jeg.

Den Skagerrak- båten skulle ikke være produsert av Karbon- fiber vel? Da kan det jo bli lettere, men det går nok ikke i mitt tilfelle, for jeg utvikler en båt som skal ha en butikk- pris på rundt 30.000 kroner, ellers har jeg ikke tjangs tror jeg..

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være drit heftig akterspeil på båten.

 

Du har ikke tilfeldighvis noen bilder hvor båten står stille.

Det var det første som slo meg også, hekken er veldig heftig. Minner litt om Scand 7600

 

ellers må motoren lavere for at dette skal bli pent den er alt for dominerende

 

Blir moro og følge utviklingen på dette

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg får se om jeg ikke tilrettelegger for en versjon med kort stamme i ifra begynnelsen av, da kommer motoren nøyaktig 10 cm lavere, og det er en god del.   Men andre igjen vil kanskje synes at motoren rigger båten bra? Jeg synes faktisk den er litt tøff slik.. På en gummibåt er motoren tilsvarende dominerende. Det blir litt smak og behag, tror jeg.

 

Når det gjelder støy, tror jeg at støybildet blir det samme, enten motoren sitter høyere eller lavere, så lenge det ikke er noe fysisk hinder mellom passasjeren og motoren. Man får satse på 4- takter, kanskje?

Link to post
Share on other sites

Fin båt :)

 

 

Båten er laget for ungdom?

Blir det mulighet for f.eks montering av en slik stang man bruker når man skal trekke folk på vannski/wakeboard/ring el? Altså en stang som står plassert ca. midt i båten, festepunktet for lina den som står etter båten holder i er plassert ca 2 meter over vannlinjen. Dette er jo et *must* for båter som det der. Ikke nødvendigvis at den blir levert med det, men at det er enkelt å montere i ettertid eller at det kan kjøpes som ekstrautstyr.

 

Båten bør også være ganske solid. Skal den brukes av ungdom blir den også kjørt av ungdom :) Selv liker jeg fart og store bølger, skulle jeg kjøpt en slik type båt nå skulle den tålt mye juling.  En god V-kjøl er vel også et must. Samt steder man kan putte ting. Men det regner jeg med kommer.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette med vannskistang skal jeg prøve å få med. Det har jeg fått spørsmål om fra en annen ungdom tidligere, så det kan se ut til å være et meget aktuelt tema. Da vil jeg eventuelt få den montert slik at den kan settes ned i et hull i sadelen like bak føreren, og videre ned i en utsparing i dørken. Snoren må over motorlokket, så dette må jeg teste med tanke på om båten takler  at en vannski- løper trekker i fra toppen av en stang som rager så høyt opp.

Link to post
Share on other sites

For å trekke må man ha en grei motor uansett. Det krever litt krefter for å dra opp en person (spesielt om det er en nybegynner), du skal klare krappe svinger, 30 knop en en fin fart å dra folk rundt i.

 

Det som er viktig med en slik stang er at den er godt festet. siden du ikke nødvendigvis har noen veldig store festemuligheter der du har tenkt å sette den kan du bruke liner fra toppen av masta ned til fester. Et på babord, et styrbord og et i baugen. Det er slik mange fester stanga, det kan minne om måten en vanlig seilbåtmast er montert.

 

Siden stanga heller ikke skal være oppe hele tiden kan det være greit å ha et eller annet sted å feste den.

Link to post
Share on other sites

Ser absolutt ut til å kunne bli en bra båt.

Er litt skeptisk til sadel sete. En dobbel stol evt 2 enkle stoler er vel mer komfortabelt ved sakte fart og landligge? Ulempen ved to sitteplasser ved siden av hverandre er vel at det er vanskelig å plassere begge setene i le av vindskjermen. Men jeg er såpass gammel og konservativ at jeg allikevel synes du bør vurdere en slik løsning, det beste er selvsagt om kunden kan få velge. Så kanskje det går an å lage innerlineren slik at sadel eller sofa/sete velges i etterkant?

Ellers vil jeg anbefale at du tar en kikk på denne tråden. Tror du kan få noen ideer om hvordan båten bør presenteres her.  Lager du en båt med god finish på støpen samt høy kvalitet på innredning, beslag, instrumenter osv bør du vise dette ved å bruke bilder av god kvalitet, gjerne detaljbilder. Kreativ bruk av belysning gjør også underverker mht til å få fram skroglinjer osv.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ja, det høres fornuftig ut. Bare båten ikke blir litt for liten til et sånt arrangement? Den er tross alt bare 14 fot.. Hvis du har en link så jeg kunne sett en så liten båt med et sånt arrangement, det hadde vært fint?

Har jo sett de amerikanske malibu- vannskibåtene, + en kjempetøff yamaha- båt.  Se her:

 

Bilde

 

Link til siden:

 

http://www.yamaha-motor.com/products/uniti...&cid=10&mid=235

Link to post
Share on other sites

Har desverre dårlig med det. Kan du vente til våren kan jeg ta et bilde.. :)

Søkte litt etter der istad. Fant ikke noe, men kanskje noen andre har?

 

Man bruker vel som regel mer enn 10 meter line, og er den festet et godt stykke over vannet skal det ikke være noe stort problem at den kan komme i kontakt med motoren. Monterer du derimot en stang med rundtlysende lanterne akter (vet ikke om det er det som skal på båten, eller om det i det hele tatt er lov på en slik båt?) må denne kunne fjernes ganske greit/senkes ned eller lignende. Det blir ganske mye krefter i en slik line om du trekker en på 90kg... :)

 

Når det kommer til reklameringen vil jeg si at en webside er en selvfølge. Ungdom bruker internett mye, sikkert også når de skal se etter båt. Har du en internettside kan du hele tiden legge ut nye bilder, legge ut nyheter, teknisk informasjon ol.  

Link to post
Share on other sites

Ser absolutt ut til å kunne bli en bra båt.

Er litt skeptisk til sadel sete. En dobbel stol evt 2 enkle stoler er vel mer komfortabelt ved sakte fart og landligge? Ulempen ved to sitteplasser ved siden av hverandre er vel at det er vanskelig å plassere begge setene i le av vindskjermen. Men jeg er såpass gammel og konservativ at jeg allikevel synes du bør vurdere en slik løsning, det beste er selvsagt om kunden kan få velge. Så kanskje det går an å lage innerlineren slik at sadel eller sofa/sete velges i etterkant?

Ellers vil jeg anbefale at du tar en kikk på denne tråden. Tror du kan få noen ideer om hvordan båten bør presenteres her.  Lager du en båt med god finish på støpen samt høy kvalitet på innredning, beslag, instrumenter osv bør du vise dette ved å bruke bilder av god kvalitet, gjerne detaljbilder. Kreativ bruk av belysning gjør også underverker mht til å få fram skroglinjer osv.

 

Det var jammen en flott link! Har ikke sett den før.. Nå har jeg masse lesestoff for en stund fremover!

 

En versjon med normal sitteløsning, blir det uansett. Da blir det rattstyring ute på styrbord side foran akterbenken.

 

Highperformance 145 som jeg fant der inne, den var var heftig!! Den har atskillig dypere V- bunn enn min båt. Men så planer den sikkert ikke med 9,9 hester heller, knapt nok med 30 vil jeg tro. Hvilke flinke folk er det som har bygget den?

Link to post
Share on other sites

Spennende båt med flotte linjer. Denne likte jeg godt. Jeg er enig med de som sier at motoren er for dominerende på den flotte hekken. Jeg synes at en slik flott hekk fortjener å bli sett, og ikke dominert av en høyt plassert motor. Lag en utgave med laver plassert motor. Ta noen bilder av selev båten mens den ligger i ro og gjerne et par bilder av det som er under vannet.

 

Jeg er interissert i en båt av denne typen og størrelse, slik med en pris som er konkuransedyktig med de andre aktørene i markedet så er jeg villig til kjøpe et eksemplar av farkosten. Du må vel selge noen for å finansiere utviklingskostnadene tenker jeg..

 

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ok.. det ser ut for at tilpasning til kort stamme på motoren er noe som jeg alvorlig må tenke over. Når så mange mener det samme, så må er det nok noe i det. Her viser jeg et par bilder, på det nederste har jeg "laget" (i photoshop).. versjonen med lavt akterspeil for motor med kort stamme.. (10 cm. lavere akterspeil).  

 

Bilde

 

 

Så versjon for kort stamme:

 

Bilde

 

Det ser bedre ut?...

Link to post
Share on other sites

Linjene minner litt om de nye båtene til Chris-Craft, som f.eks. denne 22-foteren:

 

Bilde

 

Det eneste jeg ikke likte med de bildene du har vist er den litt gammeldagse fasongen på vindskjermen.  Ville foretrekt noe mer tidsriktig, uten helt å kunne sette fingeren på hva som bör endres.  Kanskje bytte ut de store radiusene med skarpere kanter.  En litt bred kromlist nederst på vindskjermen hadde kanskje også sett bra ut.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Så observant du er! Ja, jeg lot meg faktisk inspirere av denne båten, som jeg tok nærmere under lupen på årets båtmesse i Lillestrøm. Videre har jeg latt meg inspirere av de amerikanske Cobalt- båtene, de er ordentlig fine å se på. Jeg tror at det er svært lite som er genuint nyskapende design, de aller fleste designere skuler nok på de andre. Det gjelder nok for de fleste bransjer som har med formgivning å gjøre.

 

Når det gjelder bunnfasongen, så har jeg valgt å gi båten en liten ski under.  Den begynner i overgangen mellom stevn og kjøl, og ved hekken er den 15 cm. bred.

 

Det nederste steglist - paret er kortere enn det ytterste, slik det ofte er på spesielt amerikanske båter. Dette for at ikke de nederste listene skal tvinge hekken for høyt opp og eventuelt føre til overplaning. De trer kun i funksjon ved tung last framme i båten, og for å gi løft når man kjører i medsjø.

 

 

Ja, kanskje vindskjermen skal ha litt skarpere hjørner? Det går jo mot litt skarpere design igjen - jfr. bilindustrien - Noen andre som har en mening om akkurat det?

Link to post
Share on other sites

Tja litt skarpere kanskje? Liker ellers designet på båten godt. Savner som en del andre her inne noen gode bilder..Er du i nærheten av Trondheim med båten så si i fra så kan jeg hjelpe med noen bilder.. Hadde god sans for hekken som beskrevet mange ganger.

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Takk, pjolter. Nei, jeg har ikke så mange andre bilder foreløpig, disse er hentet fra videokameraet mitt, derfor er oppløsningen så dårlig.. Båten er på land igjen..

 

Ellers takk for tilbudet.. hvis bare ikke Trondheim var så langt borte.. Jeg får ta en salgsturne til våren, kanskje..?

Link to post
Share on other sites

Skal se om jeg kan få gjort det etter hvert. Akkurat nå befinner jeg meg i Litauen, der båten etter planen skal produseres. Jeg er her i et annet ærend også, det gjelder industriprodukter for et landbruksfirma hjemme, + kajakker. Formen til båten + alt mitt personlige vektøy befinner seg for øyeblkket i nabolandet Latvia, (det ble fraktet dit med skip fra Bergen.. som returlast for en av disse vedtransportene), og ventes hit i morgen. Det er derfor jeg har så god tid til å være online i dag.. fordi jeg sitter her og venter på utstyret...

 

Nå kommer det sikkert reaksjoner angående utflagging av jobber i fra Norge. Fyr i vei!

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kaster meg på de rosene ordene som er skrevet anng design :smiley:

Jeg er spesiellt svak for båter som er designet med negativt spring og samtidig ikke ser ut som de er på vei ned i dypet...... Gratulerer!!!!

 

Det som kansje kunne vært pent, er en slags lav pulpit som du ser på bildet.

 

Bilde

 

Den aktulelle båt er på  16 fot og har etter mitt syn den beste innredning for den størrelse båt

 

Uansett syntes jeg at en slikt design på "overbygg"/skjærm hadde passet din båt bra, den har jo et slags retro preg over seg på en finurlig måte?

 

Vel det er iallefall mine ideer :wink:

 

Lykke til :smiley:

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Ja dette var jo ett stilig prosjekt, pen og stilrein båt. Spesielt har jeg sansen for måten det blir gjort på, at forbrukerne blir tatt med allerede i deler av utforming og design. Må jo være pionerarbeide dette her, om ikke det er første gang i verden så er det vel første gang i Norge forbrukerene er tatt med så tidlig stadie i utviklingen? Vanligvis "sparkler og tukler" produsentene med eldgamle design ettersom årene går for så og lanseres som "nye modeller".....

Noe jeg personlig har sansen for er ettslags universaldesign; på endel nyere biler kan du gjøre allverdens med design o.l. F.eks på ett av de siste Autofilprogrammene viste de en Citroen (om jeg ikke husker feil) der man kunne strippe bilen for tak og div. allt etter behov og årstid. Hva med ett universal innerskrog der man selv kan velge midtkonsoll eller seter. I dørken legges skinner e.l. for de forskellige interiørløsningene. Diverse "plug in" huller/montasjefester for allverdens tillegsutstyr. Forsenkninger i innerskrogvegger for borstuing av vannskifeste, fiskeutstyr o.l. Noe av det første jeg tenkte når jeg så båten var kanskje en av "universalutgavene": Ett lite fordekk med vindskjerm og 2 seter bak, da får man en skikkelig fjortisracer, men båten er kanskje litt for liten til det???

Når du først har tatt steget ut på nett og invitert til #Utvikling av ny båt - kommentarer ønskes!# Hvorfor ikke legge ut nøytrale tegninger/skisser av båten sett fra siden,bakfra og ikke minst ovenfra. Da kan folk selv både konstuere og fargelegge med enkle bildebehandlingsverktøy..................?

Link to post
Share on other sites

Når du først har tatt steget ut på nett og invitert til #Utvikling av ny båt - kommentarer ønskes!# Hvorfor ikke legge ut nøytrale tegninger/skisser av båten sett fra siden,bakfra og ikke minst ovenfra. Da kan folk selv både konstuere og fargelegge med enkle bildebehandlingsverktøy..................?

Svar til Arne Lian: Det skal jeg ordne med, ser du.. Bare gi meg litt tid..

Link to post
Share on other sites

Svar til majali:

Pulpit blir det. Den typen som du viser til her, er fin. Men jeg vil gjøre den åpen i baugen. Enten blir det en slik løsning, eller to lave rekker som ender der hvor det lille fordekket begynner. Og jeg ser ikke bort fra at det kan bli en versjon av båten med et lite fordekk og plexiglass- skjerm, slik som de gamle Skibsplast 12´- 14´ modellene hadde det i sin tid (frem til ca. 1987) . Og så var det en type som het Rana 13 tidligere, som også var en tøff ungdomsbåt med fordekk. Og Selco´en, selvsagt.. Hvorfor er det ingen som ønsker den typen båter lenger?  

 

Hvilken båt er det som er avbildet her, forresten? Den er ganske fin..

Link to post
Share on other sites

Ja dette var jo ett stilig prosjekt, pen og stilrein båt. Spesielt har jeg sansen for måten det blir gjort på, at forbrukerne blir tatt med allerede i deler av utforming og design. Må jo være pionerarbeide dette her, om ikke det er første gang i verden så er det vel første gang i Norge forbrukerene er tatt med så tidlig stadie i utviklingen? Vanligvis "sparkler og tukler" produsentene med eldgamle design ettersom årene går for så og lanseres som "nye modeller".....Hvorfor ikke legge ut nøytrale tegninger/skisser av båten sett fra siden,bakfra og ikke minst ovenfra. Da kan folk selv både konstuere og fargelegge med enkle bildebehandlingsverktøy..................?

 

Her er det du ba om.. Får vi se resultatene etterpå også? :smiley:

 

Bilde

 

Inne på bildet er det en 25 hk. lang stamme i profilen, ellers er det 9,9 kort i de andre perspektivene. Men du ville jo tegne innredningsløsning, forsto jeg..

 

Ellers så har jeg lagt merke til at den nye Terhi Vario har et variabelt konsept, der man kan skyve konsollen frem og tilbake. Ganske smart, faktisk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...