Jump to content

Design og funksjonalitet på eldre og nye båter

avmønstret5

Recommended Posts

Jeg har ikke noe klart svar på hvor grensen mellom fordommer og smak går, om den i det hele tatt finnes. Men når man har kommet til at noe ikke faller i smak så har en gjerne gjort en vurdering først. Det er i allefall slik med meg, og det tror/håper jeg gjelder de fleste.

Om jeg sier at jeg ikke under noen omstendigheter ikke vil kjøpe den neste båten som ikke er laget eller tegnet av produsent X så mener jeg det er snakk om fordommer, har jeg derimot sett båten eller en tegning så har jeg gjort en vurdeing av båten og finner at den ikke faller i smak hos meg. Dette er i allefall det nærmeste jeg trekke opp som en grense mellom fordommer og smak.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Smak og behag er vriene greier.

Noen husker sikkert den gang bladet Seilas satte i gang et projekt for å konstruere den ideelle seilbåten, basert på lesernes meninger, i samarbeid med en anerkjent konstruktør (Amble?)

Resultatet ble den som vel senere ble hetende Hero 107. Noen bestselger ble den aldri. Kanskje skyldtes det at en seilbåt i normal størrelse består av en bråte kompromisser, og at båtfolk har så vanvittig ulike synspunkter på hvordan den ultimate drømmen ser ut. Et minste felles multiplum innfrir sjelden noen drøm.

Nå viste det seg også at den ideelle seilbåten ble vel kostbar.

Med dette var en digresjon.

Var ombord i en av disse nye Ikea-båtene på en messe i Bergen i høst. Lurer på om det var Hanse men husker litt dårlig. Den hadde blitt "Boat of the Show" en eller annen plass og var riktig så prisbelønnt.

Her mener jeg design har løpt fullstendig løpsk. Det er en grunn til at det i en båt skal være litt avrundede hjørner og ikke skarpe 90graders hjørner over alt. Å falle mot byssa i sjø i den båten hadde ikke vært det helt store.

Værst var det likevel på badet. Her var det en dusjvegg i glass med et utrolig skarpt hjørne akkurat i øyehøyde i det området man gjerne vil stå inne på dassen. Dette var en hengslet glassvegg som stakk langt ut i rommet.

Hva gjelder Bavaria er vel saken at folk synes et design med et høyt overbygg enten er fint eller en pris de vil betale for god plass inne. Hver sin lyst. Men åpenbare livsfarlige løsninger laget fordi en person som aldri har vært på sjøen skal designe interiøret blir for dumt.

Angående B.:Jeg har seilt noen av de største utgavene av B og mener det er svært bra turbåter.

Det har vært slike fordommer (det kaller jeg ekte fordommer) opp gjennom alle tider. Klinkabåter, klavellbygde båter, de første båtene med dekk, båter med motor , båter med hekk (kutter) - jernbåter, plastbåter Vega 27, Maxibåtene, you name it. Noen har tålt tidens tann, og de som ikke har tålt tanna har forsvunnet.

Redigert av pettersand (see edit history)

Hva gjelder B-ordet kan folk få mene hva de vil. Har ikke så mange fordommer mot andre båter men snakker vi bil er det mange merker jeg aldri kunne hatt og mener folk som kjøper dem er idioter.

Men går ikke rundt og sier det hele tiden. Om noen jeg kjenner har en VAG-bil f.eks bruker jeg ikke enhver anledning til å slenge dritt. Si at nå får du mange nye venner på verkstedet, vil du virkelig utsette barna dine for en slik livsfarlig bil(ikke nødv vag) osv....

Blir vel ikke så lett gode venner med bryggekollegaer som snakker om at båten din har så tynne stag, den er jo en bavaria så den fikk du vel billig?, er jo ok om den holder 10 år til den prisen osv....Går ikke rundt og hinter på om motoren er full av rust og bunnen full av pest til disse. Er noe med folkeskikk også....

Trodde vel mange hadde fordommer mot Bavaria både her på siden og ellers. Mye dårlig omtale av av merke. Trodde vel egentlig at det var en viss misunnelse ute å gikk mye båt for pengene. Fordommer.

Etter å ha eid og brukt en Bavaria mye har jeg vel ikke så mye godt å si om båten, vil vel ikke finne på å anbefale merket til andre.

Ikke fordommer men dyrkjøpt erfaring.

Men hvorfor er det ikke mer radikalt nytt? Feks mast uten plagomme stag på seilbåter, nye skrog, katamaraner - bedre kombinasjoner av seil og motor, bruk av mer lette koposittmaterialer osv.?

Dette er interessant; En hai på 800 kg kommer seg gjennom vannet i en fart på rundt 40 knop. Fremdriftskreftene som samme hai besitter tilsvarer 2 hk! Hvordan er det mulig?

Det er hevet over enhver tvil at det fortsatt er mye å hente på designfronten, men i stedet for å lansere virkelige nyheter kommer designerne med re-lanseringer av gamle ideér... :sleep:

Men hvorfor er det ikke mer radikalt nytt? Feks mast uten plagomme stag på seilbåter, nye skrog, katamaraner - bedre kombinasjoner av seil og motor, bruk av mer lette koposittmaterialer osv.?

Hunter produserte en båt på begynnelsen av 90 tallet (Hunter Vision 36) uten akterstag og vant. Masten hadde en enorm diameter. Jeg tror ikke det var noen suksess siden det ikke er konstruert flere båter av denne typen (uten vant). Båter uten akterstag produseres jo fremdeles (Bergstrøm rigg). Forstaget er jo greit å ha til å henge fokka på :smiley:

Når det gjelder bruk av komposittmaterialer, finnes det båter som bruker kevlar og/eller karbonfiber i skrogkonstruksjonen. Men dette er først og fremst et økonomisk spørsmål, de nevnte båter er ikke akkurat av de billigste.

Trodde vel mange hadde fordommer mot Bavaria både her på siden og ellers.

Det er vel neppe mange andre båtmerker som har blitt mere negativt omtalt her på forumet enn Bavaria, det er bare å ta et kjapt søk så finner du det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Diskusjonen blir komplisert ved å trekke inn nye tekniske løsninger i en diskusjon om design, selv om det sikkert finnes mange overlappinger.

Det pågår mye forskning og utvikling på produksjonsmetoder, materialvalg, kjølkonstruksjoner, rigg og seil. Nyvinningene havner først i regattamaskinene, før de senere blir å finne i turbåtene, gjerne som kostbar tilleggsutrustning. Drivkraften er å finne fram til noe som fungerer bedre enn det eksisterende, f.eks ved vektreduksjon.

For meg handler design først og fremst om smak og behag, ulik prioritering av bokomfort og seilegenskaper, praktiske løsninger, former, farger, linjer. Noen ganger harmonerer funksjon og design, andre ganger definitivt ikke.

Etter å ha eid og brukt en Bavaria mye har jeg vel ikke så mye godt å si om båten, vil vel ikke finne på å anbefale merket til andre.

Interessant. Er alt for mange som synser og mener så har du slike erfaringer bør flere få høre om det slik at de skjerper seg.

Selv er jeg godt fornøyd men mener den grønne jernklumpen trekker ned helhetskvaliteten en hel del.

Kanskje du kunne lagt inn båten din og erfaringene i erfaringsdatabasen her på Baatplassen?

Og event skrevet om det i en eldre Bavaria-tråd? Slik at ikke denne blir en ny Bavaria-tråd....

Det er fordommer når det gjelder båt som alt annet. Vi skrev nesten kontrakt med Jeanneu, men

hoppet av og kjøpte Bavaria isteden. Da fikk vi virkelig høre, du kan ikke kjøpe en slik dritt-båt.

Mange hadde fått med seg det som hadde skjedd med kjølene på Match. Katastrofalt, men

Cruiser har ikke den utfordringen. Av de som som var negative, hadde ingen seilt Bavarian.

Campingvogn med seil, fikk vi høre. Men det er den kjappeste vogna. Gode seil på en Bavaria,

så seiler den bra. Bavaria har også fått Jeanneu og Benetau samt mange andre til å senke prisene.

Men uansett kan jeg ha tanker/meninger om båter, men prøver å ikke beskrive de jeg ikke har

erfaring med.

Tilbake til headingen. Synes båtkonstruktørene har vært flinke å lese nye trender som,

god inneplass, bra cocpit, enklere revesystem, større bredde, rullesystemer som fungerer veldig

godt allround.

Vi sees!

Lasse:----Hva slags fordeler--

Det kan jeg neppe svare på for jeg kjenner ikke denne konstruksjonen som alt er 7-8 år gammel, men jeg tror det er eiere av Guyline 95 her på forumet som kanskje har noen opplysninger. Jeg var med på en prøvetur med Lønngren da den (Guyline 95)ble inntrodusert her, tror det var i 1985. Båten hadde opprinnelig ustaget "rullemast" med ett "Laserseil", spesiell innredning og hydraulisk kjøl. Alt dette ble nok for radikalt, og riggen ble forandert til vanlig staget brøkdelsrigg.

Hva som er fordeler handler jo også om hva en liker, men opplagte fordeler etter min mening var kjølkonstruksjonen og innredningsløsningen. Og velfungerende rullemast med ett seil skulle vel være lett å håndtere.

Redigert av pettersand (see edit history)

Helt korrekt Lasse. Ulykken gjorde att også vi gikk veldig nøye igjennom Bavaria-båtene. Att det

blir snakket om sjønner jeg veldig godt.

Kan ikke sammelnligne Bav/Jeanneu/osv med f eks HR, Najad SY Luffe, Afrodite, Malø

osv. Men for oss er båten kjempefin.

Når vi snakker om nyheter så ser vi Najad vrir om å kommer med båter uten center-cockpit. HR

har senket prisene å selger båter som bare det.

Delphia en meget int polsk båt, nå med norsk imp. kommer med fleksibel innredning. BL a

40 foteren levers som både 2,3,4 cabiner, og i eik. Får kjempetester.

Vil også nevne Ovni-båtene med senkekjøl og ror. kommer inn på rundt 60 cm dybde.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...