Jump to content

Vantbeskytter, nødvendig eller kjekt å ha?


Sydvesten

Recommended Posts

I forbindelse med en bestilling av rodkick til Stauden II fra Hjermans Jul-Rea så er det alltid noe annet man også kan tenke seg. Jeg synes disse aluminiums vantebeskytterne fra Selden ser fine ut. Er dette nødvendig eller mest kjekt å ha på båten.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så spør kona hva hu syns.

:santcheers:

Er du spik spenna gærn mann?? :eek: Nå har jeg akkurat fått henne til å akseptere, (fremdeles litt under tvil) at alt jeg kjøper til båten er meget nyttig og ikke minst nødvendig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Veldig kjekt å ha, spør du meg. Jeg har handla slike fra Hjertmans.

Du kan ha strekkfiskene sausa skikkelig inn med Copaslip, lett å justere litt fordi splittnaglene bare bøyes lett ut, og svært snille mot skjøter og ankler.

Litt tålmodighet må til for å montere dem så de kommer helt ned i dekk.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger kjekt å ha - litt avhengig av type strekkfisker. Jeg har sikringene skjult inne i strekkfisken - de blir bare strekkfiskbeskyttere "pynt". På min tidligere båt måtte jeg ha det, jeg spraylakket vanlig plast avløpsrør, like fin somkjøpte og nesten gratis.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Setter alltid pris på god faglig oppbacking når det gjelder innkjøpt til båten. I tilfelle fruen skulle finne på å stille spørsmål ved noen av mine innkjøp, så er referanser meget vitkige å ha.

 

Da kommer frågan, hvilken dimensjon kan det være min båt da. Er det 1/2" skruer mon tro... har ikke målt ennå... Er det noen som vet dette da... Er jo greit å rett storleik når man skal bestille

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På side 6 i jul-rean finner du Selden sine i alu.. fra 155 SEK for 7/16"-65cm, 175 SEK for 1/2"-65cm, 200SEK for 5/8"-75cm og 229 SEK 3/4"-100cm

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jag känner några långseglare som bestämmt hävdar att dessa alurör ikke er bra pga korrosjon.......

 

de mener att fukten blir stående inne i röret ! rett eller feil vet jag ikke?

 

Det er rett Gunga.

jeg hadde, men har fjernet mine.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Med korrosjon, er det aluminium spesielt, eller plastikkrør også? Jeg har (sikkert 20+ år) plastbeskyttere, som jeg mener er nødvendige for å beskytte seil, tauverk, og bare føtter. Riggen som det beskytter er syrefast. Jeg kan ikke se problemet.

 

Aluminium burde forsåvidt korrodere før stålet...

Link to post
Share on other sites

Og jeg kjenner langturseilere som hevder at det ikke er bra å ha separat startbatteri.

 

Det eneste som i så tilfelle skulle kunne korrodere, er alurøret.

Røstjern, strekkfisk og vant er syrefast.

Sauset inn med Copaslip.

Før hang skjøtet seg opp under strekkfisken i 90% av tilfellene når jeg benyttet de yttre genoaskinnene.

Med røret henger det seg aldri opp.

Link to post
Share on other sites

Har også lurt litt på dette, men de leveres jo standard på de mange nye båter bl.a HR?

 

 

Det som kan skje er at det forblir fuktig på innsiden av røret (slangen, hvasomhelst). Sjøsprøyt som treffer damper av og legger igjen salt. På innsiden blir det etterhvert saltlake. Problemet er ikke verre enn at man løfter opp røret en gang i blant og spyler rent. Periodisk kontroll kan man vel kalle det.

 

Slike saker er absolutt noe Sydvesten bare må ha! Tar seg sikkert godt ut under juletreet også. Nyttig og pent! Hulda har det ikke, men det kommer, det kommer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer det Huldra, + at på varme dager (hvis du har hatt plenty med Fett/grease/copraslipp ) så "smelter" det er og renner utover dekk i en fin/stygg stipe. som igjen blir dratt ned /rundt på båten.

Så jeg bruker ikke slikt lenger,

Men så er det jo bare mine erfaringer, og andre kan jo gjøre seg sine.

 

Jeg har kjøpt mange ting oppigjennom årene som ikke er i bruk lenger.

men man lærer så lenge man lever.

 

:santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jag känner några långseglare som bestämmt hävdar att dessa alurör ikke er bra pga korrosjon.......

 

de mener att fukten blir stående inne i röret ! rett eller feil vet jag ikke?

 

Et bra poeng etter min mening, det er også noe med den visuelle kontrollen som en har med uten plast- al- rør over strekkfiskene.

Link to post
Share on other sites

ser at dere diskuterer om dette er kjekt å ha eller om vantbeskytterne faktisk har en misjon. For alle som har mer enn 100% fokk/genua, er disse til for å beskytte mot slitasje på skjøte og seil ved hard innskjøting. Altså en nødvendighet, og i så måte er plast å foretrekke.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Heisan sydvesten.

Joda dette må du bare ha, jeg har montert dette på vår båt, veeeeeldig kjekt og fungerer også faktisk som gode beskyttere for tau og føtter.

Men husk at de ikke er lik dimensjon på ytere og indre vant, husker ikke her nå dimmensjonen, men det kan jeg jo alltid skaffe deg om ønskelig. Litt puslete og tilpasse i nedre kant mot dekket, men resultatet blir bra.

Link to post
Share on other sites

Det finnes glatte strekkfisker uten låsesplint. De er helt glatte uten mulighet for at noe kan hekte seg fast, det er kontramutter som går ned over strekkfisken i begge ender.

Jeg vet ikke hvem som leverer de, har ikke sett de i noen katalog, men de står på min båt.

På babystaget mitt har jeg satt et plastrør med større diameter for at genoaen lettere skal passere. De i aluminium er jo litt snobbete da.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De i aluminium er jo litt snobbete da.

Jepp, akkurat derfor vil jeg ha dem.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...