Jump to content

Når kjøpe billig - når kjøpe til kvalitet


roaldbj

Recommended Posts

Det kan være svært vanskelig å vurdere kvaliteten på enkelte varer. Selv kjøper jeg en del rustfrie skruer som skal brukes i jobbsammenheng. Problemet mitt er at hvis varen eller tjenesten ikke er som forventet, koster det meg penger i form av reklamasjon. Jeg har funnet ut at skruer bør kjøpes der hvor delene ligger i orginaleskene. Med en gang skruene er pakket om i mindre pakninger eller ligger i reoler uten sporbarhet er jeg skeptisk.

Jeg vet ikke hvor godt tilbudet er rundt om i Norge, men i Stavanger åpnet Rogaland Jernvare en butikk hvor rustfritt selges i løs vekt. Der vet de hva de selger og erfaringen min er svært god.

 

Et annet problem i dag er at båtbransjens leverandører mange ganger ikke er båtfolk men foretningsfolk. Kjøpe billig og selge dyrt er et godt utgangspunkt for å få gode tall på siste linjen i regnskapet. man kan derfor ikke lenger automatisk stole på at dyre varer er gode.

 

Bruk i størst mulig grad varer som er merket med produsent, det er mitt råd.

Link to post
Jeg har funnet ut at skruer bør kjøpes der hvor delene ligger i orginaleskene. Med en gang skruene er pakket om i mindre pakninger eller ligger i reoler uten sporbarhet er jeg skeptisk.

Malfix i Oslo har også skjønt det. De selger kun syrefaste skruer, og tar ikke skruer i retur. Det siste for at ikke noen skal levere tilbake skruer som ikke er syrefaste.

 

Bruk i størst mulig grad varer som er merket med produsent, det er mitt råd.

Men problemet er jo ofte at det ikke er "produsenten" som har produsert varen. Man ser jo ofte at varer med forskjellig produsentnavn er helt like. Da kan man jo også se for seg at en "produsent" velger leverandør etter hvilken som er billigst. En dag er det "AS stål og mek" neste dag er det "Jern & sønn A/S". Begge markedsført som VP originaldeler...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Så lenge det ikke er stemplet noe merke på en syrefast skrue

- har vi da noen annen mulighet enn å prøve skruen ombord og bytte den dersom den anløper?

 

Jeg har lurt litt på om det finnes enkle tester

- f.eks. ved å legge en skrue i salt vann en time eller to og se hvordan den anløper ved tørking.

 

Men har ikke sett dette omtalt.

 

 

Når det gjelder verktøy ombord forsøker jeg stadig å smøre dette litt inn mede olje - dette synes å motvirke rustdannelser.

Link to post
kjøpsloven = 5 års garanti :wink:

 

Kjøpsloven gir ingen garanti. Kjøpsloven gir derimot reklamasjonsrett mot mangler ved gjenstanden som forelå ved kjøpstidspunktet, og det er noe helt annet. Det betyr at du må sannsynliggjøre at mangelen ikke har oppstått pga uforsiktig bruk, slitasje e.l.

 

Hvis du får en garanti derimot, så må leverandøren gi rettigheter ut over de rettigheter man allikevel har etter kjøpsloven.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Så lenge det ikke er stemplet noe merke på en syrefast skrue

- har vi da noen annen mulighet enn å prøve skruen ombord og bytte den dersom den anløper?

 

Jeg har lurt litt på om det finnes enkle tester

- f.eks. ved å legge en skrue i salt vann en time eller to og se hvordan den anløper ved tørking.

 

Men har ikke sett dette omtalt.

Når det gjelder verktøy ombord forsøker jeg stadig å smøre dette litt inn mede olje - dette synes å motvirke rustdannelser.

 

Det er nok ingen snarvei. A3 (tilsv. AISI 304) eller A4 (tilsv. AISI 316) er det ikke lett å se forksjell på. Førstnevnte ruster lettere over tid.

 

Det eneste måtte være om du har en skrue som du vet er A4. Legg denne og kontrollskruen i saltlake og varm opp til nesten kok. La dem tørke. Litt varme speed'er gjerne opp slike reaksjoner. Så får man håpe at referanseskruen ikke ruster også.

Link to post
Så lenge det ikke er stemplet noe merke på en syrefast skrue

- har vi da noen annen mulighet enn å prøve skruen ombord og bytte den dersom den anløper?

 

Jeg har lurt litt på om det finnes enkle tester

- f.eks. ved å legge en skrue i salt vann en time eller to og se hvordan den anløper ved tørking.

 

Men har ikke sett dette omtalt.

Når det gjelder verktøy ombord forsøker jeg stadig å smøre dette litt inn mede olje - dette synes å motvirke rustdannelser.

 

Jeg har prøvd å komme med forslag tidligere i denne tråden. (MAGNETTESTEN) Hvis du har en syrefast skrue (aisi-316) vil ikke magneten "bite" på denne . Syrefast stål skal inneholde fra 2-4% molybden. Rustfritt (304) derimot inneholder ikke molybden. Ellers kan du spørre selgeren om det finnes materialsertifikat på denne varen.

Link to post
Jeg har prøvd å komme med forslag tidligere i denne tråden. (MAGNETTESTEN) Hvis du har en syrefast skrue (aisi-316) vil ikke magneten "bite" på denne . Syrefast stål skal inneholde fra 2-4% molybden. Rustfritt (304) derimot inneholder ikke molybden. Ellers kan du spørre selgeren om det finnes materialsertifikat på denne varen.

 

Magnettesten er ikke entydig. Jeg trodde tidligere at den var det, men er slett ikke overbevist lenger. Det har noe med hvor hurtig nedkjølingen av materialet foregår under produksjon av stålet.

Link to post
Magnettesten er ikke entydig. Jeg trodde tidligere at den var det, men er slett ikke overbevist lenger.

 

Det stemmer nok. 316L er ikke fullstendig umagnetisk. Kjenner en som var med på byggingen av marinens nye minesveipere, og der ble ca 70% av leveransene av stål i 316L avvist etter kontroll av magnetisme. Etter mye om og men med leverandører kom de over en ekspert som kunne forklare hva som skulle til. Det finnes visstnok mange forskjellige underklasser av 316L, og bare en av disse er fullstendig umagnetisk. Og det er garantert ikke den som brukes til Taiwanproduserte båtbeslag og gjennomføringer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Det stemmer nok. 316L er ikke fullstendig umagnetisk. Kjenner en som var med på byggingen av marinens nye minesveipere, og der ble ca 70% av leveransene av stål i 316L avvist etter kontroll av magnetisme. Etter mye om og men med leverandører kom de over en ekspert som kunne forklare hva som skulle til. Det finnes visstnok mange forskjellige underklasser av 316L, og bare en av disse er fullstendig umagnetisk. Og det er garantert ikke den som brukes til Taiwanproduserte båtbeslag og gjennomføringer...

 

Det er helt korrekt at marinen etterhvert forlangte Titan materiale, som er fullstendig umagnetisk og har en meget lav egenvekt. Når det gjelder "underklasse"til 316L, mener du vel AISI-316 TI (TITANSTABILISERT)

Når det gjelder produkter fra Taiwan og China, så oversvømmes det Europeiske markedet med såkalte rustfrie og syrefaste materialer. Det meste av dette er "urene materialer". Magneten biter godt .

Har prøvd å fortelle dette i tidligere innlegg i denne tråden

Link to post
Det er helt korrekt at marinen etterhvert forlangte Titan materiale, som er fullstendig umagnetisk og har en meget lav egenvekt. Når det gjelder "underklasse"til 316L, mener du vel AISI-316 TI (TITANSTABILISERT)

Når det gjelder produkter fra Taiwan og China, så oversvømmes det Europeiske markedet med såkalte rustfrie og syrefaste materialer. Det meste av dette er "urene materialer". Magneten biter godt .

Har prøvd å fortelle dette i tidligere innlegg i denne tråden

 

TI = partikkelstyrket. Det har ingenting med magnetisme å gjøre. Man må se på den kjemiske sammensettingen. Dessuten spiller det inn fra hvilket temperaturområde materialet blir nedkjølt, og hvor hurtig denne nedkjølingen skjer, ned til en spesifisert temperatur. Hvis man tar en titt på hjemmesiden til Outokompo, vil man se de forskjellige kvalitetene i h.h.t. forskjellige spesifikasjoner (det som blir laget av Outokompo). Så skal man også merke seg at Duplex/ Super Duplex, som ligger noen hakk over AISI 316, er lett magnetisk. Dessuten er AISI 400-serien (som er et godt, men ikke sveisbart materiale) magnetisk.

 

Magnet gir ikke noe entydig beskjed om kvalitet.

Link to post

Et forsøk på å gå litt tilbake til utgangspunktet i diskusjonen: kvalitetskjøp blant oss. Baatplassen folk er forskjellige, men mange har tydeligvis god økonomi. Stadig større båter, kaste ut FM for DAB, kaste ut CRT for Flatskjerm (Etter min mening er de to siste tilbakeskritt i kvalitet lyd/bilde for flesteparten av de som kjøper, men det er tydeligvis ikke alle som tenker som meg.)

 

Båt er et av de få felt felt i livet der jeg rimelig ukritisk putter på masse penger. Det har jeg ikke for vane ellers. Hvor mange tusen hver tur kommer på har jeg ikke helt turt å regne ut... Kvalitet har kanskje mye med opplevelser å gjøre?

 

Jeg prøver ellers å kjøpe kvalitet i utstyr, verktøy og annet, p.g.a at jeg har råd til det. Men kvalitet kan også komme fra Kina via Claes Ohlson, bare så det er sagt.

Link to post

Er det noen som har en god ide når det gjelder å få oversikt hvor brukbare produkter kjøpes til brukbar pris?

 

Jeg er så langt helt enig i at mye verktøy kjøpes svært greit hos Biltema.

 

Jeg har eksempelvis aldri opplevd at en fastnøkkel kjøpt hos Biltema har fungert dårlig.

 

Jeg erfarer også stadig at mye rensemidler og oljemidler fra Biltema virker greit.

 

Hvorvidt bunnstoffet fra Biltema er av god kvalitet har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om - men er svært interessert i brukererfaringene.

 

Jeg har hvert år utfordring med å vurdere kvaliteten på syrefaste skruer/bolter over vannlinjen, og har ikke forstått hvordan dette utføres.

 

Enda større vansker har jeg med å vurdere kvaliteten på skroggjennomføringer under vannlinjen.

 

Endel spørsmål har vært reist til sinkanoder:

Er anoder kjøpt hos Biltema dårligere enn andre anoder?

Jeg har ikke erfart at det er tilfellet, men er åpen for svar.

 

Dette innlegget har som formål å stimulere noen til å lagte en oversikt over dataerfaringer, gjerne på exel-format eller annet.

 

Selv har jeg ikke kompetanse på feltet.

Link to post

Hei, alle seriøse firmaer bør kunne fremlegge materialsertifikat på det De selger. Aisi-316 skal bestå av Cr Ni Mo. (Krom-Nikkel-Molybden) Det er meget avgjørende at det inneholder molybden. (2-4%)

Vidre påstår jeg da at magneten "biter MEGET DÅRLIG" på dette.

 

Når det gjelder materialsertifikat, refererer dette seg til et "charge numb"som skal være merket på den aktuelle delen (kan være en bokstav eller tallkombinasjon) Det er ikke nok at det for eksempel står AISI 316 på delen.

Dette kan hvemsomhelst prege på delen.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post

Er faktisk litt gøy å sitte her å lese om deres frustrasjon med tanke på dårlig verktøy. Som regel sier man at godt verktøy er halve jobben. I mange tilfeller er dette helt riktig.

 

Jeg jobber som 1.maskinist i ett av Norges største rederi. Når jeg bestiller verktøy må jeg gjøre dette gjennom en skipshandler. Jeg velger det verktøyet av best kvaltet, gjerne bacho. Som regel for jeg noe helt annet. Gjerne noe av det billig skrapet som dere nevner her. For vi ombord så må vi bruke det, vi har ikke tid til å krangle på det vi har fått.

 

Dette er verktøy i alle dimensjoner. Alt fra 13mm til 72mm. Det blir kastet fra 6-10meter ned på dørken eller slått på med slegge. Jeg har enda tilgode å se at noe er blitt ødelagt. Prøv å skjære i en fastnøkkel fra biltema eller hvilken som helst forhandler, du blir garantert sliten.

 

El verktøy kan det være en del forskjel på. Som privat bruker tenk på en ting. Hvor mange timer bruker du denne på ett år??. Vi bruker bare luftverktøy fordi dette er mye mere holdbart enn alt elektrisk verktøy.

 

Det at vanlige fritidsbåtbrukere er så opptatt av å ha det verktøyet som er dyrest og tilsynelatende best forundrer meg faktisk litt. At en slipemaskin sliper fortere enn andre produsenter sin kan jeg bare ikke forstå. Har de samme turtall?. Er slipepapiret det samme?. Det er jo også sånn at til gråvere slipeskive du har til lavere hastighet skal du bruke.

 

Men klart vis man vil bruke dobbelt så mye penger enn det en kan gjøre så er det jo bare å sette i gang.

Link to post
At en slipemaskin sliper fortere enn andre produsenter sin kan jeg bare ikke forstå. Har de samme turtall?. Er slipepapiret det samme?. Det er jo også sånn at til gråvere slipeskive du har til lavere hastighet skal du bruke.

 

Jeg er enig i at det er underlig at en DeWalt 350 watt eksentersliper skal kunne slipe noe fortere enn en Power tools 350 watt. Men det er tilfelle! Jeg har selv en broket samling av billig og dyrt verktøy, og jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at Bosch exsentersliperen jobber mye raksere enn billigmerker med høyere wattangivelse. Det er sikkert mange ting som kommer inn men jeg kommer i første omgang på 2 momenter. Om slipemaskinen klarer å suge unna støvet - så sliper den mer effektivt. En annen ting er Watt... Oppgitt effekt trenger ikke å nødvendigvis bety at den sliper med den effekten...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

hallaron;grunnen er at produsentene oppgir effekten på forskjellige vis. Noen bruker avgitt slipeeffekt netto som wattstyrke, andre bruker effekt hentet fra nettet som tall. Så har du verstingene da, de som oppgir en tulleeffekt som ikke har noen relevans i det hele tatt.... :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jepp, det er slik det har vært i alle år med stereo utstyr. Men det er påfallende, jeg har 2 stk røde pwerkraft exsenterslipere på 600W i kjelleren. Boschen på 350Wsliper myyye bedre, og bråker mindre...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...