Naurstad Startet 13.Januar.2007 Del på Facebook Startet 13.Januar.2007 Har lenge lurt å innstallere AIS mottaker i båten, er det noen som har forslag til hvilken en skal velge? Fant en på nettet http://www.milltechmarine.com/SR161.htm Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
LALUNA II Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 masse diskusjon opp og ned finner du i en tidligere artikkel her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=26617 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Astor Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Har NASA engine hjemme. Fungerer godt til bla. Shipplotter. Ombord bruker jeg den som selges hos Seatronic i Moss. Husker ikke navnet. Er bedre en NASA etter min erfaring. Har koblet den opp mot min Lorenz-plotter. Virker perfekt. Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Careka Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Å nå er Astor på vei fra Koster med kurs for Strømstad, han skal sikkert in og være med på Råninga http://www.marinetraffic.com/ais/ ha en fin påske Astor. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Poseidon Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Har lenge lurt å innstallere AIS mottaker i båten, er det noen som har forslag til hvilken en skal velge? .... Hvorfor ikke like godt montere en som sender samtidig? Da blir du også registrert av andre fartøyer og etter som AIS signaler på plotteren blir mer og mer utbredt gir dette et vesentlig bidrag til sikkerheten. Det finnes studier som på en skremmende måte viser hvordan oppmerksomheten dreies bort fra radar og over til AIS-signaler på plotteren.... Mitt forslag er derfor en aktiv AIS, kategori B. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Careka Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Helt enig. og som en sporingskonkuranse, så seiler vi fra Sables d-olonnes på franskekysten rett før 17mai og nordover, og vi har klasse B sender og motaker ombord, så nå får vi se hvor mange som finner oss. fra ca 14mai til 18mai er vi gang. opp rundt Brest,og til Cherbourg. legg ut skjermbilder, som bevis. :) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Vi får AIS sender og mottaker ombord i år. Har erfart verdien av det etterhvert og anser det som et godt supplemet til radar, særlig i kraftig regn der nytte trafikken er viktig å se og bli sett av. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Jeg kjøpte meg like greit en transAIS når jeg først skulle montere noe, så nå får jeg opp andre båter med ais og de ser oss. jeg bestilte fra UK, billigere og fungerer som fjell.. :) koblet til plotter selvsagt. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
nimba Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Ser det er mange som har AIS klasse A reciever ombord , nok fordi dem har en helt annen pris enn B utgaven som det refereres til vedr. sikkerhet . Prisene varierer ganske mye , de billigste ned i 3500,- og de dyre opp imot 10.000,- . Spørsmålet mitt blir , er de billige god nok til fritidsbåt flåten ? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Framtia Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 valget står vel i praksis mellom en AIS-mottaker (koster typisk 2-3000kr) eller å kjøpe en klasse-B transponder (sender også ut informasjon om din posisjon). Sistnevnte koster fra 5-12.000 kr, og fordelene er etter mitt syn store, og jeg skjønner ikke helt at folk ike velger det når man først skal få ombord en duppeditt til. Man kan også kjøpe en klasse A transponder, men da snakker vi fort om 20.000. Jeg synes AIS-transponder er utrolig kjekt å ha. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
nimba Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 valget står vel i praksis mellom en AIS-mottaker (koster typisk 2-3000kr) eller å kjøpe en klasse-B transponder (sender også ut informasjon om din posisjon). Sistnevnte koster fra 5-12.000 kr, og fordelene er etter mitt syn store, og jeg skjønner ikke helt at folk ike velger det når man først skal få ombord en duppeditt til. Man kan også kjøpe en klasse A transponder, men da snakker vi fort om 20.000. Jeg synes AIS-transponder er utrolig kjekt å ha. "Duppeditten" jeg refererte til er en Transponder Klass B og koster kun 3500,- Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Poseidon Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 "Duppeditten" jeg refererte til er en Transponder Klass B og koster kun 3500,- Men den du viser til ovenfor "Icom MXA-5000" er en ren mottager, den har ingen aktiv sender. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
nimba Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 (redigert) Dere har helt rett Har missforstått forskjellen på KLASSE A og B , men ser den nå "Mottar på to kanaler. MXA-5000 mottar både kanal 78B (161.975MGz) og kanal 88B (16.2025MHz) samtidig. To-kanalsmottaket gjør MXA-5000 mer fleksibel i mottak av AIS-informasjon enn AIS-mottakere som bare opererer på en kanal. I tillegg mottar MXA-5000 både klasse A og B-data" "Viser posisjonen på alle større båter over 300 tonn som har krav om Klasse A sender. Klasse B sendere vises på samme måte" Redigert 20.April.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Poseidon Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 ..... Jeg synes AIS-transponder er utrolig kjekt å ha. Det synes jeg også Ved skifting fra Klasse B til klasse A, demonterte jeg denne Pronav AIS'en som jeg godt kan selge for en rimelig penge hvis noen er interessert i å eksperimentere med AIS ombord i sin båt. Den må selvfølgelig programmeres på ny, med nytt skipsnavn og andre data. Dessuten må coax-kontakten på antenneledningen skiftes, for den ble fysisk ødelagt under demonteringsarbeidet. Ellers skal den være OK. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bergen Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Akkurat dette med omprogrammering av navn er tydeligvis ikke helt problemfritt. Har vært i kontakt med flere mindre fiskefartøy (trolig klasse B transpondere) hvor fartøyets gamle navn har en lei tendens til å dukke opp igjen med tiden. Et fartøy oppga at han hadde brukt mere penger på omprogrammering enn hva en ny hadde kostet Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Jeg har en CSB200 transpnder clas B og er meget fornøyd med denne. Kan ikke tenke meg å være uten, så jeg anbefaler det til alle. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Medusa Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Jeg ramla visst av her...hva er forskjellen på klasse A og B? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Klasse A AIS'er var de første som ble innført. De skal brukes av alle skip som er større enn 300 br.tonn. Se sender med 12,5 watt i faste intervaller - skipets ID, kurs, fart, posisjon mm. Det ble etterhvert sett nødvendigheten av å lage en ny og enklere AIS type for bruk av fartøyer som er mindre enn 300 br.tonn. Disse har lavere prioritet for å sende på AIS kanalene. De sender ikke så ofte som klasse A og sender også ikke så mye informasjon som de. Klasse B sender i tillegg bare med 2 watt. Informasjonen som sendes kommer inn til kartplotteren fra AIS'en som en tekst melding. De første tegnene i denne meldingen forteller hva slags info som kommer. De enkelte mottakerne må være laget slik at de kan dekode og videresende disse. Meldinger fra klasse A og B er ikke like, derfor må mottakere og plottere som skal vise disse være forberedt for begge typer meldinger. Håper ikke dette gjorde deg enda mer forvirret. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Framtia Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 AIS-transponder tror jeg blir svært vanlig med tiden, ikke minst ettersom prisene går nedover. Jeg har nettopp kjøpt meg denne AMEC Camino 101 som koster snaue 500USD. Førsteinntrykket er veldig bra, selv om jeg har noen problemer med konfigureringen. Sendte en mail til selger i ettermiddag og fikk tips og råd umiddelbart, så da får jeg se om jeg kommer noe lengre ved neste besøk i båten. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Medusa Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Nei, GeirT...takker for meget godt svar! Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Jeg har en CSB200 transponder er meget fornøyd med denne. En fordel med denne type er at senderen kan slås av, slik at man bare tar imot signal. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Beno Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Har trøbbel med å få NMEA-signalene fra AIS til Raymarine C80 via SmartPilot S2. Ser ikke andre båter med AIS på plotteren min. Har gjort følgende: Har sjekket at AIS (Digital Yacht AIT2000) fungerer, mottar signaler fra andre båter ved hjelp av tilkoblet PC. Har koblet AIS til Smartpilot S2 på termineringspunktet NMEA1 IN AIS er satt opp til å sende signalene på 38.400 baud På C80 angitt at NMEA skal være 38.400 baud På C80 angitt av AIS-Layer skal være synlig På C80, i kontrollvinduet øverst til høyre, er det angitt NO AIS. Har googlet og søkt i div forum hvor jeg finner forskjellige og motsigende svar. Ingen av rådene har hjulpet. Er det noen som vet og kan hjelpe meg ut av uføret? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Jeg ved ikke, men har du prøvet at fejlsøge ved at koble AIS direkte til nmea ind på plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Beno Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Jeg ved ikke, men har du prøvet at fejlsøge ved at koble AIS direkte til nmea ind på plotteren? Takk for det MajorAndy. Jeg er i gang med kabeltrekking for å sjekke om jeg må koble direkte på plotteren, og ikke via SmartPilot S2. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Har lenge lurt å innstallere AIS mottaker i båten, er det noen som har forslag til hvilken en skal velge? Fant en på nettet http://www.milltechmarine.com/SR161.htm Jeg kjøpte ny VHF nede, med innebygget AIS mottaker, koblet mot plotter. Har hatt det slik noen år nå, og føler egentlig ikke noe behov for sender. Veldig greit å se de store skipene i mørke, særlig når de dukker opp, kamuflert av lysene i byen i bakgrunnen. Men en fremtid med AIS sender i de fleste lystbåter, er jeg usikker på... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.