Jump to content

Lense opplegg


BK

Recommended Posts

Min plan, om det skulle interesere noen da  :smiley:

En stk relativt stor 12V pumpe som starter via flotør nr 1, greier ikke denne å holde unna (har 450 Ah til rådighet), så blir neste pumpe aktivisert når vannstanden når flottør nr 2.

Pumpe nr2 er en 24V pumpe med stor kappasitet, denne skal da lense til flotør nr 1 bryter.

 

Flottørene går via rele, fordi jeg har erfart at varigheten kan bli liten om man trekker mye amp gjennom flotøren.

 

Det vil også bli alarm ved pumpeaktivisering, samt at dette vil pumpe helt til både 12v og 24v  bankene mine er tomme. (sparer 24v til slutten, slik at jeg event har noe til å starte ladedyret med.

 

I tilegg er jeg veldig frista til å mekke en 3 veis ventil på kjølevannsintaket, slik at jeg kan lense med det også.

 

Har og tenkt på mannuell lense pumpe i tilegg, men etter siste tids lesning går jeg heller for pøsen som siste utvei.

 

Noen som har kommentarer ang en bedre løsning ??

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med selvsugende tannkjulspumpe

 

Marco tannhjulspumper egner seg godt for transport av diesel, lette smøreoljer og drikkevann. Kan også benyttes som lensepumpe.

Spenning: 12 volt

Kapasitet v/1 meter løft: 14 l/min

Kapasitet v/3 meter løft: 13 l/min

Kapasitet v/8 meter løft: 10 l/min

 

er disse egnet til å fjerne siste rest fra kjøsvinet. ??

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, de er egnet til å fjerne siste rest av vann fra kjølsvinet. De har god selvsugehøyde, en grovsil foran tannhjulet og kan tørrkjøres.  Med andre ord kan pumpa monteres på et tørt og greit sted, en skroggjennomføring høyt over vannlinjen og en halvtoms slange godt plassert der vannet samler seg først. Nå får man ut så og si alt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Noen som har kommentarer ang en bedre løsning ??

 

:smiley:

Med opplegget ditt blir du nok favorittbåteieren til forfatteren av denne artikkelen:

http://www.yachtsurvey.com/bilge_pumps.htm

 

Håper du aldri får bruk for løsningen din, men gjør du det, vil du og familien finne ut at lensepumpeløsningen kanskje var det glupeste far hadde gjort i hele sitt liv.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har en åpen klinkbygget trebåt av gammel årgang uten elektrisk utstyr av noen art.

 

Der er en 2" hånddrevet stempelpumpe ca. 80 cm lang som brukes til lensing av regnvann.

 

I tillegg er der en remdrevet tannhjulspumpe på motoren som kan kobles inn under gange. Den brukes stort sett bare til spyling og etter endt spyling for å lense ut igjen spylevannet.

 

I tung sjø og mye stamping hender det at klinkbygde båter begynner å lekke ved at en eller flere sømm ryker eller strekkes og da er tannhjulspumpa forhåpentlig god å ha.

 

Ved sjøsetting bruker båten å lekke mye det første døgnet, men da lar jeg Sabb-dieselen gå

på tomgang natten over med pumpa innkoblet. Pumpa har en "Staufferkopp" for smøring med fett. I motsetning til impellerpumpe tåler den å tørrkjøres.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en åpen klinkbygget trebåt av gammel årgang uten elektrisk utstyr av noen art.

 

Der er en 2" hånddrevet stempelpumpe ca. 80 cm lang som brukes til lensing av regnvann.

 

I tillegg er der en remdrevet tannhjulspumpe på motoren som kan kobles inn under gange. Den brukes stort sett bare til spyling og etter endt spyling for å lense ut igjen spylevannet.

 

I tung sjø og mye stamping hender det at klinkbygde båter begynner å lekke ved at en eller flere sømm ryker eller strekkes og da er tannhjulspumpa forhåpentlig god å ha.

 

Ved sjøsetting bruker båten å lekke mye det første døgnet, men da lar jeg Sabb-dieselen gå

på tomgang natten over med pumpa innkoblet. Pumpa har en "Staufferkopp" for smøring med fett. I motsetning til impellerpumpe tåler den å tørrkjøres.

Ingen dum greie det med denn direktepumpa, jeg har vert borti en Malo loddebåt, denn hadde også opplegg for slik pume.

Er fortalt at da disse båtene gikk på fiske så sveiv pumpa kontinuerlig, det kan jeg gjerne tro for i sjø så gikk båten tvers gjennom sjøene (fikk erfart det ja).  :crazy:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Lekkasje !!!

Ikke mange ting kan klare å lage en skikkelig klump i magen på en båteier raskere enn når han oppdager at motorrommet svømmer over av vann og at en tur ned i kabinen gjør at han vasser i enda mere vann. Ligger båten ved brygga er du ille ute, er du til sjøs, er det verre.

 

Det er et utall måter å få vann inn i båten.

Å smelle på et skjær med påfølgende lekkasje er en måte, men ofte er det helt andre årsaker til alt vannet i båten din. Den mest vanlige måten er gjennom en av de mange skroggjennomføringene under vannflaten, men vann ovenfra er heller ingen spøk.

 

Det er bare en måte å få vannet ut igjen.

Det er å lense det ut. Midlet er en lensepumpe. Ikke en hvilken som helst lensepumpe. Nøkkelen til å gjøre din båt synkesikker er å ha installert pumpeutstyr som pumper mer vann ut enn det lekker inn. En opplagt selvfølgelighet for mange, for andre en tankegang tilhørende en annen klode..

 

Et 5cm hull i bunnen, likt det du får hvis slagen på ditt 2" sjøvannsinntak hopper av, gir deg over 250 liter vann inn i løpet av de første 60 sekundene. Når temperaturalarmen går etter 4 minutter har du over et tonn vann ombord og når du får summet deg har du plutselig halvannet tonn vann. Det er mye. Spesielt hvis båten er liten.

 

Små båter trenger meget god lensekapasitet fordi de ikke klarer å ta inn særlig mye vann før de synker. Store båter trenger enda bedre lensekapasitet rett og slett fordi de er store.

 

Den vanlige manuelle menbranpumpa som fulgte med båten er grei til å tømme kjølsvinet for noen liter vann nå og da, utover det er den verdiløs som pumpe i en nødsituasjon. Og nødsituasjonen? Ja den kan oppstå raskere enn du trodde var mulig. Med en rekke hull til gjennomføringer i undervannsskroget, er man faktisk utsatt, uansett båttype. Når årene går, øker sjansen for at noe skjer. Og til sjøs? Det heter jo ikke skjærgård for ingen ting. Grunnen er at det er fullt av skjær der ute som bare venter på at du skal komme forbi. Lenger ute kan det være andre ting. En tømmerstokk. Flytende søppel fra større skip. En kontainer vakende i vannflaten. Mulighetene er mange. Uvær kan også fylle båten din med vann.

 

Når man etter hvert begynner å innse at en plutselig og uventet inntrenging av vann i skuta faktisk er en reell mulighet, har man kommet tilbake til riktig planet. Innser man at en slik ulykke også kan hende en selv, er man i ferd med å lande og har snart plassere sine ben i en båt som har det nødvendige utstyret montert.

 

Hva er så det nødvendige utstyret?

Som jeg tidligere sa er nøkkelen til en synkesikker tilværelse å installere pumper som pumper ut mer vann enn det som kommer inn. Det er selvsagt ikke alltid mulig, men man kan installere utstyr som i flertallet av ulykker klarer å holde skuta flytende inntil man har tettet lekkasjen, fått hjelp fra andre eller kommet seg til land.

 

Kraftige elektriske lensepumper er en mulighet. 1 er bedre enn ingen. 2 er bedre enn 1. Små elektriske pumper for fritidsbåter koster fra 300 kroner og oppover og pumper ut mellom 5 og 15 tonn vann i timen. Det høres veldig mye ut, men det 5cm lille hullet jeg snakket om tidligere gir deg 15 tonn vann inn i båten i løpet av den samme timen. Flere pumper er nødvendig. Ikke bare pga kapasiteten, men også pga sikkerheten man får ved å ha flere separate pumper.

 

Mekaniske pumper  drevet av motoren er en annen mulighet. Enten som en pumpe montert på akslingen, eller tett og slett ha en 3-veis ventil på motorens kjølevannsinntak - før sjøvannsfilteret - slik at motoren suger vann innenfra og ikke utenfra. En 200 hesters motor på max turtall suger mellom 6000 og 9000 liter vann i timen. Det hjelper betraktelig. Ulempen er at du ikke må tørrkjøre noe, da har du et nytt problem.

 

Lensepumper er en av yttert få ting du skal koble direkte til batteribanken og ikke via hovedstrømsbryterene. Har vannet allerede laget en kortslutning et annet sted i det elektriske systemet, kan du slå av hovedbryterene uten å miste din svært dyrebare lensekraft.

 

 

Så hva koker det hele ned til?

For under en tusenlapp og litt monteringsjobb en passende dag, har du sikret deg mot det du vet aldri vil hende deg uansett. Vel anvendte penger å lage et høykapasitets lenseopplegg? Bare hvis vannet plutselig og uforutsett skulle trenge inn i akkurat din båt. Vet du at så aldri vil skje, kan du klare deg med din lille manuelle kjølsvinpumpe.

 

Det aller beste er at du selv bestemmer over egen båt og gjør akkurat det som passer deg. Din avgjørelse, ditt ansvar.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ros og hederlig omtale Til Lotus  :crazy::seeya::wink:

Bra inlegg

 

Reknet litt på kapasiteten mitt tidligere nevnte opplegg vil ta unna pr time

26,4 Kubikk i timen

Kostnad < 1500,-

Noen som har erfaringer ang. TMC pumper ?? Jeg mener disse burde være gode nok ettersom di ikke vil være i normal drift (tett båt)

 

(Lite Stikk)

Ettersom jeg startet denne tråden, påberoper jeg meg retten til å si at ingen inlegg er "Offtopick" i denne tråd  :wink:

Ikke mere med det  :nono:

Fortsatt god helg  :crazy:

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaringer ang. TMC pumper ??

Har opp gjennom tidene hatt både TMC og andre pumper av lignende type. Noen heter bare "Bilge Pump" og kunne like gjerne vært kalt "Billige pumpe" for de er bilige og varer ikke lenge. Husker ikke helt erfaringen med TMC kontra de andre men sitter med et inntrykk av at alle av denne nedsenkbare typen ikke varer stort mer enn et par år uansett navnet som er klistret utenpå. Har en følelse av at det er olje i lensevannet som er det store problemet. Plasten deformeres og lekkasjer oppstår. Min personlige konklusjon er at de nedsenkbare pumpene er noe leketøy men da tannhjulspumper av noe kapasitet koster skjorta har jeg fremdeles nedsenkbar ombord selv. For tiden har jeg en liten "Rule" pumpe som har vart et år. Forventer vel ikke at den klarer mer enn et år til......

 

Broderen kjøpte en elektrisk membranpumpe til et par tusen og også denne varte bare et års tid før olja i lensevannet hadde ødelagt membranet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den Marco tannhjulspumpa som BK nevner, har jeg i båten. Den er ikke kresen og pumper vann, olje, oljeblandet vann, diesel osv.  Den har et grovfilter i forkant. Prisen er drøye 1000 kroner og selv med 3 meter pumpehøyde er effekten 13 liter. Fordelen med denne er at du kan tilkoble en 13mm slange som ligger innerst i kjølsvinet og tar det aller meste. Brukt på dette viset er det en grei pumpe for å lense kjølsvinet for noen liter vann nå og da, man får opp absolutt det meste.  Litt lengre oppe i kjølsvinet står en kraftig TMC lensepumpe.  Selv om den er beregnet for nedsenking, står den alltid tørt. Den er der for en eventuell nødsituasjon. Denne, sammen med broderpumpa i fremre skott, skal holde meg flytende en stund hvis uhellet skulle være ute.

 

Siden begge pumper står tørt og reit montert uten stadig å bli våte, blir levetiden svært lang. Ofte er det den elektriske biten som svikter først. Her har tilførsel gode dager. Det samme har den vanntette pumpen med sin el-motor inni.

 

Siden kjølsvinet alltid er tørt og intet vann finner veien til kjølsvinet, er Marco-pumpa blitt en pumpe som pumper diesel mellom tankene. 13 liter fra eller til for nødlensing ville antagelig ikke spilt noen rolle.

 

Hvorfor får folk stadig noen titalls liter vann i kjølsvinet? På trebåter er det jo opplagt, men på plast motorbåter skal det jo ikke komme annet enn noen dråper via akseltettingen.  Og på en seilbåt... Hvor kommer vannet i kjølsvinet fra? De med gjennomgående mast har visst lekkasje både titt og ofte, men de andre da?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvorfor får folk stadig noen titalls liter vann i kjølsvinet? På trebåter er det jo opplagt, men på plast motorbåter skal det jo ikke komme annet enn noen dråper via akseltettingen.  Og på en seilbåt... Hvor kommer vannet i kjølsvinet fra? De med gjennomgående mast har visst lekkasje både titt og ofte, men de andre da?

Lotus

- Anti-hevert ventilen på saltvannskretsen til motorkjølingen

- Slitne simringer på saltvannspumpa

- Lekkasje fra vanntank/ferskvannsopplegget

- Vann gjennom luka i dårlig vær

- Vått mannskap

- Lufteventiler som ikke ble lukket i dårlig vær

- Kondensvann fra kjøleboks o.l.

- Rengjøring av logg-giveren (er rask, men et par liter blir det gjerne)

- etc.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

- etc.

Der inkludert stadige skvetter fra overtrykksikringen på varmtvannstanken.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har noen erfaring med "absorbsjonspølser"....

Hadde en slik pølse i kjølsvinet en vinter for noen år siden, men syntes ikke den gjorde underverker (så vidt jeg husker). Har i alle fall ikke gjentatt det noen gang. Joda, den trakk til seg noe, det merket jeg da den skulle fjernes, men det var ikke bare rent vann som lå igjen :crazy:. Kjøpte min på Maritim. Det er kanskje kvalitetsfjorskjell på disse, som på mye annet  :seeya:.
Link to post
Share on other sites

På varmtvannstankens overtrykkventil må det ha kommet 30 liter i løpet av sesongen. En slange fra ventilen og en skroggjennomføring løste problemet.

 

Lotus

 

 

Hvorfor gjøre så mye ut av det. plaserte en 1,5 ltr's mineralvannsflaske under ventilen. Må bare huske å tømme den en gang iblant.

Pekjan

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

På varmtvannstankens overtrykkventil må det ha kommet 30 liter i løpet av sesongen. En slange fra ventilen og en skroggjennomføring løste problemet.

Hva med å skru ned pumpetrykket noe. Overtrykksventilen skal ikke lekke dersom den ikke utsettes for for høyt trykk. Mange pentrypumper har en justeringsskrue som stiller trykkbryteren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjøre så mye ut av det. plaserte en 1,5 ltr's mineralvannsflaske under ventilen. Må bare huske å tømme den en gang iblant.

Pekjan

Jeg hadde en slange fra ventilen og over i en 10 liters plastdunk. Hver gang min 40-liters tank ble varm, kom det en skvett i kanna. Det kunne ikke komme noe annet sted fordi tilbakeslagsventilen sperret andre veien. Trykkforskjellen på 40 liter 20 graders vann og 40 liter 80 graders vann er en liten skvett ut overtrykksventilen. Når kanna var full hadde skipperen glemt at problemet eksisterte. I,5 liters flaske? Ja den må jo tømmes så ofte at man ikke kan glemme det. På den annen side vil den stå i et skott under en madrass og stadige tømminger er brysomt. Så 2 meter slange, noen slangeklemmer og en syrefast skroggjennomføring over vannlinjen var en av de bedre investeringene for årets sesong. Og med en levetid på 20 år ++ ble det lite bry for et brysomt problem.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg startet denne tråden, påberoper jeg meg retten til å si at ingen inlegg er "Offtopick" i denne tråd  :wink:

Ikke offtopic, men en vridning:

Hva med forskjellige skott i båten ? Hos meg er det slik (Tresfjord 28): Dieseltank midt i båten. Skott foran og bak denne. Også et skott ganske langt bak (glem dette, det er lite). Altså tre - fire "rom" i kjølen. Veggene går opp til dørken. De har en kran langt nede mellom skottene. De har etterhvert fått en del hull til diverse gjennomføringer.

 

Originalt en handpumpe i foreste og en i bakerste rom (De to store). Jeg har ikke mer, men planlegger å gjøre noe. Lotus kan ta nattesøvnen fra noen og envær.  :lol:

 

- Hvordan løse dette ? En pumpe til hver eller ventil til å velge ?

- Hva er krana til ? Slippe vannet inn i det rommet pumpa sitter ?

- Hvor viktig er det å tette når man monterer utstyr som krever gjennomføring under dørken, og evt. hvordan ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Gerard & andre nervevrak: :lol::confused::wink:

 

min Joker er 32 år gammel. Den er MAO eldre enn skipperen.

Den har ikke hatt lensepumpe tidligere i det hele tatt. ( medmindre disse er utmontert, hvilket virker usannsynlig.. ) Den har såvidt jeg kan bedømme ALDRI vært på havets bunn.

Jeg forfekter på ingen måte uforsiktighet, og økt pumpekapasitet blir installert i vinter. Men man kan heller ikke bli hysterisk.

 

Når båten skulle forsikres, krevde selskapet at alle bunnventiler skulle skiftes, sammen med gjennomføringene. Pumpekapasitet var IKKE et tema. Sålenge noen ikke er ombord, har ikke manuelle pumper noen misjon. Elektriske pumper virker sålenge de har strøm, deretter dør de. Det er et faktum som ikke kan beskrives. Om båten synker 20 minutter etter at slange/kran eller annet svikter eller om det tar 3 timer, er vel ikke av betyding. For at store elektriske pumper skal holde båten flytende må man; A) ha landstrøm, B) ha STOR batterikapasitet eller C) se til båten flere ggr daglig.

 

Jeg for min del satser på friske kraner og slanger / klemmer når båten ligger ved kai.

Forsikringsselskapet har ingenting imot dette..

 

MVH

Suzuki - som anser seg som forsiktig

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Til Gerhard som sikkert er like nervøs som meg  :lol:

 

"- Hvordan løse dette ? En pumpe til hver eller ventil til å velge ?

- Hva er krana til ? Slippe vannet inn i det rommet pumpa sitter ?

- Hvor viktig er det å tette når man monterer utstyr som krever gjennomføring under dørken, og evt. hvordan ?"

 

Jeg har i to år ikke hatt lensepumpe i det hele, men er ikke kry over det.

Fikk 400 L vann fra vanntankene ned i kjølen, samt at jeg hørte det sidra og rant, skal ikke nekte for at jeg ble en smule stressa før jeg fant ut at det var VV Berederen som var lekk.

 

Tenker nå å installere løsningen som jeg nevnte lengre oppe.

 

1. Jeg ville her valgt å opne mellom fremste skott og senter og montert en pumpe der

Jeg ville ikke opnet til den bakre, fordi det ma. kan komme oljefilm mm. frem, så da ville jeg hatt en pumpe i motorsekjonen også.

Disse ville jeg ha kobblet sammen til en akkustisk alarm ombord, samt optimalt sett en GSM sender.......

 

2. Hva krana er til tja si det, jeg ville opnet denne reff. punkt 1.

 

3. ikke i det hele tatt mener jeg med mindre det fører til oljedamp, støy, vakuum der det ikke skal være.

Eneste jeg kan tenke meg er at det kann være en fordel å forsegle treverket som event er inne i skottet.

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Noen er opptatt av hva elektriske lensepumper bruker av strøm. Svaret er: Ikke særlig mye. man får 500-700 liter vann ut av båten for hver amperetime man ofrer. Om pumpen er stor eller liten gjør bare små forskjeller i Ah forbruk. Forskjellen ligger i at en liten pumpe vil bruke lite strøm, men pumpe desto lenger. Ah-messig blir det nesten hipp som happ.

 

Hvis et 75Ah batteri leverer 60Ah til pumpene, har pumpene til gjengjeld pumpet ut omtrent 36 tonn vann. En anselig mengde med andre ord. Er motoren i gang, har dynamoen gitt strømmen, er motoren død, har et enkelt 75Ah batteri kanskje gitt deg det pusterommet du trengte.

 

Med andre ord er strømforbruket ikke noe problem selv på en seilbåt med dårlig batteribank og motoren av. Det forutsetter imidlertid at man får hjelp  eller når land innen rimelig tid. Alle batterier går tomme hvis man pumper i time etter time.

 

Lotus

 

PS: En 20-års antisynke forsikringspremie til en tusenlapp, må anses som rimelig. Det er jo bare 50 kroner pr. år i premie.  :wink:

 

(vanntette lensepumper som monteres tørt og ikke brukes før uhellet skulle være ute, har lang levetid)

Link to post
Share on other sites

Til dem som vil ha meget stor nødlensekapasitet vil jeg foreslå en solid sentrifugalpumpe som drives av motoren. Mellom pumpe og motor må der være en sjaltbar kobling. Med riktig pumpe og solid kraftuttak på motoren vil kapasiteten bli meget stor. Her vil lommeboka være begrensningen.

 

Impellerpumper med magnetclutch leveres av Johnson/Jabsco, er selvsugende, men tåler ikke tørrkjøring.

 

Tannhjulspumper tåler tørrkjøring og gir enormt trykk, men er ikke selvsugende.God spylepumpe.

 

Sentrifugalpumper har stor kapasitet, kan tørrkjøres, men er ikke selvsugende.

 

Sjaltbar kobling kan være klokobling, magnetclutch eller lamellkobling.

 

Ikke selvsugende pumper må ha bunnventil og helst også et opplegg for priming eller vakuumering

 

Mener at impellerpumpene stopper på 2", mens de øvrige finnes i langt større dimensjoner.

 

Det hele må kunne betjenes i løpet av sekunder fra dashbordet.

 

 

Kanskje overkill for de fleste, men mulighetene er der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...