Jump to content

Nidelv 300 sport 2007


Bypass

Recommended Posts

Hei alle båtglade !

 

Har kjøpt ny båt i Høst en Nidelv 300 sport med Volvo D4, er det noen som erfaringer med denne motoren i denne båten hadde det vært om dere kunne skrive noen ord om det.

Da det blir lange måneder til båt sesongen kommer og jeg for teste den selv, har det sverre ikke prøvekjørt denne båten enda.

Redigert av Bypass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt gleden av å ha en Nidelv 300 en sesong. Båten vår var den første med d6 motor. Dengang var det bare 310 som fantes.

 

Nå har vi 2xD4 i båten vår. Motorer vi er veldig fornøyde med. Litt hardere gange enn D6'en ettersom en sekser er en seker og en firer er en firer. Men skulle jeg kjøpt en Nidelv 300 i dag hadde motorvalget stått mellom D6 350 og D4 260. D4 hadde jeg kanskje falt ned på da jeg synes at båten vår var litt tung i hekken med D6. Men nå har jo Nidelv endret badeplatformen på 300 - så det kan være at det er bedre nå

 

Uansett gratulerer med en flott båt og velkommer til Baatplassen :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den skal krype så vidt over 40 knop med D6-350. D6-310 gir vel rundt 35-36 skulle jeg tro (Bitteliten, det vet du!).

Utrustet med D4-260 kommer man antagelig opp i 33 knop.

 

Men, akselrasjonen vil antagelig være temmelig lik for en N300 med D4-260 og D6-310 da D4-260 har kompressor, noe D6-310 ikke har. Du får da høyere dreiemoment helt fra bunnen. D6-350 har forøvrig også kompressor.

Link to post
Share on other sites

Hei alle båtglade !

 

Har kjøpt ny båt i Høst en Nidelv 300 sport med Volvo D4, er det noen som erfaringer med denne motoren i denne båten hadde det vært om dere kunne skrive noen ord om det.

Da det blir lange måneder til båt sesongen kommer og jeg for teste den selv, har det sverre ikke prøvekjørt denne båten enda.

 

 

Det har du helt rett i at det er baatsmann!

Gratulerer så mye med ny båt Bypass. Jeg har også en slik i bestilling, blir produsert nå i Januar. Velkommen også til baatplassen!

 

 

Hei.

 

Gratulerer så mye med ny båt begge to - det er hyggelig at vi blir flere Nidelv 300-eiere her. Vi har hatt vår båt i en sesong, har brukt den mye, og er veldig godt fornøyd med båten, de praktiske løsningene, gode sjøegenskaper og lekker design. Etter at båten fikk den nye cockpit-løsningen har den blitt mer og mer populær, og nå produseres det i overkant av 20 eksemplarer i året av båten.

 

Vi har KAD300 i båten vår. Etter det jeg husker er den snaut 100 kg lettere enn D4-260. KADen har ca 20 HK mer toppeffekt, men lavere dreiemoment. Jeg har hatt båten oppi 34.1 GPS-knop på forsommeren i fjor. Fullt ferieutstyrt hadde den toppfart på ca 32.5 knop i fjor sommer, og vi marsjet behagelig i 25-26.5 knop. Jeg vil anta at akselerasjonen blir noe bedre med D4-260, men at toppfarten blir litt lavere. Jeg ser Nidelv oppgir 34 knop for en 2005-modell (med D4-260) som de skal selge brukt, men jeg tror kanskje det er i overkant av det den klarer.

 

Jeg skjønner godt at ventetiden kan bli lang, men solen har heldigvis snudd nå, så det går mot sommer.

 

Lykke til. Det blir spennende å få deres erfaringer når dere har overtatt båtene.

 

Hilsen hos

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

D6-310 gir vel rundt 35-36 skulle jeg tro (Bitteliten, det vet du!).

 

Men, akselrasjonen vil antagelig være temmelig lik for en N300 med D4-260 og D6-310 da D4-260 har kompressor, noe D6-310 ikke har. Du får da høyere dreiemoment helt fra bunnen. D6-350 har forøvrig også kompressor.

Dette kommer an på propellvalget på båten. Etter at vi solgte vår N300 ble det byttet propell. Med den propellen vi hadde toppet vi nesten 40 knop med medvind, sol i ryggen og vakre damer på fordekket :wink: Men den var litt treg opp i plan før man fikk skikkelig trykk i motoren - som på D6 310 kommer på rundt 1800 Omin. Men var jeg snill med gassen og ventet til jeg hadde 6-7 knop før jeg tok båten opp i plan kom den som et skudd.

 

Prestandamessig skiller det antakelig en knop eller to i toppfart mellom KAD 300 og D4 260 - som hos sier. Men det har i praksis ikke så stor betydning. Det er fleksibiliteten som teller - dvs aksellerasjon og hvor raskt motoren reagerer om du gir gass i feks medsjø. Her er D4 260 overlegen KAD 300. D4 260 har maks dreimoment på ca 650 Nm på 1500 Omin ca. KAD 300 har maks 570 nm på 3400 Omin. Og det merkes veldig godt.

 

D4 har litt hardere lyd og kanskje en anelse høyere støy enn KAD 300. Men den bruker mindre drivstoff (omtrent 20% vil jeg tro på liter/nm - det er i hvertfall det om jeg sammenligner W37 med KAD 44 og D4 260)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prestandamessig skiller det antakelig en knop eller to i toppfart mellom KAD 300 og D4 260 - som hos sier. Men det har i praksis ikke så stor betydning. Det er fleksibiliteten som teller - dvs aksellerasjon og hvor raskt motoren reagerer om du gir gass i feks medsjø. Her er D4 260 overlegen KAD 300. D4 260 har maks dreimoment på ca 650 Nm på 1500 Omin ca. KAD 300 har maks 570 nm på 3400 Omin. Og det merkes veldig godt.

 

Fra stillestående merkes det nok at D4 har vesentlig bedre bunndrag enn KAD300, men når det gjelder fleksibilitet/akselerasjon ved vanlig kjøring, f.eks fra ca 2500 Omin og oppover er nok forskjellen mye mindre - i dette området oppleves i alle fall KAD300 sterk.

 

 

D4 har litt hardere lyd og kanskje en anelse høyere støy enn KAD 300. Men den bruker mindre drivstoff (omtrent 20% vil jeg tro på liter/nm - det er i hvertfall det om jeg sammenligner W37 med KAD 44 og D4 260)

 

Jeg har ikke selv prøvd alle disse motorene, men en forskjell i drivstofforbruk på ca 20% høres mye ut. På Windy sine hjemmesider framkommer det at forskjellen i forbruk (pr nautisk mil) for en W37 GM med 2*KAD300 og 2*D4-260 er i størrelsesorden 5% i D4 sin favør.

 

Bypass, jeg tror du vil bli veldig godt fornøyd med N300 og D4-260. Hos forhandleren i Asker mente de i alle fall at dette var en veldig god kombinasjon.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke selv prøvd alle disse motorene, men en forskjell i drivstofforbruk på ca 20% høres mye ut. På Windy sine hjemmesider framkommer det at forskjellen i forbruk (pr nautisk mil) for en W37 GM med 2*KAD300 og 2*D4-260 er i størrelsesorden 5% i D4 sin favør.

 

5% høres til gjengjeld lite ut. Det store salgsargumentet for den nye Volvoserien har jo vært drivstofføkonomi. Vært interessant å få klart opp i dette. Det er vel også en del forskjell i sylindervolum på disse to. KAD 300 er det jo tatt mye hester ut av.

Link to post
Share on other sites

Calluna har oppgitt et sted her (dette tar jeg på husken) at hans 2xKAD 44 bruker ca 2-8-3 liter/nm. Mine to D4 bruker ca 2 liter/nm - 60 liter i timen i 30 knop. Synes vel sånn sett at jeg var ganske snitt med %'en jeg - om jeg husker rett da :smiley: Båtene er ganske så like - bortsett fra at min med HT veier litt mer

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hallo !

 

Nå har jeg prøvd vår nye Nidelv 300 sport 2007 mod. og logget ca. 20 timer, jeg må si at dette svarer til forventnigene vi hadde til denne båten.

Kavliteten på montering og komponenter virker også så langt veldig bra.

Når det gjelder vårt motor valg en D4 virker den utrolig sterk og smidig + ja den bruker lite drivstoff. Men skulle jeg ha kjøpt et annet motor

alternativ måtte det bli D6 350, D6 310 blir nok litt midt i mellom og du for forliten forskjell for de pengene du må ut med.

Ellers er båten utrolig god i sjøen da vi har fått teste den for et par helger siden i ordentlig sjø og vind.

Med fulle tanker og nesten det mann trenger for 3 uker ferie + 2.stk og noe ekstrautstyr montert logger vi 34 knopp på max fart. dette vist på GPS.

Kommer til bake med mer info når vi har logget flere timer.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Kan du legge ut et bilde av motorrommet ditt? Jeg hadde D6 i mon N300, og det var veldig trangt. Måtte ta ut skottet mellom motorrom og tankrom for å skifte impeller...

Jeg har to D4 i kjellern nå - har god nok plass.

 

Flott at du er fornøyd med båten. Vi sleit litt med detaljkvaliteten på båten vår - men den ble bra når alt var rettet opp.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...