Jump to content

Design og funksjonalitet på eldre og nye båter


avmønstret5

Recommended Posts

I tråden "Båtnyheter!" var det tilløp til diskusjon om nye båters design og utseende. Derfor vil kanskje en tråd om hva som er trender i båtverden og meninger trender ha noe for seg? Er det noen proffe konstruktører på forumet eller andre med sterke meninger vi kan "krangle" litt med ?

For å nevne noe:

- Må båter være "årsmodeller" = biler?

- Må nye motorbåter og noen seilbåter se ut som Dove såpestykker?

- Må seilbåter se ut som dårlige kopier av engelske herreklubber (eller mørke kjellerstuer)innvendig?

- Må seilbåter ha en rigg designet på tidlig 1900 tall for å seile?

- Må skrogdesignen på motorbåter være slik at de står i 45 graders vinkel mot fartsrettningen og trenger 2x345 hk for å få en anstendig fart?

- Og hva er pent og mindre pent på sjøen?

Ja det er mye en lurer på? :wink:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Ja det er i sannhet mye en lurer på.

Det ser ut til at der bling-bling trenden har fått best fotfeste er i båtverdenen. Det er mye merkelige rundinger og dylikt som ingen funksjon har.

 

Men, jeg fikk gjort en liten sammenligning i sommer. Jeg lå ved siden av en av disse 30-foterne som selges i bøtter og spann. Fribordet på den båten var en fot høyere enn på båten min. Og oppå der sto det et enormt overbygg. Hvor jeg har god plass på fordekket ved håndtering av spinnaker, måtte han i den andre båten stå med en fot oppe på hytta. Hvor jeg kan rusle rundt på dekk med henda i lomma, måtte han med den andre båten sette den ene foten foran den andre fordi sidedekket er så smalt. Men han hadde innredning som var tre ganger større enn min.

Link to post

Det er klart at nytt er nytt og gammelt er gammelt. Når det gjelder nye båter er jeg slett ikke imponert over all plasten man må leve sammen med. Sjelen er blitt borte.

 

Min 22 år gamle Nord West har alt jeg trenger og litt til. Og den har sjel! Klart at mye skulle vært byttet ut. Og det blir det jo også ettersom tiden går. Det slipper man med en ny båt.

 

Dagens båter har fått et utseende som ikke ligner grisen. Det trauste er blitt borte. Heldigvis har enkelte produsenter beholt den gamle stilen. Som f.eks. Graand Banks-båtene.

 

Vel, vel, dette er mine betrakninger. Andre får mene hva de vil.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
- Må båter være "årsmodeller" = likt med biler?

- Må nye motorbåter og noen seilbåter se ut som Dove såpestykker?

- Må vi ha en tradisjon i at seilbåter se ut som dårlige kopier av engelske herreklubber innvendig?

- Må skrogdesignen på motorbåter være slik at de står i 45 graders vinkel mot fartsrettningen og trenger 2x345 hk for å få en anstendig fart?

Ja det er mye en lurer på? :wink:

 

Det er vel slik at designere og produsenter stadig må finne på noe som folk "bare må ha", for stadig å selge sine produkter (båter) Jeg har selv undret meg over de mange "fancy" detaljer, som dråpeformede vinduer, oppblåste skrogfasonger, eller at båten konstant skal gå i "oppoverbakke", med dertil hørende en anseelig hekkbølge.

Jeg tror at designen kommer til å gå tilbake til de mer klassiske-retro linjer med deplasementskrog/fart, som for meg er et langt mer estetisk syn på vannet. Hvem vil ikke nyte synet av en Rolls Royce eller en Jaguar på veien, eller en Klassisk yacht på sjøen? :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Dagens båter har fått et utseende som ikke ligner grisen. Det trauste er blitt borte. Heldigvis har enkelte produsenter beholt den gamle stilen. Som f.eks. Graand Banks-båtene.

 

Vel, vel, dette er mine betrakninger. Andre får mene hva de vil.

 

Hva mener du med "gamle stilen"? fremdeles er det mange av produsentene som lager båter som først så dagens lys på 70-80 tallet! Polar, Scand, Nidelv, Joda, etc. Nord-Westen som du har er jo ikke så annerledes fra en f.eks. ny Saga med Hard-top. like er de jo ikke, men så veldig stor forsjell er det da ikke.

 

Når det gjelder seilbåter, bygges de fremdeles med mast i midten, og da ser de like ut for meg om de er fra 1920 eller 2006! :cool:

Link to post
Jeg lurer også på om vi går mot flytende campingvogner hvor innvendig volum betyr alt. Kanskje det hadde vært en ærligere sak å fått ordentlige husbåter/campingbåter? Hva med at "kunden bestemmer" ?

Tja, det er vel nettopp det at "kunden bestemmer". Jeg går ut fra at markedet etterspør båter med stort innvendig volum. Jeg har selv en seilbåt fra tidlig 80 tall. Den er på 30 fot, men innvendig plass er ca som en moderne 27-28 foter. Båten min er en typisk turbåt, altså ingen racer. Likevel har jeg ingen problemer med å seile fra en moderne 30 fots turseiler, spesielt på kryss. Så jeg er ikke i tvil om at hensynet til komfort og innvendig plass har gått ut over seilegenskapene.

 

Er det noen med greie på seilbåtdesign som kan si noe om hvordan stort volum/stor bredde akterut, som jo er typisk på dagens seilbåter, egentlig påvirker seilegenskapene. Hva med sjødyktigheten ?

Link to post

De fleste nye båter ser jo ut til å nærme seg kulefasong. (Da ser jeg bort fra Wally og dess like.) En kule er vel det som gir størst innvendig volum med minst mulig overflate, så kanskje noe av forklaringen ligger her. :eek: Og det er klart - når målet med en båt er å nærmest lage en flytende forlegning med flest mulig soveplasser og ståhøyde alle vegne, så må det bli høyt og klumpete, og så slenger designeren på et par kamelpukler bakover for å skjule det hele som noe strømlinjeformet. :crazy:

Etter min mening er runde former noe av den minst praktiske som er laget der hvor mennesker ferdes (ikke på piker da), men sånn med hensyn til båter og den slags. Hvornår satt du sist godt i en rundsitter? Hvordan oppnår du maksimal sikt gjennom et dråpeformet vindu? Hvordan utnytter du eller ligger godt på et hvelvet dekk?

 

mvh tuffff

Link to post

Det er ok med mangfold. Men mangfoldet setter nybåtkjøperen på en hard prøve. Ender man opp med en "døgnflue", kan kjøpet vise seg å bli en økonomisk felle den dagen båten skal selges.

 

Det som er ultratrendy i dag, har en lei tendens til å være så definitivt helt ute i morgen. Og designere lever av å korte ned trendenes levetid. Men lett er det jo ikke å spå hva som er gangbart i årene fremover. Om designet går utover det funksjonelle, er i alle fall vanligvis levetiden kort.

 

 

I sånne diskusjoner er det lett om ende opp med at alt var bedre før. Slik er det jo heldigvis ikke.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post

Jeg tror nok at de fleste båtkjøperne i dag legger forskjellige vurderinger til grunn når de bestemmer seg for hvilken båttype de vil kjøpe og design er vel en av kriteriene her vil jeg tro. andre ting er jo som nevnt egenskapene til båten som fremdriftsmiddel, bofasiliteter, utstyrsnivå, prestisje er også vitkig for noen.

 

For mitt valg var de aller fleste av kriteriene som nevnt over inne i bildet, vel prestisje ble tonet langt ned da.

 

For noen betyr det mye at man kan seile raskere enn en annen båt, eller båten går raskere enn naboens båt, mens andre bekymrer seg lite over slike ting. Jeg hadde mine kritereier som var vektet når valget på båt falt. Valget var meget enkelt og uten noen disksujoner i grunnen, et par kompromisser ble inngått siden jeg ikke kjøpte "brand new", men ikke værre enn at de lett kan gjøres noe med i ettertid.

 

Når det gjelder de kriteriene som jeg har satt så er den båten jeg har nå optimal for meg, og da er jo jeg fornøyd. Hva andre mener om dette er uinteressant siden vi alle har forkjellige kriterier for de valgene vi gjør. Det viktigste er nok at man blir kvitt alle fordommene en har når en skal foreta et valg om båt, ja vi alle har fordommer i større eller mindre grad. Det vises jo meget klart her på bp.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nye båter har blitt rimeligere, produksjonen er blitt rasjonalisert, mindre valgfrihet på innredning

utenom noen få.

 

Seilmessig seiler også de nye "eggene" bra. Riktige seil og riktig seilføring bidrar til det. Att båtene

har fått større innvendig plass, gode toalettforhold osv. helt topp det. Gjør sitt til att vi har 4 uker på sjøen, samt veldig mange helger.

Vi sees!

Link to post
Det som er ultratrendy i dag, har en lei tendens til å være så definitivt helt ute i morgen. Og designere lever av å korte ned trendenes levetid.

 

Tja, dersom du ser på 1920-30 årenes minimalistiske møbeldesign, så står denne seg meget godt ennå.

Mange eldre båter holder seg også fantastisk godt uten å virke gammelmodige. F.eks. Storö 34, flere Coronetmodeller, Lingebåter, og flere eldre fra Draco og Windy. God design holder alltid for tidens tann. Problemet er at god design også må være funksjonell, og det er der mange nye båter svikter fatalt.

 

mvh tuffff

Link to post
Det er ok med mangfold. Men mangfoldet setter nybåtkjøperen på en hard prøve. Ender man opp med en "døgnflue", kan kjøpet vise seg å bli en økonomisk felle den dagen båten skal selges.

Enig!

 

Jeg tror og håper at majoriteten av nybåtkjøpere fremdeles ønsker å beholde båten en god del år før de selger den. Da tenker de forhåpentligvis også på annenhåndsverdien. Populariteten, og dermed verdien av noe som var ultrahipt og kult for 5-10 år siden eller mer, har en tendens til å bli sett på som latterlig i dag. Gårsdagens modell, når dagens modell helt klart er anderledes designmessig (dog ikke nødvendigvis innholdsmessig) er heller ikke populære. Hvis designerne går for langt i lage "spennende" båter spørs det hvor mange de får solgt. Da vil dette regulere seg selv. Det er tross alt forskjell på å kjøpe en bil til noen hundre tusen, og en båt til 1,5 mill.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Helt enig i at vi legger ulike kriterier til grunn, sydvesten, og det må man bare respektere.

 

De viktigste for meg var følgende:

- Båten skal være lettdrevet, med gode kryssegenskaper, og generelt god i sjø. (I Oslofjorden har man stort sett vinden enten med eller imot.

- Jeg skal kunne håndtere båten alene

- Båten skal i mine øyne se bra ut

- Bokomfort og praktiske, gjerne velprøvde løsninger av god kvalitet

 

I tillegg kommer økonomi, inklusive 2. håndsverdi, service og en rekke andre faktorer. Så da ble det ikke det hotteste hotte. men likefullt var det mye å velge i.

 

 

En seilbåttrend jeg tipper blir kortvarig, er de nye dekkshusbåtene, uten de eldres fordeler som innvendig styreposisjon og utsikt fra salongen.

Man får riktignok rikelig med lys høyt der oppe, og høyde nok til en liten basketturnering blant mannskapet. Men økt vindfang og dårlige dekksflater. Men det vil tiden vise.

Link to post

Jeg har ikke sett så mange av de nye DS båtene, men har sett den Bayerske varianten og den likte jeg ikke, var ombord i både 40 og 44 derfra og det er som du sier meget god hodehøyde. Jeg likte ikke disse båtene utfra samme kriterie som du bruker her wave.

 

Ettter interessen å dømme på den messen jeg var på så var det den vanlige seilbåten som fattet folketsinteresse, i størrelse fra 33-39 fot. Ikke noen andre enn meg ruslet rundt med "visjoner" i 40 og 44 føtter

 

Jeg var ombord i en "skikkelig" DS båt fra en annerkjent finsk prosdusent med samme norske forhandler som de tyske. Det var noe helt annet ja, med stryeposisjon inne osv.

 

Men denne båten var nok så trang sammenlignet med de Bayerske. Den jeg var innom var rundt 37 eller var det 37 fot, men følte at jeg mått kle båten på meg når jeg var inne... men fint var det med oppvaskmaskin og det hele.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Jeg tror at designen kommer til å gå tilbake til de mer klassiske-retro linjer med deplasementskrog/fart, som for meg er et langt mer estetisk syn på vannet. Hvem vil ikke nyte synet av en Rolls Royce eller en Jaguar på veien, eller en Klassisk yacht på sjøen?

Jeg valgte min Marex Friendship 32 på grunn av dens unike kombinasjon av plassutnyttelse og pene linjer. Tyngden og fasongen (kan nesten omtales som "langkjølt") gir denne deplasementsbåten veldig gode sjøegenskaper, så design og funksjonalitet går hand i hand. :flag:

 

WA (Walkaround) er et nytt og moderne begrep. Marex Friendship 32 hadde "walkaround" allerede på 70-tallet! Heftig markedsføring av denne "nyheten" gjør det moderne produktet "hot", selv dette er "same shit, new wrapping". Akkurat som på moderne biler; De som kjenner litt til hva Cadillac gjorde på 50-tallet vil nok nikke annerkjennende når de lytter til en ung bilselger som snakker om siste skrik på utstyrsfronten... :cool:

 

En annen ting jeg har lagt merke til er dette med antall fot. Moderne 32-fotere er ikke mer enn knappe 28 fot. Dette fordi 2 fot går vekk i baugspyd og minst 2 fot går vekk i badeplattform.

Min Marex Friendship 32 måler hele 10,05m "på sokkelesten". Skroget er altså så langt, uten noe dill dall i tillegg. Tar jeg med ankewinsjen så er den 10,50m. Setter jeg på baugspyd så nærmer jeg meg 37 moderne fot..... :crazy:

Link to post
WA (Walkaround) er et nytt og moderne begrep. Marex Friendship 32 hadde "walkaround" allerede på 70-tallet! Heftig markedsføring av denne "nyheten" gjør det moderne produktet "hot", selv dette er "same shit, new wrapping". Akkurat som på moderne biler; De som kjenner litt til hva Cadillac gjorde på 50-tallet vil nok nikke annerkjennende når de lytter til en ung bilselger som snakker om siste skrik på utstyrsfronten... :cool:

 

Kanskje er det "mye ull og lite nytt" i båtverden - de gode båtkonstruksjonene står seg.

Men hvorfor er det ikke mer radikalt nytt? Feks mast uten plagomme stag på seilbåter, nye skrog, katamaraner - bedre kombinasjoner av seil og motor, bruk av mer lette koposittmaterialer osv.?

Link to post

Det jeg mener er enkelt og greit at en ikke bør ha forutinntatte holdninger og oppfatninger om en båt eller båttype når man skal investere i ny båt. De fleste av oss har nok dannet oss et bilde av hvordan tingene er før vi har sjekket dette grundig nok.. Jeg har haugevis av fordommer, både når det gjelder båter, biler, mennesker, politikere, dyr, mine "med/mot" debatanter her på baatplassen osv.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Du mener at en båt ikke skal velges med følelser?? :eek:

Kan ikke se at jeg har sagt noe om dette... Om du mener jeg har sagt det, så er det en fordom du har.. :lol: Mitt båtvalg er basert på følelser, men det ligger objektive vurderinger bak...

 

Hva er fordommer, jo "jeg" sier at alle Prinsesseiere er noen overlegne bleier som Dri..er i andre på sjøen, derfor kjøper jeg ikke en slik båt. Norske båter er noe forbannet dritt.. Det er ikke så vondt sagt som det er ment... men skitt au. Ingen av påstandene over har jeg grunnlag for å hevde, med andre ord så er det fordommer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...