Jump to content

Lense opplegg


BK

Recommended Posts

Hei,

Jeg har tre elektriske lensepumper med nivåelktronikk fra Wema. Disse er plassert hvor det er montert gjennomgående utstyr i skroget. I tillegg har jeg to manuelle pumper en i hvert skott av båten. Elektronikken er ikke nå, men skal koples til Yachtgaard alarmsystem. noe som gir meg tale og tekstmelding på intill 3 telefoner med om at det er vannintregning i båten.

 

Når båten er forlatt ser jeg ikke for meg hvordan den store lekasjen skulle oppstå sånn helt plutselig. I de fleste tilfeller vil en lekkasje oppstå gradvis og med 500 Aht batteri er det sannsynlig at jeg når båten i tide.

 

Når det gjelder kjempekraftige pumper tilkoblet motor, ser jeg ikke helt for meg at dette er noen kjempegod løsning i min båt. Sannsynligvis vil fremste del av båten, hvor ett eventuelt gjennomslag i skroget mest sannsynlig vil komme, fylles helt opp før det renner over skottet til aktre del. Om det skulle bli hull i aktre del  og om pumpen ikke tar unna alt vannet, vil motoren etterhvert komme under vann og stanse. Eller at den stanser som følge av at propellen slår ned i moder jord.

 

Jeg tror det viktigste er, om man er ombord eller på land, at man blir varslet omgående slik at det er mulighet for å tette vannintregningen, enten fra innsiden eller om nødvendig fra utsiden med filler og ett eller annet i hullet.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kjempekraftige pumper tilkoblet motor, ser jeg ikke helt for meg at dette er noen kjempegod løsning i min båt. Sannsynligvis vil fremste del av båten, hvor ett eventuelt gjennomslag i skroget mest sannsynlig vil komme, fylles helt opp før det renner over skottet til aktre del. Om det skulle bli hull i aktre del  og om pumpen ikke tar unna alt vannet, vil motoren etterhvert komme under vann og stanse. Eller at den stanser som følge av at propellen slår ned i moder jord.

 

Jeg tror det viktigste er, om man er ombord eller på land, at man blir varslet omgående slik at det er mulighet for å tette vannintregningen, enten fra innsiden eller om nødvendig fra utsiden med filler og ett eller annet i hullet.

Jeg ser poenget ditt. På større fartøyer er det alltid en såkalt lensekasse (bilge chest) der man kan velge fra hvilket rom man skal pumpe.

 

Det med å kunne foreta en nødtetting er særdeles viktig. Derfor bør man alltid ha med et lite utvalg av treplugger og trekiler til denslags samt å ha tenkt igjennom hvordan en slik nødtetting skal gjøres.

 

Hovedpoenget med mitt innlegg var å belyse hvilke muligheter som finnes

Link to post
Share on other sites

Ros og hederlig omtale Til Lotus Bra inlegg

 

(Lite Stikk)

Ettersom jeg startet denne tråden, påberoper jeg meg retten til å si at ingen inlegg er "Offtopick" i denne tråd  Fortsatt god helg  

Hei!

 

Lensing har vært rimlig bra dekka fra alle vinkler og bauger de siste dagene, men om jeg ikke har oversett  noe i andre innlegg mener jeg vi har glemt en vesentlig ting. Jeg vil anta at en av de mest logiske årsakene for vanninnbrudd vil være slangesvikt/klemmesvikt. Hvem kan med hånda på hjertet si at de finner skrogventilen(e) kjapt i kaoset som oppstår??????  Vannet står kanskje langt opp på blokka, ting ligger og flyter, det bobler og syder og sikten er lik null nedi der. Prøv en gang å finn og steng ventiler i blinde!!

Ellers tilhører jeg i akkurat denne diskusjonen den "Lotus'ke" trosretning, og båten er utrusta deretter.

 

mvh Sigurd .....med samtlige skrogventiler montert over vannlinja.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Denne Marco pumpen som omtales i denne tråden og som selges på Biltema:

 

Biltema

 

Har en slik liggende "til overs". Vurderer samtidig å montere spylepumpe for å kunne spyle dekket rent med saltvann. Kan jeg bruke denne pumpen til formålet om jeg kjøper en trykkbryter?

 

Alternativet er en slik Flojet pumpe som koster 1500 kr hos Maritim og i overkant av 100$ på ebay.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei BK

Lense opplegget ditt er helt suppert. Kan bare se en svakhet i det og det er at det kanskje er for godt.

 

Med det mener jeg: Alle lekkasjer begynner i det små og det er da du skal oppdage dem. Med ditt oppllegg kan du ha en liten lekkasje uten å oppdage den tidlig, fordi opplegget ditt fungerer så bra at båten til stadighet er tom. Når lakkasjen har fått utviklet seg kan det derfor gå gale.

 

Derfor ville jeg hatt ett lys som blir stående på etter at en pumpe har vært automatisk innkoblet siden sist du var i båten. Da kunne du fange opp unormaliteter. Er fullt klar over at dette kan oppdages visuelt. Jeg har bare erfart at det er ikke alle som sjekket like mye under dørken som jeg selv og kanskje du.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...