Jump to content

Overhaling FM +++


glalaksen

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er blitt lykkelig eier av ei 26 fots tresnekke årgang 56 med en FM motor fra 1981. Tror den er på rundt 20hk. Denne motoren har ikke vært mye brukt de siste årene, men sviver og går. En som visstnok har peiling mente at jeg måtte ha stor slegge for å klare å ta livet av en sånn motor :)

 

Det jeg lurer på er: hva skal jeg gjøre for å ta vare på motoren, den er kjølt med sjøvann, er det lurt å bygge den om til ferskvann? går det an? Finnes det noe litteratur på hvordan "overhale" en gammel båtmotor? Noen tips ????

 

 

Har forresten NULL peiling på motorer om noen lurer på det :crazy:

 

 

Alle svar mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det stemmer nok at disse tåler mye før de gir opp ja! Så egentlig bør vanlig vedlikehold holde...

 

Å bygge om en saltvannskjølt motor etter såpass mange år er nok litt overkill. Det blir aldri det samme som å ha hatt ferskvannskjøling fra dag en dessverre. Unntaket er vel om du VET at du har lite gods igjen å tære på?

 

Å bytte anoder derimot, er jo en del av det vanlige vedlikeholdet.

 

Ellers kan du ta en kikk på dynastarten - rense kontaktpunkter i det minste. Det samme gjelder for tenninga, det er også godt mulig at motoren med ett går enda bedre dersom du bytter plugger, pluggledninger, stift, rotor og fordelelokk. Alt sammen får du visstnok fra Fredrikstad enda...

 

Forgasseren er det greit å sørge for er ren - en veldig OK rutine er å demontere den hver høst og la den ligge i et glass tildekket med bensin...

 

Så med mindre du har problemer med den eller ulyder, så kan du nok regne med flere år med vanlig bruk!

 

En ting du heller bør sjekke, er selve bensintilførselen, samt det elektriske. Husk at det ofte ligger endel grums i tanken som kan hvirvles opp nettopp i høy sjøgang... Batteripoler bør egentlig rengjøres og fettes opp en gang om året i det fleste båter, og det skader aldri å ha et oppladet batteri i reserve...

 

Du kan også lære deg å starte den på sveiva - men få noen til å vise deg det så du ikke knekker håndleddet!

 

(Unntaket fra dette er om du vil gå fra 98% driftssikkerhet til 99.9% - da er jo jevnlige overhalinger & sånt et must...)

Link to post
Share on other sites

Hei, tusen takk for utfyllende svar, har ikka hatt noen problemer med motoren de få gangene jeg har hatt den igang. Den går jevnt og fint, men forrige eier viste meg blant annet en skrue jeg måtte drive og stille på for å få passelig med vann inn i våt eksosen? Burde ikke det være noe jeg stilte inn en gang og ferdig med det?

 

Ellers så er boltene (eller det er vel muttere?) nesten rustet bort, mens resten ser nokså bra ut. Båten har ikke vært brukt de siste årene og før det kun normalt sommerbruk så motoren har nok mange år igjen håper jeg.

 

Noen som vet om det finnes ei bok eller noe for å lære seg mer om båtmotorer?, eller er det "learning by doing som gjelder" :)

 

Enda en ting; olja i giret er som en grå gjørme, og til og med jeg skjønner at det nok ikke er helt riktig, noen forslag på hvordan jeg skal få skiftet den uten å demontere halve båten? Den ser så tjukk ut at den kommer nok ikke ut frivillig. Varme den opp med blåselampa eller noe slikt ??

 

Motorer er ikke min sterke side, så lenge det ikke kan repareres med hammer og sag har jeg en utfordring, men alle kan vel lære? Håper på en ja på den :))

Link to post
Share on other sites

Eksoskjølinga skal du skru på/av etter behov. Det vil si at du åpner den når du har fått grei start på motoren, og lar den stå åpen under bruk for at anlegget ikke skal bli for varmt. Vannet demper også mye lyd.

 

Rett før du stopper motoren for dagen, så stenger du denne tilførselen og lar motoren gå til det ikke kommer vann ut. Dersom du har metall hele veien, antar det, så kan du la den gå en liten stund til og. Dette tørker opp alt sjøvannet i anlegget for å unngå korrosjon. Det hadde ikke tatt lang tid før det ble gjennomrustet hvis det hele tiden lå saltvann i eksosanlegget!

 

Det med giret høres ikke bra ut nei... Regner med at du ikke har vridbart anlegg? Dersom du har det, så skal de være fett og ikke olje... Ettersom du sier girkasse så regner jeg med at du har et standard hydraulisk gir?

 

Litt vann i olja fører vel egentlig bare til større slitasje, men om det er såpass ille at det er blitt seigt... Tror nok dette er første jobben du bør ta - helst med det samme...

 

Går sikkert greit å varme opp, men en vanlig vifteovn skulle gjøre jobben på en sikrere måte. Eventuelt en blåsepistol teipa fast. Bruk heller litt tid til å varme opp det hele jevnt.

 

Det er ikke rare volumet det er snakk om her, selv har jeg 12 liter girolje å bytte ut.... Du skal vel ha en liter eller maks 1,5. Få ut så mye som du klarer, og fyll på med ny olje. Det skal normalt sitte en avtapningsplugg under girkassa, får du ikke tak i denne så får du kjøpt pumper til å pumpe ut via påfyllingshullet. Start motoren og la den gå noen minutter. Tøm ut olja, se etter om fargen er OK nå. Fortsett med dette til du får helt ren og OK olje ut.

 

Antakelig har vel båten vært en tur under vann siden du har dette problemet...

 

Hvilke bolter er det som nesten er rustet bort? Regner med at du mener motorfestene? De bør være iorden - tenk på hva som kan skje om du skulle rote deg borti uvær...

 

Jeg vet ikke om noe særlig literatur dessverre, men her inne får du svar på det meste! Dessuten kan du kjøpe en generell bok om bilmekking - det er de samme prinsippene som gjelder minus kjøleanlegg og sånt. Det som kan være verdt å lære seg, er hvordan en motor fungerer, hvordan tenninga fungerer, og ikke minst hvordan du lader/får start. Hvis du har dynastart, altså kun EN generator/startmotor koblet til svinghjulet så husk at den ikke lader allverden. En god ide er det uansett å finne et OK batteri i resirkuleringsboksen som reserve, hold det fullada så har du en ekstra startmulighet.

 

Hvor er det du holder til? Jeg har endel fritid for tida, kunne tatt en kikk om du sponser en god middag etterpå... :smiley:

Link to post
Share on other sites

er det lurt å bygge den om til ferskvann?

Hei kjenner ikke til denne motoren men kan litt om motorer generelt og vil fraråde deg å ferskvannskjøle en saltvannskjølt motor :nonod:

:nono: Grunnen er at saltet tærer på støpejernet i motoren og da danner det seg litt rustlag inni blokken som ikke er farlig, men hvis man setter på ferskvannskjøling på den med frostvæske som er rustbeskyttende så vil flakene løsne i små partilker opp til flak som igjen tetter varmeveksleren for gjennomstrømning.

Du vil ofte ikke merke det før motoren varmskjærer seg da den somregel får kjøling på tomgang men under belastning/turtall svikter kjølingen.

Da vil tiltaket som skulle "forevige" motoren raskt ta livet av den i stedet :wink:

Link to post
Share on other sites

Varmeveksler bør man ikke bruke, kjølerør under båten er enklere og bedre på en saktegående båt. Før ombygging må kjølesystemet renses etter alle kunstens regler. En "strainer" i kjølevannskretsen vil fange opp ev. rustflak. Dersom man plasserer en ventil før og etter denne vil "straineren" kunne rengjøres med minimalt tap av frostvæskeblanding. Rutinemessig rengjøring av denne er dog viktig. For å sirkulere kjølevannet kan en remmdrevet sentrifugalpumpe nyttes. Den orginale kjølevannspumpa nyttes da til eksoskjøling. Istf. sentrifugalpumpe kan impellerpumpe nyttes, men denne krever vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

hei igjen, flott forum dette her

 

Synes det er litt tungvint med den eksoskjølingen, da jeg må frem med et skrujern for å stille på vanntilførselen. Høres det riktig ut?

 

Videre så er giret laangt fra hydraulisk det kan jeg i allefall konstatere. Er ti mil unna båten her jeg sitter nå, og får ikke sprunget ned og sjekket etterhvert som det dukker opp ting her, men der er to spaker, en til koblingen og en for å stille stigningen (er det ikke det det heter?) på vingene.

 

Boltene som har rustet veldig er de som står oppå blokka, helt på toppen, tror de er for dårlige til å få løsnet med en nøkkel for å si det sånn. Synes det er litt rart siden resten ikke ser så ille ut. Har flere zinkanoder på båten.

 

Har forresten dynastart, og i den forbindelse dukker det oppe et nytt spørsmål, kan jeg sette på en ekstra dynamo på motoren? For å få litt mer strøm, forrige eier savnet vissnok det. Har også ekstra batteri i backup. Men nå er båten trygt plassert på land i påvente av bedre tid.

 

Jeg bor ti mil sør for Bodø, så det blir vel en bit å reise for deg? Har nesten ikke vært hjemme det siste halve året pga mye jobbing (toppen 15 døgn i egen seng siden slutten av juli) Men håper og tror på litt fri i februar og da må jeg få gjort bittelitt på skibet mitt og kanskje tatt noen bilder som jeg kan legge ut.

 

Når det gjelder ombygging til ferskvannskjøling så forstår jeg at det er bortkastet tid og penger, var bare en tanke sammen med alt det andre.

 

Det kan jo ikke være så vanskelig å få shinet denne motoren egentlig, jeg er ingen motormann, men har jo blant annet klart både å skifte topp og topppakning på en gammel opel jeg kjøpte for konfimasjonspengene, samt byttet og luftet bremser på en gammel peguot 505. Begge funket fint etterpå :smiley:

 

Vet helt hvor jeg skal begynne på den, for å få gått skikkelig over den og shinet den sånn at det er bekymringsløst å dra på tur når båten en gang kommet på vannet igjen. Funderer litt på om jeg skal få løftet den ut og satt den i garasjen, er jo greit å ha den hjemme og pusle med. Båten står på en slip nå.

 

 

Takker igjen for svar

Link to post
Share on other sites

Hydrauliske kasser på båter ser veldig enkle ut, de er bare en vanlig boks med aksel inn og aksel ut...

 

Men siden du har vribart propellanlegg, så blir jo saken en annen! Fettet som er brukt er antakelig av den grå typen, og så lenge det er godt smørt der nede så skulle alt være iorden. Du kaaaan jo varme opp og skifte ut fettet om du føler for det - men om det ser rent og pent ut så er det vel egentlig bortkasta. Noe annet er det selvsagt om det viser seg å være vann eller salt i fettet...?

 

Høres ikke så bra om boltene til toppen er rusta helt i stykker? Er det slik at sidene på mutrene bare har flaka av endel, så er det ikke helt umulig å få løsna på de. Men lett er det ikke alltid! Hvordan ser selve boltene ut? Dersom de ser helt fine ut så er vel det beste å splitte mutrene hvis du vil ta denne jobben. Da får du jo skiftet topp-pakning og fjernet sot på stemplene også...

 

Sinkanoder på båten er jo viktig - men det er også de som er skrudd inn i selve motoren! Vet ikke hvor de sitter på en FM - men det er det sikkert noen her som vet...

 

Det skulle i prinsippet gå greit å kople på en ekstra dynamo - men hvor skal du ta reima fra? Det er vel ikke plass til en ekstra på svinghjulet? Kanhende går det å sette en dobbel en på selve dynastarten - og ta en rem derfra til en ekstra dynamo. Skulle gå fint med en ekstra - du kan feks ha et startbatteri som lades på dynastarten, og et forbruksbatteri som lades med vanlig lader? Samt et sett startkabler til å koble sammen ved lite startstrøm...?

 

Uansett, lykke til med motor & båt - er sikker på at du får lite problemer dersom du setter deg inn i ting og tar godt vare på den (uten de mest drastiske inngrep i starten i alle fall...)

Link to post
Share on other sites

Hydrauliske kasser på båter ser veldig enkle ut, de er bare en vanlig boks med aksel inn og aksel ut...

 

Men siden du har vribart propellanlegg, så blir jo saken en annen! Fettet som er brukt er antakelig av den grå typen, og så lenge det er godt smørt der nede så skulle alt være iorden. Du kaaaan jo varme opp og skifte ut fettet om du føler for det - men om det ser rent og pent ut så er det vel egentlig bortkasta. Noe annet er det selvsagt om det viser seg å være vann eller salt i fettet...?

 

Høres ikke så bra om boltene til toppen er rusta helt i stykker? Er det slik at sidene på mutrene bare har flaka av endel, så er det ikke helt umulig å få løsna på de. Men lett er det ikke alltid! Hvordan ser selve boltene ut? Dersom de ser helt fine ut så er vel det beste å splitte mutrene hvis du vil ta denne jobben. Da får du jo skiftet topp-pakning og fjernet sot på stemplene også...

 

Sinkanoder på båten er jo viktig - men det er også de som er skrudd inn i selve motoren! Vet ikke hvor de sitter på en FM - men det er det sikkert noen her som vet...

 

Det skulle i prinsippet gå greit å kople på en ekstra dynamo - men hvor skal du ta reima fra? Det er vel ikke plass til en ekstra på svinghjulet? Kanhende går det å sette en dobbel en på selve dynastarten - og ta en rem derfra til en ekstra dynamo. Skulle gå fint med en ekstra - du kan feks ha et startbatteri som lades på dynastarten, og et forbruksbatteri som lades med vanlig lader? Samt et sett startkabler til å koble sammen ved lite startstrøm...?

 

Uansett, lykke til med motor & båt - er sikker på at du får lite problemer dersom du setter deg inn i ting og tar godt vare på den (uten de mest drastiske inngrep i starten i alle fall...)

Link to post
Share on other sites

Hei:Det er ikke noe problem med en ekstra dynamo på FM`n du må antagelig lage feste selv da kan du lage det slik at du får lagt drivremen rundt svinghjulet,har gjord dette selv på dynastarteren det fungerer fint. Når det gjelder oljen på gearkassa går den sammen med motor.På min motor skifter jeg olje med en pumpe som sitter på venstre side av motoren sett baken i fra.

 

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Zinkanoder i motoren? Det har jeg helt ærlig aldri hørt om, noen som vet hvor de står?

 

Når det gjelder mutrene på toppen så kan nok de klyves med et skrujern om jeg husker rett så de er nok noe av det første jeg bør ta på motoren. Når det gjelder toppakninga så kan jeg vel bare banke ut ei ny?, trenger vel ikke å kjøpe orginalt som sikkert er mye dyrere?

En ekstra dynamo burde vel være enkelt vil jeg tro, mener å huske at der er et ekstra reimhjul på svinghjulet, men det der får jeg ta etterhvert tror jeg. skal få shinet motoren, byttet noen spant og i allefall to bord, lage nye plikter, osv først, i tillegg må jeg ta igjen noen år med pussing.

 

Kjempeflott at dere tar dere tid til å svare

 

 

Hei så lenge....

Link to post
Share on other sites

Jepp, den står der. Skjemmes litt for jeg har ikke vært der etter at de tk den opp. Skulle vært og fått satt presseningshallen over den, men sliter med å finne tid til å dra innover.

 

Hvem er du? Bor du der nede, eller inne i staden?

 

Bor i Bodø, men har bodd der nede - hadde min første båt liggende rett bak skjæret i havna - forøvrig en kjempeflott havn. Har du hus der??

Link to post
Share on other sites

Ja har to hus her nede et på 380 m2 fra 1916 og et på 100m2 sm ingen vet alderen på, så jeg har nok å gjøre kan du tro. Hva gjorde du nede i Gildeskål? Har hatt hus der nede siden 1994. Er i Bodø nå i friukene og pusser opp et kjøkken og to bad hos min mor.

Link to post
Share on other sites

Jeg veit ikke om du har fått den grå olje ut av gearkassen, men hvis ikke har jeg et tips. Jeg hadde akkurat samme problem, og eneste måte jeg kan tappe gearet på er med en liten pumpe som f.eks. denne. Det var helt umuligt å suge gørra opp, men etter å ha fyldt diesel på gearet, og motoren hadde gått i et halvt minut var det lett å suge gørra ut. Skyl etter et par gange med diesel og fyll på ny gearolje.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært SÅ mye bortpå FM-er, men er ikke dette et vribart anlegg? Da er vel neppe olja i giret felles med motorolja? Ville tro det også er fett og ikke olje, mener det er vanlig?

 

Det er vel best å få en skikkelig topp-pakning, i all fall om det er stanset inn metallringer som skal tette inn mot stemplene... Men samtidig er det jo lavere kompresjon på disse enn på biler etter det jeg har forstått?

 

Hm - gleder meg nesten til å hjelpe en kamerat med FM i vår/sommer - får låne båten mot litt jobb..

Link to post
Share on other sites

Jeg gleder meg til å komme igang jeg også, har bare to bad, to kjøkken, to stuer og tre soverom og en gang som skal pusses opp først så er jeg klar, pluss skifting av bordkledning og etterisolering av tre yttervegger.

 

Hmmm, hschrde, kanskje du kan fikse min båt så kan du få låne den noen år ??? Har visst nok annet å gjøre en tid fremover. sukk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...