Jump to content

Vantbeskytter, nødvendig eller kjekt å ha?


Sydvesten

Recommended Posts

Nå skal ikke jeg vurdere hva som er snobbete båter eller ei, men jeg synes nå min båt er flott den og den fortjener at det utsyret jeg monterer på den også er det. Så kan selvsagt andre mene hva de vil om Bavaria og sammenligne den med hva de vil for den saks skyld uten at jeg begymrer meg for det. For meg så er båten gjenommtenkt, romslig, ser bra ut, har en bra kvalietet med unntak av noe grønne svenske greier ombord da, med et noe frynsete rykte. Den har en pris som står i stil med størrelse og kvalitet, fungerer bra som bruksbåt til det formålet vi ønsker.

 

Utfra dette inntrykket så ønsker jeg ikke å ødelegge det ved å bruke tape eller annet, jeg er stolt over båten min og ønsker at den fortsatt skal være fin for meg. Derfor blir det aluminium på Stauden II, så snobbefaktoren holdes vedlike. At noen kaller Bavaria for sjøen Lada ser jeg ikke på som noe problem for meg, men snarere for de som har denne oppfatningen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ellers så var jeg nedom båthavna nå, siste ferieuken. Der bruker man 50 mm tynnveggede alurør som tekkestativ til båter. Jeg fikk lov å knabbe det kappet jeg trengte så sant han ikke så det. Når jeg hadde rappa det jeg trenger, skulle jeg også få 'ende-caps' til rørene. Det blir vel det samme som Seldèn. Innfestingene for strekkfiskene mine er nokså breie, slik at jeg trenger 50 mm nederst. Det blir vel ikke riktig så snobbete som Seldèn i toppen, men det kan jeg leve med.

Link to post
Share on other sites

Hvis formålet med "rørene" er å beskytte tauverk og seil, er definitivt teip bedre enn aluminium. Dette selv om teipen må skiftes ut av og til.

 

Hvis formålet er at båten skal se bra ut når den ligger ved kai, vil noen foretrekke aluminiumsrørene.

 

Om man mener noe med det å beskytte seilene må man også ha noe på salingshornene. Her er også teipen ganske velegnet.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

sydvesten:

Et av våre seilblader hadde for et år eller to siden en omtale av et tysk firma som hadde spesialisert seg på ekstrautstyr til Bavaria for de som ønsket å style den. De hadde absolutt alt og litt til for de som ønsker seg en båt som skiller seg litt ut fra mengden. Både nyttig som definitivt unyttig. Ganske sikkert et eldorado for Bavaria-eiere som ønsker å hedre sin skute med en gave eller tre i mørketiden. De har sikkert et hjemmeside.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 14 år senere...

Hei,

 

Nå har jeg kjøpt inn Selden strekkfiskbeskyttere, men forstår ikke hvordan jeg skal montere dem uten å løsne vantet. I produktbeskrivelsen hos Seatronic står det "Kan monteres på et ferdig vant", men det ser umulig ut for meg. Er der noen som kan hjelpe?

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
2 hours ago, S3iler said:

Hei,

 

Nå har jeg kjøpt inn Selden strekkfiskbeskyttere, men forstår ikke hvordan jeg skal montere dem uten å løsne vantet. I produktbeskrivelsen hos Seatronic står det "Kan monteres på et ferdig vant", men det ser umulig ut for meg. Er der noen som kan hjelpe?

 

Ferdig vant medfører nok mest at strekkfisk og terminaler er på, ikke at riggen er oppe.

 

Neste gang jeg har riggen nede så skal jeg fjerne mine beskyttere og sy nye selv med borrelås.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...