Jump to content

Utvikling av ny båt - kommentarer ønskes!


Batdilla

Recommended Posts

Hei igjen, båten er blir solgt som tegninger fra et amerikansk selskap som heter Clark Craft.

De selger tegninger og byggesett for kryssfiner og polyester. Jeg kjøpte tegninger til en 17 fot klassisk motorbåt for klinkbygging der i fjor. de har masse tegninger fra små 6 fotere til store seilbåter på 40 fot osv....

 

Du finner aktuelle båt med data på denne linken:

 

http://www.clarkcraft.com/cgi-local/shop.p...698aea757d0b880

 

 

De har også samme i denne utførelsen: Bilde

 

 

 

Det er vel kanskje mer sånn skjerm du beskriver?

 

 

Hjemme siden til Clark Craft: http://www.clarkcraft.com

 

 

PS: mitt prosjekt stoppet pga tegningene ikke var "full size lotfted" er dette noe du kan?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Vel, nå skal jeg ikke påstå at jeg er konstuksjonens mester. Tenkte heller at du må smi mens jernet er varmt, for på ett døgn har du fått ca. 50 innlegg, noe som kanskje er rekord på Baatplassen for ett døgn? Utifra dette aktivitetsnivået og innlevingsevne vil jeg tro opptil flere her kribler i musefingeren... Men jeg skal jaggu se om jeg kan få ett aldri så lite innfall av kreativitet og legge ut noen forslag :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje mer sånn skjerm du beskriver?

 

PS: mitt prosjekt stoppet pga tegningene ikke var "full size lotfted" er dette noe du kan?

Erik

Den vindskjermen kan ligne på det jeg tenkte på..

 

Jeg tegnet båten min i 1:10 i Photoshop, slik dere ser det i bildet lenger oppe. Deretter lastet jeg tegningen ned på CD og skrev den ut ved et trykkeri. Så tegnet jeg med tusj på plastfolie som jeg la oppå denne tegningen fra trykkeriet. Til det arbeidet bruker jeg københavnerlinjaler. (de er buede med forskjellig krumming). For jeg er ikke så avansert at jeg har lært meg Auocad, skjønner du.. Selv om jeg faktisk har programmet..

 

Men, altså: Linjetegningen, som altså viser spanter, stevn og hekk- linjer, den er fremdeles bare 1:10. Så neste skritt er å lage fullskala tegning. Da kan man tegne rett på en kryssfinerplate.

 

Så kan du lage spant! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ser ut som et spennede prosjekt. Og vi er alle opptatt av at spennende prosjekt skal ende med suksess. Av og til kan det bli vel spennendes underveis og du skal vite at det bokstavelig talt finnes masse skjær i sjøen.

Men likevel.

Har du realistisk tro på ideén, kast alle skeptikere overbord (nesten bokstavelig ment det også) og sats.

Og nå er ikke meningen min å kaldt vann i årene (ikke de du ror med) selv om det kan føles sånn, vil bare være behjelpelig med mine erfaringer.  Du har helt sikkert tenkt på det samme og har kanskje løst problemene.

Ha masse penger tilgjengelig, du vil trenge alt du har tenkt at det vil koste pluss 5 til 10 ganger så meget som du trodde. Det som kan være utviklende er å få med deg noen andre personer som også har tro på prosjektet, slik at du ikke står helt alene om å ha troen.

Ikke bry deg deg om naboen som sier at han syns dette var en god ide, eller den andre naboen som syntes dette er bare tull. De vet mindre enn det du vet om prosjektet.

De andre bør etter min mening ha kompetanse innenfor området eller de kan være de som eier pengene - de kalles ofte for kapitalister eller investorer.

Og så kan det være veldig nyttig å undersøke markedet og nøyaktig finne ut hvor mange båter av akkurat denne størrelsen det selges i Norge pr. år. Eller Europa. Eller kanskje hele verden for den saks skyld.

Markedet er utvilsomt tilstede, men da gjelder det å utnytte de fordelene du mener din båt har framfor de andre. Og det vet du best selv.

Nok om det.

Som erfaren båteier både av store og små og som relativt kyndig innenfor marine teknologi, kunne det synes av bildene, som ATLETICO nevnte tidligere, at din båt under fart hadde en vel høy "baugføring", det kunne tyde på at den ikke hadde stabil vertikal oppførsel selv ved flatt hav. Bildene lyver kanskje, selv om det sies at "et bilde sier mer enn 1000 ord".

Det kan nok ha flere årssaksgrunner, motorens størrelse (dvs. båtens hastighet), motorens vekt, lang/kort stamme, tiltingen, lastfordelingen, skrogets lengde-bredde forhold > skrogets utforming > kjølens utforming. Spesielt bør nok undervannsskroget og kjølen bli underlagt ytterligere forsøk for å få båten til å gå fint i sjøen uten hopp og sprett. Ofte vil en liten stripe av en kjøl hjelpe på å bryte vannet.

Det er mulig noen vil ha innvendinger men jeg mener at mange båtkonstruktører begynner i "feil" ende, de designer overbygget først, og så får skroget tilpasses det som er "oppå.

Skal en ha en båt som går godt i sjøen - må en begynne nederst. Bare se på "Spirit of Norway". Gjelsten vant visstnok det som kalles for "Verdensmesterskapet i Offshore" .

Men jeg må si at skroget på din båt overvanns var veldig spennende.

 

Håper du vil lykkes og som du har sett ovenfor er det mange som vil være behjelpelig for at du skal komme i mål og jeg tror nok at jeg kan love, også på de andres vegne, at du skal få gode råd underveis.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

...Det eneste jeg ikke likte med de bildene du har vist er den litt gammeldagse fasongen på vindskjermen.  Ville foretrekt noe mer tidsriktig, uten helt å kunne sette fingeren på hva som bör endres.

Det samme tenkte jeg tidligere i dag. Men siden heller ikke jeg kunne sette fingeren på akkurat hva det var, valgte jeg å ikke poste noe da. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Hei,

Ser ut som et spennede prosjekt. Og vi er alle opptatt av at spennende prosjekt skal ende med suksess. Av og til kan det bli vel spennendes underveis og du skal vite at det bokstavelig talt finnes masse skjær i sjøen.

KAT

 

Takk for engasjert innlegg, KAT!

Det det finnes mange skjær i sjøen som du sier, og jeg må prøve å styre unna så godt jeg kan. Har da også fått noen innspill hittil som kan veilede meg, f. eks. dette med utforming av konsoll, motorens innvirkning på totalbildet, osv.  Jeg har ofte spurt meg selv om hvorfor noen produkter blir en suksess, mens andre blir en flopp. På meg selv har jeg merket at hvis det er noe jeg liker, så kjøper jeg det, og så finner jeg argumentene etterpå. Det er ikke alltid rasjonelt betinget, altså.

 

Leste forresten en morsom undersøkelse som viste at folk ikke får samme gleden av ting de har kjøpt, hvis det er bytterett på varen. Dette fordi vi mennesker har en iboende evne til å gjøre det beste ut av ting, og denne mekanismen trer først i kraft når kjøpet er endelig, varen altså ikke kan byttes inn. Da finner man fram brosjyrer og alt, og overbeviser seg selv og venner om at dette er verdens beste produkt. Men det var en avsporing.. Selvsagt må det være bytterett på en vare iht. gjeldende lover og regler.

 

Markedsundersøkelse er ikke så lett, men jeg har lest et sted at det selges ca. 10.000 påhengsmotorer i Norge hvert år, og at halvparten av disse er fra 9,9 hester og nedover. Om det selges like mange båter vet jeg ikke, men det virker jo som om markedet er til stede. Skal jeg ha noen sjanse til å nå ut til kundene, så er jeg nødt til å få opp et forhandlernett. Jeg tror nemlig helt og fast på at folk må se produktet utstilt, komplett ferdig hos forhandlere rundt om i landet. Det er som med musikk, du går jo ikke hen og kjøper en haug med noter og komponerer verket selv, men kjøper en ferdig komponert plate. Til dette trenger jeg altså forhandlerne, som med sin kompetanse og tilgang på motorer er med å presentere produktet for kjøperen.  Så jeg må opptre som produsent og leverandør av varer (båter) og kanskje etter hvert tjenester innen modell - og formbygging for andre etter hvert. Håper bare at jeg får kontakt med en importør.

 

Jeg må selvsagt beholde tømmene i egne hender når det gjelder utformingen, men disse tilbakemeldingene som kommer inn her etterhvert, er absolutt verdifulle. For man blir gjerne blind for det man selv holder på med, ser ikke objektivt på det selv under prosessen. Og ros fra venner osv. er ikke mye verdt i denne sammenheng, det er jo ikke de som skal kjøpe båter, men kundene. Så knallhard og ærlig kritikk er faktisk det som er nyttigst.

 

Når det gjelder bildene, så er de nok litt misvisende. Båten ligger absolutt flatt nedpå vannet, se forøvrig « Svar #25 29/10/03 15:33 »   

Båten, den var meget lett (100kg), og motoren var trimmet helt ut. Men noen av bildene som er vist, har nok fanget denn opp idet den går over en bølgetopp eller er i ferd med å akselerere. Bildene i « Svar #38 29/10/03 19:11 » og  « Svar #19 29/10/03 13:46 » viser bedre hvordan den ligger i vannet under gange.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg tenkt godt igjennom alle innleggene som har kommet inn, og tatt en sjefsavgjørelse når det gjelder motoren. Det var mange som mente at den var for dominerende, og jeg er forsåvidt enig selv, også. Så derfor har jeg nå bestemt meg for å forberede båten for kort stamme. Det vil føre til at motoren kommer 12,7 cm lavere, og det tenker jeg er mye bedre. Båten har såpass lav V-bunn, at det ikke vil føre til at det står vann i motorbrønnen, slik tilfelle ville vært om den hadde hatt dyp V- bunn. Så funksjonsmessig er det helt greit med kort stamme på motoren i dette tilfellet.  Noen av dere vil innvende at en båt med lav V- bunn har dårligere sjøegenskaper, og det er helt riktig. Men dette er en båt som skal plane og gjøre rundt 20 knop men 10 hk, og det ville aldri gått med dyp V- bunn. Den skal fint tåle opp til 30 hester, og da gjør den 28 knop, hvilket jeg er veldig fornøyd med.

 

Så var det noen som var skeptisk til løsningen med sadel, og det kan jeg også forstå.  Grunnen til at jeg tenkte å bruke en slags sadel, var at dersom jeg skulle ha en midtkonsoll litt lenger framme i båten, ville det ikke være plass til noen løse stoler foran akterbenken. Nå har jeg tatt en (foreløpig) sjefs- avgjørelse også her, og mener at det kanskje er best å satse på en slags side- konsoll. (Se bilde).  På bildet ser dere også at motoren, en 25- hester, har blitt langt mindre dominerende enn den var.

 

Jeg takker for innleggene, og håper dere synes det er interessant å følge med fortsatt. Det har vært viktig for meg å lese hva dere mente. Kommer det flere forslag, er jeg lutter!

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

:wink: oppnår det du vil nå teoj.

jeg kjøper`n !!  :lol:

 

båten er i ferd med å bli knallfin den, blir den så fin som den ser ut til, har du et bra produkt det er sikkert.

Gleder meg til å se bilder av o-serien..

PS - konsollen blir knallfin den også..

 

Håper du lykkes, flertallet av små jeeper som tilbys er dønn kjedelige etter min mening.., er du sikker på at du vil droppe den sadel ideen ? Husk at flertallet her ikke nødvendigvis er direkte i målgruppen...... Gummibåter og RIBS utstyres vanligvis med sadelsete gjør de ikke, spesielt i disse størrelsene.. ?

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja, du har et poeng, Suzuki. Har ikke bestemt meg helt, ennå. Alt er åpent foreløpig. Men jeg tror jeg må satse på kort stamme, så får jeg se etter hvert.. Hyggelig at du liker den :wink:. Det skal være en begynnerbåt, så jeg må prøve å holde utsalgsprisen nede. Men det at den går som et uvær med liten motor, bidrar jo til å senke totalprisen i tillegg. Håper at den slår an neste sommer! Det at det blir kort stamme i stedet, kan gjøre båten mer interessant for dem som har en brukt motor, faktisk. For det finnes visst  ganske mange brukte med kort stamme i størrelsen 10 - 30, etter hva jeg har hørt, da kort stamme var vanligere før.

Påhengser kan jo holde i årevis. Vi har en 9,9 suzuki fa 1984 på landet. Den går som en klokke framdeles, har alltid gjort det.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes st du har fått til et flott produkt med fine linjer. Jeg regner med at denne blir tilgjengelig til sommeren for oss som er på utkikk etter noe i denne størrelsen. Du får komme med et tilbud til oss her på båtplassen når prisen på båten er klar...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Bilde

 

Hei. Jeg har vært lenge borte fra forumet nå, det har vært litt problemer med serveren til det lokale nettverket jeg var tilknyttet. Heretter blir det bedre. Det har vært travelt også nå før jul, her ser dere hva jeg holder på med for tiden. Det er bygging av plugg til overbygget. Mye sparkel!

Link to post
Share on other sites

...her ser dere hva jeg holder på med for tiden. Det er bygging av plugg til overbygget. Mye sparkel!

Det kunne være interessant og hørt litt om videre planer. slik du ser det nå. Hvilke av tipsene i forumet kommer du definitivt til å ta med deg videre, hvilke modellvarianter ser du for deg i dag, hva slags prisnivå regner du med å havne ut på, og når kan vi regne med at de første modellene er i salg? Og selvsagt: Er det ting du ønsker kommentarer til, eller innspill på, så vet du hvor det lønner seg å poste det... :wink:
Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Ja, jeg lager akterspeilet til å passe for kort stamme, og innredningen blir med side/ midtplassert styrekonsoll. Akterbenken er plassert litt lenger framme for å gi god vektfordeling og at båten skal komme i plan med 2 personer akter. Det blir 1 låsbart stuverom i baugen og ett for bensintank akter. Pluss et rom under styrekonsollen. Det blir vindskjerm og bøyler og håndtak i syrefast. Har bestilt materialer til en 0- serie på 10 båter som skal støpes nå i Januar. Det blir 6 mørkeblå, 2 røde og to gule båter. (med hvit innerliner og bunn). Har tenkt å lage vannskibøyle på 3 av båtene, for å finne ut hva det koster. Så kan det leveres som ekstra til de som vil ha det. Det er veldig praktisk nå, at det blir kort akterspeil. For det betyr at vannski- stangen kan bli 10 cm. lavere.

 

Jeg har fundert mye på sitteposisjon , avstand til ratt osv. Leser stadig artikler i vi menn- båt osv. om hva de liker og ikke liker. Og jeg må prøve å ta hensyn til alt sammen. Er godt fornøyd med plasseringen på konsoll, ratt, høyde på ryggstø og lignende, nå. Gjennomsnittlig innvendig fribordshøyde blir nærmere 60 cm, + evt pulpit og håndtak.  Bildene her er ca. 2 uker gamle.

 

Slik det er lagt opp nå, blir det kun en variant foreløpig, og det blir altså vindskjerm i 8 mm. plexi, klart glass, syrefast pulpit, badeleider og fittings, samt 2- farget skrog. Utsalgspris hos forhandler havner da sikkert på 35000 - 40000 kroner. Men til gjengjeld er båten godt motorisert med 25 hk, både visuelt og praktisk sett.  

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sent ute, men har noen kommentarer (beklager hvis noe allerede er postet, har ikke hatt tid til å lese alt)

 

Skrogform: Skulle jeg kjøpt ny jolle var overplaning noe jeg ville sjekket ut. Han enda tilgode å oppleve en som ikke overplaner kraftig.

Som jeg har skrevet tidligere kan det virke som om dette er noe få produsenter vier  oppmerksomhet, det bør være mulig å lage et skrog som går fritt i vannet i høye hastigheter uten at det går for mye på bekostning av plane-egenskapen.

Evnen til å gå "tørt" synes jeg også er viktig.

 

Skum: Kommentar er vel overflødig her. I tillegg bør det være en mulighet for å sjekke om det er vann mellom skrogene mens båten ligger på vannet.

Og ikke noe innbakt kryssfiner/treverk noe sted.

 

Innfesting av utsatte beslag: F.eks. slepekrok i baugen bør være mulig å skifte uten at skrogene må deles. Minst mulig karrosseri-skruer....!

 

Ordentlig selvlesning, ikke a la With-joller. (Mulig de nye modellene er bedre).

 

Selv om det kanskje er estetisk best synes jeg ikke noe om kort stamme hvis båten har V-bunn. Påhengsmotorer har en tendens til å få et kort liv hvis de står dypt i vannet.

Skrekk-eksempel GH-11.....

 

Vanntett. låsbart stuerom er praktisk i en jolle. F.eks. til oppbevaring av pluggnøkkel, kart etc.

 

Plass til Båtsportkart på styrekonsoll.

 

Lykke til med prosjektet!! :eek:

Link to post
Share on other sites

Sent ute, men har noen kommentarer (beklager hvis noe allerede er postet, har ikke hatt tid til å lese alt)

 

Skrogform: Skulle jeg kjøpt ny jolle var overplaning noe jeg ville sjekket ut. Han enda tilgode å oppleve en som ikke overplaner kraftig.

Evnen til å gå "tørt" synes jeg også er viktig.

 

Svar: Båten overplaner ikke (se tidligere innlegg) Og den går tørt og fint. Har god chine og nedvinklede steglister som leder vannet ned og ut..

 

Skum: Kommentar er vel overflødig her. I tillegg bør det være en mulighet for å sjekke om det er vann mellom skrogene mens båten ligger på vannet.

 

Svar: Det blir skum oppe i toppen fra fenderlisten og opp. Dette for at den skal holde seg flytende med tillatte antall passasjerer ombord (4 eller 5, jobber med saken) Ikke skum i bunn, det er vanskalig å drenere ut vann da. Skummet er nødvendig, for båten må kunne flyte selv med vann under den selvlensende dørken

 

Og ikke noe innbakt kryssfiner/treverk noe sted.  Innfesting av utsatte beslag: F.eks. slepekrok i baugen bør være mulig å skifte uten at skrogene må deles. Minst mulig karrosseri-skruer....!

 

Svar: Det blir stort låsbart stuverom i baugen med tilgang til slepeøyet herfra. Det blir bolt/ mutter- løsninger ellers i båten.

 

Ordentlig selvlesning, ikke a la With-joller. (Mulig de nye modellene er bedre).

 

Svar: Kjenner ikke til With- løsningen. Hva var galt med denne?

 

Selv om det kanskje er estetisk best synes jeg ikke noe om kort stamme hvis båten har V-bunn. Påhengsmotorer har en tendens til å få et kort liv hvis de står dypt i vannet.

Skrekk-eksempel GH-11.....

 

Svar: Det er moderat V- bunn og ski (en flate) i bunnen. Motoren kommer ikke til å ligge for dypt i vannet.

 

Vanntett. låsbart stuerom er praktisk i en jolle. F.eks. til oppbevaring av pluggnøkkel, kart etc.

 

Svar: Det blir: 1 låsbart tankrom, separat batteriom. 1 låsbart stuverom i baugen og enda ett stuverom under konsollen.

 

Plass til Båtsportkart på styrekonsoll.

 

Svar: Det blir det. Men ikke under pleksiglass som du kanskje tenker på. Men er det noen som bruker draft lenger idag?  :yesnod:

 

Lykke til med prosjektet!! :smiley:

Svar: Mange takk!

Link to post
Share on other sites

Svar: Kjenner ikke til With- løsningen. Hva var galt med denne?

Dørken ligger for lavt slik at det blir stående vann i båten.

I det hele tatt, de hadde et bra skrog, men det meste ble gjort galt med innerlineren og konstruksjonen ellers.

Kommer tilbake senere med en "artikkel" omkring dette.

 

Slik jeg forstår det har den nye produsenten omarbeidet båtene, bl.a. ved å heve dørken.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Dette var et spennende prosjekt og en båt med flotte linjer. Jeg kjøper gjerne en når den er ferdig !  De fleste båter i dette segmentet virker kjedelige men denne var det stil over.

Du trenger ikke å være finest, best og billigst av alle typene i dette segmentet. Båtkjøp styres mye av følelser og i dette tilfellet er det lett å like båten. Her som ellers: man får ofte hva man betaler for.

Det er imidlertid et par ting som jeg syntes du bør vurdere i prosjektet. I min ungdom hadde jeg en 10 fots With med 10 hk yamaha. Dette er ingen spesielt pen båt men var meget stødig. For en båt av denne typen er dette et viktig argument. Har vert oppe i noen joller hvor jeg rett og slett har følt meg utrykk pga. ustødigheten.

En annen ting som alltid har irritert meg på denne type båter er utformingen av fenderlisten. De er ofte mer til pynt enn til beskyttelse. Lite fleksibilitet og dermed lite beskyttelse mot brygger etc. Ofte brukes slike joller som slepejoller og en større elastitet i fenderlisten er ønskelig.  Hva med en standardlist og en alternativ fenderlist som er mykere, noe fetere og gir beskyttelse ?  Hva med en løsning hvor man som tilleggsutstyr kan tre på en plast/gummipølse? (Med luft inni ?)

Løse tanker men det handler om å tilføre nye og bedre løsninger.

 

Lykke til med prosjektet og gi beskjed når båten er i produksjon.

 

:smash:  

Link to post
Share on other sites

Fenderlist: Ja, du har et poeng der. En mykere og luftfylt fenderlistfenderlist kunne vært en nyttig ting. Det blir nok dessverre en standardløsning på denne modellen, for det er for sent å tilpasse for noen annen list enn den jeg har valgt.  Jeg tror ikke det finnes noen luftfylt list på markedet heller på det nåværende tidspunkt.

 

Stabiliteten blir ganske bra for en båt på denne størrelsen. Den har god bredde for å være 14 fot (1,80 meter bred), og den moderate V- bunnen bidrar også i positiv retning når det gjelder stabiliteten.

 

Hyggelig at dere liker båten, jeg synes den blir veldig fin selv også..  De første båtene (10 stykker) blir produsert i løpet av februar og sendt til Bergen. Jeg gleder meg til å vise de fram!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dette var en veldig fin båt. Det første som slo meg var designet på båten. Skarpe, fine linjer, noe som veldig sjelden er og se på små skjærgårdsjeeper og landstedsbåter. Akterspeilet er også noe man legger merke til.

 

Ikke noe grunn til at dette ikke skal bli en populær båt! (Spesielt blant ungdommer)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...