Espen C Startet 3.Januar.2007 Del på Facebook Startet 3.Januar.2007 Jeg har planer om å gjøre om innredningen i min båt å må da ha nye skapdører, jeg lurer da på om jeg kan kjøpe heltre furu dører slike som er f.eks i kjøkkenskap da de er mye billigere en teakdører. Jeg vil da prøve å olje med mørk olje og lakk for å få dem så lik resten av innredningen som mulig, går dette greit eller vil dørene slå seg (vri seg) eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Om de er laget av heltre vil du kunne ha et potensielt problem, men det er slett ikke sikkert. De er jo gjerne laget av en ramme med et speil i midten, og det er en konstruksjon som begrenser muligheten for at de vrir seg. Om du i tillegg er nøye med å overflatebehandle de, så tror jeg du har rimelig gode odds. Dersom du kan få tak i dører av MDF, vil jo dette være et matriale som ikke vrir seg, men det trenger nok forsegling mot fukt og salt det også. Jeg hadde nok tatt sjangsen og laget dem selv. Noen meter med glattkant til rammer og litt hobbyplate til speil er ikke den største investeringen. Vil du kjøpe de ferdig laget er det straks litt mer investeringer.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Shore Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Kan ikke se at det skulle være noe problem. Her som ellers får du hva du betaler for og hvordan de er behandlet. Det er veldig viktig å ha tilnærmet lik behandling på for og bakside, ellers vil det som regel vri seg. Har noen billige Ikea furudører på hytta (uten å sammenligne påkjenningene), disse har slått seg litt men tror mest det er pga. tynne finer fyllinger. Med heltre fyllinger bør det gå bra. Furu tåler det aller meste bare den får rett behandling. 2 lag oljebeis på panel og du kan dusje mot den i 20 år (har prøvd). Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ola_dunk Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 iden er god og du får noe som er ferdig.. Du får sikkert kjøpt noen brukte furu kjøkken-dører i god stand til en rimelig peng, men vil målene passe og pass på at der ikke er spon noen plass !!! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Hos disse får du vel på mål og etter eget hode http://www.tremo.no. Hva med å bestille noen ubehandlede dører herfra og olje/beise til de får "rette leten". Da har du jo også valget å gå på en tresort som er mest mulig motstandsdyktig uten å koste skjorta. Tresorten er jeg ikke den rette til å svare på, men jeg regner med at trebåtfolket kommer på banen. Eik eller ask er sikkert bra, men muligens overkill... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Det er en her på BP som hadde - og kanskje har fortsatt? - mange edeltre-skapdører i ulike størrelser til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Vil du kjøpe de ferdig laget er det straks litt mer investeringer.. Noe usikker på det hallaron uten at jeg har prisliste fremfor meg men en NETTO skapdør fra Byggmakker koster ikke allverden. Om det finnes i f.eks furu ubehandlet er jeg usikker på. Bjørk tror jeg men er usikekr på dette med ferdigbehandlet(lakket) Bjørk tror jeg vil gi det fineste resultatet hvis de skal beises. Samtidlig vil jeg mene at de bør lakkes mange strøk etter alle kunstens regler da limet som er brukt på innredninger generelt neppe er egnet for det miljøet du skal plassere dem i Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hallaron Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Tenker at det blir mer investeringer dersom man må spesialbestille dem på mål.. Ellers er jeg helt enig med deg m.h.p. på at bjørk blir fint når det blir beiset. Jeg sverger til herdins spritbaserte beiser, disse har jeg brukt på bjørk i båt og det ble bra - men jeg hadde bare båten i to år da... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Espen C Svart 3.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Jeg har funnet dører på OBS de har flere forskjellige størrelser med en ca. pris på 200 kr. for en dør så blir det billig Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Bør det ikke være kvistfritt da hvis en vil etterligne mere edelt treverk ? Prøvde å beise hobbyplate i sin tid for å etterligne teak. Dessverre så står ikke snekker kunnskapene til bestått så det ble mislykket av den grunn. Og hobbysnekkere med båt har bestandig nok å gjøre på sitt eget . Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 blir penest om det er kvistfritt ja, om en skal ha det slik kan en kjøpe glattkant, den er kvistfri. Kommer i mange ulike dimensjoner og kan brukes både til ramtre og fylling. Dersom man har lyst til å bruke en del penger på verktøy og starte med trearbeid, kan man besøke sidene til steg for steg. der er det masse fint verktøy å bruke penger på...... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Slagskibet Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Siden jeg er best til å fyre ved i ovnen Hallaron. Hva skal jeg spørre etter i Maxbo sjappa da ? Glattkant ? De sier bestandig hobbyplate til meg de og blir litt blanke i øya liksom. Jeg vet hvordan jeg vil det skal se ut men å bestille materialer til det er ikke lett når en er analfalbet. alternativene de kommer opp er sikkert bra med men kunnskapene for å bedømme det de kommer med er ikke tilstedeværende Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Spør etter furu plank 15x95, 21x120 f.eksempel da skal de ta det på dimensjonen. Mener å huske at betegnelsen før iallefal var PE Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hallaron Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 (redigert) Det blir dyr ved med glattkant da... Joda du bare sier du skulle hatt noe glattkant, 21-70 f.eks. som da er 21x70 mm og helt glatthøvlet på alle flater. Kommer i et utall dimensjoner fra 6-7 mm tykke og oppover, og om de er noe nedlatende får du bare rynke litt på nesen og si noe slikt som : "dette er jo furu, jeg vil da ikke ha slikt i skuta, har du ikke noe av lauvtre?" Da blir de garantert stresset...... Redigert om du virkelig vil diskutere dimensjoner med dem, kan du jo pugge dennelista.. Men det er jo heldigvis ikke alle som er så enkle som meg som bruker 10 tusenvis av kroner på verktøy, kjøper matrialer til stive priser, bruker timevis på å lage en krakk, eller ukevis på å lage en kommode, og fremdeles går rundt i den troen at man sparte noe :crazy: jaja vi har alle våre laster... Redigert 3.Januar.2007 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Men det er jo heldigvis ikke alle som er så enkle som meg som bruker 10 tusenvis av kroner på verktøy, kjøper matrialer til stive priser, bruker timevis på å lage en krakk, eller ukevis på å lage en kommode, og fremdeles går rundt i den troen at man sparte noe Your`e not alone... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Du ser ikke helheten: Etterpå har du en krakk som ingen annen, verktøy i haugevis, erfaringer for livet, unngått å sitte tilsvarend mange timer foran PC'en ved baatplassen, får beundrende blikk fra den bedre halvdelen (eller ikke?), "Pappa'n min kan bygge krakker", osv osv Hva spiller de par kroner da for en rolle Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 (redigert) Det er godt at jeg ikke er alene i galskapen. Og noe må jeg jo bruke penger på. Nå har jeg fått forbud mot sjokolade og snop også, så et eller annet må en jo bruke sine lommepenger på.. redigert Akkurat det med at "den har pappa laget" og stoltheten som følger med kan faktisk ikke måles i kr. Må si det varmer pappa når treåringen viser barnestolen eller senge eller noe annet og skryter av pappa.... Redigert 3.Januar.2007 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Jeg er alt for dårlig på fresing. Har overfreser, men skal jeg lage not+fjær, eller felle inn saker og ting, skjøte bord, eller lage noe annet enn vanlige " avrundete hjørner" kommer jeg til kort. Kanskje dere erfarne trearbeidere har noen tips å dele ? Trenger jeg et fresebord til overfreseren min ? Duger et sånt CLAS OHLSON fresebord; eller bør jeg satse på noe annet ? Tror ikke det er dette verktøyet jeg kommer til å bruke aller mest, men allikevel tror jeg at stasjonærjobbing er det som skal til ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Slagskibet Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Jeg får drysse hue fullt av sagspon og stikke nedom senere i måneden skjønner jeg nå. Litt merkelig, kjenner folk i alle yrker men ingen snekkere.... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 redigert Akkurat det med at "den har pappa laget" og stoltheten som følger med kan faktisk ikke måles i kr. Må si det varmer pappa når treåringen viser barnestolen eller senge eller noe annet og skryter av pappa.... Pappa, den var SKIKKELIG rar altså, sa treåringen min forleden... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Jeg får drysse hue fullt av sagspon og stikke nedom senere i måneden skjønner jeg nå. Litt merkelig, kjenner folk i alle yrker men ingen snekkere.... Hmmm jeg bytter gjerne bekjentskaper med deg, jeg kjenner 4-5 snekkere, men skulle gjerne hatt en rørlegger i min daglige omgangskrets... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Viksund Bravo Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Kanskje dere erfarne trearbeidere har noen tips å dele ? Trenger jeg et fresebord til overfreseren min ? Duger et sånt CLAS OHLSON fresebord; eller bør jeg satse på noe annet ? Tror ikke det er dette verktøyet jeg kommer til å bruke aller mest, men allikevel tror jeg at stasjonærjobbing er det som skal til ? Suzuki Jeg kan nok ikke kalle meg erfaren snekker, men har akkurat innredet et snekkerverksted hjemme nå på 50m2. All tid har gått til bygning og maskiner, nå skal jeg endelig LAGE noe Fresebordet til overfresen er det mest geniale som finnes, det utvider bruksområdet og er en drøm å jobbe med. Har også en stor fres på en kombimaskin, men til mange typer arbeider er den lille fresen mer hendig. Kjøpte et Proofy bord, som er avbildet i Luna-katalogen. Er av metall og er stabilt. Har ikke studert Clas- bordet, men det er viktig at det er solid og at dingsene som holder treet i posisjon er kraftige nok. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Hallaron Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Jeg har et billig fresebord - det funker, men det er mye plunder og heft. Når jeg bygger garasje blir det nytt verksted også. Tror ikke jeg kan koste på meg 50m2, men muligens 25-30... Og da skal jeg ha et skikkelig fresebord. En kompis av meg (som er snekker) har laget sitt eget. Bare montert fresen opp ned under arbeidsbenken og et skyveanlegg... det er i alle fall mye mer stabilt enn mitt billigbord... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
glalaksen Svart 3.Januar.2007 Del på Facebook Svart 3.Januar.2007 Hei, har fresebord fra Bravo i Bodø, det kostet vel rundt en tusenlapp og har ikke noe å utsette på det, men så har jeg ikke prøvd andre heller. Tipper at det bordet er levert enten av gisle krigsvoll as eller master norge as. Kan forresten bruke det samme bordet til stikksagen og sirkelsagen også. Var innom steg for steg i Drammen i sommer, og han mente jeg skulle klare å lage ei skapdør på et kvarter, men har ikke prøvd enda. å lage ei middels stor skapdør koster rundt 60 kroner i hobbyplater, men Tremo og andre kjøkkenfornyere tar fra ca 800,- og oppover for en tilsvarenede dør. Så hvis dere bygger nytt kjøkken samtidig så blir ikke de dørene i båten så dyr og dere har vel noen kjerringer som blir glade for nytt kjøkken? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Januar.2007 Del på Facebook Svart 4.Januar.2007 Ett par tips: Skal du ha ferdig laget skapdør til en grei pris kan du sjekke med ILA Landsfengsel. Snekkerverkstedet der lager kjøkkeninnredninger for salg, og har skap og dører i mange størelser. Ring Ila, spør etter snekkerverkstedet og be om å få tilsendt katalog og prisliste... (Nei, jeg har ikke jobbet der.... ) Dersom du skal lage dette selv, kan det være ett tips å gå på loppemarkeder, sjekke containere med møbler på skroten osv. Ikke umulig å finne ett par gamle teakdører, ett bord e.l. Ikke bestandig heltre i bordplater, men understell, dørkarmer osv er ofte heltre. Med litt kjøring i bandsag og tykkelseshøvel har du fine rette og tørre materialer. Ett par dørkarmer på 210cm saget opp i 5cm breie og 5mm tykke lameller holder til ett par kvadratmeter dørk.... Dessuten er ikke teak så grusomt dyrt hvis man kjøper fra f.eks Isene Jordan Jeg har ingen tykkelseshøvel, men har tatt turen til en lokal trappesnekker. Har gjerne betalt en hundrings eller to for å få høvlet en liten stabel med materialer. "Min" snekker kan høvle opptil 100cm breie materialer, så hvis du f.eks stavlimer teak til dørspeil, kan du få høvlet dem 100% flate etterpå. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.