Jump to content

Overhaling FM +++


glalaksen

Recommended Posts

Hehe - har jo denne bobåten på 50 fot jeg skulle jobba MYE mer på selv da...

 

Men nå bor jeg i alle fall i den - da får jeg liksom noe igjen for penger & jobb... Synes det er veldig viktig å ha ting (båter, biler, alt egentlig) i DRIFT! Ellers blir det bare prosjekter som samler støv og generer dårlig samvittighet...

 

Forstod det som du hadde vært utpå med båten i fjor, skal du sette den på vannet til våren igjen?

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Har ikke vært SÅ mye bortpå FM-er, men er ikke dette et vribart anlegg? Da er vel neppe olja i giret felles med motorolja? Ville tro det også er fett og ikke olje, mener det er vanlig?

 

Det er vel best å få en skikkelig topp-pakning, i all fall om det er stanset inn metallringer som skal tette inn mot stemplene... Men samtidig er det jo lavere kompresjon på disse enn på biler etter det jeg har forstått?

 

Hm - gleder meg nesten til å hjelpe en kamerat med FM i vår/sommer - får låne båten mot litt jobb..

 

Jo a, det er felles olje mellom girkasse og motor.

 

"Girkassa" på motorer med vridbart anlegg er egentlig kun en koblingskasse - dvs tilkoblet eller ikke tilkoblet. FM kaller girkasse for "frikoblingen".

 

Det ligger utførlig manual for L motor (L er vel de med magnet). Sikkert noen har på tunet som kan skanne inn en tilsvarende for S motor (S er vel de med fordeler).

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden mener bruspulver med det der?, er det ikke en nydelig skute kanskje??? :lol::lol::lol: Skal rydde ut av båten i helga, motoren peller jeg også ut etterhvert for å få den gått over, så må jeg vel gå nøyere over skroget og se hvor mye spant og annet som må skiftes. i likhet med Bastard drømmer jeg om en større skute om noen år, og da er jo dette en grei balje å bryne seg på først.

 

Ps! Den skal ikke sjøsettes i år, kanskje ikke til neste år heller. Ser at det er mange her inne som må forskyve utsett datoene og årene så jeg begynner like godt med det nå. :crazy: Må nok prioritere å komme videre på husene, så hvis det er noen som stiller til dugnad så har jeg masse bordkledning og en haug med vinduer som skulle vært byttet. jeg holder øl og mat :wink:

 

Har en annen tråd liggende der jeg lurer på om noen har formening om vekt på denne båten, og motoren? Samt forslag til aksling jeg kan sette på båtvogna mi?

Link to post
Share on other sites

Skal få tatt bilder av båt, vogn og motor i løpet av helga, er endelig hjemme en tur. Har vært alt for mye jobb det siste året, tror ikke jeg har vært hjemme i to uker enda siden august i fjor. ikke bra.

 

Må innrømme at jeg litt nysgjerrig på hvem bruspulver er???? Og hvor til høyre?, har jo vært noe storinnsamling av metallskrot her i kommunen også

 

Siden du er så kjent her bruspulver så hiver du deg vel med og skifter noen yttervegger i løpet av sommeren? Sånn at jeg kan få begynne å pusle med båten min etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Som FM - eier ble jeg litt nysgjerrig da jeg såg at denne "mekkeren" hadde ovetatt delelageret til FM motorfabrikk i Sarpsborg.Jeg søkte på de,og fant de i Sarpsborg.De sier de har delelager som før.Ikke nok med det,de lager også deler dersom det er nødvendig !!!

Denne "mekkeren"må vel heller være en forhandler !

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...