JRK Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Hei, Jeg har tre elektriske lensepumper med nivåelktronikk fra Wema. Disse er plassert hvor det er montert gjennomgående utstyr i skroget. I tillegg har jeg to manuelle pumper en i hvert skott av båten. Elektronikken er ikke nå, men skal koples til Yachtgaard alarmsystem. noe som gir meg tale og tekstmelding på intill 3 telefoner med om at det er vannintregning i båten. Når båten er forlatt ser jeg ikke for meg hvordan den store lekasjen skulle oppstå sånn helt plutselig. I de fleste tilfeller vil en lekkasje oppstå gradvis og med 500 Aht batteri er det sannsynlig at jeg når båten i tide. Når det gjelder kjempekraftige pumper tilkoblet motor, ser jeg ikke helt for meg at dette er noen kjempegod løsning i min båt. Sannsynligvis vil fremste del av båten, hvor ett eventuelt gjennomslag i skroget mest sannsynlig vil komme, fylles helt opp før det renner over skottet til aktre del. Om det skulle bli hull i aktre del og om pumpen ikke tar unna alt vannet, vil motoren etterhvert komme under vann og stanse. Eller at den stanser som følge av at propellen slår ned i moder jord. Jeg tror det viktigste er, om man er ombord eller på land, at man blir varslet omgående slik at det er mulighet for å tette vannintregningen, enten fra innsiden eller om nødvendig fra utsiden med filler og ett eller annet i hullet. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Når det gjelder kjempekraftige pumper tilkoblet motor, ser jeg ikke helt for meg at dette er noen kjempegod løsning i min båt. Sannsynligvis vil fremste del av båten, hvor ett eventuelt gjennomslag i skroget mest sannsynlig vil komme, fylles helt opp før det renner over skottet til aktre del. Om det skulle bli hull i aktre del og om pumpen ikke tar unna alt vannet, vil motoren etterhvert komme under vann og stanse. Eller at den stanser som følge av at propellen slår ned i moder jord. Jeg tror det viktigste er, om man er ombord eller på land, at man blir varslet omgående slik at det er mulighet for å tette vannintregningen, enten fra innsiden eller om nødvendig fra utsiden med filler og ett eller annet i hullet. Jeg ser poenget ditt. På større fartøyer er det alltid en såkalt lensekasse (bilge chest) der man kan velge fra hvilket rom man skal pumpe. Det med å kunne foreta en nødtetting er særdeles viktig. Derfor bør man alltid ha med et lite utvalg av treplugger og trekiler til denslags samt å ha tenkt igjennom hvordan en slik nødtetting skal gjøres. Hovedpoenget med mitt innlegg var å belyse hvilke muligheter som finnes Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Ros og hederlig omtale Til Lotus Bra inlegg (Lite Stikk) Ettersom jeg startet denne tråden, påberoper jeg meg retten til å si at ingen inlegg er "Offtopick" i denne tråd Fortsatt god helg Hei! Lensing har vært rimlig bra dekka fra alle vinkler og bauger de siste dagene, men om jeg ikke har oversett noe i andre innlegg mener jeg vi har glemt en vesentlig ting. Jeg vil anta at en av de mest logiske årsakene for vanninnbrudd vil være slangesvikt/klemmesvikt. Hvem kan med hånda på hjertet si at de finner skrogventilen(e) kjapt i kaoset som oppstår?????? Vannet står kanskje langt opp på blokka, ting ligger og flyter, det bobler og syder og sikten er lik null nedi der. Prøv en gang å finn og steng ventiler i blinde!! Ellers tilhører jeg i akkurat denne diskusjonen den "Lotus'ke" trosretning, og båten er utrusta deretter. mvh Sigurd .....med samtlige skrogventiler montert over vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Denne Marco pumpen som omtales i denne tråden og som selges på Biltema: Biltema Har en slik liggende "til overs". Vurderer samtidig å montere spylepumpe for å kunne spyle dekket rent med saltvann. Kan jeg bruke denne pumpen til formålet om jeg kjøper en trykkbryter? Alternativet er en slik Flojet pumpe som koster 1500 kr hos Maritim og i overkant av 100$ på ebay. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Jeg synes kapasiteten er i underkant. Ville satset på en pumpe med større kapasitet til spyling av dekk. Jeg ville også ha satset på ren plast til saltvann. Men siden du har den: hvorfor ikke prøve? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sebaldus Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Men siden du har den: hvorfor ikke prøve? Har ikke lyst til å ødelegge den i fall den ikke tåler saltvann. En trykkbryter koster jo også noen hundrelapper. Ser Flojet er oppgitt til 16 l pr min mens denne er 14. Sitér dette innlegget Link to post
malo 22 Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Til Lotus Meget bra innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 For fem år siden..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smaapala Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Hei BK Lense opplegget ditt er helt suppert. Kan bare se en svakhet i det og det er at det kanskje er for godt. Med det mener jeg: Alle lekkasjer begynner i det små og det er da du skal oppdage dem. Med ditt oppllegg kan du ha en liten lekkasje uten å oppdage den tidlig, fordi opplegget ditt fungerer så bra at båten til stadighet er tom. Når lakkasjen har fått utviklet seg kan det derfor gå gale. Derfor ville jeg hatt ett lys som blir stående på etter at en pumpe har vært automatisk innkoblet siden sist du var i båten. Da kunne du fange opp unormaliteter. Er fullt klar over at dette kan oppdages visuelt. Jeg har bare erfart at det er ikke alle som sjekket like mye under dørken som jeg selv og kanskje du. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.