Jump to content

AIS mottaker i båt, erfaring?


Naurstad

Recommended Posts

  • 4 år senere...

Har lenge lurt å innstallere AIS mottaker i båten, er det noen som har forslag til hvilken en skal velge? ....

 

Hvorfor ikke like godt montere en som sender samtidig?

Da blir du også registrert av andre fartøyer og etter som AIS signaler på plotteren blir mer og mer utbredt gir dette et vesentlig bidrag til sikkerheten. Det finnes studier som på en skremmende måte viser hvordan oppmerksomheten dreies bort fra radar og over til AIS-signaler på plotteren....

 

Mitt forslag er derfor en aktiv AIS, kategori B.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Helt enig.

og som en sporingskonkuranse, så seiler vi fra Sables d-olonnes på franskekysten rett før 17mai og nordover, og vi har klasse B sender og motaker ombord, så nå får vi se hvor mange som finner oss. fra ca 14mai til 18mai er vi gang. opp rundt Brest,og til Cherbourg.

legg ut skjermbilder, som bevis. :)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

valget står vel i praksis mellom en AIS-mottaker (koster typisk 2-3000kr) eller å kjøpe en klasse-B transponder (sender også ut informasjon om din posisjon). Sistnevnte koster fra 5-12.000 kr, og fordelene er etter mitt syn store, og jeg skjønner ikke helt at folk ike velger det når man først skal få ombord en duppeditt til. Man kan også kjøpe en klasse A transponder, men da snakker vi fort om 20.000.

 

Jeg synes AIS-transponder er utrolig kjekt å ha.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

valget står vel i praksis mellom en AIS-mottaker (koster typisk 2-3000kr) eller å kjøpe en klasse-B transponder (sender også ut informasjon om din posisjon). Sistnevnte koster fra 5-12.000 kr, og fordelene er etter mitt syn store, og jeg skjønner ikke helt at folk ike velger det når man først skal få ombord en duppeditt til. Man kan også kjøpe en klasse A transponder, men da snakker vi fort om 20.000.

 

Jeg synes AIS-transponder er utrolig kjekt å ha.

 

"Duppeditten" jeg refererte til er en Transponder Klass B og koster kun 3500,- :thumbsup:

Link to post

Dere har helt rett :blush:

 

Har missforstått forskjellen på KLASSE A og B , men ser den nå :thumbsup:

 

 

"Mottar på to kanaler. MXA-5000 mottar både kanal 78B (161.975MGz) og kanal 88B (16.2025MHz) samtidig. To-kanalsmottaket gjør MXA-5000 mer fleksibel i mottak av AIS-informasjon enn AIS-mottakere som bare opererer på en kanal. I tillegg mottar MXA-5000 både klasse A og B-data"

"Viser posisjonen på alle større båter over 300 tonn som har krav om Klasse A sender. Klasse B sendere vises på samme måte"

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
..... Jeg synes AIS-transponder er utrolig kjekt å ha.

 

Det synes jeg også :thumbsup:

 

Ved skifting fra Klasse B til klasse A, demonterte jeg denne Pronav AIS'en som jeg godt kan selge for en rimelig penge hvis noen er interessert i å eksperimentere med AIS ombord i sin båt.

 

Den må selvfølgelig programmeres på ny, med nytt skipsnavn og andre data. Dessuten må coax-kontakten på antenneledningen skiftes, for den ble fysisk ødelagt under demonteringsarbeidet. Ellers skal den være OK.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Akkurat dette med omprogrammering av navn er tydeligvis ikke helt problemfritt. Har vært i kontakt med flere mindre fiskefartøy (trolig klasse B transpondere) hvor fartøyets gamle navn har en lei tendens til å dukke opp igjen med tiden.

Et fartøy oppga at han hadde brukt mere penger på omprogrammering enn hva en ny hadde kostet :rolleyes:

Link to post

Klasse A AIS'er var de første som ble innført.

De skal brukes av alle skip som er større enn 300 br.tonn.

Se sender med 12,5 watt i faste intervaller - skipets ID, kurs, fart, posisjon mm.

 

Det ble etterhvert sett nødvendigheten av å lage en ny og enklere AIS type

for bruk av fartøyer som er mindre enn 300 br.tonn.

Disse har lavere prioritet for å sende på AIS kanalene. De sender ikke så ofte som klasse A og sender også ikke så mye informasjon som de.

Klasse B sender i tillegg bare med 2 watt.

 

Informasjonen som sendes kommer inn til kartplotteren fra AIS'en som en tekst melding. De første tegnene i denne meldingen forteller hva slags info som kommer.

De enkelte mottakerne må være laget slik at de kan dekode og videresende disse.

Meldinger fra klasse A og B er ikke like, derfor må mottakere og plottere som skal vise disse være forberedt for begge typer meldinger.

 

Håper ikke dette gjorde deg enda mer forvirret.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

AIS-transponder tror jeg blir svært vanlig med tiden, ikke minst ettersom prisene går nedover. Jeg har nettopp kjøpt meg denne AMEC Camino 101 som koster snaue 500USD. Førsteinntrykket er veldig bra, selv om jeg har noen problemer med konfigureringen. Sendte en mail til selger i ettermiddag og fikk tips og råd umiddelbart, så da får jeg se om jeg kommer noe lengre ved neste besøk i båten.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
  • 2 år senere...

Har trøbbel med å få NMEA-signalene fra AIS til Raymarine C80 via SmartPilot S2. Ser ikke andre båter med AIS på plotteren min.

Har gjort følgende:

  1. Har sjekket at AIS (Digital Yacht AIT2000) fungerer, mottar signaler fra andre båter ved hjelp av tilkoblet PC.
  2. Har koblet AIS til Smartpilot S2 på termineringspunktet NMEA1 IN
  3. AIS er satt opp til å sende signalene på 38.400 baud
  4. På C80 angitt at NMEA skal være 38.400 baud
  5. På C80 angitt av AIS-Layer skal være synlig
  6. På C80, i kontrollvinduet øverst til høyre, er det angitt NO AIS.

Har googlet og søkt i div forum hvor jeg finner forskjellige og motsigende svar. Ingen av rådene har hjulpet.

 

Er det noen som vet og kan hjelpe meg ut av uføret?

Link to post

Har lenge lurt å innstallere AIS mottaker i båten, er det noen som har forslag til hvilken en skal velge? Fant en på nettet http://www.milltechmarine.com/SR161.htm

Jeg kjøpte ny VHF nede, med innebygget AIS mottaker, koblet mot plotter. Har hatt det slik noen år nå, og føler egentlig ikke noe behov for sender.

 

Veldig greit å se de store skipene i mørke, særlig når de dukker opp, kamuflert av lysene i byen i bakgrunnen.

 

Men en fremtid med AIS sender i de fleste lystbåter, er jeg usikker på...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...