Jump to content

Design og funksjonalitet på eldre og nye båter


avmønstret5

Recommended Posts

pettersand (sitat)

For å nevne noe:

- Må båter være "årsmodeller" = biler? Svar NEI

- Må nye motorbåter og noen seilbåter se ut som Dove såpestykker? Svar Nei

- Må seilbåter se ut som dårlige kopier av engelske herreklubber (eller mørke kjellerstuer)innvendig? Svar Nei

- Må seilbåter ha en rigg designet på tidlig 1900 tall for å seile? Svar NEI

- Må skrogdesignen på motorbåter være slik at de står i 45 graders vinkel mot fartsrettningen og trenger 2x345 hk for å få en anstendig fart? Svar NEI

- Og hva er pent og mindre pent på sjøen? Svar VÅR EGEN SMAKSANS som nesten ikke kan sammenlignes med naboens.

(sitat slutt)

 

Etter å ha lest hele tråden slår det meg at der er mange meninger om båter som konstruktøren ikke kan oppfylle. Derfor prøver de så godt de kan slik at resultatet blir salgbart. Lengde 40 - 45 fot. 6 køyplasser. Køyene skal jo forhåpentligvis også anvendes av mindre spreke personer. Bena inn-først køy er ikke noen enkel sak å navigere seg inn i. Samt pentry og "salong". Samt to toaletter. Hvor i herrens navn skal, 6 voksne personer, bevege seg i en slik båt. Deksplassen er mindre p.g.a. kahytten. Kokkpitten så dyp at de fleste ville ha blitt i land og sagt at det er bra med sjøen, bare den hadde ligget på land. Slik jeg ser det så virker det på meg at vi ender opp med noe alla en campingvogn. Er det ikke vår naivitet som får oss til å velge båter med denne formgivning.

Seilegenskapene blir en annen sak, da det forskes og eksperimenteres hos alle konstruktører med sans for seiling. Stort sett blir dette utført i regattamiljøer før det ender opp i en "trubåt".

 

Selvfølgelig går det ann å konstruere båter med dagens teknologi. Fortsatt 40 - 45 fot. Redusere innmaten til levelige vilkå for 4 voksne personer. Ville en slik båt la seg selge ?

 

mvh jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor er det ikke mer radikalt nytt? Feks mast uten plagomme stag på seilbåter

Det har det eksistert i mange år:

 

junk.jpg

 

Boka "Voyaging on small inncome" av Annie Hill er skrevet med utgangspunkt i en sånn båt.

 

Noen stor suksess har riggen ikke vært, selv om eierne påstår at det er mye billigere enn en mast som er staget. Det de ikke sier noe om er den økte kostnaden som kommer pga avanserte spilesystemer, og et sinnrikt revesystem som består av 100 metervis av tau.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at jeg har sagt noe om dette... Om du mener jeg har sagt det, så er det en fordom du har.. :lol: Mitt båtvalg er basert på følelser, men det ligger objektive vurderinger bak...

 

I filosofien er følelser og fornuft to motsetninger, sydvesten, så jeg griper ikke helt det utsagnet her.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Se f.eks hva Viksund holder på med:

 

(I forhold til estetisk vakre Viksund 340)

 

Er de Gulf Craft inspirert?

 

Vel, det var vel ikke akkurat pga utseendet jeg kjøpte denne. Den ser vel egentlig ut som en 360 som har møtt veggen.

 

Vedr. Bavararia, har jeg sluttet å mene noe som helst om disse etter å ha blitt vist om i flere av eiere med blanke øyne og stolt forklarende båtens gleder. Er det ikke det det dreier seg om?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

har jeg sluttet å mene noe som helst om disse etter å ha blitt vist om i flere av eiere med blanke øyne og stolt forklarende båtens gleder. Er det ikke det det dreier seg om?

Det er nok dette det hele dreier seg om etter min mening :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fra hjemmesiden til Ovni:

"Since it was founded in 1973, Alubat has successfully followed a niche strategy concentrating on lifting keel aluminium boats – an area that was ignored by other manufacturers. Alubat is now Europe’s leading aluminium boat builder offering a range of monohull lifting keel and monohull ultra light displacement fin keel boats."

 

I alle fall en nyskaping på det norske markedet.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syntes faktisk flere av moderne båter har bra design. Selv om jeg sverger til klassiske gamle ( feks, Fjord 38 :-)) ) Men alt til sin tid og til sin pris. At man ikke har fått slike følelser for de mest moderne linjene er vel kanskje for at de ikke har vært på markedet så lenge som de "gamle gode" ?? Hadde jeg brukt mye penger på båt, hadde jeg i det minste vurderet den nye opp i mot det gamle. Men en ting er jeg rimelig sikker på. Tror ikke sjøegenskapene på moderne båter er like bra som de eldre. Mye at dette skyldes selvfølgelig kravet for mer fart. Noen som er uenig??

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jepp, enig i den.

 

Dette er interessant; En hai på 800 kg kommer seg gjennom vannet i en fart på rundt 40 knop. Fremdriftskreftene som samme hai besitter tilsvarer 2 hk! Hvordan er det mulig?

Kanskje et hint om at prop. (eller skrue) ikke er det beste for fremdrift? :rolleyes:

Haiformet båt er vel heller ikke noe å strebe etter, eller?? :lol:

Ang. fremdrift av gamle båter: (Har nevnt det før...) Under et slepeforsøk (Bollard-Pull) av en modell av Gokstadskipet på Marintek, ble det stoor overaskelse da de fikk se resultatene. Laveste verdier overhode! (Gammelkara visste nok hva de drev med!!)

 

Er ikke misunnelig når jeg ser utviklingen av småbåtflåten. (Jo-a, kanskje litt) :blush:

Men trenden går på Større, Nyere, Raskere, Dyrere +++. ShowOff-faktoren er stor; Hva Naboen sier / mener betyr MYE for mange. Desverre!! Konstruktører har markeringsbehov (mener nå Jeg!) og kommer med de rareste løsninger på design og innredning. Noen ganger lurer jeg på om de samme herrer noen gang har vært ombord i båt over litt lengre tid.

Klart at vår levestandard (les pengebruk) har økt dramatisk i de siste år, og NOE må vi da bruke disse pengene på.

Før i verden dro (noen av oss) på ferie med sykkel og telt! :eek: I dag brukes bobil til 1-2 mill. (Men det finnes noen få som faktisk bedriver teltliv enda!!)

Samme med båt; Motorbåt på 18 - 20 fot var svære ting for noen år siden; I dag er 30 fot "liten" båt. (Skryte-fot inkludert!)

Design er ting, praktisk utforming og soliditet noe ganske annet. For ikke å glemme sjøegenskaper.

Skal bli intr. å se utviklingen og hva salgsverdien blir på de "mest moderne" kreasjonene om noen år :wink:

Båt er som mye annet en Prioritering. Sjøl "prioriterer" jeg ikke høyt; 20 fot er ikke MYE å skryte av, men den gamle båten min er i hvert fall solid bygget (1986), koster meg under 15 laken i året inkludert alle utgifter, drivstoff og 24 knop. Og da er jeg på 2-3 ukers ferie i båt og masse fisketurer :yesnod:

Ikke at JEG bryr meg om det, men enkelte 30-40-fots-eiere sender meg et skjevt smil når jeg legger til mellom dem i trendy havner... :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kanskje et hint om at prop. (eller skrue) ikke er det beste for fremdrift?

Nei. Det er definitivt seil.

 

Haiformet båt er vel heller ikke noe å strebe etter, eller??

Tja. Seilbåter er vel haiformet under vann?

 

Ang. fremdrift av gamle båter: (Har nevnt det før...) Under et slepeforsøk (Bollard-Pull) av en modell av Gokstadskipet på Marintek, ble det stoor overaskelse da de fikk se resultatene. Laveste verdier overhode! (Gammelkara visste nok hva de drev med!!)

Skulle likt å se en sånn stillwatertest (bollardpull er noe annet) bli gjort på en Scand Baltic. Da hadde de vel sendt hele måleriggen til reparasjon fordi den viste altfor mye.

 

Dansk TV har laget et program hvor de seiler med en kopi av et av de der Roskilde skipene. Den store overraskelsen var vel hvor fort det egentlig gikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg helt utslått her... jeg hadde nok passet best et sted der ingen skulle tru at nokon kunne bu, med gammel klinkbygget sjark fra 1951 med 4,5 hk Sleipner.

55 år gammel, fortsatt god i bordene, noen nagler undervanns må skiftes.

Jeg undrer hvordan polyesteren og mahognyen er på nye båter om 55 år, for ikke å snakke om motorene den har hatt på den tiden.

 

Hva med miljøvernet i denne sammenhengen ?

 

Ta en titt på klink/kravell bygget båt fra rundt 1950 f.eks, og så nyere, de nye er mye mere runde både foran og bak, mere "ved" i dem som vi sier her. Bærer mer. Se på motorene samtidig, de raser opp i størrelse for og få båtene til og flytte seg.

 

Ta en titt på gamle krigsskip, et slagskip f.eks. Maksimal fart i forhold til de hestekrefter de hadde. Krigsskip nå, er sinker i forhold.

 

Jeg forstår hva ordet kompromiss betyr.

 

Tror at en del av den moderne designen er noe påvirket av at myndigheter lager til lover og regler som har med lengden på båtene og gjøre. I det minste på båter som blir liggende tett under en "lengderegel eller forskrift".

 

Jeg putter sikkert foten i salaten nå, men hvorfor i all verden skal en båt gå så fort når man er på havet for og stresse ned ??????? Er det noe jeg har lite utdannelse til og forstå her ?

Blir for meg litt som at en med spillegalskap forlater spillemaskinen for deretter og prøve en et annet sted for og se om kommer seg av karusellen på den maskinen.

 

Unnskyld hvis jeg har sagt noe som kan være til ubehag for enkelte sarte sjeler.

 

 

Bill

 

PS! Til Marwin, er det lenge siden du har holdt kurs i strømkvalitet her nord ?

Link to post
Share on other sites

Interesante tanker Sleipner45, men vi må nok innse at ikke alle er på sjøen for å stresse ned. Svært mange fortsetter det jaget de i dagliglivet også på sjøen. Det ser vi gjerne på den noe "aggresive" oppførselen blant folk på sjøen hvor tanker omkring andre medseilende er nærmest fraværende.

 

Jeg er ikke så sikker på at dette med stress på sjøen kan ene og alene kan tilskrives design av nye båter, men det er vel etterspørrselen her som fremtvinger de nye produktene også her.

 

Vi må bare innse at noen vil fort frem på sjøen som på landejorda, men andre ikke ser dette som noe stort poeng. Skal jeg langt med båten og må være fremme ved en gitt tid, ja da starter jeg bare tidligere. Er ikke så vanskelig det. Skal jeg jeg langt og ikke kan starte tidligere, ja da må jeg bare reise kortere om tiden er den begrensende faktoren her.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Stress ikke stress på sjøen, men vi valgte seilbåt nå, fordi det er "teambuiling" for familien. Man har oppgaver

ombord underveis, og det gjør ettappene mer int.

 

Men for mange er det ikke det å være underveis som er avslappende men det å komme frem. Når vi valgte seilbåt nå var min kone, en stor smule skeptisk. Fordi hun en ønsker litt kjappere "etappetider" engang iblant. I vind under 4 m/s, ikke sol/varme, startes jerngenuaen og farten økes. Men dette savnet blir mindre for hver tur.

 

Men att motorbåter ligger latent i blodet, er helt sikkert.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på gamle krigsskip, et slagskip f.eks. Maksimal fart i forhold til de hestekrefter de hadde. Krigsskip nå, er sinker i forhold.

Dette at gamle skrogformer skulle være så mye mer effektive enn moderne, tror jeg er en myte. Britenes stolthet ved krigens begynnelse, slagskipet ”HMS Hood”, gjorde ”usle” 32kn på topp, og anvendte da 144000Hk. Båten var 860’ lang og hadde et displacement på 48000 tonn.

Effektiviteten til gamle skrogformer fikk vi demonstrert i Oslofjorden da ”Norway”(tidl. France) tok seg ut fjorden for en del år tilbake. Til tross for svært moderat fart, flyttet den så mye vann at hele Setrepollen og området rundt Gråøya bokstavelig talt levde i mange timer etterpå. Til sammenligning er det knapt noe sjø å registrere i det hele tatt, etter at de største av dagens moderne cruicebåter passerer.

 

Årsaken er jo beregningsmulighetene som finnes i moderne computere og CAD- anlrgg. Disse gir båtkonstruktørene helt andre muligheter til å konstruere effektive skrog enn datidens metoder basert på papir og blyant.

 

Visst så de linjelekre og smekre ut de gamle båtene, og det er lett å la seg lure. Hvem tror du forresten hadde best aerodynamikk av Ferrarier eller Lamborginier fra -60 tallet sammenlignet med feks Saab 96. Ferrarien som smøg seg langs vegen så da langt mer strømlinjeformet ut ikke sannt, og må da skjære gjennom lufta mer effektivt enn ei hvetebolle ala Saab 96? Tror du det får du tro om igjen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi som traffikerer Ytre Oslofjord får stadigvekk bekreftet den der. "Bohus" lager veritable tsunamier, mens den langt større "Color Viking" kun legger krusninger på sjøen etter seg.

Re. 96'an. Uttalt av den legendariske Carlson "på taket". Bilen går ikke spesiellt fort, så man må aldri, aldri bremse.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg helt utslått her... jeg hadde nok passet best et sted der ingen skulle tru at nokon kunne bu, med gammel klinkbygget sjark fra 1951 med 4,5 hk Sleipner.

 

Ta en titt på klink/kravell bygget båt fra rundt 1950 f.eks, og så nyere, de nye er mye mere runde både foran og bak, mere "ved" i dem som vi sier her. Bærer mer. Se på motorene samtidig, de raser opp i størrelse for og få båtene til og flytte seg.

 

Jeg har stor respekt og beundring for alle som ivareta eldre båter, det er en del av vår kystkulturarv som jeg mener er viktig å bevare, og som kanskje ikke har fått den støtten og oppmerksomhet som de fortjener fra alle oss andre (staten).

Ut fra mitt geografiske opphav er jeg vel kjent med forandringene i skrogformen. Jeg tror det har med arven fra seiltiden å gjøre, f.eks engelske seiltrålere = norske kuttrer , rett baug og smalt forskip - lettdrevet opp til sin skrogfart. Noe å tenke på - en lett og slank 55 fots motorkrysser vil kunne gå med marsfart på 12 knop med 60 hk motor ?

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Ja altså, det er mulig linken nedenfor er litt utenfor Norsk båtdesign, men det har seg altså slik at jeg i blant ikke klarer å dy meg, når spillopper og fanteri tar helt over.

 

Håper i hvertfall at om ikke annet enn en av dere kan trekke en smule på smilebåndet.

 

http://www.hildringstimen.no/lessak.asp?ny...=160&hoved=

 

 

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal pentry alltid gjemmes bort under dekk (slik som på seilbåter)?

Det er jo svært upraktisk. (Men OK i varmere strøk)

Dessuten tror jeg mange av de nye løsningene på båtene er markedstilpassning til typiske middelhavs land.

Middelhavslandene vil ikke ha vår typiske bobåter med f.eks. akterkabiner, etc.

Men badebåter skal de ha... og hva med sjødyktigheten?

 

:-)Sverre

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal pentry alltid gjemmes bort under dekk (slik som på seilbåter)?

Det er jo svært upraktisk. (Men OK i varmere strøk)

 

:-)Sverre

Men hvor vil du ha pentryet på seilbåter ? Jeg kan garantere at det vil være upraktisk å ha det i cockpiten, det ville være i veien hele tiden og det ville også vært mye mer utsatt for vær, vind og sjøsprøyt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal pentry alltid gjemmes bort under dekk (slik som på seilbåter)?

Det er jo svært upraktisk. (Men OK i varmere strøk)

Jeg er vel av den oppfatning av at et godt pantry "innomhus" er å foretrekke her hvor det ikke akkurat er sommertemperaturer året rundt, med unntak av vestlandet hvor det for tiden med samme temperatur som ved st.hans.

 

Jeg tro båtene kommer til å mere mot lukkede eller hardtop båter i fremtiden siden vi setter større krav til komforten ombord. Det er nok bare de ivrigste som fremdeles drar på "telttur" nå om dagen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...