Jump to content

Perkins noen erfaring med det?


Jannert

Recommended Posts

Dette er en sliter som du nok må skyte for å ta livet av den. Det er nok en gammel konstruksjon. Det er en rekke 6'er, derav tallet 6. Videre er den på 354 kuikk tommer (cubic inch) derav 354. Noen ble levert som vanlig sugedisel, andre med turbo, og noen med turbo og intercooler. Den siste utgaven skal vel ha noe rundt 170 hk, turboversjonen liger vel rundt 135 hvis jeg ikke husker helt feil. Den ble videre lever stående eller liggende(Horisontal) alt ettersom hva man ønsket. Alt i alt en meget driftssikker og slitesterk motor.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg har kjøpt meg ny/gammel Selby 27 og der står det en Perkins HT6354. Er det noen som kan fortelle meg noe om den motoren er helt blank?

Ta en titt i erfaringsdatabasen. På forsiden av erfaringsdatabasen finner du valget "Perkins" under registrerte motorfabrikat. For tiden ligger det 7 båter med Perkins inne, deriblant en med nettopp HT6354! :headbang:
Link to post

Joda, jeg har to 6.354 HT.  Motoren er kjent for røykutvikling, men det er vel stort sett det eneste negative som kan sies om motoren.  Mine er fra 1971, så de har noen år på baken.  Jeg tok av topplokket på den ene motoren i fjor vinter, da toppakningen var røket, og overhalte samtidig topplokket.  Ventilføringer var slitne, men ellers var det bare sliping og planing som ble foretatt.  Sylindervegger var perfekte, uten målbar slitasje.  Bra på over 30 år. En annen litt negativ sak er at Perkins har lett for å lekke litt olje i pakninger rundt hele motoren, men det lar seg som regel løse ved litt bytting av pakninger, og etterstramming av skruer/muttere.  Etter å ha etterfyllt ca 5 liter olje på hver motor i 2002, har jeg etter en paknings/strammesjau kun etterfyllt en liter på hver motor i 2003.  Det drypper fortsatt litt enda, men jeg har enda ikke funnet ut hvor.

 

Motorhåndbok og verkstedhåndbok fåes kjøpt hos Universal Diesel på Skårer/Karihaugen (Akershus/Oslo).  Delepriser er ganske rimelig (filtere og annet forbruk), mens mere skjeldene deler koster noen kroner.  Nesten alle deler til motoren finnes på lager.  Mine dieselfiltere (veldig små) må byttes innen 250 timer, da begynner motorene å fuske.  Av en eller annen merkelig grunn starter fuskingen på venstre motor først, mens høyre motor starter fuskingen bare et par driftstimer senere.

 

Motorene skal ikke kjøres mere enn 200 rpm under topp turtall kontinuerlig.  Benytter du topp turtall, skal du ikke kjøre  mere enn 1 time.  Etter det trenger motoren minst 15 minutter i lavere turtall for å ta seg inn igjen.  Neglisjerer man dette er det gode muligheter for en toppakningsjobb.  Topp turtall er imidlertid ikke så veldig interessant, for da renner dieseloljen rett igjennom.  Går du ned 400 rpm sparer du nesten halve dieselen.

 

På mine motorer er glødingssystemet mer eller mindre borte, men jeg har ikke sett noen grunn til å sette det istand, for motorene starter greit ned til ca 0 grader, og jeg bruker dem aldri i kaldere vær.  I sommertemperatur er de ekstremt lettstartede.

 

Har du problemer med lav ladespenning til batteriene kan det antagelig løses ved flytting av noen ledninger, om du har CAV elektrisk anlegg.  Om du finner ut at ladespenningen er lav, send meg en IM, så kan jeg forklare deg hvordan du løser det.

 

Lykke til med noe som sannsynligvis er en kjempemotor.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Ganske riktig.  Det er laget flere utgaver av motorene, både med og uten turbo, og med og uten ladeluftkjøler.  Den største motoren som ble levert i 1971 som jeg har, har 145 HK, og har turbo og ladeluftkjøler.  Noe senere kom også en "trimmet" utgave med 170 - 175 Hk.  Det er også laget motorer  hvor det er tatt ut mindre kraft.

 

Motoren er laget som industrimoterer og som marinemotorer.  Den finnes også i bulldosere. De er laget som stående og liggende motorer.  Marinemotorer har betegnelsen M, og de liggende motorene har betegnelsen HT.  6.354 M HT er mao en marinemotor som ligger på siden.  Fordelen med dette er at den bygges veldig lite i høyden.  Som en kuriositet kan nevnes at ved dobbeltinstallasjon, som jeg har roterer den ene motoren med klokka, den andre motoren mot klokka.  Gearkassene er identiske, og propellene går hver sin veg.  Vanligvis blir vel dette løst i gearkassen, men Perkins gikk litt andre veger.

 

HT motorene ble til lystbåtflåten montert originalt i blandt annet Broom og Fjord 40.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Takk til alle sammen har lest erfaringsbanken og fått med meg tipsene. Tror jeg har fått meg en bra motor  :lol: Blir litt mer optimistisk nå, hadde aldri hørt om motoren.

 

Takk og bare kom med flere tips om motoren  :lol:

 

Dette er en vel kjent og vel anerkjent motor, en enkel og robust konstruksjon fra den tiden engelskmennene fortsatt hadde en industri til å være stolt av.

 

Motoren er forøvrig et typisk eksempel på det som kalles "Badge engineering", de samme komponentene ble brukt av mange forskjellige fabrikker og satt sammen med mange forskjellige "navneskilt". Du må derfor regne med at det blir enkelt å få tak i både deler og forbruksmateriell etter som de samme tingene svirrer rundt i markedet med mange forskjellige navn og farger på eskene.

 

Sørg for å holde den med god smøreolje, rene filter og det den ellers måtte be om av omsorg  -  så har du motor til dagen før dommedag. :eek:

 

Velkommen på baatplassen, og lykke til som nybakt reder!

 

mvh

Poseidon

 

 

PS

Jeg har ikke heftet meg med at du nevnte noe om ferskvannskjøling, men det vil jeg håpe og tro at den har.....?

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg mener å ha hørt at endel av Perkins`ene er samme som i Ford biler/ mindre lastebiler.

En jeg kjenner fortalte en gang at hans 65 hk båtmotor var identisk med en som sitter i Ford Transit, jeg tror dette var en Perkins.

Der er jeg redd du tar feil. Ford har kun brukt en Perkins V8 i lastebilene Custom Cab og Cargo. Er ganske

sikker på at ingen av disse ble solgt i Norge.

 

Transit-motoren er et rent Ford-produkt.

Link to post

Perkins motor fant du også i WV frem til ca 1980

.... og i enkelte Mercedes-Benz 608D og denslags.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

.... og i enkelte Mercedes-Benz 608D og denslags.....

Det er ikke bare jeg som tar feil om hvilke båt motorer som også har blitt brukt i biler.

Etter å ha eiet 3 stk. Mercedes 608 D, kan jeg si at den 4 sylindrede motoren der OM314 i allefall er en egen Mercedes motor utviklet allerede på 60-tallet. Det samme gjelder OM 352 som er den 6 sylindrede utgaven. (i bilen stort sett benevnt 2 siste siffer som 13, f.eks. 813 D)

 

Derimot i 406 D satt det en ganske annen motor som ikke jeg kjenner. De siste 2 sifferne har vel Mercedes indikert ca. hestekreftene.

 

 

mvh

 

Barsk 1 :yesnod:

Link to post

....... kan jeg si at den 4 sylindrede motoren der OM314 i allefall er en egen Mercedes motor utviklet allerede på 60-tallet. Det samme gjelder OM 352 som er den 6 sylindrede utgaven. (i bilen stort sett benevnt 2 siste siffer som 13, f.eks. 813 D)

....og her er bilde av OM352!

Bilde

 

.....så har jeg, som ren motoramatør, også bidratt litt i denne diskusjon  :yesnod: (er jo helt utrolig hva man finner på internett!!!)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Derimot i 406 D satt det en ganske annen motor som ikke jeg kjenner. De siste 2 sifferne har vel Mercedes indikert ca. hestekreftene.

Det er mulig det var 406D jeg mente. Den Perkinsen jeg tenker på er 3-sylindret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 15 år senere...

Hej

Det finns CAV-filter som jag tycker man helst skall byta till något bättre i varje fall om de sitter som förfilter och skiftas ofta. Det finns också CAV insprutning pumpar av rotationstyp, dessa hade lite mer problem när miljödieseln kom och som var för torr, detta är historia nu. Perkin 4. 108 hade CAV-pump. Den större 6.354 har också rotationspump, troligen även detta en CAV-pump.

Hälsningar Ove

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...