Jump to content

Utvikling av ny båt - kommentarer ønskes!


Batdilla

Recommended Posts

Baatplassen.no har mottatt en henvendelse fra en båtbygger som ønsker dialog vedrørende en ny båt som er under utvikling. Han vil gjerne ha tilbakemeldinger fra dere, og dette har vi gått med på under forutsetning av at dette ikke utarter seg til ren markedsføring. Alle postinger om dette skal foregå i denne tråden og denne tråden kan holdes igang inntil båten evt. foreligger som kommersielt tilgjengelig produkt.

 

Så da overlater jeg tråden til teoj og dere i forumet. Nå har dere sjansen til å påvirke utviklingen av en helt ny båtmodell!

Link to post
Share on other sites

Ja, nå har jeg altså fått presentert noen bilder av denne båten, som altså er helt ny.

Så langt er det støpt dette ene skroget, pluss et skrog som skal brukes som fundament for å lage toppen, altså innerlineren. Jeg vet at markedet er proppet med båtmodeller på 14 fot, men håpet mitt er at jeg skal klare å ta fram en modell som vekker litt emosjoner, og båten skal ike bli altfor dyr heller. Den skal være helt konkurransedyktig prismessig, dvs. fra i underkant av 30.000 kroner hos forhandler, + motor selvsagt.

 

Min største utfordring blir nok å få et forhandlernett opp og gå. Det er jo silk i dag at de store importørene har hele kjeden fa produsent til utsalgssted, og jeg er spent på hvordan det vil gå. Kan ikke gjøre annet foreløpig enn å gjøre mitt beste med formarbeidet, og håpe at ting faller på plass etter hvert.

 

Kanskje får jeg noen nyttige hint ifra dette forumet underveis også, slik at båten blir helt topp brukervennlig og praktisk, + at noen forhandlere kanskje oppdager den også. Det hadde vært helmaks!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg må jo presentere meg selv litt også da.

Jeg er trebåtbygger av utdannelse, blant annet med bakgrunn ifra båtbyggerljen i Jondal.

Jeg er veldig interessert i design, og da spesielt når det gjelder båt, selvsagt. Etter å ha tatt fagbrevet i trebåtbygging ved et lite båtbyggeri lenger uti Hardangerfjorden, så var jeg en tid ansatt ved Viksund Båtbyggeri på Askøy, der jeg gjorde mange ineressante erfaringer, både innen innredning av cabincruisere og sjarker, og litt innen modell- og formbygging.

Og så har jeg jobbet i et par år ved et supert snekkeri i Bergen, J.H. Nævdals Snekkeri. Der lærte jeg også mye som jeg nå tar med meg tilbake inn i båtbranjen. For båt, det synes jeg er det beste å drive med. Ingenting er som å skape noe nytt selv.

 

Den båten som dere her ser avbildet, ble påbegnt 15. mai i år.

Først var det plugg i spon og finer, overstøpt med ett lag duk for å låse det av. Deretter 250 liter sparkel. Det høres mye ut, og det er det også. Hele pluggen var dekket av ca. 10 mm. sparkel.

 

Etter vannsliping og polering, ble formen støpt. Denne ble avformet etter 2 uker og etterbehandlet (vannslipt og polert), deretter ble første båten støpt oppi formen. I mellomtiden hadde jeg også laget plugg til bunnforsterkeren, som går på langs i skroget. Herfra ble ett produkt støpt før selve formen, for at første båten skulle kunne sjøsettes raskest mulig. Det skjedde den 13. september.

Link to post
Share on other sites

dårlige bilder  :wink:, men fine linjer   :wink:

ligner litt på Draco oceancraft.. miniatyr da selvfølgelig....

 

som du selv sier, markedet på disse størrelsene er knalltøft. Klarer du prisene som båter bygd i lavkostland forlanger, har du kommet langt. Vet av erfaring at DET ikke er lett..

 

Håper flere bilder foreligger såsnart som mulig, evt planer for innerliner, konsoll etc. Min erfaring er at mange kjøpere i denne klassen er opptatte av sånt. MAO viktig.

Hva motorstørrelse sikter du til ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har manipulert litt på Photoshop for å vise modellen med midtkonsoll. De trenger selvsagt finpuss ennå. Jeg gjør skisser av disse bildene, som forøvrig er fra videoopptak, før jeg går over på tegnebrettet.

 

 

Bilde

 

Det er meningen at båtene skal kunne leveres med to-farget skrog. Den har en praktisk liten kant i overgangen mellom hvitt og blått, slik at det kan maskeres i formen

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt! Ser frem til flere bilder og mer detaljer om båten.

 

Når det gjelder markedet for denne typen båter er jo det stort, men det er mange om beinet. Stikkordet er vel at båten må skille seg ut på en eller annen måten. Enten gjennom at den differensierer seg fra andre båter i samme klasse ved sin finish, egenskaper, design eller annet eller at den er rimeligere enn de andre på markedet.

 

Her på vestlandet finnes det jo en rekke "Askeladden 430 kopier" som selges delvis gjennom forhandlere og delvis direkte fra fabrikk. Disse får man vel fra 25 000 og oppover men de er ofte enkle i finishen. Mange av disse forsvant fra markedet (eller gikk under jorden  :wink:) når dette med CE-merking ble innført.

 

Virker som om du satser på høyere finish enn de andre. Vær obs på at en båt som Vernøy 445 har fin finish samtidig som den er ganske rimelig.

 

Vet at ganske mange er irritert over dette med båtpakker. For det første har mange motor fra før mens andre ikke vil ha motormerket som følger med. Her i området har Askeladden tapt andeler etter at de gikk over til mercury motorer. Folk vil ha Yamaha og det er det Yanmarin som tilby.....

 

Blir det vanskelig med forhandlere kan du jo kontakte mindre marinaer og båtbutikker som ikke har all slags agenturer i dag. Eventuellt selge litt direkte. F.eks står det hobby-båtet utstillt ved en bensinstasjon i bergen med et skillt med telefonnummer til han som selger. Flere mindre produsenter har hendene fulle uten noe særlig markedsføring pga. jungeltelegrafen. Du må selvsagt ha en nettside der båten presenteres!

Link to post
Share on other sites

...Stikkordet er vel at båten må skille seg ut på en eller annen måten. Enten gjennom at den differensierer seg fra andre båter i samme klasse ved sin finish, egenskaper, design eller annet eller at den er rimeligere enn de andre på markedet.

Det som rent umiddelbart slo meg ved første øyekast når jeg så Photoshop bildene er hvor fine linjer båten later til å ha, som Suzuki også kommenterer. Kjenner "ha behovet" dukker opp og da er du godt på vei hvis du fremkaller dette hos mange nok. :wink:

 

Og så tenkte jeg å henge meg på det som Baat-Guru skriver. Jeg lå og tenkte litt på dette i går kveld og tankene mine var akkurat de samme som Baat-Guru skisserer. Mine tanker gikk i retning av en båt med mest mulig flerbruksegenskaper. Ikke med svære avtagbare hardtops og slik, men små enkle grep som øker nytteverdien og gjør at båten kan egne seg til flere ting. Kanskje så enkle ting som at holdere for fiskestenger er standard. Kanskje at ekstra feste for en liten dorgemotor er standard? Hvis du er interessert i tanken, er jeg sikker på at mange kan komme med innspill om små enkle ting som øker nytteverdien og bruksområdene.

 

Angående ungdomsbåt - den yngre garden i forumet har vi sett bl.a. er opptatt av hvordan montere inn ghettoblaster i båten. Et tips kunne kanskje være å tenke litt på denne bruksgruppen og legge til rette for montering av slik utstyr allerede fra fabrikk ved at det finnes ferdige utsparringer for slike ting? GPS og lignende blir vel mer og mer vanlig også - men jeg vet ikke hvor vanlig det er at det er tatt hensyn til montasje av slik når konsollene ble laget?

 

Og i forbindelse med konsoll kan mye skrives. Her finnes det mye rart. :wink: Hva kjennetegner en bra "arbeidsplass" ved en konsoll? Bare noe så enkelt som sittestilling - hva bør som minimum være justerbart for å kunne finne en stilling man trives med? Hva bør man absolutt ikke gjøre når en konsoll konstrueres? Osv.

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke som slår meg når jeg sitter og titter på Photoshop bildene. For meg ser det ut som motoren sitter veldig høyt og ubeskyttet til i motorbrønnen. Eller sagt på en annen måte: Kunne noe vært gjort for at man skal være mindre disponert for støy fra motor? Sier ikke at dette vil bli et problem, men jeg ser dette stadig er tema i tester.

Link to post
Share on other sites

Dette utvikler seg akkurat slik jeg hadde håpet.. Nyttige tips fra båtvante brukere er gull verdt for meg. Alle momentene blir notert bak øret og eventuelt realisert hvis mulig. Om ting blir levert som standard eller ikke, så er det jo fornuftig om det finnes plass til saker som kundene ønsker å montere. Dette skal jeg ihvertfall ha i tankene fremover.

 

Ja, det finnes veldig mange båter som er litt trauste i dette segmentet, veldig greie båter alle sammen til fiske og fritid. Så jeg satser litt mer i retning av ungdomsbåt. Og jeg tror det er litt viktig med design hvis båten skal skille seg ut fra de andre. Håper jeg kan klare å utvikle en egen "look", som jeg kan overføre til neste modell (den blir kanskje 15 fot i første omgang)

 

Finishen er noe som ligger meg på hjertet, og formene til denne båten har da også fin og blank finish, det må de nesten ha for at de skal kunne leveres med mørke farger.

 

Jeg valgte å gi båten litt negativ spring, for at den skulle få spenst. (det motsatte er positiv spring, som på en robåt for eksmpel.)

 

Og linjene.. ja, jeg er faktisk veldig fornøyd selv.

Jeg tror at for en som holder på med produkt- utvikling, må det noe av det viktigste være at han selv liker produktet. Det gir også ekstra krefter til innsatsen underveis. Å tro på det man holder på med, er viktigere enn noe annet. Jeg vet det, for jeg har også gjort ting som jeg underveis mistet troen på, og da ble det forferdelig tungt å holde på.

 

Ja, motoren siter relativt høyt. Det er fordi båten er laget for lang stamme. Dette var et valg jeg måtte gjøre fordi det idag nesten bare lages båter for lang stamme. En 25- hester med kort stamme har nesten ingen annenhåndsverdi, fordi det ikke finnes båter å henge den på.

 

En motor med kort stamme hadde også sett pent ut på denne båten, og det er faktisk eventuelt mulig å levere båten for kort stamme i fremtiden hvis mange nok ønsker det.

Det må bare lages en modifisert innerliner, og form til denne.

 

 

Båten planer med 9,9 hester, og går da i underkant av 20 knop. Jeg hadde faktisk prototypen oppi 22,5 knop målt med GPS. Men det var i medvind (ikke tull), og dessuten veide denne første båten bare 100 kilo, fordi den var uten innerliner.

 

Men med normal vekt, som blir rundt 200 kg, så vil den altså gå rett under 20 knop

Det er ihvertfall viktig for meg at den går bra med 9,9 hester. For det er jo en motorstørrelse som er mye brukt.

 

Testet den også med en 30 hk totakts Yamaha, og da gikk den 28 knop med to mann ombord, hvilket tilsvarer vekten av en person i en ferdig båt (200 kg) Mulig at vi kan tyne ut en knop til

når vi får optimalisert propell- valget. Dette var bare en tilfeldig propell som satte på denne motoren.

 

Når det gjelder versjonen med midtmontert konsoll, så har jeg tenkt på en løsning med sadel

bak konsollen. Dette fordi det gir god vektfordeling, og så kan to sitte bak hverandre på sadelen.. Gir/ gass- spaken speilvendes i forhold til det som er vanlig ved montering på styrbord side, og plasseres  innmed sadelen på høyre side. Altså ved låret. Hadde jeg tenkt.

 

Men er åpen for forslag!

Link to post
Share on other sites

Ja, motoren siter relativt høyt. Det er fordi båten er laget for lang stamme. Dette var et valg jeg måtte gjøre fordi det idag nesten bare lages båter for lang stamme. En 25- hester med kort stamme har nesten ingen annenhåndsverdi, fordi det ikke finnes båter å henge den på.

Dette var første tanken som slo meg også. Motoren virker veldig dominerende på en såpass liten båt. Fine linjer ellers men den stygge klumpen bakpå trekker definitivt ned inntrykket.

 

På det første bildet av rød båt dominerer ikke motoren så mye og det er kanskje praktisk når en holder i styrepinnen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...Håper jeg kan klare å utvikle en egen "look", som jeg kan overføre til neste modell (den blir kanskje 15 fot i første omgang)

Du er jo på god vei ifbm linjer. Hva med å tenke litt nytt også ifbm fargevalg? Hva ser du av farger i 90% av tilfellene - en eller annen hvitfarge sammen med mørk blå... Se f.eks. Crownline - de er ikke redde for å klemme til med f.eks. spreke rødfarger. De synes jeg også kjører en egen stil på linjene i skroget kombinert med en litt original lakkføring. Skal du satse litt på den yngre garde, kan kanskje fargevalget være verdt å tenke litt på, så det ikke blir altfor gubbete...
Link to post
Share on other sites

...Motoren virker veldig dominerende på en såpass liten båt.

En ting er det rent estetiske, men man kan vel ende opp med mer støy fra motoren enn nødvendig også med en såpass åpen motorbrønnløsning? Har inntrykk av at det blir vektlagt at motorbrønnen beskytter mest mulig forover slik at man er skjermet mot støy fra motoren.
Link to post
Share on other sites

Denne karen, Johan Ullman, vet virkelig hva han snakker om når det gjelder utforming av styreposisjon på hurtiggående båter. Setet hans tvinger føreren til å fordele belastningen vekk fra ryggsøylen og over på armer og leggmuskler ved kjøring. Dessuten bruker man beina til å holde seg fast ved kjøring i høy sjø

Båten som er vist, har jeg hatt gleden av å kjøre i virkelig ruskevær. Den tekniske løsningen med gass og gir på høyre styreholk er meget god. Vri håndtaket mot deg, og båten går forover, vri det fra deg, og båten går bakover.

Denne båten er en virkelig fornøyelse å kjøre, og etter fem minutter synes du den vanlige løsningen med ratt og en bråte spaker bare er tåpelig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er virkelig interessant, men jeg lurer på om det ikke ville bli litt dyrt, ettersom det sikkert ikke er vanlig handelsvare..  Jeg tror at en stående posisjon blir vanskelig å få til i en så liten båt som dette, men hadde den vært 20 fot, så kunne det absolutt vært noe,  det hadde vært å foretrekke fremfor vanlig stol i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

Det som slo  meg først ved å se på de første bildene, var at det synes som om båten ikke ligger vannrett når den er i plan med en person ombord i akterkant. Er den slik som de gamle 10 ft. With-jollene som hele tiden spratt opp og ned  på speilblank sjø?

Sjøegenskaper har jo vært noe av det viktigste - deretter kommer design (eller har det nå blitt motsatt?).

Båten bør ligge pent (helst vannrett) og stabilt på vannet når den er kommet i plan (min 20 år gamle 14 fots jolle gjør det), videre ha dyp nok V-bunn til at den ikke slår for hardt i motbølger (min gamle jolle er for lite V skåret i bunn slik at den slår altfor hardt i bølgene.

Men hvis formen allerede er laget blir det kanskje vanskelig å gjøre for store forandringer på denne?

Mulighet for utpumping av vann fra dobbeltbunn bør finnes. Helst en slags inspeksjonsluke/"mannehull" i akterkant. At man kan få vann inn i dobbeltbunn (enten ovenfra eller fra sjøen) er noe alle som har hatt båter med dobbeltbunn vet altfor mye om. Denne inspesjonsluken (rommet) kan kanskje også brukes til å lagre noen pils e.l. nærmest mulig sjøen. Er rommet stort nok kan kansje bensintanken også få plass der.

Link to post
Share on other sites

"Det er virkelig interessant, men jeg lurer på om det ikke ville bli litt dyrt, ettersom det sikkert ikke er vanlig handelsvare..  Jeg tror at en stående posisjon blir vanskelig å få til i en så liten båt som dette, men hadde den vært 20 fot, så kunne det absolutt vært noe,  det hadde vært å foretrekke fremfor vanlig stol i hvert fall. "

 

Jo dette systemet blir dyrt. For ordens skyld, stolen er patentert.

Men kikk litt på vannscooter, førerplassen der er ikke ueffen.

Hvis du mener 200 kg for en åpen båt uten konsoll, er ikke det litt i overkant? Til sammenlikning, Skagerrak 640 (uten motor) veier 350 kg. Den er tiltenkt 275 hk. på hekken. Den svenske båten jeg linket til veier 1500 kg med innenbords diesel og drev.

Er det dine skroglinjer?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...